Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudoimmat huutonet /tori-kokemuksesi

Vierailija
05.12.2014 |

Pakko jakaa, kun olen niin hämilläni. Huomasin torissa n kk sitten minua kiinnostavan ilmoituksen, jossa oli useita huonekaluja myynnissä. Olisin ollut niistä muutamasta nojatuolista kiinnostunut, ja myyjäkin asui niin lähellä että olisin voinut ne autolla hakea. Hinta oli korkea (useita ilmoituksia ollut samoista tuoleista n 30-50 e, hän pyysi oli 300 e muta siinä oli muutakin mukana). Laitoin viestin että myisitkö pelkät tuolit, hän sanoi hinnan (yhä hyvin korkean) ja sanoi että myy sillä. Päätin ostaa korkeasta hinnasta huolimatta koska hän asui niin lähellä ja tarve oli minulla akuutti. Sovimme noutopäivää, ja hän antoi osoitteensa. Sitten kun lähetin hänelle viestin, jossa vastasin tulevani tiettyyn aikaan (hänen ilmoittamansa aika), hän vastasikin että ei ehkä myykään erikseen vaan myy muut huonekalut samalla ja hinta olisi tuo yli 300. Hän sanoi vielä miettivänsä asiaa. Vastasin että kurja juttu, olisin kyllä mielelläni tuolit ostanut. Ei vastausta.

Huomasin että hän laittoi ilmoitusta yhä uudelleen ja uudelleen ja useisiin eli myyntipalstoihin eli eivät menneet. Parin viikon kuluttua laitoin vielä viestin että mitä hän on nyt miettinyt, myisikö pelkät tuolit? Ja jollei, niin voin sitten ostaa koko setin (tuoleille hinta erikseen oli lähes sama kuin koko setille). Hän vastasi että tämä on viimeinen viesti mikä kirjoitan. En tahdo enää kuulkaa sinusta. Olet paha ihminen. lopeta heti viestien lähetys ja kotirauhan rikkominen. Viestissä oli useita huutomerkkejä, lakitekstin pätkiä yms. Täytyy sanoa että olen ala ällikällä lyöty. Ilmoitus on yhä netissä, samoin monta muuta hänen myymäänsä kohdetta (tyhjentää varmaan jotakin asuntoa) ja hän nostelee niitä yhä. Onko muulle sattunut vastaavaa?

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kamalaa kokemusta huuto.netistä tältä vuodelta.

Ensimmäinen tinkasi osta heti -toiminnolla Marimekon takista 10 e. Hyväksyin viestillä "vaatteen hinta + ilmoitetut postikulut ok". Sitten ostaja alkoikin vängätä postikuluista. Jos lähetät niin tai näin, niin tulee edullisemmaksi, miksi maksaisin 2 e ylimääräistä...

Ilmoitin, että ilmoituksessa on postikulut ja ne olet huutaessasi hyväksynyt.

Ostaja vänkäsi, että huutopaketilla maksaa tämän ja tämän verran. Ilmoitin, etten käytä huutopakettia, mutta smartpostia käytän.

Ja sama vääntäminen jatkui ostajan puolelta...lopulta hän päätti "säästää" laittamalla täällä asuvan kaverinsa hakemaan kohdetta, koska säästää tässä hirveästi rahaa kun hakee takin kaveriltaan joskus...Välimatkaa on sellaiset 200 km.

Ilmoitin ostajalle, että huutopaketti ei olisi tullut edullisemmaksi, mutta ehkä hän sitten kuitenkin tietää asian paremmin. Sain viestiä, että tottakai hän tietää, kun on niin paljon kauppaa tehnyt ja pakko olla hinnoista perillä... Kuitenkin minäkin olen reilut 1000 kauppaa tehnyt ja aika hyvin perillä postin hinnastoista ja lisäksi huutis oli juuri muuttanut sääntöjä niin, että pienin huutopaketti sai painaa vain kilon ja tästä tuo ostaja ei ollut tietoinen, vaan väitti asiat paremmin tietävänsä.

Kun huutopaketin uudistus selvisi hänelle, hän totesi, että olisit pakannut muovipussiin, niin paino olisi jäänyt alle kilon...kyse oli melko isokokoisesta canvas-takista, jossa oli paksu vuori.

Huutajan palautteita tutkaillessani huomasin, että joltain kritiikkiä saatuaan oli kovasti painottanut sitä, miten on kohteessa ilmoittanut toimituskulut ja summa on huutoa tehdessä sitova....

Toinen oli sellainen, että keräsi tiettyä tavaraa ja osti minulta huutiksesta yhden kohteen ja samalla ilmoitti, että on kiinnostunut joistain muistakin huudettavana olevista asioista. Kerroin, että muutakin on tulossa myyntiin, mutta en ole saanut laitettua. Teimme sitten kauppaa näistä muistakin tuotteista ja iso paketti saatiin kasattua ja hinta sovittua. Ko. henkilö on neuroottinen pakkaamisen suhteen ja antaa todella pikkutarkkoja, aika rasittavia ohjeita, kaikki pitää pakata erikseen ja käyttää sitä sun tätä, neuvoo siis jopa huutiksesta ostaessaan. No, nyt oli siis isosta paketista ja maksusta sovittu ja olin alkanut pakata, kun ostajalta tuli neuvoja, että pakkaa niin ja näin ja noin. 

Vastasin, että en tarvitse neuvoja, pakkaan erittäin huolellisesti ja käärin naarmuuntuvia tuotteita paperiin ja pakkaan pieniin muovipusseihin ja varmasti tulevat ehjänä perille.

Ostaja vastasi, että hänelle tuli vastauksestani paha mieli, eikä haluakaan ostaa kuin sen tuotteen, minkä huutiksesta osti, koska ei halua olla petturi.

Nopeasti hän sitten myi sen minulta ostamansa tuotteen huutiksen kautta pois.

Kyllä on herkkää porukkaa joskus liikkeellä...tuo henkilö oli ilmeisesti myös jollain tavalla arka / ihmiskammoinen, koska puhelinnumero, tarkka osoite ym oli salaista ja käyttää huutiksessa lempinimeä, joka ei ole hänen oikea nimensä.

Vierailija
122/129 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt sinänsä outo kokemus, mutta ensimmäinen kerta, kun peruin kaupat. Olin ostamassa tuotetta x, jonka ilmoituksessa oli useita muitakin tuotteita ja hinta oli laitettu "alkaen 5€", olipa jopa postikulut kirjoitettuna erikseen ilmoituksen loppuun. Ilmoituksessa kuitenkin pyydettiin kysymään tarkempia hintatietoja viestillä. Heti alkuun kummastusta herätti hieman se, että ilmoitus oli jo alkuvuodelta, eikä siihen ollut merkitty mitään siihen viittaavaa, että yksikään tuotteista olisi mennyt kaupaksi, mutta ajattelin silti kokeilla onneani.

Jo ensimmäisessä viestissäni taisin tehdä strategisen virheen, sillä esitin myyjälle kohteliaasti kolme kysymystä kahdessa virkkeessä (onko vielä myynnissä, kunto ja hinta postikuluineen) ja ilmoitin olevani kiinnostunut tuotteen ostamaan. (Tiedän, että "onko myynnissä" -kysymys voi ärsyttää, mutta jos ilmoitus on laitettu yli 9kk sitten, on kysymys mielestäni aiheellinen.) Useita tunteja myöhemmin saan vastauksen, että on myynnissä. Ja sitten perään erillisellä viestillä, että kunto hyvä. Hinnasta ei puhettakaan.

Kun näin viestit kahta tuntia niiden saapumisen jälkeen, kysyin uudestaan paljonko hinta postikuluineen on ja pyysin samalla, että voisi laittaa maksutiedot, jotta voisin tuotteen maksaa saman tien. Aamulla oli tullut viesti, että postikulut ovat 3€, ei mitään muuta. Kysyin siis, että onko tuote sitten sen 5€, mikä ilmoituksessa oli merkitty "alkaen" hinnaksi ja samalla kysyin toistamiseen maksutietoja. Vastaus tuli saman tien: "Ei ole 5€." Esitin siis kysymykseni uudelleen: "No paljonko se on?" Myyjä näki viestin, mutta ei vastannut mitään.

Tuossa vaiheessa sitten totesin, että voin kuluttaa aikani paremminkin kuin odotella vastausta kysymykseen, jonka olin esittänyt jo useita kertoja. Olin myös ilmaissut jo toisessa viestissäni, että hoitaisin kaupat mielellään mahdollisimman pian, sillä joutuisin lähtemään seuraavana päivänä pariksi päiväksi reissuun ja homma menisi tuossa tapauksessa seuraavalle viikolle. Peruin sitten kaupat ja totesin, että tällä menolla homma lyötäisiin lukkoon vasta seuraavalla vuosikymmenellä.

Myyjä vaikutti kiitolliselta ja selitteli sitten työvuoroistaan - huvittavaa, että tuo viesti oli sitten se kaikkein monisanaisin. Ei siinä, olen yleensä kärsivällinen ja ymmärrän senkin, että toisilla on omat kiireensä, mutta jos en saa suoraan kysymykseen vastausta edes kolmannella kerralla, niin en jää asiasta enää vääntämään. Ilmeisesti minun olisi pitänyt kommunikoida useammilla lyhyillä viesteillä tyyliiin:

"onks myynis"

"kunto"

"paljonks"

"vois ostaa"

"tilinumro"

"sun nimes"

"oma etunimi"

"oma sukunimi"

"katuosoite"

"postinumero"

"postitoimipaikka"

Näyttää älypuhelinten myötä tuo kommunikointi muuttuneen todella vaikeaksi. Ilmeisesti joillakin ei ole kärsivällisyyttä lukea kahta peräkkäin olevaa virkettä, saati ymmärtää niiden sisältöä. Toisaalta samalla myyjällä näytti olevan 50+ myynti-ilmoitusta, joista vanhimmat olivat ainakin viime joulukuussa laitettu ensimmäisen kerran (ties vaikka oli toissa joululta, kun tori ei näytä vuosilukua, ainoastaan päivämäärän).

Ainoa mikä harmittaa on se, että tuote on nykyään melko harvinainen, mutta mieluummin odotan sitä kuukausia tai vuosia tulevaksi myyntiin jonnekin muualle kuin asioin ihmisen kanssa, jota ei tunnu edes kiinnostavan tehdä kauppoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuto.netissä tuotteiden etsimisestä on tullut todella rasittavaa, kun tavaroiden kuvaukseen kirjoitetaan litania asioita, jotka eivät varsinaisesti liity itse tuotteeseen. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa, että olet etsimässä jotain hieman harvinaisempaa elokuvaa nimellään ja tulokseksi tulee viisi sivua kaikenlaisia muita elokuvia vain ja ainoastaan siksi, että myyjä on niiden muiden elokuvien kuvaukseen kirjoittanut niinkin yksityiskohtaista tietoa kuin elokuvissa esiintyvien näyttelijöiden/ohjaajien/käsikirjoittajien aiempia elokuvia. Onhan se toki näppärä tapa saada tyrkytettyä kaiken maailman roskaa, mutta se ei kauheasti palvele ostajaa ja vain pahentaa kokemusta.

Toinen ärsyttävä tapa on lisätä ilmoituksen loppuun: Katso myös muut myynnissä olevat tuotteeni (tämän perässä suurpiirteinen lista esim. muiden tuotteiden merkistä/valmistajasta tms.). Saahan tuollakin toki näkyvyyttä muille myynti-ilmoituksilleen, mutta jälleen kerran tämä vain vaikeuttaa sen tietyn tuotteen etsimistä. Monesti noilla listatuilla jutuilla ei ole MITÄÄN tekemistä sen tuotteen kanssa, mitä itse olen etsimässä.

Olen päättänyt, että en osta tällaisilta myyjiltä enää yhtään mitään, vaikka myisivät maailman ainoaa kappaletta siitä mitä ikinä olisinkaan ostamassa.

Vierailija
124/129 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo laita vaikka hakuun twin peaks nii saat sen viis sivua. Siitä sit 80% kaikkee muuta.

Vierailija
125/129 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa näyttää siltä, että eräs huutaja ei aio hakeakaan ostamaansa ja maksamaansa tuotetta, jonka lähetin sille huutopakettina. Joudunko maksamaan paketin palautuskulut vai mitä tapahtuu seuraavaksi? Koskaan ei ole ennen tullut tällaista tapausta eteen!

Perkele kun kauppa ei käy ja sitten kun joku ostaakin, osoittautuu tällaiseksi ohariksi!

Taitaa olla sama viskata ylimääräiset tavarat vain metsään tästä lähtien... ensin tietysti särjettävä niin perinpohjin pas2 jottei niistä kukaa muukaan pääse hyötymään, jos kerran en minäkään niistä saa mitään...

Vierailija
126/129 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nettikirppiksillä on outoa se, että joku tarjoaa pyyntihintaa huomatttavasti alhaisemman hinnan ja sanoo noutavansa heti. Mutta se "heti" onkin vasta joskus tuntien päästä.

Minusta "heti" tarkoittaa "välittömästi" eli "nyt".

Jos aiot noutaa vasta "joskus illalla" (kun laitat "noudan heti" -viestin klo 11.30, niin miksi väität noutavasi heti? Kyllä "noudan heti" -ihmisen pitää olla pihalla samalla sekunnilla kuin minäkin, eli minuutin päästä. Viimeistään kolmen minuutin päästä. Ei vasta 3-9 tunnin päästä.

Ja kun sanon että hyvä on, myyn tuolla tarjoamallasi hinnalla. Treffit kahden minuutin päästä. Osoite on ___. Jos myöhästyt, niin odottelusta veloitan 10 euroa minuutilta, en todellakaan seisoskele odotelemassa ketään ilmaiseksi". Ja sitten ostaja ei olekaan tulossa? Tai ei ainakaan vastaa mitään. Miksi noin?

Miksi siis moni väittää noutavansa heti, jos aikookin noutaa vasta monen tunnin päästä?

Vierailija
127/129 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ostamassa erästä tuotetta, mutta myyjästä ei saanut irti sitä, milloin voisin tulla noutamaan tuotteen, saati sitä, mistä sen voisi noutaa. Sanoi että sattaa olla kotona tai sitten voi olla olematta kotona. Ehkä on juuri silloin käymässä kaupassa tai vaikka koiran kanssa lenkillä. Eikä kotiosoitettankaan anna, kun hänen osoitteensa on salainen eikä sitä numerotiedustelustakaan saa, ja niin moni on tehnyt ohareita ettei hän kotiosoitettaan anna. Eikä kelvannut, että olisi iantanut vaikka jonkun läheisen/hänelle helpon paikan osoitteen ja kertonut päivän ja kellonajan jolloin siihen tulee tuomaan tavaran vaikka kauppareissulla tai koiraa ulkoiluttaessaan, jos ei osoitettaan halua antaa.

En kyllä yhtään ihmettele miksi ostajat "tekevät ohareita", jos tuon myyjän kanssa ei saa sovittua mitään päivää, kellonaikaa ja paikkaa milloin tavarat voi käydä ostamassa...

Vierailija
128/129 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kesä takaperin oli Torissa ilmoitus puutarhapöydästä.

Oli samana päivänä laitettu ilmoitus, laitoin viestiä myyjälle: Onko vielä vapaana, haluaisin ostaa, jos vapaana koska voin noutaa sen?

Myyjä vastasi: on vapaana, mutta he ovat lähdössä seuraavana päivänä lomalle kuukauden päästä palaavat ja silloin voi noutaa ja ostaa.

Jäi se pöytä ostamatta. Mikä järki on laittaa myynti ilmoitus, jos lähdössä kuukaudeksi pois, miksi ei laittanut silloin kuukauden päästä myyntiin? Ihme porukkaa.

Vierailija
129/129 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tarve oli just silloin mulla. Ostin siksi häneltä kun en halunnut postitusta. Olinko sitten tyhmä kun yritin tinkiä ylihintaisilla tuotteista? Tinkiä siis aluksi, ennen kuin kaupat sovittiin.

Mitös olisitte itse tehneet vastaavassa tilanteessa? Ette olisi tinkineet?

En olisi ostanut. Piste. Hengenhädästähän tuossa ei ollut kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän