Voiko olla totta.. (Työttömyystuki)
Ensimmäisenä haluan sanoa, että töitä on etsitty ja siivoojaksikin olen hakenut, mutta en ole päässyt. Nyt pääsin onneksi kolmeksi viikoksi postiin töihin!
Ennen tätä työtä hain kelalta työttömyystukea, mutta en sitä saanut, koska työssäoloehto ei täyttynyt. Nyt laskeskelin, että multa puuttuu reilu viikko (!!!) tän työn jälkeen, että saisin sitä tukea. Olisin tehnyt töitä 173 päivää yhteensä ja tukeen piti olla n. 26 viikkoa (182 päivää!
Rahahuoli on suuri, koska mies lähtee tammikuussa armeijaan ja pitäisi vuokrakin maksaa ja elää jollain. Mieluiten tietysti olisin töissä :)
Kysymys kuuluukin: ollaanko kelalla tosi tarkkoja näiden kanssa, kun mulla kuitenkin aikalailla se 6 kk täyttyy, vai pitääkö se olla se täydet puoli vuotta?
Kiitän etukäteen vastauksista!
Ps: olen siis viime kevään ylioppilas, enkä päässyt mihinkään kouluun, joten vietän välivuotta.
Kommentit (79)
Kun eivät ole naimisissa, niin Kela maksaa vain miehen vuokran eli toisin sanoen puolet vuokrasta. Jos mies asuisi yksinään, niin Kela maksaisi miehen asunnon vuokran. Jos ap ja miehensä olisivat naimisissa, niin Kela maksaisi heidän yhteisen asuntonsa koko vuokran.
Oho jostain kumman syystä tuli lainaus toisesta keskustelusta XD
Mutta siis juurikin noin miten 23 selitti. Noin mäki sen tajusin :) -ap
Muutatte asunnon miehen nimiin tietty niin saatte koko vuokran.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:43"]Muutatte asunnon miehen nimiin tietty niin saatte koko vuokran.
[/quote]
No siis miten sekin käytännössä onnistuu kun ollaan jo laitettu kelalle menemään hakemukset.. Ja oon miettiny, että pitääkö siitä ilmottaa vuokranantajalle :o mutta en haluais huijaamaan alkaa -ap
Voi ap-murunen :) Menkää Kelaan yhdessä, sieltä tulee neuvoa. Ei av-mammoja kannata kuunnella/uskoa, kun ei tiedä 100% varmaksi asioita.
Puolisosi voi alustavasti ilmoittaa tietosi tästä: http://www.kela.fi/asevelvolliset (nämä on kaikki vuodelta 2013, en tiedä miksi ei ole muutettu muotoon 2014?)
Tsemppiä, ja jaxuhaleja! Kyllä se aurinko paistaa huomennakin!
No kiitos (?) jaxuhaleista.. Ollaan kelaan jo ilmoitettu :) -ap
Ap on oikeassa. KELA maksaa puolet vuokrasta, vedestä ja sähköstä koska eivät ole aviopari tai heillä ei ole lasta. Jos olisi naimisissa niin, puoliso saisi sotilasavustusta ja se on enemmänkin kuin vuokra. Tämä yksi tietämätön täällä nyt puhuu paskaa.
Ja "valitettavasti" minä kyllä tiedän sillä olen ollut inttileski avo- ja avioliitossa. Hae toimeentulotukea, koska mies on armeijassa niin hänen tulojansa ei katsota sille ajalle ja sinun menosi on puolet vuokrasta ja sen mukaan saat sitten tuet :) Käykää yhdessä selvittämässä asia.
Mee vaikka puhelinmyyntiin viikoksi?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:54"]Mee vaikka puhelinmyyntiin viikoksi?
[/quote]
Meinaatko että voi tuosta vain mennä? Minä menisin mielelläni jos se noin helppoa on!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:54"]Mee vaikka puhelinmyyntiin viikoksi? [/quote] Meinaatko että voi tuosta vain mennä? Minä menisin mielelläni jos se noin helppoa on!
[/quote]
Puhumattakaan siitä, että jos otat vastaan toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella olevan puhelinmyyntityön ja lopetat sen viikon jälkeen kun työssäoloehto täyttyy, paukkuu uusi karenssi, koska irtisanouduit.
Mäkin suosittelisin että muutat virallisesti vaikka vanhemmilles niin saatte sen koko vuokran kelalta.
Mut eikö tosiaan saa työmarkkinatukea, koska joskus kun mä hain eikä työssäoloehto täyttynyt niin sanoivat että joku 5kk pitää olla työttömänä työnhakijana niin sitten saa vaikkei ehto täytykään. Mut sit sain töitä niin en tiedä enempää, ehkä se on muuttunut.
Toimeentulotukea saat kuitenkin aivan varmasti kun Kelan asumistuki on niin pieni.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:54"]Mee vaikka puhelinmyyntiin viikoksi? [/quote] Meinaatko että voi tuosta vain mennä? Minä menisin mielelläni jos se noin helppoa on!
[/quote]
Puhumattakaan siitä, että jos otat vastaan toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella olevan puhelinmyyntityön ja lopetat sen viikon jälkeen kun työssäoloehto täyttyy, paukkuu uusi karenssi, koska irtisanouduit.
[/quote]
Jooooo.. Ei puhelinmyyjäksi! Oon kuullu siitä muutenkin niin paljon paskaa, että ehei. Sanokaa nirsoksi, mutta teen mitä tahansa muuta :D
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:10"]
Menkää naimisiin?
[/quote]
Toimiva ratkaisu. On sitä muitakin tukia varten ihmiset menneet naimisiin tai eronneet.
Tämä ei tosin eräitä kansamme edustajia kiinnosta, kun avioliiton pyhyydestä julistavat.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:02"]Mäkin suosittelisin että muutat virallisesti vaikka vanhemmilles niin saatte sen koko vuokran kelalta.
Mut eikö tosiaan saa työmarkkinatukea, koska joskus kun mä hain eikä työssäoloehto täyttynyt niin sanoivat että joku 5kk pitää olla työttömänä työnhakijana niin sitten saa vaikkei ehto täytykään. Mut sit sain töitä niin en tiedä enempää, ehkä se on muuttunut.
Toimeentulotukea saat kuitenkin aivan varmasti kun Kelan asumistuki on niin pieni.
[/quote]
Jos on ollut työttömänä sen ajan, niin kyllä sen lopulta saa :) mä en oo enää te-toimistossa kirjoilla, koska sain töitä, mutta toisaalta mietin että teinkö vähän typerästi.. Olisko pitänyt vaan jäädä, koska tiesin tän työn olevan vain 2-3 vk?
Kyllä mä kai pärjäisin toimeentulotuellakin (ainakin jotenkin)..
Ja vanhemmat on eronneet, joten ainoa mahis olis "muuttaa" äidin luo, mutta ääh.. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:10"]Menkää naimisiin?
[/quote]
Hah :D no kuulostais vähän oudolta mennä tästä näin vaan naimisiin. Ollaan kuitenkin tunnettu vasta 1,5 v. ;) tai no onhan jotkut menny tyyliin viikonkin tuntemisella naimisiin :D ja toisaalta voishan sitä sitten "erota".. Okei kuulostaa liian monimutkaiselta mun korviin -ap
Eihän työkkäristä kannata pois jäädä jos saa töitä 2-3 viikoksi!!!!! Tai sitten heti takas kun on eka työttämyyspäivä taas!!! Se voi vaikuttaa myöhemminkin johonkin, jos et ole työttömänä ollut työnhakijana.
Ja kirjat vaan kylmän viileesti intin ajaksi jonnekin muualle! Poikaystäväsi tekee uuden hakemuksen kelaan omalla nimellään niin homma on selvä. Ja tiedoksi vain, kaikki niin tekee :D
Jos poikaystävä on lähdössä inttiin niin oletko ajatellut että voisit lähteä töihin siksi ajaksi/osaksi aikaa toiselle paikkakunnalle, että saisit kerättyä tarvittavat viikot ja ehkäpä enemmänkin jos raha palkkana kiinnostaa? Viikonlopuksi sitten aina molemmat kotiin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:33"]
Eihän työkkäristä kannata pois jäädä jos saa töitä 2-3 viikoksi!!!!! Tai sitten heti takas kun on eka työttämyyspäivä taas!!! Se voi vaikuttaa myöhemminkin johonkin, jos et ole työttömänä ollut työnhakijana.
Ja kirjat vaan kylmän viileesti intin ajaksi jonnekin muualle! Poikaystäväsi tekee uuden hakemuksen kelaan omalla nimellään niin homma on selvä. Ja tiedoksi vain, kaikki niin tekee :D
Jos poikaystävä on lähdössä inttiin niin oletko ajatellut että voisit lähteä töihin siksi ajaksi/osaksi aikaa toiselle paikkakunnalle, että saisit kerättyä tarvittavat viikot ja ehkäpä enemmänkin jos raha palkkana kiinnostaa? Viikonlopuksi sitten aina molemmat kotiin.
[/quote]
Ap:n poikaystävällä alkaa palvelus tammikuussa. Sotilasavustusta saa asuntoon, jossa on asunut vähintään kolme kuukautta ennen palveluksen alkamista. Jos nyt poikaystävän sopimukset menevät vaihtoon, hän menettää mahdollisesti sotilasavustuksen asuntoaan varten (tähän on tosin mahdollisuus saada poikkeuksia ja poikkeuksien poikkeuksia jne, että varmuudella en väitä).
Tyhjän päälle hän ei kuitenkaan jää, vaan voi hakea sossusta vuokrakulut. Kuten voi ap itsekin.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:38"]Ensimmäisenä haluan sanoa, että töitä on etsitty ja siivoojaksikin olen hakenut, mutta en ole päässyt. Nyt pääsin onneksi kolmeksi viikoksi postiin töihin!
Ennen tätä työtä hain kelalta työttömyystukea, mutta en sitä saanut, koska työssäoloehto ei täyttynyt. Nyt laskeskelin, että multa puuttuu reilu viikko (!!!) tän työn jälkeen, että saisin sitä tukea. Olisin tehnyt töitä 173 päivää yhteensä ja tukeen piti olla n. 26 viikkoa (182 päivää!
Rahahuoli on suuri, koska mies lähtee tammikuussa armeijaan ja pitäisi vuokrakin maksaa ja elää jollain. Mieluiten tietysti olisin töissä :)
Kysymys kuuluukin: ollaanko kelalla tosi tarkkoja näiden kanssa, kun mulla kuitenkin aikalailla se 6 kk täyttyy, vai pitääkö se olla se täydet puoli vuotta?
Kiitän etukäteen vastauksista!
Ps: olen siis viime kevään ylioppilas, enkä päässyt mihinkään kouluun, joten vietän välivuotta.
[/quote]
No myy pilhua!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:38"]Ensimmäisenä haluan sanoa, että töitä on etsitty ja siivoojaksikin olen hakenut, mutta en ole päässyt. Nyt pääsin onneksi kolmeksi viikoksi postiin töihin!
Ennen tätä työtä hain kelalta työttömyystukea, mutta en sitä saanut, koska työssäoloehto ei täyttynyt. Nyt laskeskelin, että multa puuttuu reilu viikko (!!!) tän työn jälkeen, että saisin sitä tukea. Olisin tehnyt töitä 173 päivää yhteensä ja tukeen piti olla n. 26 viikkoa (182 päivää!
Rahahuoli on suuri, koska mies lähtee tammikuussa armeijaan ja pitäisi vuokrakin maksaa ja elää jollain. Mieluiten tietysti olisin töissä :)
Kysymys kuuluukin: ollaanko kelalla tosi tarkkoja näiden kanssa, kun mulla kuitenkin aikalailla se 6 kk täyttyy, vai pitääkö se olla se täydet puoli vuotta?
Kiitän etukäteen vastauksista!
Ps: olen siis viime kevään ylioppilas, enkä päässyt mihinkään kouluun, joten vietän välivuotta.
[/quote]
Haloo mies lähtee siis armeijaan tammikuussa? Ettekö te muka tiedä että armeija maksaa armeija-ajalta koko asunnon vuokran? Ehtona vain se että on muuttanut vähintään 3 kuukautta ennen armeijan alkua siihen asuntoon. Ja hommaa vaikka kiven alta ne muutamat puuttuvat päivät päivärahaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:12"]Onko tämä sittenkin teinien palsta, jossa kaikki vain teeskentelevät olevansa mammoja?
[/quote]
Sain kelan sivuilta sen vaikutelman, että mä maksan puolet vuokrasta. Miten se nyt on niin vaikea ymmärtää, vaikka sitä on yritetty noissa aikasemmissa viesteissä selittää :D eli emme ole aviopari -ap