Onko sisustusmakusi muuttunut täysin vuosien varrella?
Asutaan vanhassa talossa ja aina ennen meillä oli talonpoikaistyyli, vanhoja jykeviä huonekaluja, räsymatot, ikkunoissa salusiinit jne.
Sitten ison muuton myötä tein radikaalin ratkaisun ja myin kaikki talonpoikaishuonekalut pois. Pitkälti käytännöllisyyden vuoksi eli koska ne olisivat vieneet muuttokuormasta ihan hirveän ison tilan, lisäksi esimerkiksi kaappia varten olisi pitänyt olla neljä isoa miestä kantamassa.
Vanhoilla huonekaluilla mennään silti edelleen, mutta nyt meillä on jo vuosia ollut 50-60-luvun teak-huonekalut.
Viimeksi on muuttunut mattomakuni 😄 Eli kun kodissani on kymmeniä vuosia ollut erilaisia räsymattoja, nyt ei ole ainuttakaan. Makkarissa on uudehko korkeanukkainen matto. Jouluksi tilasin extempore-rohkeuksissani punaisen, kuviollisen itämaistyyppisen maton ja siihen ihastuneena nyt tilasin vastaavat tupakeittiöön. En malttaisi odottaa! Koirataloudessa paljon helpompi pitää siistinäkin kuin räsymatot.
Ainoa miinus on että varasto on nyt täynnä räsymattoja, niitä on siellä varmaan 40 😅
Kommentit (21)
Sisustustyylini on muuttunut vuosien mittaan selkeämmäksi. Nuorena oli ihanaa kierrellä kaupoissa ensimmäiset palkat taskussa ja ostella kaikkea kaunista. Aina ei tullut mietittyä miten uutuus sopii entisten joukkoon. Silloin tyyliin kuului paljon koriste-esineitä, paljon kirjoja ja Iittalan lasiesineitä. Tästä jo viimeistään arvaa, että olen boomeri 😀, en kuitenkaan jämähtänyt siihen. Viimeiset kymmenen vuotta olen kiikuttanut kirppikselle ja myynyt Torissa lähes kaikki kirjat ja lasiesineet. Matot ovat helppohoitoisia, viskoosit pyykkikoneeseen ja villamatot lumipesuun. Olo on helpottunut, kun koti vaatii vähemmän huolenpitoa ja sielu lepää selkeässä kodissa.
Jonkin verran. Olen aina tykännyt sekoittaa vanhaa ja modernia, klassikoita ja ikeaa. Nykyään on vain vähemmän tavaraa ja selkeämpää. Lisäksi nyt on menossa maanläheisten värien kausi, joskus oli räikeämpää.
Vierailija kirjoitti:
On muuttunut siten että sisustus tekstejä seinälle en missään nimessä enää ottaisi😄
Tämä on todella hyvä muutos 😂
Nuorena haalin kaikkea "jännää" ja outoa kirppareilta ja muualta, verhot olivat paksut, tyynyjä ja tekstiilejä joka paikassa, väreissä enemmän oli aina enemmän.
Nyt kotini on hyvin pelkistetty, paljon valoa ja palstalla paheksuttua valkoista.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena haalin kaikkea "jännää" ja outoa kirppareilta ja muualta, verhot olivat paksut, tyynyjä ja tekstiilejä joka paikassa, väreissä enemmän oli aina enemmän.
Nyt kotini on hyvin pelkistetty, paljon valoa ja palstalla paheksuttua valkoista.
Mulla juuri päinvastoin. Aiemmin oli väritöntä ja tylsää, nyt paljon väriä ja iloa.
Ei kauheasti. Oon aina tykännyt vanhasta ja värikkäästä. Välttelen trendejä sisustuksessa. Itse asiassa luen lehtien sisustusjuttuja siksi, että tiedän, mitä trendit ovat ja voin siksi välttää niitä. Ei siitä syystä, että ne olisivat mielestäni rumia tai että meillä kotona pitäisi olla jotenkin erikoista ja mahtavaa, vaan ihan siitä syystä, että trendeihin kyllästyy.
On muuttunut, käytän esim. Värejä paljon enemmän nykyään. Jossakin vaiheessa kaikki piti olla valkeaa, mustaa tai harmaata. Toisaalta sisustus on selkeytynyt ja vihaan kaikkea pikkuroinaa.
Mulla oli nuorena kaikki vaaleaa, yhteensopivaa, selkeää ja ikeamaista. Vuosien varrella ole muuttunut täysin päinvastaiseksi ja nyt 62 vuotiaana kotini rönsyilee värejä, kaikenlaisia koriste-esineitä, tauluja, tekstiilejä, taljoja, samettiverhoja, itämaisia mattoja, vitriinejä täynnä kristallilaseja ja tummia huonekaluja. Niin se maku muuttuu 😅
Vierailija kirjoitti:
Höh, onhan valkoinenkin kaunis klassinen väri, sopii sekä kesään milloin auringon valo osuu valkoiseen, että tietysti pimeimpään kauteen, jolloin valoa kaipaisi enemmän. Itse tykkään sekä valkoisesta että väreistä omassa ja muiden sisustuksessa.
Kenties netissä ilmenevä ironia valkoista kohtaan johtuu noin kymmenisen vuotta tuutatuista ns. Instagram-kodeista, joissa puolijulkkisten kodeissa toistuu valkoiset värimaailmat "Live, Love & Laugh it Up, Fuzzball" seinätauluineen.
Mutta kieltämättä joissakin enemmän sisustukseen (eikä julkkishenkilön persoonaan ja myyntiin) keskittyvissä blogeissa näkee onnistuneita ratkaisuja, missä ihmiset pohtivat valkoisen sävyjä ja toteutuksia.
Kaunis väri siinä missä muutkin 👍
Pikkulapsiajan tavarat on ns kadonneet. Ei valokuvia esillä, ei tauluja. Ei mattoja. Suosin luonnonvärejä. Patja lattialla. Luovuin viherkasveista, sohvasta, televisiosta.
Siivoan usein. Joskus poltan tuikkukynttilöitä.
Nojatuoli löytyy. Siinä on kamala istua, joten mahdolliset kyläänpyrkijät tuskin kauan viihtyy. 😂
Kirjoja ja vaatteita oli myös satoja, ja ne lahjoitin spr:n kirppikselle.
En omista pesukonetta,vaan liotan pyykit ennen käsinpesua..
Fryer ja hieno kahvikone löytyy. Muutenkin olen panostanut keittiöön.
Pari aurinkotuolia löytyy.
On, ääripäästä toiseen. Tiimaritilpehöörit, Ikeakoti, maalaisromantiikka, boho ja nyt minimalistinen skandi-japandi.
Merkittävä muutos on tullut myös ostokäyttäytymiseen. Ennen ostelin harkitsematta kaikkea tilpehööriä kirppareilta ja alemyynneistä. Nyt harkitsen todella tarkkaan ja useimmiten jätän ostamatta. Tavarat on karsittu vain käytössä oleviin, mitään en enää hilloa kaapeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, onhan valkoinenkin kaunis klassinen väri, sopii sekä kesään milloin auringon valo osuu valkoiseen, että tietysti pimeimpään kauteen, jolloin valoa kaipaisi enemmän. Itse tykkään sekä valkoisesta että väreistä omassa ja muiden sisustuksessa. Kenties netissä ilmenevä ironia valkoista kohtaan johtuu noin kymmenisen vuotta tuutatuista ns. Instagram-kodeista, joissa puolijulkkisten kodeissa toistuu valkoiset värimaailmat "Live, Love & Laugh it Up, Fuzzball" seinätauluineen. Mutta kieltämättä joissakin enemmän sisustukseen (eikä julkkishenkilön persoonaan ja myyntiin) keskittyvissä blogeissa näkee onnistunei
Valkoinen ei ole väri.
Ei. Sisustan käytännöllisesti. Jos tarvitsen tuolin, ostan tuolin. Jos tarvitsen verhot, ostan verhot. Jos ei ole verhoa saatavilla, voin teipata vaikka jätesäkin ikkunaan. Helppoa.
Tavallaan maksuni on pysynyt aina samnalaisena. Rakastan vuosisadan alun porvariskoteja. Kukkapylväät ja korkeat palmut, vanhanaikaista ja runsasta sekä voimakaita värejä ja tapetteja. Tämä sisustus on minun sielunmaisemani sisustus, joka on kulkenut mukanani lapsuudesta asti, vaikka minulla ei koskaan ole ollut kotia, johon tuollainen sisustus olisi todella sopinut.
Näen kyllä kauneutta muissakin sisustustyyleissä. Nykyisin asun 70-luvun talossa, jota on ollut helppo sisustaa kauniisti, koska sen ajan tavaroita on helposti saatavissa. Lapsena ajattelin kyllä, että koskaan en enää palaa tuolle vuosikymmenelle sisustuksessa. Pidin sitä hirveän rumana.
Nyt kun ikää alkaa olla, olen luopunut trendien seuraamisesta. Kaikki uusi näyttää minusta samanlaiselta. Skandinaavinen tyyli herättää minussa suoranaista inhoa. Joka kerta, kun sisustusohjelmassa tehdään muutoksia ja kysytään kohdekiinteistön omistajilta heidän makuaan, vastaus on "pidämme skandinaavisesta sisustuksesta ja sekoitamme mielellämme vanhaa ja uutta". Siinä vaiheessa minua ei enää kiinnosta. Muutoksen jälkeen koti on kuitenkin täynnä jotain Ikea-tavaraa, samanalaista kuin kaikilla muillakin.
Ei ole muuttunut, olen aina pitänyt selkeästä ja maltillisesta muotoilusta sekä murretuista väreistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kauheasti. Oon aina tykännyt vanhasta ja värikkäästä. Välttelen trendejä sisustuksessa. Itse asiassa luen lehtien sisustusjuttuja siksi, että tiedän, mitä trendit ovat ja voin siksi välttää niitä. Ei siitä syystä, että ne olisivat mielestäni rumia tai että meillä kotona pitäisi olla jotenkin erikoista ja mahtavaa, vaan ihan siitä syystä, että trendeihin kyllästyy.
Tää on outoa. Siis sisustat seuraamalla muiden sisustusta? Mikset sisusta niin kuin SINÄ haluat, välittämättä siitä mitä muut tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, onhan valkoinenkin kaunis klassinen väri, sopii sekä kesään milloin auringon valo osuu valkoiseen, että tietysti pimeimpään kauteen, jolloin valoa kaipaisi enemmän.
Valoa saa valaisimilla. Ei seinillä.
13/18: "Valkoinen ei ole väri"
Itse asiassa, tarkalleen ottaen, on. Musta ei ole spektrin väri, koska musta syntyy kun esineestä ei siroa lainkaan valoa. Valkoinen taas sisältää kaikkia valon aallonpituuksia eli käytännössä kaikkia värejä. Valkoista voidaankin kutsua väriksi. Mutta, ihan sama ja se siitä.
Tätä en kuitenkaan aiemmassa viestissäni ajanut takaa vaan ihan sitä käytännön seikkaa, että valkoisella on yhtä lailla kauniita viileitä tai lämpimiä sävyjä, jotka sopivat eri tiloihin siinä missä väritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Höh, onhan valkoinenkin kaunis klassinen väri, sopii sekä kesään milloin auringon valo osuu valkoiseen, että tietysti pimeimpään kauteen, jolloin valoa kaipaisi enemmän.
Valoa saa valaisimilla. Ei seinillä.
Ihan totta, onko se niin että valoa saa valaisimilla? Kiitti hei tästä mullistavasta infosta. 🙄
Jos saan keskitalvella valita, niin viihdyn kyllä paremmin vaaleassa huoneessa valaisimen kanssa kuin vaikkapa mustassa huoneessa ihan sen saman valaisimen kanssa. Sinun tai muiden kohdalla voi ja saa olla toisin, ok.
On muuttunut siten että sisustus tekstejä seinälle en missään nimessä enää ottaisi😄