Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19756)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse nostin kytkintä alalta kun meidän päiväkotiin tuli tämä 2 opea+hoitaja systeemi. Ei jaksanut yksin pyörittää koko ryhmää kun opettajilla oli koko ajan kissanristiäisiä. Tsemppiä vaan hoitajille.
Tämä! Ilmiönä nykyisin vähän joka alalla: ylikoulutetaan porukkaa, joita ei sitten kiinnosta enää varsinainen työ, vaan suunnittelu ja palaverien pitäminen sekä lisäkoulutukset ja seminaarit. Alemman palkkaluokan puurtajat joutuvat tekemään varsinaisen työn, tässä tapauksessa lasten kaitsemisen. Ja kustannussyistä ihan liian pienellä miehityksellä.
Ja vali vali... Seuraava hoitaja kirjoittaa "ei oo suunnitteluaika"!! No ei varmasti olekaan jos istuu toisen lepparisa ollessa tunnin omalla kännykällä. Se on sama hetki, jolloin usein opeilla työvuoro luettelossa Sak-aikamutta hoitajilla pitkittynyt ruokatunti/kahvitauko...🤔
Mitä ihmettä sinä sepustat?? Ehdin kahville keskimäärin 3 päivänä viikossa ja istahdan siellä silloin sen 10-15min joka minulle sallittakoon varsinkin kun en sinne edes päivittäin ehdi.
Ja lepparissa meillä on sadun lukijan lisäksi aina toinenkin kasvattaja vaikka ns pärjäisi yksinkin, koska lapsilla valtava läheisyyden kaipuu ja silloin silittelemme heitä.
Ruoka on siinä lasten kanssa samaan aikaan, keskeytyen lukuisia kertoja kunnes olet saanut lautasesi tyhjäksi.Kaikenlaisia..
Mulla ei työssä edes ole minkäänlaisia taukoja. Ei niin minkäänlaisia. Jos on hyvä päivä ja käy tuuri niin ehdin istahtaa ja syödä 5-10 ilman että täytyy nousta ylös ja mennä palvelemaan asiakkaita, koko ajan pitää kuitenkin olla kytiksellä ja jopa vessassa pitää käydä stressillä ja vauhdilla. En liioittele vaan tämä on 100% totuus ravintola-alalla monessa hommassa.
Repikää siitä.
Sentään pääset sinne vessaan joten ole tyytyväinen!
T. Ei ole vain 1x kun veret valuneet housuihin, kun ei vessaan pääse, koska lapset jäisivät yksin.
Toivottavasti et istu siellä mihinkään.
Jos en huomenna menisi töihin, kuten oloni vaatisi, niin työkaverini olisi yksin vastuussa 20 lapsen ryhmästä, koska ei ole sjaisista tietoa. No, sitten revittäisiin jostain toisesta ryhmästä siihen kasvattaja kaveriksi, mutta sekin olisi sitten pois siitä toisesta ryhmästä+ei se ihan iisiä ole kahteenkaan pekkaan.
Että näillä fiiliksillä ja ajatuksilla uuteen työviikkoon, jälleen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Jos en huomenna menisi töihin, kuten oloni vaatisi, niin työkaverini olisi yksin vastuussa 20 lapsen ryhmästä, koska ei ole sjaisista tietoa. No, sitten revittäisiin jostain toisesta ryhmästä siihen kasvattaja kaveriksi, mutta sekin olisi sitten pois siitä toisesta ryhmästä+ei se ihan iisiä ole kahteenkaan pekkaan.
Minä yksinkertaisesti kieltäytyisin olemasta yksin 20 lapsen kanssa. Jos johtaja tähän yrittäisi pakottaa, sanoisin, että sitten minun täytyy olla yhteydessä vähintään AVIin. Jos ei johtajapysty taikomaan lisäkäsiä mistään, niin päiväkoti kiinni. Älkää suostuko olemaan yksin liian monen lapsen kanssa! Teillä on velvollisuus ilmoittaa näistä tilanteista!
Otan tämän uusiksi kun täällä on niin paljon viestejä... Varhaiskasvatusten työntekijöillä on mahdoton urakka edessään... koska Suomessa on aivan käsittämätön rikollisten suosiminen menossa... tähän kannustetaan kaikin tavoin jo lapsia... jos lapsi kiusaa/kiduttaa/tappaa toisen lapsen tästä saa täysin olemattoman tuomion ja jos on rikkaasta perheestä rahalla pääsee kaikesta... tämä jos mikä yllyttää siihen että ei ole mitään väliä miten paha on päinvastoin siihen kannustetaan... yleensähän uhri syyllistetään aina ja pahantekijä on täysin syytön kaikkeen... tai otetaan yksi pieni mutta mielenkiintoinen esimerkki vielä - nyt viesti on aina mm. palvelutoiminnoissa yms. että asiakas on aina oikeassa, jälleen sama ryhmä narsistit, sosiopaatit, väkivaltaiset ja perheväkivaltaiset voi kyykyttää asiakaspalvelijaa niin paljon kuin haluaa ja jos asiakaspalvelija sanoo jotain vastaan hän saa heti potkut... käsittämätöntä sillä asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa ja huono asiakas pitää saada laittaa ovesta pihalle ilman mitään mutinoita tai tarvittaessa pyytää poliisi noutamaan... että siinä se on näillä perusteluilla pohja valmiina mm. naistenhakkaajille... ja tähän oikein kannustetaan... Suomessa on paljon asioita todella huonosti mutta mediassa hehkuteen vain kuinka onnellisia me olemme, todellista disinformaatiota...
Eikö tämä ketju nyt osoita miten kestämätön ja jopa vaarallinen tilanne on!!!
Lisää resursseja, ryhmäkoot pienemmiksi, erityisryhmiä lisää, ei integraatiota eikä inkluusiota, lisää liksaa!!! Siinä ne päällimmäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yksinkertaisesti kieltäytyisin olemasta yksin 20 lapsen kanssa. Jos johtaja tähän yrittäisi pakottaa, sanoisin, että sitten minun täytyy olla yhteydessä vähintään AVIin. Jos ei johtajapysty taikomaan lisäkäsiä mistään, niin päiväkoti kiinni. Älkää suostuko olemaan yksin liian monen lapsen kanssa! Teillä on velvollisuus ilmoittaa näistä tilanteista!
Täytyy olla hyvin tietämätön varhaiskasvatuksen tilasta ja käytännöstä, jos edes ehdottaa, että yksikkö pistettäisiin kiinni kovin heppoisin perustein. Siihen kiinni laittamiseen ei heru pk:n johtajan pomoltakaan vaikka olisi esimerkiksi 5-6 kasvattajaa 15sta kasvattajasta poissa. Se on nähty ja koettu moneen kertaan, viimeksi pari viikkoa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sairas, pysyt kotona! Esimiehen tehtävä on järjestää sijainen ja jos sijaista ei saa, ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
Minä olen varhaiskasvatuksessa töissä. Olen tänään kuumeessa, en mene huomenna töihin. Työkavereista en tiedä, emme viestittele viikonloppuisin, ettei tule stressiä.
Työntekijän tehtävä on kertoa esimiehelle, jos tilanne työpaikalla on laiton. Se kannattaa tehdä kirjallisesti ja vielä lisätä, että en voi yksin turvata kaikkien lasten turvallisuutta, tarvitsen apua. Jos sijaista ei saa, esimiehen pitää alkaa soittaa vanhemmille, että hakevat lapset kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko varhaiskasvattajat virkeä olo näin sunnuntaipäivänä?
Jalka murtunut ja parin kuukauden saikku elämäni paras kevät!
T.Vaka-ope
Eikö päiväkodin lapsia tule ikävä?
EI!!!!
Miksei, eikö tuolle alalle juuri lasten takia lähdetä?
Onko kirjanpitäjällä ikävä tilikirjoja lomallaan? Kun eikös alalle lähdetä niiden tilikirjojen ja laskujen vuoksi??
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee nyt hiukan aiheen vierestä,mutta kirjoitan silti.
Monissa kommenteissa täällä valitetaan sitä ,että sijaisia ei saa. Ja se pahentaa Tottakai tilannetta entisestään. Oletteko ikinä miettineet MIKSI juuri teidän päiväkoti ei tunnu saavan sijaista?
Ehkä joku arvasikin...Kyllä, olen itse päiväkoteja kiertävä sijainen. Päiväkodeista/varhaiskasvatuksesta minulla on vuosien kokemus ,olen vain (toistaiseksi) tykästynyt kiertämään ja sijaistamaan. Mutta Mutta.. Minä ja todella monet muut kaltaiseni sijaiset olemme huomanneet ,että sijaisten kohtelu on mennyt vain huonommaksi kokoajan. Se on suorastaan irvokasta kun ajattelee nykyistä tilannetta. En missään tapauksessa halua tietenkään mitään erityistä kuninkaallisen vastaanottoa! Ei ei...mutta juuri tälläkin viikolla huomasin JÄLLEEN, että minua ei tervehditä (tai minun HUOMENTA heittoon ei vastata mitään ,ei mitään ) katsotaan kuin halpaa makkaraa. Kun esittelen itseni oman ryhmäni aikuiselle ,minua katsotaan päästä varpaisiin ja takaisin ja todetaan ehkä ' ai jaa' , 'Jaaha' ja perään huokaisu... Tulee kaikinpuolin tunne, että olen RIESA ja tulin vain tielle... Pahinta on , että juuri mitään päivän ohjelmasta,aikataulusta ,ryhmityksestä,lapsista yms ei kerrota. Olen usein huomannut kuinka ryhmän muut aikuiset suunnittelevat ,keskustelevat päivän kulusta ja ohjelmasta ,mutta sijainen jätetään täysin ulkopuolelle. Tuntuu dorkalta käydä kysymässä erikseen jotain aikatauluun ja/tai siirtymätilanteisiin liittyvää,johon oleellisesti sijainen kuitenkin kuuluu.
Sijainen on sinä päivänä teidän työporukan TASAVERTAINEN JÄSEN. Sijaiset on aina paikalla kutsuttuna,pyydettynä ,toivottuna.
Ja koittakaa ymmärtää, sijaiset EIVÄT OLE ajatuksen lukijoita tai ennustajia. Yritämme auttaa parhaamme mukaan.
Kaikkein pahinta on yleisesti ottaen v.mäinen kohtelu. Ei tervehditä ,mitään ei kerrota,katsotaan nenänvartta pitkin ja vastaukset/kommentit on äänensävyltään tyyliin ' pitikö ton tulla tänne sähläämään'
Tiedättekö mikä on ainakin pääkaupunkiseudulla totuus päiväkodeista vs sijaisten saatavuus ?
Hyvät, mukavat talot saa AINA ainakin sen yhden sijaisen. Aina. Ei meitä sijaisia NIIN vähän ole. Mukaviin taloihin ,joissa on asiallinen ja tasavertainen kohtelu ,menee mielellään takaisin. Näiden talojen tilauksia suorastaan 'kyttää' listalta. Sijaisilla on muuten keskenään hyvin tehokas 'puskaradio '. Tiedoksi vaan...
Kukaan sijainen ei todellakaan vaadi erityiskohtelua,ei sinne päinkään. Mutta kukaan sijainen EI HALUA tuntea olevansa riesa,turhake ,tiellä ja joku 'tyyppi vaan ' jota on se yksi päivä nyt siedettävä..
Erinomainen työilmapiirien kuvaus tältä sijaisuuksia tekevältä henkilöltä!
Sama kiusaamisen, vähättelyn, ulossulkemisen ja tontittamisen mentaliteetti näkyy ja tuntuu useissa päiväkodeissa vakituisen henkilökunnan omassa keskuudessakin. Siksi niissä taloissa todennäköisesti sairastutaankin enemmän, irtisanoudutaan, kärsitään tai vetäydytään omaan kuplaan eli on paljon sijaisille tarvetta, koska ei saada osaavaa ja luotettavaa vakihenkilökuntaa.
Johtajan tehtävä on puuttua työilmapiiriin, johtaa työhyvinvointia ja ne vallitsevat käytännöt ovat kaikkien työssä olevien vastuulla. Nyt johtajat istuvat yleensä työhuoneessaan tai kokouksissa eri tahoilla kaupunkia, saattavat vakoilla tai kuunnella avoimen oven tai ohuen seinän kautta (yhdessä päiväkodissa oli tiloihin asennettu salaa valvontakameroita, joista johtoporras jäi kiinni) henkilökunnan toimintaa.
Johtajakin on koulutukseltaan vain samanlainen varhaiskasvatuksen ope, ilman edes kattavaa ja ajankohtaista kokemusta ryhmässä toimimisesta, joten taidot ei useinkaan riitä työyhteisön johtamiseen. Aikuiset eri alojen ammattilaiset koitetaan "johtaa" kuin jotakin eskariryhmää. Usein johtaja itsekin osallistuu kiusaamiseen ja arvottamiseen omien tuntemustensa pohjalta, eikä osaa johtaa ammattimaisesti. Tai kritiikittä uskoo kieroilevia ja omaa asiaansa ajavia tyranneja yhteisössä. Johtaminen ei onnistu vain määräämällä asioita, rankaisemalla, syyllistämällä ja siirtämällä vastuu työntekijöille. Johtamisen taito (ja taidottomuus) näkyvät suoraan henkilöstön toiminnassa ja työpaikan ilmapiirissä.
Em. sijainen on oikeassa, ei huonoon kohteluun kukaan halua. Tietenkään. Nyt on vara valita, minne menee minäkin päivänä töihin, tai meneekö ollenkaan sinä päivänä. Siksihän kyseiset ammattilaiset ovat valinneet työpaikakseen sijaisfirman eivätkä vakituista työsuhdetta, valinnanvapauden ja omien tarpeidensa vuoksi.
Hyvä, taitonsa ja kokemuksensa jakava sijainen on todellinen aarre, veltto ja osaamaton sijainen on lisätaakka vaativassa lapsiryhmässä. On ymmärrettävää myös, ettei vakihenkilökunta enää jaksa tai kykene panostamaan päivittäin vaihtuvan sijaisen ohjeistamiseen, perehdyttämiseen ja neuvotteluun aina uudenlaisten näkemysten kanssa. Ne lapset haluaisi ja pitäisi ohjata ensisijaisesti. Henkilöstö on joukko uupuneita ihmisiä, joille samoin kuin lapsille, jatkuvat muutokset, perutut suunnitelmat, "joustamiset", ylityöt, vuoronvaihdot, vaihtuvat aikuiset ja ryhmät, hellittämätön stressi ja kiire ovat valtava kuormitustekijä. Sijaistarve on jokapäiväinen pettymys, ei se sijainen itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Monissa kommenteissa täällä valitetaan sitä ,että sijaisia ei saa. Ja se pahentaa Tottakai tilannetta entisestään. Oletteko ikinä miettineet MIKSI juuri teidän päiväkoti ei tunnu saavan sijaista?
Ehkä joku arvasikin...Kyllä, olen itse päiväkoteja kiertävä sijainen. Päiväkodeista/varhaiskasvatuksesta minulla on vuosien kokemus ,olen vain (toistaiseksi) tykästynyt kiertämään ja sijaistamaan. Mutta Mutta.. Minä ja todella monet muut kaltaiseni sijaiset olemme huomanneet ,että sijaisten kohtelu on mennyt vain huonommaksi kokoajan. Se on suorastaan irvokasta kun ajattelee nykyistä tilannetta. En missään tapauksessa halua tietenkään mitään erityistä kuninkaallisen vastaanottoa! Ei ei...mutta juuri tälläkin viikolla huomasin JÄLLEEN, että minua ei tervehditä (tai minun HUOMENTA heittoon ei vastata mitään ,ei mitään ) katsotaan kuin halpaa makkaraa. Kun esittelen itseni oman ryhmäni aikuiselle ,minua katsotaan päästä varpaisiin ja takaisin ja todetaan ehkä ' ai jaa' , 'Jaaha' ja perään huokaisu... Tulee kaikinpuolin tunne, että olen RIESA ja tulin vain tielle... Pahinta on , että juuri mitään päivän ohjelmasta,aikataulusta ,ryhmityksestä,lapsista yms ei kerrota. Olen usein huomannut kuinka ryhmän muut aikuiset suunnittelevat ,keskustelevat päivän kulusta ja ohjelmasta ,mutta sijainen jätetään täysin ulkopuolelle. Tuntuu dorkalta käydä kysymässä erikseen jotain aikatauluun ja/tai siirtymätilanteisiin liittyvää,johon oleellisesti sijainen kuitenkin kuuluu.
Sijainen on sinä päivänä teidän työporukan TASAVERTAINEN JÄSEN. Sijaiset on aina paikalla kutsuttuna,pyydettynä ,toivottuna.
Ja koittakaa ymmärtää, sijaiset EIVÄT OLE ajatuksen lukijoita tai ennustajia. Yritämme auttaa parhaamme mukaan.
Kaikkein pahinta on yleisesti ottaen v.mäinen kohtelu. Ei tervehditä ,mitään ei kerrota,katsotaan nenänvartta pitkin ja vastaukset/kommentit on äänensävyltään tyyliin ' pitikö ton tulla tänne sähläämään'
Tiedättekö mikä on ainakin pääkaupunkiseudulla totuus päiväkodeista vs sijaisten saatavuus ?
Hyvät, mukavat talot saa AINA ainakin sen yhden sijaisen. Aina. Ei meitä sijaisia NIIN vähän ole. Mukaviin taloihin ,joissa on asiallinen ja tasavertainen kohtelu ,menee mielellään takaisin. Näiden talojen tilauksia suorastaan 'kyttää' listalta. Sijaisilla on muuten keskenään hyvin tehokas 'puskaradio '. Tiedoksi vaan...
Kukaan sijainen ei todellakaan vaadi erityiskohtelua,ei sinne päinkään. Mutta kukaan sijainen EI HALUA tuntea olevansa riesa,turhake ,tiellä ja joku 'tyyppi vaan ' jota on se yksi päivä nyt siedettävä..
Juuri näin. Tämä on syytä pitää mielessä. Sijaisilla on valta ja varaa valita! Ne ryhmät, joissa sijainen saa hyvän vastaanoton, saavat sijaisia jatkossakin! Epämiellyttävän kokemuksen jälkeen sijainen siirtää kys. ryhmän mustalle listalle, niin yksinkertaista se on. Viime vuonna olin itse sijainen, tänä vuonna vakituinen vo.
Eihän kaikki sijaiset ole vuokrafirmasta ostettuja henkilöitä! Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi on useita satoja päiväkoteja ja tuhansia ryhmiä, joten esim. Helsingissä kaupungin työntekijät ovat saman työnantajan palveluksessa ja siten työnantajan määräyksellä siirrettävissä sinne tänne. Kirjastotyöntekijöitä ja museoiden työntekijöitä laitettiin juuri vähän aikaa sitten päiväkoteihin sijaisiksi.
On ihan arkipäivää, että Helsingissä vakituinen päiväkodin hoito-ja opetushenkilöstö hyppää milloin missäkin ryhmässä, talossa ja kaupunginosassa sijaistamassa. Olo on kuin supernannyja tai jollain lastenohjelman agentilla, kun tulee uusi missiotehtävä, johon taikaviitta hulmuten kirmaat sammuttamaan vaarallisen palon, vaihtamaan kakkavaipan, laastaroimaan otsan, ruokkimaan kirkuvat suut, pukemaan, laulamaan, leikkimään, askartelemaan, silittämään, sanoittamaan, jumppaamaan... Vastassa yrmeät naamat ja kiukkuiset, epäilevät vanhemmat.
"Missä meidän sukka, se hävisi jo viime viikolla...? "
"Voi ei, mikä lapsesi nimi on ja minkä ikäinen? Entä minkä näköinen? Onko paidassa nimi ja siinä sukassa, että voisin löytää 100 vieraan lapsen seasta sen oikean lapsi-sukka-parin?"
Nykyään muuten tosi moni lapsi on Emmi, Ella, Essi, Elle, Eetu, Eikka, Emma, E... Todella vaikeaa muistaa ja erottaa niitä toisistaan, ja taas seuraavana päivänä uudet nimet ja naamat yhtenä sekamelskana. Aika saman näköisiä myös, kun ei ehdi kunnolla tutustua. Ja lähes kaikkien vaatteet pesty OMO:lla, joten tuoksuvatkin siltä samalta.
Totta, Emmat, Ennat, Eevit, Elvit, Ellit, Ellet, Ellenit, Eetut, Eemit, Eelit, Eelikset, Eliakset... Huh huh.
Miten alkoi uusi työviikko vakakasvattajat?
Meillä niin, että 7 kasvattajaa oli poissa, koronassa ja muutenkin eikö siis saatu sijaisia, yksikkö pistettiin kiinni klo15.30.
Vantaa
Helsinki on järjestänyt ahdinkonsa itse korkeilla vuokrilla ja korkeilla asuntojen hinnoilla. Ei sinne ole porukkaa tulossa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä niin, että 7 kasvattajaa oli poissa, koronassa ja muutenkin eikö siis saatu sijaisia, yksikkö pistettiin kiinni klo15.30.
Vantaa
eikö ton lisäksi ole ylitykiellot päällä?
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tämä jo olikin tyhjentävästi kirjoitettu (aioin kirjoittaa samasta asiasta). Juuri näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa
eikö ton lisäksi ole ylitykiellot päällä?
Kyllä. Ylityö-ja vuoronvaihtokielto.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen varhaiskasvatusta koskeva lakko 19-25.4, KIITOS! Viikko on jo tuntuva uhkaus, joko nyt vihdoin ja viimein saataisiin palkkaus ja työolot kohdilleen.
Tietääkö joku tarkemmin lakon tavoitteista? Itse olen huomannut, että ajetaan kyllä palkankorotusta, mutta entä työolosuhteet? Palkan lisäksi vähintään yhtä tärkeää olis suhdeluvun tarkastelu ryhmäkohtaisesti, suhdeluvun väljentäminen suhteeseen: pienillä 3lasta/kasvattaja ja isoilla 6lasta/kasvattaja. Ylityksiä ei sallita. Lisäksi täyttösuhteiden maaninen laskeminen on lopetettava ja keskityttävä lasten hyvinvointiin. Jokaiseen päiväkotiin resurssityöntekijä. Erityistarpeisille lapsille avustajat.
Siinäpä tavoitetta OAJ:lle ja muille.
Lakoilla ei voi muuttaa lakeja. Kyllä sen verran pitäisi ymmärtää.
Onpa hyvä, että sinä olet kuitenkin nuin fiksu. 👍
Hyvä jos vakassa noudatettaisiin edes näitä nykyisiä lakeja...
Suoraan ei toki lakia voida yhtäkkiä muuttaa, mutta lakolla voidaan tietyssä tilanteessa asettaa painetta päättäjille. Lakolla voidaan koettaa vaikuttaa päättäjiin, jolloin ensisijaiset tavoitteet eivät liity työehtoihin, vaan jolla ajetaan poliittisia tai yhteiskunnallisia päämääriä. (=Poliittinen lakko) Historiassa lakon avulla on saavutettu mm. yleinen äänioikeus. Tämä toki vaati ihan yleislakon.
"Kaikki kriittiset kohdat ovat edelleen auki kunta-alan virka- ja työehtosopimuksissa, kuten esimerkiksi palkankorotukset, sopimuskauden pituus sekä palkkaohjelma. ... Opettajien työmäärän kasvu on saatava katkaistua ja varmistettava hyvät työehdot ja olosuhteet kaikilla koulutusasteilla." (Tällaisia tavoitteita tänään tulleessa s-postissa.)
"Mulla ei työssä edes ole minkäänlaisia taukoja.
Ei niin minkäänlaisia.
Jos on hyvä päivä ja käy tuuri niin ehdin istahtaa ja syödä 5-10 ilman että täytyy nousta ylös ja mennä palvelemaan asiakkaita, koko ajan pitää kuitenkin olla kytiksellä ja jopa vessassa pitää käydä stressillä ja vauhdilla. En liioittele vaan tämä on 100% totuus ravintola-alalla monessa hommassa.
Repikää siitä."
Sentään pääset sinne vessaan joten ole tyytyväinen!
T. Ei ole vain 1x kun veret valuneet housuihin, kun ei vessaan pääse, koska lapset jäisivät yksin."
Lapsista on lisäksi VASTUU läsnä koko ajan.