Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla totta.. (Työttömyystuki)

Vierailija
04.12.2014 |

Ensimmäisenä haluan sanoa, että töitä on etsitty ja siivoojaksikin olen hakenut, mutta en ole päässyt. Nyt pääsin onneksi kolmeksi viikoksi postiin töihin!
Ennen tätä työtä hain kelalta työttömyystukea, mutta en sitä saanut, koska työssäoloehto ei täyttynyt. Nyt laskeskelin, että multa puuttuu reilu viikko (!!!) tän työn jälkeen, että saisin sitä tukea. Olisin tehnyt töitä 173 päivää yhteensä ja tukeen piti olla n. 26 viikkoa (182 päivää!
Rahahuoli on suuri, koska mies lähtee tammikuussa armeijaan ja pitäisi vuokrakin maksaa ja elää jollain. Mieluiten tietysti olisin töissä :)
Kysymys kuuluukin: ollaanko kelalla tosi tarkkoja näiden kanssa, kun mulla kuitenkin aikalailla se 6 kk täyttyy, vai pitääkö se olla se täydet puoli vuotta?
Kiitän etukäteen vastauksista!
Ps: olen siis viime kevään ylioppilas, enkä päässyt mihinkään kouluun, joten vietän välivuotta.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan, päiväkin vajaa niin tukea ei tule, laki on laki

 

Vierailija
62/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitetaan etsiä lisää töitä :) on tää kyllä masentavaa!
Oon miettinytkin tota työkkärin työkokeilua.. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 07:04"]No, enköhän pärjää rehellisesti sillä toimeentulotuella, kun oon säästöt laittanut sukan varteen (tiedän, "käytä säästösi!!", mutta mun on ihan pakko säästää tulevia opintoja varten) mutta alunperin sossu ei hakemusta hyväksynyt, koska oli säästötili. -ap
[/quote]

Heii, mä muista sun aikaisemman keskustelun koskien tota säästötiliä. :D Tsemppiã!
[/quote]
No joo :D ja arvatenkin tuohon mun kommenttiin tuli alapeukkuja. Viime keskustelussa sanoin asiani vähän väärin, enkä sitten enää "mainettani" pystynyt korvaamaan enää :'D mutta kiitos sulle! -ap

Vierailija
64/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis korjaamaan

Vierailija
65/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

äää.. Sanat menee ihan sekasin.. Ymmärsitte kuitenkin.
Ja mulla on vielä yks "hätäkeino". Anoppi antoi jonkun siivouspaikan numeron, johon aattelin soittaa josko sieltä löytyis töitä edes viikoksi tai useammaksi -ao

Vierailija
66/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:40"]et kysynyt tätä, mutta eikö valtio maksa vuokran siltä ajalta kun mies on palveluksessa? [/quote] Pakko nyt vielä takertua tähän :D siis eikö se mene niin, että maksan puolet? -ap [/quote] Ei vaan armeija maksaa koko vuokran. Ottakaa asiasta selvää heti huomenna. Kyllähän siitä on kutsunnoissakin kerrottu.

[/quote]


Miksi sinä täällä lässytät paskaa kun et selvästikään mistään mitään tiedä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oljenkorret kannattaa käyttää ehdottomasti ja tietenkin selvittää tukimahdollisuudet (yleinen asumistuki, ttt). Mutta vaikutat kyllä fiksulta nuorelta ihmiseltä, on hienoa, että pidät työntekoa ensisijaisena tulonlähteenä.

Tsemppiä, toivottavasti asiat ratkeavat parhain päin!

Vierailija
68/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt samoin tein ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi! Ja yrität päästä vaikka työkokeiluun, silloin saat työmarkkinatukea toimenpiteen ajalta. 9e/pv kulukorvaukseen et ole tosin oikeutettu, koska sinulla ei ole ammatillista koulutusta.

Siksi aikaa tämä ratkaisu että löydät oikeita töitä tai pääset opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Siis jos sun työssäoloehto ei täyty, niin ymmärtääkseni saat työmarkkinatukea, vaikka et peruspäivärahaa saakaan.

Vierailija
70/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:51"]

Siis mitä? Siis jos sun työssäoloehto ei täyty, niin ymmärtääkseni saat työmarkkinatukea, vaikka et peruspäivärahaa saakaan.

[/quote]

Alle 25-vuotias ammattikouluttamaton, tulee 5kk odotusaika siitä päivästä kun ilmoitauttuu työttömäksi työnhakijaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:47"]

Nyt samoin tein ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi! Ja yrität päästä vaikka työkokeiluun, silloin saat työmarkkinatukea toimenpiteen ajalta. 9e/pv kulukorvaukseen et ole tosin oikeutettu, koska sinulla ei ole ammatillista koulutusta.

Siksi aikaa tämä ratkaisu että löydät oikeita töitä tai pääset opiskelemaan.

[/quote]

Ei kulukorvaus ole ammattiin sidottu juttu! Jokainen työkokeilussa oleva sen saa.

Vierailija
72/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:05"]

Muutat takaisin äidin helmoihin ja lopetat tuon yhteiskunnan kuormittamisen.

[/quote]

Näin suurimmassa osassa maailmaa. Ihan sivistysvaltioissakin... Tietysti ei sekään ole oikeen laitaa että tilanne on niinkuin Italiassa (Milano, kalliit asumiskustannukset ja huonot palkat) yksi viidestä 22-30v työkaverista EI asunut vanhempiensa kanssa... Ja kaikki siis töissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nojaa lakiin. Jos laissa sanotaan että työssäoloehto täyttyy kun on olet ollut työssä 26 kalenteriviikkoa joissa tehty/maksettu työaika on ollut vähintään 18h kalenteriikossa. Niin se täytyy olla prikulleen se 26 kalenteriviikkoa.

Lakia ei voi virkailia soveltaa mielensä mukaan.

Vierailija
74/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 25-vuotiaan ammatillista koulutusta vailla olevan nuoren oikeus saada kulukorvausta työkokeilupäiviltä edellyttää lisäksi, että hänen oikeutensa työttömyyspäivärahaan on päättynyt 500 päivän enimmäisajan täytyttyä tai että hän on saanut työmarkkinatukea vähintään 500 päivältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukikin on aika vekkuli. Mieheni jäi työttömäksi ja eräästä syystä ei saanutkaan ansiosidonnaista/työttömyystukea. Marssimme sossuun, minä viimeisillä raskaana. Mies oli heinäkuun alussa saanut palkan ja elokuussa marsimme siis sossuun, koska ainoat tulomme oli pieni äitiysraha. Emme kuulemma olleet oikeutettuja toimeentulotukeen, koska heinäkuussa on saatu rahaa ja sen pitäs riittää elokuuksi. Syyskuussa olisi saanut hakea uusiks, mutta Luojan kiitos mieheni sai töitä.

Vierailija
76/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:47"]

Nyt samoin tein ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi! Ja yrität päästä vaikka työkokeiluun, silloin saat työmarkkinatukea toimenpiteen ajalta. 9e/pv kulukorvaukseen et ole tosin oikeutettu, koska sinulla ei ole ammatillista koulutusta.

Siksi aikaa tämä ratkaisu että löydät oikeita töitä tai pääset opiskelemaan.

[/quote]

Ei kulukorvaus ole ammattiin sidottu juttu! Jokainen työkokeilussa oleva sen saa.

[/quote]

Kuten tuossa aiemmassa viestissä mainitsin, niin alle 25 vuotias työkokeiluun osallistuva saa kulukorvauksen vain jos hän on valmistunut ammattiin.

Tässä Te-toimiston sivuilta:

Alle 25-vuotiaana saat kulukorvausta työkokeilun ajalta vain, jos jokin seuraavista ehdoista täyttyy:

Sinulla on ammatillinen koulutus.
Oikeutesi työttömyyspäivärahaan on päättynyt 500 päivän enimmäisajan takia.
Olet saanut työttömyyden perusteella työmarkkinatukea vähintään 500 päivää.

Älkää ihmiset kirjoitelko tänne asioita, joista ette tiedä!

Vierailija
77/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 11:05"]Kaikki nojaa lakiin. Jos laissa sanotaan että työssäoloehto täyttyy kun on olet ollut työssä 26 kalenteriviikkoa joissa tehty/maksettu työaika on ollut vähintään 18h kalenteriikossa. Niin se täytyy olla prikulleen se 26 kalenteriviikkoa.

Lakia ei voi virkailia soveltaa mielensä mukaan.
[/quote]
Mutta tämän takia tulinkin kysymään TEILTÄ neuvoa, koska sivuilla luki NOIN 26 viikkoa. -ap

Vierailija
78/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tosi paljon järkeviä neuvoja teiltä (ja niitä vähemmän järkeviä), enköhän mä jotain keksi :-) -ap

Vierailija
79/79 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 11:22"]

Toimeentulotukikin on aika vekkuli. Mieheni jäi työttömäksi ja eräästä syystä ei saanutkaan ansiosidonnaista/työttömyystukea. Marssimme sossuun, minä viimeisillä raskaana. Mies oli heinäkuun alussa saanut palkan ja elokuussa marsimme siis sossuun, koska ainoat tulomme oli pieni äitiysraha. Emme kuulemma olleet oikeutettuja toimeentulotukeen, koska heinäkuussa on saatu rahaa ja sen pitäs riittää elokuuksi. Syyskuussa olisi saanut hakea uusiks, mutta Luojan kiitos mieheni sai töitä.

[/quote]

Tottakai se menee noin. Mikäs järki siinä olisi että saisit vaikka heinäkuussa 10 000 ja käyttäisit ne kuukaudessa tai nostaisit ulos ja väittäisit käyttäneesi ja sitten saisit kuitenkin seuraavassa kuussa tt.tukea?

Se on viimesijainen etuus ja siinä on tarkat rajat milloin sitä saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi