Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19682)

Vierailija
341/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut koko ketjun enkä vieläkään ymmärrä:

Mikä siellä lasten päivähoidossa oikein mättää? Miksi hoitajat ovat niin uupuneita ja väsyneitä? Miksi niin moni haluaa alalta pois? Huono palkkaus on ainoa, josta sain selvää. Entä ne muut syyt?

Miksi ne äidit ovat niin väsyneitä? Me hoidetaan niitä lapsia talon ollessa auki 11 tuntia, ei ne muksut pulmusiksi siellä päiväkodissa muutu. Ja niitä ryhmässä 21, viiden tunnin ajan meitä työntekijöitä on kolme. Huomenna taas jaksetaan vajaalla henkilökunnalla!

Vanhemmat taitaa olla väsyneitä jos eivät nuku, näe aikuisia ihmisiä, parisuhde prakaa jne. Työ on työtä. Suomessa on matalamman palkattuja aloja kuin lastenhoito ja yhtä välttämättömiä. Ei kukaan sellaistenkaan työntekijöille ehdota muuta kuin tekemään jotain muuta työkseen jos ei jaksa. Miksi on pakko olla tarhantäti jos se on niin kamalaa? Itse luin vain yhden angstiavautumisen il:n jutusta "itku tulee kun ei saada lapsia kukoistamaan vaikka tietoa ja taitoa on". Jaa, toiset saa, toiset ei ja todella moni tarhantäti ei ihan kaikista lapsista välitä niin että olisi mitään kipuilua tuollaisesta.

Tottakai on muitakin huonosti palkattuja töitä. Mutta ei se, että jollain on asiat vielä huonommin, tarkoita sitä, ettei omista työoloistaan ja palkasta saisi valittaa.

Ihan oikeasti, se ei ole mitään ihan helppoa työtä. Koko ajan on todella kiire, paita märkänä hiestä, kova meteli (ja siitä todettu kuulonalenema), et ehdi syödä tai jos ehdit niin ruoka on jo kylmää, joudut aikatauluttamaan vessassa käymisen (eli ei voi aina edes juoda tarpeeksi), taukoja en ole pitänyt koskaan, pahimmillaan koen väkivaltaa (mustelmia, puremajälkiä, päälle sylkemistä) ja sen lisäksi olen vastuussa pienten lasten hengestä.

Resurssipulasta johtuen on ollut paljon läheltäpiti tilanteita. Lasten karkaamisia retkillä, alle 2v päässyt kiipeämään korkean kiipeilytelineen päälle, allerginen lapsi päässyt maistamaan väärää ruokaa, pahoja tönimisiä lasten kesken.. jokainen läheltäpiti tilanne kuormittaa henkisesti todella paljon.

Näiden lisäksi saat usein lapsien keskuudessa pyörivät taudit. Flunssat, vatsataudit, täit, kihomadot (ja maksat kaikki näiden hoitamiset itse).

Ja kaikesta tästä saan 1500€ palkkaa nettona. Ihan taatusti valitan.

Vierailija
342/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siellä lasten päivähoidossa oikein mättää? Miksi hoitajat ovat niin uupuneita ja väsyneitä? Miksi niin moni haluaa alalta pois? Huono palkkaus on ainoa, josta sain selvää. Entä ne muut syyt?

Miksi ne äidit ovat niin väsyneitä? Me hoidetaan niitä lapsia talon ollessa auki 11 tuntia, ei ne muksut pulmusiksi siellä päiväkodissa muutu. Ja niitä ryhmässä 21, viiden tunnin ajan meitä työntekijöitä on kolme. Huomenna taas jaksetaan vajaalla henkilökunnalla!

Vanhemmat taitaa olla väsyneitä jos eivät nuku, näe aikuisia ihmisiä, parisuhde prakaa jne. Työ on työtä. Suomessa on matalamman palkattuja aloja kuin lastenhoito ja yhtä välttämättömiä. Ei kukaan sellaistenkaan työntekijöille ehdota muuta kuin tekemään jotain muuta työkseen jos ei jaksa. Miksi on pakko olla tarhantäti jos se on niin kamalaa? Itse luin vain yhden angstiavautumisen il:n jutusta "itku tulee kun ei saada lapsia kukoistamaan vaikka tietoa ja taitoa on". Jaa, toiset saa, toiset ei ja todella moni tarhantäti ei ihan kaikista lapsista välitä niin että olisi mitään kipuilua tuollaisesta.

Tottakai on muitakin huonosti palkattuja töitä. Mutta ei se, että jollain on asiat vielä huonommin, tarkoita sitä, ettei omista työoloistaan ja palkasta saisi valittaa.

Ihan oikeasti, se ei ole mitään ihan helppoa työtä. Koko ajan on todella kiire, paita märkänä hiestä, kova meteli (ja siitä todettu kuulonalenema), et ehdi syödä tai jos ehdit niin ruoka on jo kylmää, joudut aikatauluttamaan vessassa käymisen (eli ei voi aina edes juoda tarpeeksi), taukoja en ole pitänyt koskaan, pahimmillaan koen väkivaltaa (mustelmia, puremajälkiä, päälle sylkemistä) ja sen lisäksi olen vastuussa pienten lasten hengestä.

Resurssipulasta johtuen on ollut paljon läheltäpiti tilanteita. Lasten karkaamisia retkillä, alle 2v päässyt kiipeämään korkean kiipeilytelineen päälle, allerginen lapsi päässyt maistamaan väärää ruokaa, pahoja tönimisiä lasten kesken.. jokainen läheltäpiti tilanne kuormittaa henkisesti todella paljon.

Näiden lisäksi saat usein lapsien keskuudessa pyörivät taudit. Flunssat, vatsataudit, täit, kihomadot (ja maksat kaikki näiden hoitamiset itse).

Esim. tuo retkille lähtö alimiehityksellä on kyllä ihan omaa (ja suorastaan törkeää) vastuuttomuuttanne. Vanhempana en missään nimessä halua että sellaista tapahtuu. Parempi lasten on olla siellä päiväkodin pihassa kuin liikenteen seassa jos ette kerran ehdi vahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät työntekijät lähde lakkoon? Miksi hoitoalan ammattijärjestöt ovat niin nynnyjä? Äkkiäkös saisitte palkat nousemaan. Päivähoidon lakko saisi koko maan polvillensa.

Vierailija
344/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täysin ärsyyntynyt tähän nykyajan varhaiskasvatus hössötykseen. Eihän siellä nämä tärkeät tädit muuta enää teekään kuin etsimällä etsivät virheitä ja ongelmia lapsista. Arvostellaan lapsia kuin koiria koiranäyttelyssä. Aina hienosti puhutaan kasvatussuunnitelmissa, että lapset ovat yksilöitä ja jokaisen lapsen täytyy saada kehittyä omaa tahtiaan. Missä se näkyy käytännössä? Ei yhtään missään.

Vierailija
345/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen täysin ärsyyntynyt tähän nykyajan varhaiskasvatus hössötykseen. Eihän siellä nämä tärkeät tädit muuta enää teekään kuin etsimällä etsivät virheitä ja ongelmia lapsista. Arvostellaan lapsia kuin koiria koiranäyttelyssä. Aina hienosti puhutaan kasvatussuunnitelmissa, että lapset ovat yksilöitä ja jokaisen lapsen täytyy saada kehittyä omaa tahtiaan. Missä se näkyy käytännössä? Ei yhtään missään.

Olen myös ihemtellyt sitä, kuinka näitä nepsylapsia tullut yhtäkkiä kuin sieniä sateella. Olen ymmärtänyt ja kuullut va-opettajaltakin, ettei nepsydiagnoosia voi edes antaa ennen koulun alkamista, koska silloin vasta oppimishäiriöt lopullisesti nousevat esiin. Miten voi jossakin ryhmässä olla 4 diagnoosin saanutta lasta? Ehkä lasten ei vain anneta olla erilaisia nykyisin?

Vierailija
346/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tätäkin oikeasti ihmettelee, jos ei täysin aivoton ole niin ei pitäisi olla yllätys.

Vierailija
347/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttäkää tästäkin asiasta oikeita tahoja!

Yksikään päiväkodin työntekijä ei näitä työvoima vähennyksiä tai huonoa palkkausta ole ollut päättämässä.

Vierailija
348/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku selitys miksei aikuiset hoida itse omia lapsiaan . Tai palkkaa kotihoitajaa .

Vierailija
349/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee se itse kirjoitti:

Onko joku selitys miksei aikuiset hoida itse omia lapsiaan . Tai palkkaa kotihoitajaa .

Mikä on kotihoitaja? Suurin syy on se, että tähän varhaiskasvatukseen painostetaan.

Vierailija
350/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. tuo retkille lähtö alimiehityksellä on kyllä ihan omaa (ja suorastaan törkeää) vastuuttomuuttanne. Vanhempana en missään nimessä halua että sellaista tapahtuu. Parempi lasten on olla siellä päiväkodin pihassa kuin liikenteen seassa jos ette kerran ehdi vahtia.

Sepä ei sun halustasi ole kiinni.

Vierailija
351/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttäkää tästäkin asiasta oikeita tahoja!

Yksikään päiväkodin työntekijä ei näitä työvoima vähennyksiä tai huonoa palkkausta ole ollut päättämässä.

Juurikin tämä!

Tuohon ammattiin pitäisi jokainen luulotautinen mukamas oikeassa oleva henkilö viedä tutustumaan muutamaksi viikoksi niin avautuisi ne ummistetut silmät

Vierailija
352/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellä kertoneelle. Missä on 8 lapsen eskariryhmiä 🤣

Oletko oikeasti noin typerä ? Kuvittelet, että kaikki Suomen ihmiset asuvat pääkaupunkiseudulla?

Vierailija
353/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polliisi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin nuorempana miehen kanssa, joka sittemmin sortui huumeisiin ja syrjäytyi täysin. Menetti myös osittain mielenterveytensä ja tiedän hänen olleen psykoosien takia sairaalahoidossa.

Oli suuri hämmennys kuulla, että hän oli aloittanut läheisessä päiväkodissa keikkalaisena; kuulin tästä eräältä tuttavaltani, jonka lapsi on siellä. Jotkut vanhemmat olivat ihmetelleet tyypin likaista olemusta ja että tuoksahti ihan selvästi ruoholle. Tähän tämä systeemi menee, kun pätevät kaikkoavat alalta.

Lasten kanssa työskenteleleviltä vaaditaan kyllä rikosrekisteriote.

Mun mielestä vain siltä osin ettei siellä ole mitään lapsiin sekaantumista liittyvää. Ei muista rikoksista.

Vierailija
354/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä ei sun halustasi ole kiinni.

No ei ole, kuten ei mikään muukaan päivähoitoon tai varhaiskasvatukseen liittyvä, se nyt on tullut selväksi. Edes lasten hyvinvoinnilla ei tunnu olevan väliä. Ainoa mikä merkitsee on nämä suunnitelmat, on kai jotenkin hieno juttu jos voidaan sanoa että on käyty retkellä yms. vaikka työntekijät olisi ihan uupuneita tilanteeseen ja huolissaan lasten turvallisuudesta. Vanhempana tätä on todella vaikea ymmärtää.

Vierailija
355/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee väkisinkin mieleen, että hoitajilta pitäisi vaatia amk -tasoinen tutkinto. Voisi aueta paremmin mitä se opettajakin työkseen tekee ja mitä lainsäätäjä päiväkodilta haluaa.

Vierailija
356/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin hoitoon vaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin johtajatkin voisivat edes joskus  auttaa kiperissä tilanteissa joissa sijaista ei saada ja joutuu yksin hoitamaan iltapäivällä ison lapsiryhmän. Mutta kun ei voi. T väsynyt lastenhoitaja

Lapset kotiin äiti hoitaa mitä synnyttää myös hoitaa . Halvemmaksi tulee niin . Ukko maksaa asunnon akka hoitaa lapset .

Tää viesti saa paljon alapeukkuja, mutta tässä on totuudensiemen. Kotihoito ainakin lapsen ensimmäiset 3 ikävuotta olisi yleensä sekä lapsen etu, että tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi.

Minä ja mieheni tunnumme olevan kummajaisia ikäluokassamme, kun teemme juuri näin. Hoidan lapset kotona. Olen ihan koulutettu ja aina painanut jopa kahra duunia samaan aikaan, eli turha huudella sossuelätiksi :D

Kyllä töitä ehtii tehdä, kun lapset on isompia! :)

N32

Vierailija
357/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiin hoitoon vaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin johtajatkin voisivat edes joskus  auttaa kiperissä tilanteissa joissa sijaista ei saada ja joutuu yksin hoitamaan iltapäivällä ison lapsiryhmän. Mutta kun ei voi. T väsynyt lastenhoitaja

Lapset kotiin äiti hoitaa mitä synnyttää myös hoitaa . Halvemmaksi tulee niin . Ukko maksaa asunnon akka hoitaa lapset .

Tää viesti saa paljon alapeukkuja, mutta tässä on totuudensiemen. Kotihoito ainakin lapsen ensimmäiset 3 ikävuotta olisi yleensä sekä lapsen etu, että tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi.

Minä ja mieheni tunnumme olevan kummajaisia ikäluokassamme, kun teemme juuri näin. Hoidan lapset kotona. Olen ihan koulutettu ja aina painanut jopa kahra duunia samaan aikaan, eli turha huudella sossuelätiksi :D

Kyllä töitä ehtii tehdä, kun lapset on isompia! :)

N32

Hienoa että hoidatte lapset kotona! Kysyn mielenkiinnosta että kuinka asiaan on esim. neuvolassa suhtauduttu, onko pidetty positiivisena asiana? Kyselläänkö sinulta paljon jaksamisesta, lasten harrastuksista tai kerhoista tms., muusta lasten hoitoon liittyvästä? Ei ole tietenkään pakko vastata jos on liian henkilökohtaista.

Itsellä oli usein tunne ettei minuun suhtauduttu kovin luottavaisesti. Sitten myöhemmin kun lapset eivät enää olleet pelkästään kotihoidossa niin ei enää samalla tavalla tarvinnut todistella että kaikki on hyvin.

Vierailija
358/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen tavoitteet

Tässä laissa tarkoitetun varhaiskasvatuksen tavoitteena on:

1) edistää jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia;

2) tukea lapsen oppimisen edellytyksiä ja edistää elinikäistä oppimista ja koulutuksellisen tasa-arvon toteuttamista;

3) toteuttaa lapsen leikkiin, liikkumiseen, taiteisiin ja kulttuuriperintöön perustuvaa monipuolista pedagogista toimintaa ja mahdollistaa myönteiset oppimiskokemukset;

4) varmistaa kehittävä, oppimista edistävä, terveellinen ja turvallinen varhaiskasvatusympäristö;

5) turvata lasta kunnioittava toimintatapa ja mahdollisimman pysyvät vuorovaikutussuhteet lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön välillä;

6) antaa kaikille lapsille yhdenvertaiset mahdollisuudet varhaiskasvatukseen, edistää yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa yleistä kulttuuriperinnettä sekä kunkin kielellistä, kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa;

7) tunnistaa lapsen yksilöllisen tuen tarve ja järjestää tarkoituksenmukaista tukea varhaiskasvatuksessa tarpeen ilmettyä tarvittaessa monialaisessa yhteistyössä;

8) kehittää lapsen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, edistää lapsen toimimista vertaisryhmässä sekä ohjata eettisesti vastuulliseen ja kestävään toimintaan, toisten ihmisten kunnioittamiseen ja yhteiskunnan jäsenyyteen;

9) varmistaa lapsen mahdollisuus osallistua ja saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin;

10) toimia yhdessä lapsen sekä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä.

Tätä sitten noudatetaan niin opetushallituksen ohjelmalla, kunnallisella ohjelmalla että lapsikohtaisella varhaiskasvatussuunnitelmalla, jonka laatii ja josta vastaa opettaja.

Vierailija
359/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät työntekijät lähde lakkoon? Miksi hoitoalan ammattijärjestöt ovat niin nynnyjä? Äkkiäkös saisitte palkat nousemaan. Päivähoidon lakko saisi koko maan polvillensa.

Ne on tunnollisia ja siitä on kylmyys kaukana.

Touhula on paras

Vierailija
360/19682 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivisessa päivähoidossakin pitäisi olla joku tolkku. Miten paljon sekin vie resursseja käytännössä turhaan. Läheskään aina ei mietitä lapsen etua vaan pelkästään vanhempien mukavuudenhalua.

Lastensuojelun asiakkaat ym perheet jossa on vakavia haasteita ovat tietenkin ihan oma lukunsa. Mutta kun tänä päivänä normi on se että ihan tavalliset, hyvin toimeentulevat perheet, joissa toinen vanhemmista on kotona, kiikuttaa pieniä, jopa 1-vuotiaita lapsia hoitoon pitkiksi päiviksi. Jos jompi kumpi vanhemmista on kotona, niin miksi heidän lapsensa ovat jopa yli 8h päivässä hoidossa ja päivittäin? Miksi tätä ei edes välttämättä kyseenalaisteta mitenkään? No koska subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Ymmärrän sen että lapselle on kiva kun on leikkikavereita jne, mutta tuollaiset pitkät päivät päiväkodin levottomuudessa ja hälinässä eivät tue pienen lapsen kehitystä millään tavalla. Alle 3-vuotias lapsi on sitäpaitsi yleensä enemmän vailla aikuisen huomiota kuin leikkikaveria myös siellä päiväkodissa. Ikävä kyllä päiväkodissa vaan aikuisella on aika paljon vähemmän aikaa antaa sitä huomiota per lapsi versus vanhempi jolla kotona yleensä 1-2 lasta. Mutta kun ajatellaan että varhaiskasvatus on joku pakollinen juttu melkein vauvoillekin, siellä tehdään jotain taikoja ja saadaan lapset oppimaan asioita jota oma vanhempi ei kotona lapselleen osaa kotona opettaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi