Voiko olla totta.. (Työttömyystuki)
Ensimmäisenä haluan sanoa, että töitä on etsitty ja siivoojaksikin olen hakenut, mutta en ole päässyt. Nyt pääsin onneksi kolmeksi viikoksi postiin töihin!
Ennen tätä työtä hain kelalta työttömyystukea, mutta en sitä saanut, koska työssäoloehto ei täyttynyt. Nyt laskeskelin, että multa puuttuu reilu viikko (!!!) tän työn jälkeen, että saisin sitä tukea. Olisin tehnyt töitä 173 päivää yhteensä ja tukeen piti olla n. 26 viikkoa (182 päivää!
Rahahuoli on suuri, koska mies lähtee tammikuussa armeijaan ja pitäisi vuokrakin maksaa ja elää jollain. Mieluiten tietysti olisin töissä :)
Kysymys kuuluukin: ollaanko kelalla tosi tarkkoja näiden kanssa, kun mulla kuitenkin aikalailla se 6 kk täyttyy, vai pitääkö se olla se täydet puoli vuotta?
Kiitän etukäteen vastauksista!
Ps: olen siis viime kevään ylioppilas, enkä päässyt mihinkään kouluun, joten vietän välivuotta.
Kommentit (79)
Tai jos ap sais nyt tammikuusta alkaen opiskelupaikan tai työpaikan toiselta paikkakunnalta niin siirtyisiväthän hänen kirjansa silloinkin pois poikaystävän osoitteesta.
Mua ärsyttää kun monet aina hirveän itsevarmasti väittävät jotain ja jakavat tietoa joka ei pidä paikkaansa. Missä kriittinen ajattelu?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:53"]Tai jos ap sais nyt tammikuusta alkaen opiskelupaikan tai työpaikan toiselta paikkakunnalta niin siirtyisiväthän hänen kirjansa silloinkin pois poikaystävän osoitteesta.
[/quote]
Siis mitä :D enhän mä täältä muuttaisi, vaan kävisin autolla/bussilla muulla paikkakunnalla? Vai siis mitä tarkoitit?
Mutta oon muualtakin yrittänyt hakea kyllä töitä! -ap
Mutta siis miten toi käytännössä menee toi "kirjat muualle intin ajaksi"? En oo muuttanut yksin kun vasta kerran niin en tiedä :D pitääkö siitä ilmoittaa vuokranantajalle tmv?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 00:10"]Menkää naimisiin? [/quote] Hah :D no kuulostais vähän oudolta mennä tästä näin vaan naimisiin. Ollaan kuitenkin tunnettu vasta 1,5 v. ;) tai no onhan jotkut menny tyyliin viikonkin tuntemisella naimisiin :D ja toisaalta voishan sitä sitten "erota".. Okei kuulostaa liian monimutkaiselta mun korviin -ap
[/quote]
Ei sekään ilmaista ole. Kaikenlaisia maksuja tulee ja jotkut asiat saattaisivat monimutkaistua. Täällä annetaan välillä niin tyhmiä neuvoja.
Tämä on vaan mun mielipide mutta mun mielestä tuo feikkimuutto muualle ei kuulosta kovin hyvältä idealta. Varmasti ihan rehellisestikin toimimalla saat tukea. Asumistuen omaan osuuteesi vuokrasta ja sitten sossusta loput.
Toimeentulotuki ja yleinen asumistuki on käytännössä ainoita vaihtoehtoja kun työttömyystukia et tule saamaan. Toimeentulotukeen vaikuttaa kaikki varallisuutesi sekä myös avopuolison varallisuus. Tilin tulee olla siis käytännössä tyhjänä ennen kuin saat toimeentulotukea, ja jos poikaystävälläsi on säästöjä niin nekin voivat aiheuttaa tuen epäämisen koska olette samaa taloutta ja myös avopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisilleen. Jos et pärjää ilman tukia etkä voi muuttaa takaisin vanhemmillesi ettekä ole täysin varattomia, niin yleisen asumistuen lisäksi ei ole oikeastaan mitään vaihtoehtoja ennen kuin tilit on kulutettu tyhjäksi ja olet oikeutettu toimeentulotukeen. Jos olet itse varaton mutta poikaystävällä on varallisuutta niin sun kannattaa hankkia nopeasti oma asunto jolloin poikaystävän varallisuus ei enää vaikuta omaan toimeentulotukeesi.
No jos jäisit kiinni tuosta että siirrät kirjat muualle vain intin ajaksi niin se on petos. Haluatko ottaa riskin? Kela vie tosi helposti eteenpäin kaikki missä epäillään feelua...
No, enköhän pärjää rehellisesti sillä toimeentulotuella, kun oon säästöt laittanut sukan varteen (tiedän, "käytä säästösi!!", mutta mun on ihan pakko säästää tulevia opintoja varten) mutta alunperin sossu ei hakemusta hyväksynyt, koska oli säästötili. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:38"]Ensimmäisenä haluan sanoa, että töitä on etsitty ja siivoojaksikin olen hakenut, mutta en ole päässyt. Nyt pääsin onneksi kolmeksi viikoksi postiin töihin!
Ennen tätä työtä hain kelalta työttömyystukea, mutta en sitä saanut, koska työssäoloehto ei täyttynyt. Nyt laskeskelin, että multa puuttuu reilu viikko (!!!) tän työn jälkeen, että saisin sitä tukea. Olisin tehnyt töitä 173 päivää yhteensä ja tukeen piti olla n. 26 viikkoa (182 päivää!
Rahahuoli on suuri, koska mies lähtee tammikuussa armeijaan ja pitäisi vuokrakin maksaa ja elää jollain. Mieluiten tietysti olisin töissä :)
Kysymys kuuluukin: ollaanko kelalla tosi tarkkoja näiden kanssa, kun mulla kuitenkin aikalailla se 6 kk täyttyy, vai pitääkö se olla se täydet puoli vuotta?
Kiitän etukäteen vastauksista!
Ps: olen siis viime kevään ylioppilas, enkä päässyt mihinkään kouluun, joten vietän välivuotta.
[/quote]
Mä oon langennut tohon samaan. En saanut rahoja. Virkailijan kommentti oli: maailma ei ole täydellinen. Olin 19 vuotias.
Tsemppiä ap. En osaa muuta neuvoa, mutta annan toivoa, sillä työllä on taipumusta tulla työn luokse. Kun olet töissä, mahdollisuudet päästä muuallekin töihin ovat paremmat. Itselläkn on tästä kokemusta, kun pitkään hain töitä ja vaikeata oli, mutta kun lopulta sain, alkoi tulla tarjouksia pyytämättä. Koeta nyt töissä ollessasi jaksaa niitä hakemuksia väsätä!
Ruinaa viikko lisää töitä sieltä postista. Kyllä ne päällikötkin ovat siellä ihmisiä ja auttavat asiassa.
Mä olen auttanut erästä ihmistä eräässä toisessa yrityksessä saamaan hiukan korkeampaa työttömyystukea järjestelemällä hiukan asioita. Ei ollut huijausta vaan ihan laillista toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 07:04"]No, enköhän pärjää rehellisesti sillä toimeentulotuella, kun oon säästöt laittanut sukan varteen (tiedän, "käytä säästösi!!", mutta mun on ihan pakko säästää tulevia opintoja varten) mutta alunperin sossu ei hakemusta hyväksynyt, koska oli säästötili. -ap
[/quote]
Heii, mä muista sun aikaisemman keskustelun koskien tota säästötiliä. :D Tsemppiã!
Mee työkokeiluun tai jollekin työkkärin kurssille niin saat ne tuet sieltä hemmetti
Hei ap, en lukenut ketjua, joten sori, jos olet saanut jo tämän vinkin.
Soita kaupunkisi tai kuntasi työllisyysasiainhoitajalle, tai millä nimikkeellä hän nyt onkaan, on kuitenkin kunnan henkilöstöpalveluissa ja selitä tilanne. Minun entiseen työpaikkaan otettiin töihin tällaisia ihmisiä, joilla ansiosidonnaisesta päivärahasta jäi puuttumaan max kuukausi. Kunnalle tulee halvemmaksi järjestää pieni työpätkä, mitä maksaa toimeentulotukea.
Mikäs siinä vaihtoon menee jos tyttöystävä muuttaa pois? Voihan jollekin tuossa tilanteessa tulla ero oikeestikin ja ei kai poikaystävä siltikään jää ilman rahoja? Eikö kysymys ole nyt siitä, että poikaystävä on asunut asunnossa sen 3kk ennenkuin intti alkaa ja on oikeutettu siihen rahaan?