Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
 Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19735)
Voisitteko jatkossa kommentoida ilman noita lainaushirvityksiä?!!
Oli todella työn takana saada tätäkin edeltävä kommentti ulkoilusta ja valvomisesta nenänsä eteen, kun piti skrollata ja skrollata ja skrollata ja skrollata alaspäin saadakseen uusimman kirjoituksen silmiensä eteen harmaiden lainauslaatikoiden seasta/sijasta.
Ja oma kommenttini asiaan on se, että ulkoillessa aikuinen voi jossakin määrin, jonkin aikaa, olla mukana leikissä, esim.polttopallossa ja olla välillä/tarvittaessa se leikin/pelin alullepanija jotta homma saa ns tulta alleen, mutta muuten kasvattajan prioriteetti nro1 ulkoilussa on sen lapsilauman vahtiminen, huomioiminen, havainnointi ja turvassa pitäminen!
Siinä ei ole mahdollista eikä realistista paneutua tyyliin yhden porukan leikkiin pitkäksi aikaa.
On pidettävä silmälle isojakin porukkaa, on nähtävä hyvin laajalti ja laaja alue, on huomioitava aidat, portit, leluvaraston, katvekohdat ja kuolleet kulmat pihalla, on oikeasti oltava silmät mahdollisimman tehokkaasti myös siellä selässä.
T. 18v alalla
Vierailija kirjoitti:
Ihan aluksi: arvostan koulutettuja opettajia varhaiskasvatuksessa. Heitä on liian vähän. Siitäkin huolimatta minua lastenhoitajana välillä pännii se, että opettajat päättävät kaikesta. Tässä on syytä muistuttaa, että suurin osa opettajista on oikeasti lastenhoitajia, tällä hetkellä.
Kaksi opettajaa sopii omassa palaverissaan teemat, retket, juhlat, kaiken ohjelman, jopa lastenhoitajien vetämät tuokiot he suunnittelevat.
Aiemmin tämä työnjako oli paljon joustavampi, ihme kyllä. Nyt meille lastenhoitajille vain yhteisessä tiimipalaverissa kerrotaan, mitä tehdään, miten ja missä yms. Meillä ei juurikaan ole edes suunvuoroa. Kerran mun lastenhoitaja-kolleegani torkahti, kun väsyi kuuntelemaan opettajien luennoimista. Minä sitten lopulta sanoin, että saataisiinko mekin välillä suunvuoroa.
Kuinka tavallinen kokemus tämä on? Kuulostaa kärjistetyltä, mutta ei oikeasti ole sitä. Olen itse korkeasti koulutettu mutta eri alalta, ja minua loukkaa välillä tämä "aputytön rooli" ja se, etten saa mistään päättää mitään. Meillä opettaja päättää jopa siitä, mitä kirjaa minä nukkarissa saan lukea.
Valitettavan tavallinen kokemus. Paljon potentiaalia jää hyödyntämättä, kun lastenhoitaja yritetään painaa "aputytön" rooliin.
Pedagoginen johtajuus on rakenteiden luomista YHTEISELLE ammatilliselle DIALOGILLE. Ei luennoimista, kunnes toiset torkahtavat.
Vaikka opettajilla on keskinäisiäkin suunnitteluaikoja, niin lastenhoitajalla tulee olla aito kokemus kuulluksi tulemisesta ja osallisuudesta (tiimissä). Tiimipalaverit tarjoavat oivan mahdollisuuden tähän.
Oma kokemukseni on, että lastenhoitaja sitoutuu ihan eri tavalla työhönsä ja jopa "puhkeaa kukkaan", kun hänet otetaan huomioon tasavertaisena kasvattajana.
T. Vo, lh
On kyllä yksikön johtajassa(kin) vikaa ja pahasti, jos sallii moisen pelin, siis sen, ettei vakahoitajaa kuulla lainkaan ja hänen roolinsa on olla "vain" se apukäsi-ja silmä ja kaiken muun mahdollistaja muille.
Ei se vakahoitajakaan, yleensä, mikään mistään mitään tletämätön täystoope ole, ilman mitään teoriatietoa/opiskelua alalle.
Onko arvon taloissa joissa meno tuollaista, kuultu moniammatillisuudesta, tiimityöskentelystä, toisen arvostamisesta ja kunnioittamisesta, laaja-alaisuudesta, huomioimisesta jne?
Tuskin.
Ja se selittääkin suuresti vaka-alan kurimusta.
Ja lopuksi pikkukurisioteettinä vaikkakin ohi aiheen, tiesittekö, että mielenterveyspuolen lähihoitajan opiskeluaika sisältää enemmän psykologiaa kuin mitä yleislääkäreiden koulutus? Jep, eipä siis ihme, että lääkäri 99%sti tarjoaa pillerireseptiä kouraan valittipa asiakas sitten mitä tahansa vaivaa, pilsut kun korjaa kaiken eikä se psyykkinen puoli vaikuta mihinkään, siis fyysiseen puoleen. Eihän? Eikun..
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko jatkossa kommentoida ilman noita lainaushirvityksiä?!!
Oli todella työn takana saada tätäkin edeltävä kommentti ulkoilusta ja valvomisesta nenänsä eteen, kun piti skrollata ja skrollata ja skrollata ja skrollata alaspäin saadakseen uusimman kirjoituksen silmiensä eteen harmaiden lainauslaatikoiden seasta/sijasta.Ja oma kommenttini asiaan on se, että ulkoillessa aikuinen voi jossakin määrin, jonkin aikaa, olla mukana leikissä, esim.polttopallossa ja olla välillä/tarvittaessa se leikin/pelin alullepanija jotta homma saa ns tulta alleen, mutta muuten kasvattajan prioriteetti nro1 ulkoilussa on sen lapsilauman vahtiminen, huomioiminen, havainnointi ja turvassa pitäminen!
Siinä ei ole mahdollista eikä realistista paneutua tyyliin yhden porukan leikkiin pitkäksi aikaa.
On pidettävä silmälle isojakin porukkaa, on nähtävä hyvin laajalti ja laaja alue, on huomioitava aidat, portit, leluvaraston, katvekohdat ja kuolleet kulmat pihalla, on oikeasti oltava silmät mahdollisimman tehokkaasti myös siellä selässä.T. 18v alalla
Valitettavan monessa paikassa ei osata suunnitella aikuisten toimintaa ulkona ollenkaan. Kaikkien ei tarvitse pitää silmällä joka ikistä katvealuetta, porttia ja leluvarastoa, kun aikuiset ovat jakautuneet pitkin pihaa ja jokaisella on joku vaaranpaikka vastuullaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa harrastetaan paljon sitä, että kesken päivää lähdetään sairaslomalle. Tullaan siis aamulla köhimään ja voivottelemaan huonoa oloa ja sitten viimeistään lounaan jälkeen onkin pakko jo lähteä kotiin. Sijaisia ei tietenkään saa kesken päivää joten olisi parempi ihan reilusti jäädä heti aamulla kotiin sairastamaan. Meillä ei kovin iso talo ole ja tänäänkin lähti muutama kesken päivää pois..
Tuossa pahimmillaan sairastuttaa ne työkaveritkin, jotka ovat tulleet terveenä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan aluksi: arvostan koulutettuja opettajia varhaiskasvatuksessa. Heitä on liian vähän. Siitäkin huolimatta minua lastenhoitajana välillä pännii se, että opettajat päättävät kaikesta. Tässä on syytä muistuttaa, että suurin osa opettajista on oikeasti lastenhoitajia, tällä hetkellä.
Kaksi opettajaa sopii omassa palaverissaan teemat, retket, juhlat, kaiken ohjelman, jopa lastenhoitajien vetämät tuokiot he suunnittelevat.
Aiemmin tämä työnjako oli paljon joustavampi, ihme kyllä. Nyt meille lastenhoitajille vain yhteisessä tiimipalaverissa kerrotaan, mitä tehdään, miten ja missä yms. Meillä ei juurikaan ole edes suunvuoroa. Kerran mun lastenhoitaja-kolleegani torkahti, kun väsyi kuuntelemaan opettajien luennoimista. Minä sitten lopulta sanoin, että saataisiinko mekin välillä suunvuoroa.
Kuinka tavallinen kokemus tämä on? Kuulostaa kärjistetyltä, mutta ei oikeasti ole sitä. Olen itse korkeasti koulutettu mutta eri alalta, ja minua loukkaa välillä tämä "aputytön rooli" ja se, etten saa mistään päättää mitään. Meillä opettaja päättää jopa siitä, mitä kirjaa minä nukkarissa saan lukea.
Näkyisikö tuossa se opettajien epäpätevyys, jos teillä kerran lastenhoitajat toimivat opettajina? Ainakin itse olen sen huomannut, kun meidänkin talossa valitettavasti on toisinaan lastenhoitaja palkattu täyttymättä jääneeseen opettajan paikkaan, että kun sitä koulutusta ei ole, niin opettajan hommaa suoritetaan kuin jotain näytelmää, jonka keskiössä on viikkosuunnitelman tekeminen. Siinä sitten hiki hatussa pusketaan läpi suunniteltua ohjelmaa, 21 lasta tekee liukuhihnalta klo 9-10 välillä samanlaisen, aikuisen ideoiman ja suunnitteleman askartelun ja pedagogiikasta ei loppupeleissä ole tietoakaan. On vain etsitty Pinterestistä idea, mitä kädentaitopäivänä voitaisiin askarrella, mutta ei lainkaan mietitty, mitä opetellaan, miksi ja opettelevatko kaikki samaa asiaa samalla menetelmällä.
Tämä opettaja hoitaja tappelu on niiiin naurettavaa.
Hyviä ja huonoja on molemmissa.
Naurettavaa !!!!!!!
Tänään näin pitkästä aikaa ryhmän jossa homma toimi. Lapset oli opetettu toimimaan kussakin tilanteessa.
Kyllä se hyvin paljon on kiinni siitä miten aikuiset sen homman hoitaa
Jos aikuiset on pihalla kuin lumiukko niin lapsetkin on pihalla kuin lumiukko.
Keikkaileva hoitsu.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ja huonoja on molemmissa.Naurettavaa !!!!!!!
Ei se ole mikään tappelu. Ongelmista saa keskustella, ja sitä tässä juuri tehdään.
Onko ongelma sitten siinä, että työnkuva on jotenkin epäselvä nykyään lastenhoitajalla? Aiemmin hoidimme myös vasukeskustelut ja kirjasimme ne. Nyt yhtäkkiä emme ole siihen kelvollisia. Joissakin paikoissa ei edes Efficaa saa käyttää hoitaja, meillä kyllä saa, on jokaisen velvollisuus. Harmittaa vain olla tiimissä, jossa minulle vain kerrotaan, mitä on päätetty tehdä. Aiemmin lastenhoitajan työ oli monipuolisempaa. Tämä uusi vakalaki ja sen mukana tulleet muutokset tekivät meistä niitä "aputyttöjä".
Minulle tuli yllätyksenä, että nykyisessä tiimipalaverissa ei yhdessä sovita ja päätetä asioista, vaan lastenhoitajat ovat siellä kuuntelemassa. Mielestäni missään ei sanota, että vlh:t eivät saisi enää osallistua mihinkään ryhmää koskeviin päätöksiin ja toiminnan suunnitteluun ja ideointiin..
Miksi Helsingin kaupunki ei vakinaista määräaikaisia, päteviä lastenhoitajia? Vastaan itse: rahan takia. Määräaikainen työntekijä tulee halvemmaksi. Itketään tekoitkua, että on pula vakan henkilökunnasta, mutta sitten säästetään pienipalkkaisten ihmisten vakinaistamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ja huonoja on molemmissa.Naurettavaa !!!!!!!
Ei se ole mikään tappelu. Ongelmista saa keskustella, ja sitä tässä juuri tehdään.
Onko ongelma sitten siinä, että työnkuva on jotenkin epäselvä nykyään lastenhoitajalla? Aiemmin hoidimme myös vasukeskustelut ja kirjasimme ne. Nyt yhtäkkiä emme ole siihen kelvollisia. Joissakin paikoissa ei edes Efficaa saa käyttää hoitaja, meillä kyllä saa, on jokaisen velvollisuus. Harmittaa vain olla tiimissä, jossa minulle vain kerrotaan, mitä on päätetty tehdä. Aiemmin lastenhoitajan työ oli monipuolisempaa. Tämä uusi vakalaki ja sen mukana tulleet muutokset tekivät meistä niitä "aputyttöjä".
Minulle tuli yllätyksenä, että nykyisessä tiimipalaverissa ei yhdessä sovita ja päätetä asioista, vaan lastenhoitajat ovat siellä kuuntelemassa. Mielestäni missään ei sanota, että vlh:t eivät saisi enää osallistua mihinkään ryhmää koskeviin päätöksiin ja toiminnan suunnitteluun ja ideointiin..
Tuo riippuu jossakin määrin talosta ja sen johtajasta jossa vakalh työskentelee, kokemusta kummastakin ja esim.nykyisessä paikassa jossa olen nyt kolmatta vuotta, kaikkia kuunnellaan ja kuullaan, toisia ei arvoteta huonommaksi tai paremmaksi, vaan jokaisella on sama päämäärä ja ajatus eli lapsen paras.
Mutta onhan se totta, että työnkuvaa on vakahoitajilla supistettu ja muutettu enemmän "apukäden/silmien" rooliksi, mitätöity koulutusta entisestään ja vähätellään.
Ei tarvitse ihmetellä mielenterveysongelmien syytä nro1 sijalla sairauspoissaoloissa, v.2019 lähten ollut niin, ohi tuki-ja liikuntaelinvaivojen.
"Miksi Helsingin kaupunki ei vakinaista määräaikaisia, päteviä lastenhoitajia?
Vastaan itse: rahan takia.
Määräaikainen työntekijä tulee halvemmaksi.
Itketään tekoitkua, että on pula vakan henkilökunnasta,
mutta sitten säästetään pienipalkkaisten ihmisten vakinaistamisessa."
Kirjoitit täyttä asiaa ja tuota juurikin kentällä ihmetellään.
Alalla ( ei pelkästään Helsingissä vaan muuallakin) tarjotaan aivan surkeita "tuletarvittaessa" 0-soppareita ihmisille, joilla on perhe elätettävänään. Heitä heitellään surutta yksiköstä ja pk:sta toiseen.
Vaikka olisi kuinka sitoutunut ja tunnollinen hoitaja, niin vakipaikkaa et saa.
Ja sitten itketään pokkana työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi Helsingin kaupunki ei vakinaista määräaikaisia, päteviä lastenhoitajia?
Vastaan itse: rahan takia.
Määräaikainen työntekijä tulee halvemmaksi.
Itketään tekoitkua, että on pula vakan henkilökunnasta,
mutta sitten säästetään pienipalkkaisten ihmisten vakinaistamisessa."
Kirjoitit täyttä asiaa ja tuota juurikin kentällä ihmetellään.
Alalla ( ei pelkästään Helsingissä vaan muuallakin) tarjotaan aivan surkeita "tuletarvittaessa" 0-soppareita ihmisille, joilla on perhe elätettävänään. Heitä heitellään surutta yksiköstä ja pk:sta toiseen.
Vaikka olisi kuinka sitoutunut ja tunnollinen hoitaja, niin vakipaikkaa et saa.
Ja sitten itketään pokkana työvoimapulaa.
Sehän siinä Helsigin tiedotustilaisuudessa juuri vituuuuuutti, että ne pomotyypit olivat ihan pihalla siitä miten asioita voisi hoitaa. Oltiin aloittamassa hienot koulutukset, mutta kukaan ei siinä (kään) puhunut miten jo ennestään paha työvoimapula paikataan koulutuspäivien aikana.
Mua kanssa pännii tehdä töitä tiimissä jossa mikään ei kelpaa mitä ehdotan ja mitään en tee heidän mielestään oikein. Tänään jo töistä lähtiessä oli tunne, että sanon eipä nähdä huomenna. On siellä kivojakin ihmisiä, mutta pari selän takana puhuvaa ja keskenään asioista sopivaa jotka eivät muita tiedota sopimistaan suunnitelmista.
Vierailija kirjoitti:
Mua kanssa pännii tehdä töitä tiimissä jossa mikään ei kelpaa mitä ehdotan ja mitään en tee heidän mielestään oikein. Tänään jo töistä lähtiessä oli tunne, että sanon eipä nähdä huomenna. On siellä kivojakin ihmisiä, mutta pari selän takana puhuvaa ja keskenään asioista sopivaa jotka eivät muita tiedota sopimistaan suunnitelmista.
Inhottaa olla töissä, kun saa tuntevansa ettei oteta joukkoon mukaan. On kyllä työmotivaatio nolla, vaikka työstäni pidän. Paikassa, jossa on ollut mukava olla ja on otettu joukkoon mukaan on työnimussa ja töihin on ollut kiva mennä. Nyt jokainen päivä on pakkopullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa olla töissä, kun saa tuntevansa ettei oteta joukkoon mukaan. On kyllä työmotivaatio nolla, vaikka työstäni pidän. Paikassa, jossa on ollut mukava olla ja on otettu joukkoon mukaan on työnimussa ja töihin on ollut kiva mennä. Nyt jokainen päivä on pakkopullaa.
Eikä mikään korjaa sitä epäluottamuksen tunnetta mitä heitä kohtaa tunnen en myöskään arvosta heitä heidän kohtelun ja käytöksen vuoksi. Pakko vaihtaa paikkaa.
Voisi opiskella vakaopettajaksi, jos palkka ja työolot/edut olisivat inhimillisiä.
Saisi istua palavereissa 2-3x/vkossa, suunnitella 5h/vkossa, istua puhelimella ja koneella jne.
Nyt ei ole koskaan mitään sellaista, pelkkää suorittavaa raatamista, vähäisillä vaikuttamismahdollisuuksillq, 5pv/vkossa.
Ei jaksaisi enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa harrastetaan paljon sitä, että kesken päivää lähdetään sairaslomalle. Tullaan siis aamulla köhimään ja voivottelemaan huonoa oloa ja sitten viimeistään lounaan jälkeen onkin pakko jo lähteä kotiin. Sijaisia ei tietenkään saa kesken päivää joten olisi parempi ihan reilusti jäädä heti aamulla kotiin sairastamaan. Meillä ei kovin iso talo ole ja tänäänkin lähti muutama kesken päivää pois..
Tuossa pahimmillaan sairastuttaa ne työkaveritkin, jotka ovat tulleet terveenä töihin.
Sepä. Just eilen potkittiin yksi kotiin lounaalta kun valitti miten huono olo ja ollut jo aamusta. Ei meinannut lähteä vaikka on vatsataudissa. Kiitos vaan ...odotellessa kuka on seuraava ja seuraava jne...
Pärjääkö introvertti ja liikaa puhumisesta väsyvän alalla..Olen alkanut miettiä tuliko valittua ihan väärä ala...Harjoittelut jo ottaa voimille nii Mites työelämä sitten..Meillä on kyllä tosi paljon harjoitteluun liittyviä tehtäviä.
Ulkoilu on lapsille monesti se ainut päivän hetki leikkiä ja toimia ilman aikuisen ohjausta. Se on ainut hetki kun lapsen oma mielikuvitus saa lentää. Siksi en puutu pihalla leikkeihin ellei turvallisuus vaarannu. Ohjaan yksinäisiä lapsia muiden leikkeihin mukaan mutta en itse osallistu leikkiin. Annan vauhtia keinussa tai ohjaan isompia lapsi antamaan vauhtia. Tarjoan leikkivälineitä ja saatan ehdottaa mitä niillä voi leikkiä.
Tärkein tehtäväni ulkona on valvonta. Se ei onnistu jos uppoan muutaman lapsen kanssa leikkiin. Meillä ei ikinä ulkoile 3 aikuista kerralla, yleensä iltavuoro tulee töihin 9-10.30 välillä. Eka ryhmä lähtee ulos heti aamupalan jälkeen eli olen pihalla 10-11 lapsen kanssa kun toinen työntekijä on sisällä 10-11 lapsen kanssa. Meillä ulkoilee 130 lasta samalla pihalla, jos edes puolet on paikalla, niin siellä on 75 lasta. Todellakin valvonta on tärkeintä.