Oudoimmat huutonet /tori-kokemuksesi
Pakko jakaa, kun olen niin hämilläni. Huomasin torissa n kk sitten minua kiinnostavan ilmoituksen, jossa oli useita huonekaluja myynnissä. Olisin ollut niistä muutamasta nojatuolista kiinnostunut, ja myyjäkin asui niin lähellä että olisin voinut ne autolla hakea. Hinta oli korkea (useita ilmoituksia ollut samoista tuoleista n 30-50 e, hän pyysi oli 300 e muta siinä oli muutakin mukana). Laitoin viestin että myisitkö pelkät tuolit, hän sanoi hinnan (yhä hyvin korkean) ja sanoi että myy sillä. Päätin ostaa korkeasta hinnasta huolimatta koska hän asui niin lähellä ja tarve oli minulla akuutti. Sovimme noutopäivää, ja hän antoi osoitteensa. Sitten kun lähetin hänelle viestin, jossa vastasin tulevani tiettyyn aikaan (hänen ilmoittamansa aika), hän vastasikin että ei ehkä myykään erikseen vaan myy muut huonekalut samalla ja hinta olisi tuo yli 300. Hän sanoi vielä miettivänsä asiaa. Vastasin että kurja juttu, olisin kyllä mielelläni tuolit ostanut. Ei vastausta.
Huomasin että hän laittoi ilmoitusta yhä uudelleen ja uudelleen ja useisiin eli myyntipalstoihin eli eivät menneet. Parin viikon kuluttua laitoin vielä viestin että mitä hän on nyt miettinyt, myisikö pelkät tuolit? Ja jollei, niin voin sitten ostaa koko setin (tuoleille hinta erikseen oli lähes sama kuin koko setille). Hän vastasi että tämä on viimeinen viesti mikä kirjoitan. En tahdo enää kuulkaa sinusta. Olet paha ihminen. lopeta heti viestien lähetys ja kotirauhan rikkominen. Viestissä oli useita huutomerkkejä, lakitekstin pätkiä yms. Täytyy sanoa että olen ala ällikällä lyöty. Ilmoitus on yhä netissä, samoin monta muuta hänen myymäänsä kohdetta (tyhjentää varmaan jotakin asuntoa) ja hän nostelee niitä yhä. Onko muulle sattunut vastaavaa?
Kommentit (129)
"Olin ostamassa puhelinta, ei mitään viimeisintä mallia. Laitoin viestin, että onko vielä myynnissä. Sain heti vastauksen, että on. Vastasin saman tien, että voisin tulla hakemaan, milloin voisi tulla. Ei vastausta. Parin päivän kuluttua laitoin uuden viestin, että saitko viestini. Ei kuulemma ollut saanut. Vastasin siihen, että tulisin hakemaan puhelimen. Ja taaskaan ei vastausta siihen viestiin. Annoin periksi."
Tämän postauksen siivittämänä tuli mieleeni, että oma vanha sähköpostiosoitteeni ohjasi osan sähköposteista suoraan roskapostiin. Esimerkiksi toisinaan puhelin laskun. Ei siinä mitään kun oppi säännöllisesti tsekkaan myös "roskiksen" sisällön, mut arvaan ettei kaikki tuota osaa, tai paremmin huomaa tehdä. Mutta ärsytykseni ymmärrätte, kun jotenkin sitä halusi ajatella, että "vain" tietyt postit menisivät suoraan roskapostiin, eikä niin että toisinaan menevät ja toisnaan ei... Olen myös kuullut, että kaikki Tori.fi palvelimen kautta lähetetyt viestit eivät aina löydä perille, kiitos roskaposti suodattamien.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:04"]
Sh lisää: hänen myymämsä tavarat eivät olleet arvokkaita tai antiikkia. Niitä on jatkuvasti myynnissä eikä kysyntä kovin suurta. Hän pyysi törkeää ylihintaa muihin myyjiin verrattuna. Samaan aikaan oli myynnissä vastaavia samam sarjan osua esim 10 e kpl, hänellä kappalehinta 50 e. Halusin vain ne noutaa enkä postittaa, siksi ostin häneltä. Ja koska muilla oli samaan aikaan myynnissä sanoja tuotteita murto-osalla hänen pyytämistään hinnoista, arvelin että voisin ehkä hieman tinkiä. Enkä Todella tinkinyt paikan päällä! Vaan ekassa viestissä kysyin erittäin kohteliasti olisiko hinnassa tinkivaraa jos ostan useamman kohteen. Hän vastasi erittäin tylysti (ei hillitysti) Hinta on 50 euroa. Rahat menevät minun lapsille. Ostin sitten häneltä isomman kasan tavaraa kerralla, myös astiakaapin. Hintaa tuli yhteensä yli 400 e. Tavaroiden todellinen arvo tai markkinahinta ei ole lähelläkään sitä. Astiakaappi on ikean. Mikään mitö ostin ei Ile antiikkia vaan ihan tavistuotteita.
[/quote]
Päätit itse ostaa raskaasti ylihinnoiteltuja tavaroita jotka olisit saanut halvemmalla muualta ja nyt valitat myyjästä. En ymmärrä.
Olin ostamassa Louis Vuittonin neverfull laukkua aiemmin syksyllä. Laukku näytti hyvältä ja lähetin tarjouksen spostitse. Myyjä hyväksyi sen (520€) ja kysyi pääsenkö laukkua noutamaan. Vastasin että asun 160km päässä eikä autoa käytössä että pitäisi vakuutettuna lähettää ja postiennakolla avaamisoikeudella ennen maksua.
Tähän myyjä ei suostunut kun on kuulemma riski lähettää kallis laukku jos ostaja ei noudakaan sitä postista. No hetken mietittyäni laitoin viestiä että voin tulla laukun noutamaan ja milloin sopii. Yhtäkkiä myyjä tekikin töitä 9-21 ja hän ei halunnut miestään laittaa "odotuttamaan laukun hakijaa". Vastasin että selvä homma täytyy laukku jättää seuraavalle ostajalle. Sain hirveän määrän haukkuma viestejä että olen paha ihminen kun en maksanut laukkua tilille ja hän olisi sen vuoren varmasti lähettänyt, en jaksanut enää noteerata viesteihin. Tein googleen kuvahaun hänen lähettämistään kuvista ja löysin saman laukun samoilla kuvilla toiselta puolen Suomea myynnistä ihan eri myyjältä.
Olkaa varovaisia!!
Mä itse aina mietin että ostaisinko itse sillä hinnalla mitä pyydän. En siis pyydä 90-luvun paidasta 10 e tai edes 5 e... Saankin yleensä tuotteet hyvin nopeasti ja vähällä vaivalla kaupaksi. Jos joku tinkii, annan pakettihinnan jos ostaa useamman tuotteen, esim 42 e ostokset pyöristän alaspäin 40 e. Mulla menee yleensä kaikki mitä myyn. Joku toinen pyytää nelinkertaista hintaa ja tuotteensa ei liiku.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:04"]Sh lisää: hänen myymämsä tavarat eivät olleet arvokkaita tai antiikkia. Niitä on jatkuvasti myynnissä eikä kysyntä kovin suurta. Hän pyysi törkeää ylihintaa muihin myyjiin verrattuna. Samaan aikaan oli myynnissä vastaavia samam sarjan osua esim 10 e kpl, hänellä kappalehinta 50 e. Halusin vain ne noutaa enkä postittaa, siksi ostin häneltä. Ja koska muilla oli samaan aikaan myynnissä sanoja tuotteita murto-osalla hänen pyytämistään hinnoista, arvelin että voisin ehkä hieman tinkiä. Enkä
Todella tinkinyt paikan päällä! Vaan ekassa viestissä kysyin erittäin kohteliasti olisiko hinnassa tinkivaraa jos ostan useamman kohteen. Hän vastasi erittäin tylysti (ei hillitysti) Hinta on 50 euroa. Rahat menevät minun lapsille. Ostin sitten häneltä isomman kasan tavaraa kerralla, myös astiakaapin. Hintaa tuli yhteensä yli 400 e. Tavaroiden todellinen arvo tai markkinahinta ei ole lähelläkään sitä. Astiakaappi on ikean. Mikään mitö ostin ei Ile antiikkia vaan ihan tavistuotteita.
[/quote]
Eli olit tyhmä, kun maksoit ihan hitosti ylihintaa
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:45"]
Tinkimiskulttuuri on kulttuuria, jonka osa ihmisistä on oppinut, osa ei. Minä itse en oikein ymmärrä sitä, miksi pienistä summista pitää alkaa tinkimään. Usein se tavaran myyminen on kuitenkin sen verran työlästä hommaa, että haluan vaan sekä ostajan että tavaran pois jaloista mahdollisimman nopeasti. Samoin ostajana en tosiaan jää jankkaamaan jonkun ihmisen eteiseen jostain eurosta tai parista. Se tuntuisi jotenkin hirveän nololta. Varsinkin, kun asun pienessä kaupungissa jossa ei ihan pikkurahan vuoksi kannata hankaloittaa ihmisten välistä kanssakäymistä. Hyvin menneet pienet asiat voi olla tärkeitä ihan yllättävissä tilanteissa, koska samoihin ihmisiin törmää kuitenkin jossain yhteydessä joka tapauksessa.
Mut sitten on ihmisiä, joiden mielestä se kuuluu kaupankäyntiin. He näkevät sen myymistilanteen jotenkin eri tavalla, eikä heistä ole loukkaavaa että "hinnasta neuvotellaan". Kun nämä kaksi kulttuuria törmää, toinen pitää myyjää saitana ja kummallisena, ja myyjä pitää ostajaa saitana törttönä, joka selvästi laski sen varaan, että kun myyjä on jo nähnyt paljon vaivaa että sen tavaran saa myytyä, niin hän sitten luovuttaa ja antaa tavaran halvemmalla. Joten jos haluaa tinkiä, parempi ottaa asia esille heti ensimmäisessä viestissä.
[/quote]
Tähän on pakko kommentoida, että tinkiminen on tosiaan taiteenlaji. Jos myytävän tuotteen hinta on vaikkapa 45€, en koskaan myy sellaisille halvemmalla, jotka vaan ILMOITTAA ekassa viestissä, että "voin tulla hakeen 35 eurolla". Jos ostaja ei osaa kysyä, että milläs hinnalla tavaran saisi, onko tinkivaraa tms., niin en koskaan laske hintaa. En myöskään koskaan laske hintaa näille ovensuussa tinkijöille. Niille, jotka osaavaat fiksusti kysellä ja neuvotella hinnasta, voin laskeakin hintaa. Ja joo, ei ole mitään vallankäyttöhalua mun puolelta, ehkä pientä käytöstapaopetusta.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 18:17"]
No, mä annan myös hyväntekeväisyyteen paljon ja usein suoraan tarvitsevalle. Esim jos joku nuori äiti tulee multa ostamaan jotain, annan kaupan päälle muutakin.
[/quote]
OT, mutta mua ärsyttää, kun nuoret äidit leimataan usein automaattisesti vähävaraisiksi.
Kosovosta muuttanut mies halusi ostaa mieheltäni Leijona -paidan (ollut oikeasti jollain pelaajalla päällä) ja soitti hänelle ainakin 10 kertaa päivässä. Mieheni oli lähellä menettää järkensä kun tämän halukkaan tarjoukset ja tinkimiset olivat luokkaa "20€" vaikka hintapyyntö oli 200€. Mieheni osti paidan aikoinaan 400 eurolla. Paljon taisi halutakin kun lopulta suostui pulittamaan hintapyynnön mukaisen summan.
Olen myynyt paljon tavaraa Torin ja Facebookin kautta, eikä mitään erityisen outoa ole tullut vastaan. Sen sijaan tinkiminen on ollut jokseenkin raivostuttavaa kun sitä tehdään vasta viime hetkillä tai rahaa vaihtaessa. Yhtenä esimerkkinä myin isohkoa Aasiasta ostettua koristepatsasta 15 eurolla ja sovittiin puhelimessa kaupat. Ostaja tuli paikalle ja ilmoitti iloisesti että hänellä on nyt sitten vain 10 euroa mukana ja että sillä patsas varmaan lähtisi. Sain vielä jotain parkkirahaa 2 euroa kaupanpäälliseksi. Ei ollut iso ero alkuperäiseen hintapyyntöön, mutta hinnasta olisin mielelläni keskustellut kyllä etukäteen enkä vasta parkkipaikalla. En ikinä kehtaisi käyttäytyä vastaavasti ostotilanteessa.
Huvittaa esim.jotku lastenvaunut joita myydään tyyliin emmaljungat vaikka kuvassa selvästi esim.briot.tai -90 luvun vaunuja myydään kuin uutena..ja hinta 200.
No ostin huutonetistä jotkut singstar mikit ja huomasin et ne olikin langattomat. Enkä ostanut. Ostin jo muualta, niin tää alkuperäinen tyyppi soittelee mulle ja et ne on nyt velvollisuus ostaa koska hän on kuitenkin tehonyyjä. Paniikissa sopersin et ok laitan rahaa mut en laittanut. Tiiän et huuto on sitovaa, mut on mullekin myyjänä tullut hutiostajia, enkä todellakaan ole soitellu perään ja vaatinut. Sanoin vielä et anteeksi et nyt kävi näin, et löysin langattomat halvemmalla muualta. Ei kun"mä oon tehomyyjä menetän pisteen"
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:41"]
No ostin huutonetistä jotkut singstar mikit ja huomasin et ne olikin langattomat. Enkä ostanut. Ostin jo muualta, niin tää alkuperäinen tyyppi soittelee mulle ja et ne on nyt velvollisuus ostaa koska hän on kuitenkin tehonyyjä. Paniikissa sopersin et ok laitan rahaa mut en laittanut. Tiiän et huuto on sitovaa, mut on mullekin myyjänä tullut hutiostajia, enkä todellakaan ole soitellu perään ja vaatinut. Sanoin vielä et anteeksi et nyt kävi näin, et löysin langattomat halvemmalla muualta. Ei kun"mä oon tehomyyjä menetän pisteen"
[/quote]
Vaikutat siltä, että olet aika perseestä. Mä huusin kans kerran jostain ihmeen syystä väärää kohdetta. Laitoin myyjälle välittömästi viestiä, että nyt tuli hutihuuto, tarjouduin maksamaan huutamani summan ja ilmoiten että tuotetta en kuitenkaan ota. Myyjä kiitti viestistä, kieltäytyi korvauksesta ja laittoi tuotteen uudelleen myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:41"]
[/quote]
Vaikutat siltä, että olet aika perseestä. Mä huusin kans kerran jostain ihmeen syystä väärää kohdetta. Laitoin myyjälle välittömästi viestiä, että nyt tuli hutihuuto, tarjouduin maksamaan huutamani summan ja ilmoiten että tuotetta en kuitenkaan ota. Myyjä kiitti viestistä, kieltäytyi korvauksesta ja laittoi tuotteen uudelleen myyntiin.
[/quote] no mä en oo kun yhen kerran aiemmin tehnyt näin. Mulla kauppoja 300. Monesti ostanut vaikka vikoista penneistä jos on jotain huutanut. Mä en ikinä ole rähjännyt ja kiristänyt niitä lukuisia, jotka tekee oharit. Jos itseni kaupoista kerrankin käy niin etten otakaan niin tehköön se minusta hirveän. Huuto.net ei ole elämäni, mutta ilmeisesti jollekin on.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:41"] No ostin huutonetistä jotkut singstar mikit ja huomasin et ne olikin langattomat. Enkä ostanut. Ostin jo muualta, niin tää alkuperäinen tyyppi soittelee mulle ja et ne on nyt velvollisuus ostaa koska hän on kuitenkin tehonyyjä. Paniikissa sopersin et ok laitan rahaa mut en laittanut. Tiiän et huuto on sitovaa, mut on mullekin myyjänä tullut hutiostajia, enkä todellakaan ole soitellu perään ja vaatinut. Sanoin vielä et anteeksi et nyt kävi näin, et löysin langattomat halvemmalla muualta. Ei kun"mä oon tehomyyjä menetän pisteen" [/quote] Vaikutat siltä, että olet aika perseestä. Mä huusin kans kerran jostain ihmeen syystä väärää kohdetta. Laitoin myyjälle välittömästi viestiä, että nyt tuli hutihuuto, tarjouduin maksamaan huutamani summan ja ilmoiten että tuotetta en kuitenkaan ota. Myyjä kiitti viestistä, kieltäytyi korvauksesta ja laittoi tuotteen uudelleen myyntiin. [/quote] no mä en oo kun yhen kerran aiemmin tehnyt näin. Mulla kauppoja 300. Monesti ostanut vaikka vikoista penneistä jos on jotain huutanut. Mä en ikinä ole rähjännyt ja kiristänyt niitä lukuisia, jotka tekee oharit. Jos itseni kaupoista kerrankin käy niin etten otakaan niin tehköön se minusta hirveän. Huuto.net ei ole elämäni, mutta ilmeisesti jollekin on.
[/quote]
Mutta ei se sitä myyjää lohduta, että et YLEENSÄ toimi noin. Onhan tuo väärin myyjää kohtaan ja sinun moka, ei myyjän. Kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin huutaa. Tuon takia mä esimerkiksi huudan aina vasta ihan vimmeisillä minuuteilla. Silloin ei jää päivätolkulla aikaa katua, vaan tulee huudettua juuri sitä minkä on valmis melkein samantien maksamaan...
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:41"]
[/quote]
[/quote] hienoa! Mulla ei ole varaa maksaa tyhjästä yhden huutonetin takia, että olen jonkun silmissä hyvempi ihminen. Jos monesta sadasta kohteesta itselle käy se että tajuaa sen olleen virhe niin en maksa. Ei ole mullekaan kukaan niistä kymmenistä maksellut enkä ole ottanut itseeni. Negatiivinen palaute vaan, mutta sekös jonkun maailman kaataa?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:41"] No ostin huutonetistä jotkut singstar mikit ja huomasin et ne olikin langattomat. Enkä ostanut. Ostin jo muualta, niin tää alkuperäinen tyyppi soittelee mulle ja et ne on nyt velvollisuus ostaa koska hän on kuitenkin tehonyyjä. Paniikissa sopersin et ok laitan rahaa mut en laittanut. Tiiän et huuto on sitovaa, mut on mullekin myyjänä tullut hutiostajia, enkä todellakaan ole soitellu perään ja vaatinut. Sanoin vielä et anteeksi et nyt kävi näin, et löysin langattomat halvemmalla muualta. Ei kun"mä oon tehomyyjä menetän pisteen" [/quote] Vaikutat siltä, että olet aika perseestä. Mä huusin kans kerran jostain ihmeen syystä väärää kohdetta. Laitoin myyjälle välittömästi viestiä, että nyt tuli hutihuuto, tarjouduin maksamaan huutamani summan ja ilmoiten että tuotetta en kuitenkaan ota. Myyjä kiitti viestistä, kieltäytyi korvauksesta ja laittoi tuotteen uudelleen myyntiin. [/quote] no mä en oo kun yhen kerran aiemmin tehnyt näin. Mulla kauppoja 300. Monesti ostanut vaikka vikoista penneistä jos on jotain huutanut. Mä en ikinä ole rähjännyt ja kiristänyt niitä lukuisia, jotka tekee oharit. Jos itseni kaupoista kerrankin käy niin etten otakaan niin tehköön se minusta hirveän. Huuto.net ei ole elämäni, mutta ilmeisesti jollekin on.
[/quote]
Mutta ei se sitä myyjää lohduta, että et YLEENSÄ toimi noin. Onhan tuo väärin myyjää kohtaan ja sinun moka, ei myyjän. Kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin huutaa. Tuon takia mä esimerkiksi huudan aina vasta ihan vimmeisillä minuuteilla. Silloin ei jää päivätolkulla aikaa katua, vaan tulee huudettua juuri sitä minkä on valmis melkein samantien maksamaan...
[/quote] no voi voi. Onneksi on muitakin ongelmia tällähetkellä miettiä kun huutonet myyjän pikku harmi kympistä.
Joo, tarve oli just silloin mulla. Ostin siksi häneltä kun en halunnut postitusta. Olinko sitten tyhmä kun yritin tinkiä ylihintaisilla tuotteista? Tinkiä siis aluksi, ennen kuin kaupat sovittiin.
Mitös olisitte itse tehneet vastaavassa tilanteessa? Ette olisi tinkineet?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 16:21"]
Sinänsä ehkä ärsytti myyjän ahneus, hänellä oli todella loistelias koko kerroksen asunto ym ja mä jouduin vuokraamaan pakun ja tuli selväksi että mulla rahat tiukalla. Olen sh ja vuorotöissä. Eikä voinut siis edes 10 e tinkiä...
[/quote]
Miten se, että on sh ja vuorotöissä, tekee ihmisestä automaattisesti hyväntekeväisyyskohteen, jota kaikkien pitää sääliä? Kiinnostaa vaan tietää tää mun tuleva yhteiskunnallinen status, siksi kysyn. ;)
Terkuin sh-opiskelija
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:41"]No ostin huutonetistä jotkut singstar mikit ja huomasin et ne olikin langattomat. Enkä ostanut. Ostin jo muualta, niin tää alkuperäinen tyyppi soittelee mulle ja et ne on nyt velvollisuus ostaa koska hän on kuitenkin tehonyyjä. Paniikissa sopersin et ok laitan rahaa mut en laittanut. Tiiän et huuto on sitovaa, mut on mullekin myyjänä tullut hutiostajia, enkä todellakaan ole soitellu perään ja vaatinut. Sanoin vielä et anteeksi et nyt kävi näin, et löysin langattomat halvemmalla muualta. Ei kun"mä oon tehomyyjä menetän pisteen"
[/quote]
Niin tässä ketjussa kerrotaan niistä hulluimmista/oudoimmista huutonet-tapauksista. Käsittääkseni kerrot siis itsestäsi?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 00:04"]
Olen ostanut sekä huutonetistä että torilta ja aina on kaupat sujuneet mutkattomasti. Tosin ostan vain ihmisiltä jotka myyvät antiikkia, barokkia,jugendia jne ja ymmärrys tuotteen arvosta on molemminpuolinen.
[/quote]
Niin joo antiikin myyjät ja ostajathan eivät koskaan neuvottele hinnoista, vaan se on vaan meidän roskaväen hommaa :D
Toivottavasti olet provo, vaikka tiedänhän että kaltaisiasi ihmisiä on oikeastikin olemassa :)
Hyvää yötä joka tapauksessa. Unestani en tingi kuitenkaan ;)
[/quote]
Ei kai sujuvuus sitä välttämättä tarkoita, ettei neuvoteltaisi hinnoista?
ohis
[/quote]niinpä juuri! :)