Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19754)

Vierailija
3221/19754 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yksityinen jossa minä olin suosi venäläisiä ja eräs heistä sai tulla jopa juovuksissa töihin. Ja kun soitin siitä (venäläiselle) yrittäjälle joka lafkaa pyöritti, niin sain itse potkut. Eräänä päivänä ei tullut ruokaa, teimme kaikkea siivouksesta ruoanlaittoon, kytättiin, että astianpesukonetabletit puolustettiin jne.jne

Vierailija
3222/19754 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko päiväkotisysteemi pitäisi laittaa tarkastelun alle, esim lapsiryhmien koko. Miten voi kasvattajia riittää 1/ 7 lasta (tai 1/4 alle 3v) kun lasten hoitopäivät ovat yleensä n 9 h ja hoitajien 7h 45 min? Yleensä tilanne on aamulla että olen yksin ennen klo 08 ja alle 3 vuotiaita on jo 12-13 kpl ja illalla klo 16 jälkeen olen samankokoisen joukkion kanssa 45 min yksin.

Kuka vanhemmista rupeaisi vahtimaan 13 pientä taaperoa aamuin illoin pienellä palkalla mutta valtavalla vastuulla?

Ja joo on päiväkodissa muita työntekijöitä mutta heillä samat vahdittavat.

Eikä riitäkään nuo 13 vahdittavaa. Usein tilanne on se että pienten päätyyn jää 15.40 jälkeen vain 1 työntekijä ja lapsia voi olla vaikka 10+11. Talon muilla aikuisilla myös riittää kaitsettavia joten iltapäivät ovat yhtä selviytymistä . Siinä kun itketään syliä ja äitiä, jotkut kakkivat housuun, osa juoksee päätäpahkaa keinujen alle jne...En yhtään pidä ip ulkoiluvuoroista ja jatkuvasta riittämättömyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3223/19754 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ihan paska idea tehdä lakialoitetta, tai tässä tapauksessa muutosta että varhaiskasvatus lakiin kirjattaisiin turva lapsen lomalle?

Työntekijöillä on lakiin kirjattu oikeus pitää tietty määrä lomaa vuodessa. Osa työnantajista velvoittaa työntekijöitään pitämään lomaa.

Mutta kun tulee kyseeseen pieni lapsi, ei hänellä ole oikeutta eikä häneltä(hänen vanhemmilta) vaadita tiettyjä lomapäiviä toimintakauden aikana.

Kouluissa on syyslomat, joululomat, hiihtolomat ja pitkä kesäloma pakollisina.

Vierailija
3224/19754 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan ihan paska idea tehdä lakialoitetta, tai tässä tapauksessa muutosta että varhaiskasvatus lakiin kirjattaisiin turva lapsen lomalle?

Työntekijöillä on lakiin kirjattu oikeus pitää tietty määrä lomaa vuodessa. Osa työnantajista velvoittaa työntekijöitään pitämään lomaa.

Mutta kun tulee kyseeseen pieni lapsi, ei hänellä ole oikeutta eikä häneltä(hänen vanhemmilta) vaadita tiettyjä lomapäiviä toimintakauden aikana.

Tämä on tärkeä pointti! Ennen se oli vakaa käytäntö ja sääntö, sekä täysin oleellinen osa silloisten lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan ydinosaamista: lasten hyvinvointi ja oikeus turvalliseen kasvuun. Eli oli määrätty maksimi tuntiaika, minkä alle kouluikäinen lapsi voi vuorokaudessa ja viikossa olla hoidossa kodin ulkopuolella. Sitä maksimimäärää käytti todella harva ja niitä lapsia seurattiin ja hoivattiin erityisellä tarkkaavuudella. Olivat yleensä olosuhteiden pakosta eli sosiaalihuollollisista syistä hoitopäiviä, jotka saattoivat yltää 10h /pv, käytännössä yksinhuoltajan lapsia. Silloin lapsen kasvatuskeskusteluissa (nykyinen vasu) vanhemmalle jaettiin esim. tietoa avioeron, puolison kuoleman ja perheen rikkoutumisen vaikutuksista pienen lapsen emotionaaliseen hyvinvointiin, suruun ja ahdistukseen. Keskustelut olivat oikeasti tutkitun tiedon, kokemuksen ja ammatillisen osaamisen hyödyntämistä jakamalla sitä vanhemmallekin, koska kyse oli vain ja ainoastaan lapsen kasvusta ja kunkin lapsen tarpeista. Vanhemmat kuuntelivat ja arvostivat tätä osaamista.

Sitten 2000-luvulla tuli markkinavetoinen palvelumuotoiluajatus, että päiväkoti olisi joku lapsihotelli ja itsensätoteuttamiskerho, johon lapset viedään puunattaviksi ja viihdytettäviksi. Tämä käsitys on syntynyt "asiakkaiden" (!) eli vastaavia liike-elämän kaupallisia keitaita ja brändättyjä jooga-kauneus-harrasteterapia-palveluita käyttävän joukon mielissä. Yksityiset palveluntuottajat markkinoivat palvelujaan paljon tällä ajatuksella, kuitenkin puhuen siitä samalla päiväkotina. (Toimarilla on kuitenkin liiketalouden koulutus, eikä mitään tekoa kasvatustieteen kanssa.) Myydään mielikuvilla. "Palveluita" kilpailuttava asiakaskunta ei puhu vanhemmuudesta ja arvosta kasvattajia ammatillisina ja koulutettuina asiantuntijoina, vaan he näkevät henkilökunnan samanlaisina kuin itselleen ostamansa muut palveluntuottajat manikyyristä hierontaan, brunssista voimaterapiaan.

Uusi varhaiskasvatuslaki pyrkii tekemään omanlaisensa korjausliikkeen ja nostamaan keskiöön koulutuksen ja opetuksen sekä varhaisen ikäluokan tietoisen pedagogiikan eli varhaiskasvatuksen asemoinnin osaksi "elinikäisen oppimisen polkua". Opetuksesta ja koulutuksesta halutaan tehdä vientituote ja Suomen maabrändi numero 1, kuten fossiilisista polttoaineista luopumisestakin, "Suomi etujoukoissa". (nyt joukot tosin kasvaneet muuallakin)

Koska enää ei ole päivähoitolakia vaan varhaiskasvatuslaki eikä hoivapalvelua vaan oppilaitos, on ajatus loma-ajoista ja niiden tarpeesta perustuttava oppimisen tutkimisen tuloksiin. Voiko 0-6v. oppia tehokkaasti esim. 10h/pv tai ilman loma-aikoja? Voi, mutta mitä hän oppii silloin maailmasta, sen arvoista ja itsestään toimijana ja oppijana? Ettei ole arvokas eikä lasten hyvinvoinnilla ja oikeuksilla oikeasti ole aikuisten maailmassa mitään merkitystä.

Vierailija
3225/19754 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/4639624/lapsi-myohastyi-aamupalalta-pai…

Vanhempi se on oltava, joka päättää, mitä siellä päikyssä tehdään ja milloin! Siitähän teille maksetaan ja te teette mitä sanotaan ja asiakas haluaa. Hymy huulilla!

Vierailija
3226/19754 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi se on oltava, joka päättää, mitä siellä päikyssä tehdään ja milloin! Siitähän teille maksetaan ja te teette mitä sanotaan ja asiakas haluaa. Hymy huulilla!

Provoyrityshän tuo oli, mutta sinähän epeli olet🤣🤯

Vierailija
3227/19754 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lakko ohi. Mikä muuttui. Ei mikään.

Vierailija
3228/19754 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lhoo05 kirjoitti:

En ikinä veisi lapsiani yksityiseen päivähoitoon. Niin on nähty Verkanappulat, Touhula, Pilke, mitä näitä nyt on. Pelkkää tulostavoitteellisuutta. Kahteen ensimmäiseen en milloinkaan enää menisi töihinkään.

Mä taas kaipaan yksityisten päiväkotien vapautta! Vapaat aikataulut, saa tehdä lapsen tahtisesti, on rahaa retkeillä ja hankkia lapsille mieluisia leluja/pelejä ja materiaalia! Ruokaa tilattiin tarpeen mukaan eikä annoskokojen mukaan. Kunnallisessa kaikki on niin sairaan aikataulutettua että pitää mennä minuutin tarkkuudella, materiaalit ja pelit jostain 70-luvulta. Palkkaakin sain saman verran kuin kunnallisessa.

Ja olin töissä yhdessä noissa mainitsemissasi yrityksissä.

Kunnallisissa päiväkodeissa tehdään hankintoja joka vuosi. Työntekijät tekevät ehdotuksia hankinnoista lasten mielenkiinnonkohteiden ja tarpeiden perusteella. Tilaukset hoituvat ihan yhtä nopeasti kuin muistakin verkkokaupoista.

Ruokaa on kunnallisessa päiväkodissa aina riittävästi ja se on suositusten mukaista, asiantuntijat suunnittelevat ruokalistat ja ruuan menekki ja hävikki vaikuttavat tuleviin ruokalistoihin.

Aikataulut ovat kunnallisissa päiväkodeissa juuri niin joustavia mitä työntekijät itse järjestävät. Ainoa rajoittava tekijä on työntekijöiden työajat.

Ymmärtääkseni kunnallisessa sopimuksessa on joko sama tai korkeampi palkka kuin yksityisellä. Kunnallisella puolella tutkimusten mukaan opettajien suunnitteluajat toteutuvat paremmin. Loma-ajat ovat pidempiä.

Hienoa, että joku on tyytyväinen ketjupäiväkodeissa.

Vierailija
3229/19754 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia päiväkotia nähneenä, se onko päiväkoti kunnallinen vai yksityinen, on sivuseikka. Varsinkin nykyään, kun kunnankin päiväkodeissa kikkaillaan harva se päivä suhdeluvuilla. Tein edellisen pätkäni Touhulassa, ja siellä luki vanhempien näkyvillä lapsimäärä ja aikuisten määrä, asia jota ei ikipäivänä kunnan päiväkodissa laitettaisi näkyville suoraan sanottuna. Touhulat ovat muuttuneet tosi paljon muutamassa vuodessa, johtuen varmasti siitä kuinka niitä on riepoteltu somessa ja mediassa. Toki omani on kokemus vain yhdestä.

Päiväkodin tekee lopulta johtaja ja henkilökunta. Hyvä yhteishenki ja fiksu johtaja, niin asiat ovat pääsääntöisesti paremmin kuin keskiverrossa päiväkodissa. Vanhempi voi arvioida päiväkodin toimivuutta myös siitä näkökulmasta, kuinka henkilökunta keskustelee keskenään, puhuvatkin toisilleen arvosten. Tervehtiikö sinua myös eri ryhmän henkilökunta yms. Hyvinvoivassa päiväkodissa kuuluu sekä lasten että aikuisten naurua päivittäin.

Vierailija
3230/19754 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lhoo05 kirjoitti:

En ikinä veisi lapsiani yksityiseen päivähoitoon. Niin on nähty Verkanappulat, Touhula, Pilke, mitä näitä nyt on. Pelkkää tulostavoitteellisuutta. Kahteen ensimmäiseen en milloinkaan enää menisi töihinkään.

Mä taas kaipaan yksityisten päiväkotien vapautta! Vapaat aikataulut, saa tehdä lapsen tahtisesti, on rahaa retkeillä ja hankkia lapsille mieluisia leluja/pelejä ja materiaalia! Ruokaa tilattiin tarpeen mukaan eikä annoskokojen mukaan. Kunnallisessa kaikki on niin sairaan aikataulutettua että pitää mennä minuutin tarkkuudella, materiaalit ja pelit jostain 70-luvulta. Palkkaakin sain saman verran kuin kunnallisessa.

Kunnallisissa päiväkodeissa tehdään hankintoja joka vuosi. Työntekijät tekevät ehdotuksia hankinnoista lasten mielenkiinnonkohteiden ja tarpeiden perusteella. Tilaukset hoituvat ihan yhtä nopeasti kuin muistakin verkkokaupoista.

Ruokaa on kunnallisessa päiväkodissa aina riittävästi ja se on suositusten mukaista, asiantuntijat suunnittelevat ruokalistat ja ruuan menekki ja hävikki vaikuttavat tuleviin ruokalistoihin.

Aikataulut ovat kunnallisissa päiväkodeissa juuri niin joustavia mitä työntekijät itse järjestävät. Ainoa rajoittava tekijä on työntekijöiden työajat.

Ymmärtääkseni kunnallisessa sopimuksessa on joko sama tai korkeampi palkka kuin yksityisellä. Kunnallisella puolella tutkimusten mukaan opettajien suunnitteluajat toteutuvat paremmin. Loma-ajat ovat pidempiä.

Ovathan ne kaupungin päiväkoditkin yhdenlaisia ketjupäiväkoteja. Siellä noudatetaan tismalleen sitä linjaa taloudellisesti, minkä kunta päättää. Tämä sisältää ryhmäkoot, avustajat, materiaalin jne.

Rehellisesti sanottuna pidän itse tärkeänä sitä, että yksilöllä on mahdollisuus valita, mihin laittaa lapsensa päiväkotiin. Periaatteena. Siksi myös yksityisiä päiväkoteja tarvitaan. Jos haluan lapseni kielikylpypäiväkotiin tai mitä tahansa muuta, niin on tärkeää, että se mahdollisuus on oikeasti olemassa. Mutta minä olen sitä mieltä, että koulujakin pitäisi olla yksityisiä nykyistä enemmän. Viime kädessä tämä on poliittinen mielipide, ja toki ymmärrän että moni muu on eri mieltä. Minulle kuitenkin valinnan mahdollisuus on todella tärkeä asia.

Vierailija
3231/19754 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lhoo05 kirjoitti:

Ovathan ne kaupungin päiväkoditkin yhdenlaisia ketjupäiväkoteja. Siellä noudatetaan tismalleen sitä linjaa taloudellisesti, minkä kunta päättää. Tämä sisältää ryhmäkoot, avustajat, materiaalin jne.

Rehellisesti sanottuna pidän itse tärkeänä sitä, että yksilöllä on mahdollisuus valita, mihin laittaa lapsensa päiväkotiin. Periaatteena. Siksi myös yksityisiä päiväkoteja tarvitaan. Jos haluan lapseni kielikylpypäiväkotiin tai mitä tahansa muuta, niin on tärkeää, että se mahdollisuus on oikeasti olemassa. Mutta minä olen sitä mieltä, että koulujakin pitäisi olla yksityisiä nykyistä enemmän. Viime kädessä tämä on poliittinen mielipide, ja toki ymmärrän että moni muu on eri mieltä. Minulle kuitenkin valinnan mahdollisuus on todella tärkeä asia.

Kunnallisissa päiväkodeissa on hyvin valinnanvaraa. Minusta varhaiskasvatuksen tulisi olla samalla tavalla voittoa tavoittelematonta kuin perusopetus on.

Vierailija
3232/19754 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lhoo05 kirjoitti:

Kunnallisissa päiväkodeissa on hyvin valinnanvaraa. Minusta varhaiskasvatuksen tulisi olla samalla tavalla voittoa tavoittelematonta kuin perusopetus on.

Maailmalla yksityiset koulut ja päiväkodit ovat kuitenkin ihan arkipäivää, joten eivät ne automaattisesti tarkoita sitä, että lapsille ei annettaisi sitä mitä he tarvitsevat, vaan useimmissa maissa tilanne on päinvastoin.

Se on sitten asia erikseen, mitä se tekisi kunnan kouluille, jos esimerkiksi yksityiset koulut pystyisivät korkeilla lukukausimaksuilla kustantamaan parhaat opettajat ja pienet ryhmät ja kuinka se lopulta saattaisi syventää yhteiskunnan kahtiajakoa.

Itse silti ajattelen, että pitäisi olla mahdollista viedä oma lapsi sellaiseen kouluun, jossa on pienemmät luokat, osaavat opettajat ja esimerkiksi avustavaa henkilökuntaa, kun vain itse maksaisi tästä enemmän. Siitähän yksityistämisessä viime kädessä on kyse: maksat jostain saadaksesi parempaa kuin mitä yhteiskunta sinulle verojen muodossa haluaa antaa.

Mutta kuten sanoin, kyseessä on viime kädessä poliittinen mielipide.

Vierailija
3233/19754 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se subjektiivinen oikeus joka on oikeasti sotkenut systeemin. Lapsia tuodaan hoitoon ihan aina ja hlökuntien loman saanti kärsii kun hoitoon tuodaan lomillakin koululaisten sisaruksia ja kotiäitien pikkulapsia. Jotenkin ei istu omaan ajatusmaailmaan alle 2v lapsi joka on hoidossa ihan koko kesän vaikka äiti kotona sisaruksen kanssa ja voisi edes osaksi pitää toisenkin lomalla. Ymmärrän sen että kaikilla ei ole sitä kesälomaa kesällä tai lomaa hiihtolomalla,mutta miksi se päivystyspaikka pitää varata jos sille ei ole tarvetta oikeasti?

Vierailija
3234/19754 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ tietysti olisi suostunut susipaskaan esitykseen.

Vierailija
3235/19754 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lhoo05 kirjoitti:

Aikataulut eivät jousta, koska meillä ainakin on keittiö, joka määrää tietyt ruoka-ajat. Milloin kärryt tulee ja milloin se viedään pois. Siitä ei voi joustaa.

Yksityisellä saa helpommin henkilökohtaisia lisiä, jotka nostavat palkan. Näitä myös minä sain.

Budjetti kunnallisella on tiukempi kuin yksityisellä. Kunnalla hankitaan 1-2 kertaa vuodessa vähäisellä rahalla, yksityisellä voidaan ostaa joka kuukausi jtn. Kunnallisella puolella hankinnat täytyy hyväksyttää ylemmällä partaalla, yksityisellä johtajan suostumus riittää.

Meillä ruoka loppuu lähes päivittäin, ja sitä etsitään naapuriryhmistä lisää. Keittopäivinä, valvonta-aterian ostaja syö lientä. Tämä budjettisyistä.

Lomat ovat kunnallisessa tessissä pidemmät. Yksityisellä pystyy tekemään ylitöitä niin että saa vapaa päiviä, kunnallisella ylityöt ovat kiellettyjä.

Vierailija
3236/19754 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se subjektiivinen oikeus joka on oikeasti sotkenut systeemin. Lapsia tuodaan hoitoon ihan aina ja hlökuntien loman saanti kärsii kun hoitoon tuodaan lomillakin koululaisten sisaruksia ja kotiäitien pikkulapsia. Jotenkin ei istu omaan ajatusmaailmaan alle 2v lapsi joka on hoidossa ihan koko kesän vaikka äiti kotona sisaruksen kanssa ja voisi edes osaksi pitää toisenkin lomalla. Ymmärrän sen että kaikilla ei ole sitä kesälomaa kesällä tai lomaa hiihtolomalla,mutta miksi se päivystyspaikka pitää varata jos sille ei ole tarvetta oikeasti?

Minä myös ihmettelen, miksi niitä alle 3v lapsia tuodaan säilöön? Ymmärrän, jos vanhemmat ovat töissä/koulussa ja tarvitsevat lapselle hoito paikan, mutta nämä virke lapset ovat ihan älyttömiä

Vierailija
3237/19754 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksena ihan hyvä, mutta se edellyttää että huoltajille on lomaa. Pätkätyösuhteissa lomat maksetaan rahana ja aina uutta pätkää pukkaa edellisen perään. Toiset eivät saa lomaa vuosikausiin. Monet opettajatkin ovat kesällä työttömiä ja syksyllä taas palkataan seuraavaksi lukuvuodeksi/-kaudeksi. Kunnilla on rekrytointikielto, ei saa palkata vakinaisia kun säästetään. Hyvänä esimerkkinä Espoo, josta puuttuu pelkästään vakasta 400 opettajaa ja kaupunginjohtajan asettama rekrykielto pysyy. Tämä siksi ettei tarvitsisi nostaa veroprosenttia, joka on yksi Suomen alhaisimmista.

Vierailija
3239/19754 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelvoton osaamaton johto, varajohtajana kaikennäköistä hekoheko heikkaa, liikaa lapsia, ihan pässi työ

Vierailija
3240/19754 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

päikyssä...