Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19754)

Vierailija
3021/19754 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitä saa sanoa ääneen, että a) paskoihin taloihin sijaisia ei enää saada, ja koska kohtelu on törkeää henkilökunnan kautta. Ja b) jos saadaan Seuren sijainen, niin häntä kyykytetään henkilökunnan avuksi ulkona tuntitolkulla, jotta toimessa olevat saa istua juoruilemassa sisällä. Nimim. Kohta 8 vuotta Seurella, ja olen kyllä nähnyt.

Noh, meidän talo on kyllä erittäin pidetty ja hyvämaineinen ja silti on säännöllisesti vaikeuksia saada sijaisia. Ei nääs kohtaa kysyntä ja tarjonta, ainakaan täällä ruuhkasuomessa.

Vierailija
3022/19754 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkut Oulusta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yes, tänään tuli sp uudelta liitoltani eli nyt se on ihan virallistakin tämä liiton vaihtoni.

Ei muuta kuin lakkoa odottamaan, toivon sydämestäni, että toteutuu‼️‼️

Hyvä, onnittelut uuden liiton jäsenyydestä!

Minä toivon myös että saatte tekin sitten omalla vuorollanne lakkoilla, meillä vielä huominen lakkoillaan.

Kiitos!

Pelkästään omalla työpaikallani on viimeisen viikon aikana liittoa vaihtaneita 3-4kpl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3023/19754 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitä saa sanoa ääneen, että a) paskoihin taloihin sijaisia ei enää saada, ja koska kohtelu on törkeää henkilökunnan kautta. Ja b) jos saadaan Seuren sijainen, niin häntä kyykytetään henkilökunnan avuksi ulkona tuntitolkulla, jotta toimessa olevat saa istua juoruilemassa sisällä. Nimim. Kohta 8 vuotta Seurella, ja olen kyllä nähnyt.

Noh, meidän talo on kyllä erittäin pidetty ja hyvämaineinen ja silti on säännöllisesti vaikeuksia saada sijaisia. Ei nääs kohtaa kysyntä ja tarjonta, ainakaan täällä ruuhkasuomessa.

Sama vaiva myös muualla Suomessa. Meidän kaupungissa vaka-alan oppilaitoksia: yliopisto, 2 amkta ja 2 ammattioppilaitosta ja sijaisia ei riitä edes sadoista alan opiskelijoista...

Vierailija
3024/19754 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkut Oulusta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yes, tänään tuli sp uudelta liitoltani eli nyt se on ihan virallistakin tämä liiton vaihtoni.

Ei muuta kuin lakkoa odottamaan, toivon sydämestäni, että toteutuu‼️‼️

Hyvä, onnittelut uuden liiton jäsenyydestä!

Minä toivon myös että saatte tekin sitten omalla vuorollanne lakkoilla, meillä vielä huominen lakkoillaan.

Kiitos!

Pelkästään omalla työpaikallani on viimeisen viikon aikana liittoa vaihtaneita 3-4kpl.

Aina valitetaan että kun varhaiskasvatuksessa kuulutaan niin moneen liittoon, niin siksi ei saada asioita kuntoon. Nyt OAJ,talentia,JHL,Jyty ainakin näistä monista liitoista ovat lakossa eli ei voi valittaa. Tämä tilaisuus ei varmasti tule toistumaan kovin pian.

Vierailija
3025/19754 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan pihalla… En kuulu mihinkään liittoon tällä hetkellä ja teen opettajan viransijaisuutta päiväkodissa Helsingissä. Vuoronvaihtokieltoja ym. on joillain työkavereille viime aikoina ollut, mutta nyt puhutaan siis kokonaisten yksiköiden sulkemisesta? Olin ajatellut, ettei tarvitse huolehtia näistä sekavista kuka on lakossa milloinkin, ja että itse teen vain työtäni, mutta hankalaksihan tämä menee.

Vierailija
3026/19754 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan pihalla… En kuulu mihinkään liittoon tällä hetkellä ja teen opettajan viransijaisuutta päiväkodissa Helsingissä. Vuoronvaihtokieltoja ym. on joillain työkavereille viime aikoina ollut, mutta nyt puhutaan siis kokonaisten yksiköiden sulkemisesta? Olin ajatellut, ettei tarvitse huolehtia näistä sekavista kuka on lakossa milloinkin, ja että itse teen vain työtäni, mutta hankalaksihan tämä menee.

Jos et kuulu mihinkään liittoon, lakkoilevaan tässä tilanteessa, niin sinä olet töissä mahd lakon aikana. Teille osoitetaan työpaikalla yksikkö joka on auki ja johon lapsia silloin ohjataan ja menette sinne kuka mihinkin aikaan, koska työvuoroja ei voi suunnitella lakon ajalle, pomoilla kun ei ole oikeutta kysellä kuka lakossa ja kuka ei.

Ja jos lakkoilisit anyway, niin lakkokorvausta et lakkopäiviltä ole oikeutettu saamaan eli tulosi olisivat lakkopäiviltä 0€.

Vierailija
3027/19754 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kuulu mihinkään liittoon, lakkoilevaan tässä tilanteessa, niin sinä olet töissä mahd lakon aikana. Teille osoitetaan työpaikalla yksikkö joka on auki ja johon lapsia silloin ohjataan ja menette sinne kuka mihinkin aikaan, koska työvuoroja ei voi suunnitella lakon ajalle, pomoilla kun ei ole oikeutta kysellä kuka lakossa ja kuka ei.

Ja jos lakkoilisit anyway, niin lakkokorvausta et lakkopäiviltä ole oikeutettu saamaan eli tulosi olisivat lakkopäiviltä 0€.

Okei, kiitos avusta! Miksi tätä on joku alapeukuttanut?

Harkitsen tässä liittymistä JHL:ään… Ei minua muutaman viikon nollatulot hetkauttaisi, mutta tuo minne lie yksiköihin heittely, jota vähän uumoilinkin. Ja onhan tämä tärkeä asia, ihan periaatteesta pitäisi tukea.

Vierailija
3028/19754 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt muutamat menee lakkon niin mitä he vaativat. Palkkaa itselleen ? Entä ne muut samaa työtä tekevät.

Parannusta työoloihin ? No onko niillä lakkoon menemättömillä hyvät työolot

Jos päiväkodin väki ei tajua yhdistyä niin te häviätte aina.

Nythän on kerrankin yhdistytty paitsi se super ja Tehy! Meillä Oulussa meidän päikystä 95% lakossa, olis saanu olla nuo loput 5 prosenttiakin.

Mikä hiton päikky?

Päikky on kansankielinen kutsumanimi päivähoitopaikalle.

Päikky = Päiväkoti.

Onko tuo päikystä kirjoittanut niitä "päikyn tätejä", itseään kunnioittava käyttäisi oikeita ilmaisuja: päiväkoti, varhaiskasvatuksenhoitaja/ opettaja.

Vierailija
3029/19754 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt muutamat menee lakkon niin mitä he vaativat. Palkkaa itselleen ? Entä ne muut samaa työtä tekevät.

Nythän on kerrankin yhdistytty paitsi se super ja Tehy! Meillä Oulussa meidän päikystä 95% lakossa, olis saanu olla nuo loput 5 prosenttiakin.

Mikä hiton päikky?

Päikky = Päiväkoti.

Onko tuo päikystä kirjoittanut niitä "päikyn tätejä", itseään kunnioittava käyttäisi oikeita ilmaisuja: päiväkoti, varhaiskasvatuksenhoitaja/ opettaja.

Osa vanhan polven opeista puhuu yhä ”tarhasta”. Itsellä särähtää aika pahasti korvaan vaikka en usko, että se kunnioituksen puutteesta kielii.

Vierailija
3030/19754 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hiton päikky?

Päikky = Päiväkoti.

Osa vanhan polven opeista puhuu yhä ”tarhasta”. Itsellä särähtää aika pahasti korvaan vaikka en usko, että se kunnioituksen puutteesta kielii.

Minä puhun tarhasta. Monesti vastaan kysymykseen missä olet töissä, että ’tarhalla’. Minua ei häiritse jos joku sanoo minua tödiksi. Puhun itsekin helposti kelatäteistä, postipojista ym.

Olen siis päiväkodilla järjestetyn esikoulun esiopettaja ja olen ollut alalla yli 20 vuotta. Tiedän itse kyllä mitä työtä teen ja tiedostan sen arvon ja merkityksen, mutta joku ”täti” nimitys ei kyllä vähennä tuota arvoa silmissäni piiruakaan.

Vierailija
3031/19754 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhut tarhasta? Sitä nimitystä ei ole käytetty sitten 1980-luvun.

Ja ei tarvitse vastata, ihmettelen vain sellaisia tätejä jotka eivät pysy ammattiasioissaan ns ajan tasalla. Kehitys kulkee, nimet ja termistöt muuttuu jne, ei ole enää vaikkapa MBD-nimitystäkään diagnostisella puolella.

Vierailija
3032/19754 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämän alan palkkaus ja olosuhteet saadaan nyt kuntoon - vihdoinkin!

On yhteiskunnallisesti tärkeää, että lapsilla on hyviä, turvallisia hoitopaikkoja ja riittävästi vuoroissa hyvinvoivia hoitajia ja opettajia.

Vierailija
3033/19754 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään esihenkilö kyseli kaikilta, että oletko töissä 19.4? Onko luvallista? Ylempi taho käskyttänyt päiväkodinjohtajia tätä kysymään.

Vierailija
3034/19754 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään esihenkilö kyseli kaikilta, että oletko töissä 19.4? Onko luvallista? Ylempi taho käskyttänyt päiväkodinjohtajia tätä kysymään.

Oletko lukenut tätä ketjua lainkaan? Kuulutko mihinkään liittoon, kts heidän sivuiltaan!

Ja ei, on laitonta esihlön kysellä siitä‼️‼️ ja kyselystä pitäisi ilmoittaa liittoon, mainitsisin myös tuosta esihlösi esihlön käytöksestä‼️‼️

Toivottavasti ette olleet lampaita ja vastanneet hälle??!

Vierailija
3035/19754 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
3036/19754 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen NIIIIIIIN onnellinen, että on perjantai!

Aion saunoa illalla pitkän kaavan mukaan ja nauttia löylyssä ehkä jopa jotain kylmää virkistettä ja herkutella jotain hyvää iltapalaksi sen jälkeen.

Ihanaa myös se, että ensivkolla vain 1 työpäivä, koska otin lomapäiviä, tulevat _todella_ tarpeeseen.

Väsyttää.

Vierailija
3037/19754 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkki aukesi jo!

Vierailija
3038/19754 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pk-seudun lakko siirtyy niin siitä pitäisi ilmoittaa viimeistään ensi pe. Hankalampi ajankohta vanhemmille asioista infoamisen ym kannalta, kun pyhät iskee päälle..

Toivon, että lakko tulee!!!!

Vierailija
3039/19754 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hiton päikky?

Päikky = Päiväkoti.

Lastentarhoja ei ole ollut moneenkymmeneen vuoteen olemassa.

Osa nykyisistä vanhemmista puhuu edelleen tarhasta, vaikka he itse olivat päiväkodissa hoidossa.

Vierailija
3040/19754 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue liittosi sähköpostia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi