Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologi: Miehen pitäisi asettaa naiselle rajat

Vierailija
04.12.2014 |

Naiset kaipaavat miehisiä miehiä, mutta löytävät usein vain joko macho-tyyppisiä alistajia tai liian kilttejä nyhveröitä. Parisuhteen ongelmien ydin onkin liiallinen tasa-arvo, sanoo psykologi ja kirjailija Tony Dunderfelt.
YLEn Aamu-TV:n haastattelema Dunderfelt muistuttaa kirjassaan Parisuhteen kemia, että nykyaikainen tasa-arvo samanlaisuutena toimii kyllä yhteiskunnallisella tasolla, mutta ei parisuhteessa.

Parisuhteen seksuaalisuus herää erilaisuudesta. Ilman erilaisuutta mies yrittää tulla liian paljon naisen ja nainen miehen kaltaiseksi, jolloin seurauksena on seksuaalisen jännitteen katoaminen.

Miehen ei pitäisi vain myötäillä
Tony Dunderfelt haluaa miehen asettavan naiselle rajat. Miehen ei pitäisi vain myötäillä naista. Moderni nainen kaipaa vastusta – mutta ei vastustajaa. Mies on hyvää hyvyyttään oppinut että naista pitää kunnioittaa. Seurauksena on, että todellista vuorovaikutusta ei synny.

Dunderfelt kuvaa miehisiä pms-oireita sanoin ”passiivisen miehen syndrooma”. Vastaavasti naiset kärsivät ”paniikinomaisen itsenäistymisen saavuttamisen syndroomasta”, jolloin naisen pitää elämässä kontrolloida kaikkea. Usein se menee psykologin mukaan yli.

Nykymies on jälleen muutoksessa
Parisuhde on muuttunut valtavasti viimeisen sadan vuoden aikana. Vuosituhansien historia määritteli perinteisen parisuhteen, jossa naisella ei ollut itsenäistä tahtoa. Dunderfelt kuvaa tätä vaihetta parisuhteessa ykkösvaiheeksi.

Kakkosvaiheessa, noin sata vuotta sitten, tapahtui käänne. Naisille annettiin täysi itsenäisyys parisuhteessa. Koska tässäkin mallissa on omat ongelmansa, ollaan nyt siirtymässä kolmanteen vaiheeseen. Primitiivisen ykkösvaiheen muistot elävät meissä edelleen. Usein käytännössä sovelletaan edelleen vanhoja malleja, jotka eivät nykyaikana enää toimi.

Miten olla mies alistamatta naista?
Naiset kaipaavat miehisiä miehiä. Sinkut eivät löydä kunnon miehiä. Tarjolla on vain ykkösvaiheen machoja, joita moderni nainen ei kaipaa - tai kakkosvaiheen ylikilttejä miehiä.

Psykologi Tony Dunderfelt tarjoaa kolmannen vaiheen miehen mitaksi miestä, joka on kova oikealla tavalla, mutta osaa myös olla pehmeä, avoin ja kuuntelevainen. Ennen aikaa syvästi intiimille parisuhteelle ei ollut. Ruuan ja lämmön hankinta olivat etusijalla. Nyt perustarpeet ovat kunnossa ja aikaa olisi, mutta samalla on vajottu siihen että mies passivoituu ja nainen yliaktivoituu.

Katkeroitunut mies palautuu Dunderfeltin mukaan takaisin ykkösvaiheeseen. Hän ei mahdollisesti halua olla naisten kanssa tekemisissä. Miehiset tarpeet jäävät taka-alalle.

http://yle.fi/uutiset/psykologi_miehen_pitaisi_asettaa_naiselle_rajat/5254291

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:07"]

Melkoista väittelyä käyttää tällaisia ilmaisuja.. 'kiistattomasti moneen kertaan todistin höpinät hölynpölyksi omaan napaan tuijottavia narsisteja'

[/quote]

Ihminen joka väittää, että elämässä ja suhteissa ei ole mitään rajoja eikä sellaisia voi vaatia on joko täysin elämästä vieraantunut narsisti tai sitten ei halua myöntää tosiasioita.

En tiedä kumpaa olette, voin vain arvailla. Onko mies vaikka suhteessa on joku koira joka antaa tassua kun pyydätte ja te teette aivan mitä teitä huvittaa, jos joku vastaan sanoo tai esittää oman mielipiteensä nousee teille karvat pystyy niinkuin joku kommentoi.

Luulen, että yksikään näistä ei ole rajoja ei katsoisi päivääkään miestä joka tekee aivan mitä häntä huvittaa eikä nakkaa tuon taivaallista teidän mielipiteistä.

[/quote]

Idiootti. En aseta rajoja miehelle eikä hän minulle sillä me molemmat olemme ihan täysijärkisiä ihmisiä ja tajuamme itsekin millainen käytös on järkevää ja hyväksyttävää. Harva nainen oikeasti tarvitsee miestä kertomaan ettei sitten saa pettää eikä ryypätä ja kylässä pitää käyttäytyä nätisti ja kotitöitäkin pitää jonkun tehdä. Ihan samoin kun täysijärkinen mies tajuaa että kännissä ei saa riehua. Rajojen asettaminen on sitä että naista kohdellaan kuin taaperoa ja komennellaan ja tehdään kaikki päätökset naisen puolesta. On melko itsestäänselvää että naiset mieluiten valitsevat sen "nössömiehen" jonka kanssa vastuu ja tehtävät jakautuvat tasaisesti ja joka uskoo että nainen on aivan yhtä kykeneväinen toimimaan ja tekemään päätöksiä kuin mieskin. 

[/quote]

Kaikki tapahtuu maagisesti kuin itsestään, mistään ei keskustella tai mietitä mikä on järkevää jne. Teille kirosana on raja. Tämä sana merkitsee teille jotain mitä minä en ymmärrä, minulle se on vain sana mikä kuvaa yhdessä sovittuja pelisääntöjä ja tosiaan niinkuin aikaisemmin kommentoin monet asiat fiksujen aikuisten kesken onnistuu ihan itsekseen, ei suinkaan kaikki.

Voimme väitellä asiasta vaikka hamaan tappiin asti, on aivan varmaa että edelleen suhteissa ja elämässä on rajoja. Vaihtakaa sen raja sanan tilalle joku muu sana jos se niin kovasti ahdistaa, sillä minä en ymmärrä mikä siinä sanassa on niin ihmeellistä ja lataatte pelkkään sanaan niin paljon ennakkoluuloja ja oletuksia.

Vierailija
142/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tästä kaikesta saamme syyttää feminismiä. Toisin sanoen, naiset joutavat takaisin keittiöön.

[/quote] Mitähän mä siellä keittiössä tekisin? En osaa laittaa ruokaa, enkä mä siellä jaksa päivästä toisee hengaa, mieluummin olkkaris ku siel on sentäs telkkari. [/quote]

Et voi kutsua itseäsi naiseksi, jos et osaa laittaa ruokaa."

Ei kait ruuan laittaminen vie paljon aikaa, vaikka tehtäisiin kolmen ruokalajin illallinen, koska nykyään on kodintöitä helpottavat koneet, vesi tulee hanasta ja elintarvikkeet käydään ostamassa toreilta tai marketeista, jotka ovat lähes kellonn ympäri auki. Puhumattakaan puolivalmiksi laitettuista raaka-aineista tai eineksistä.

Toisin kuin ennen, jolloin vesi kannettiin vesipostista ja myös vietiin ulos, oli kasvimaat josta kaivettiin perunat ja kaupat auki ilta veteen ja astiat pestiin käsin, jota nykyään pidetään sitäkin veden tuhlauksena ja pyykinpesuunkin meni kokonainen päivä.  

Mitä tulee aloitukseen, niin jotkut miehet (myös naiset) kuvittelevat, että vain toinen voi tuoda elämäänsä sisältöä ja tehdä onnelliseksi, mutta eihän se näin mene, sillä jokaisen onni ja sisältä lähtee omasta itsestään ja se on itse rakennettava ja vasta senjälkeen voi nauttia yhteisestä onnesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 08:53"]Vaikka feministit sanois mitä vaan, niin miehen pitää laittaa naisella rajat. Alistamista sen ei tarvitse olla, ainakaan pahasti, mutta rajat pitää olla. Muuten nainen flippaa ihan täysin ja alkaa käyttäytyä kuin teinityttö. Eikä itsekään hiivdy omassa roolissaan.
[/quote]

Puhu vain itsesi puolesta. Minä kyllä pystyn ihan 'flippaamatta' asettamaan omat rajani ja elelemään ihmisiksi ilman miehen asettamia rajoja.

Vierailija
144/159 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
145/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
146/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistin sovinistisen exmieheni ulkoruokintaan ja uutta en vahingossakaan ota. Painukaa äijät hel...ttiin!

Vierailija
147/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain Tv- mainoksissa naiset käyttäytyy miehiä kohtaan alentavasti. Esim. läpsäyttää kynsille miestä kun mies meinaa ottaa kulhosta viimeisen keksin, ja nainen viekin sen itse. Toisin päinhän tuokin olisi jotain aivan kauheaa.

148/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut palstalle ennenkin tästä. Mielestäni asia on kutakuinkin niin kuin ap:n alustuksessa sanotaan. Kyllä nainen haluaa miehen, joka tietä mitä tekee ja haluaa. Mutta tässä "modernissa älfässä" on vissi ero mieheen joka haluaa vain päteä ja ottaa ohjat koska hänen mielestään miehen kuuluu ottaa ohjat. Itseluottamuksesta, viisaasta harkinnasta ja vastuunottamisesta syntyvä "määrääminen" on OK. Machoilu machoilun tähden ei ole. 

Vierailija
149/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas mies tuo Dunderfelt.

Vierailija
150/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä370599 kirjoitti:

Olen kirjoittanut palstalle ennenkin tästä. Mielestäni asia on kutakuinkin niin kuin ap:n alustuksessa sanotaan. Kyllä nainen haluaa miehen, joka tietä mitä tekee ja haluaa. Mutta tässä "modernissa älfässä" on vissi ero mieheen joka haluaa vain päteä ja ottaa ohjat koska hänen mielestään miehen kuuluu ottaa ohjat. Itseluottamuksesta, viisaasta harkinnasta ja vastuunottamisesta syntyvä "määrääminen" on OK. Machoilu machoilun tähden ei ole. 

Minä kylläkin tykkään miehestä, joka tekee mitä minä sanon :)

Vierailija
151/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyrr... Asettaa rajat. Yäk. Ei aikuisille ihmisille toinen "aseta rajoja". Omat rajat on hyvä itselleen asettaa ja elää niin mukaan, mutta toisille ei niitä ruveta asettamaan. 

Vierailija
152/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laittanut uhmaikäiset naiset ruotuun piiskalla.

Kovasti ovat tykäneet, eikä asiaan ole koskaan tarvinnut enää palata.

Vierailija
153/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain Tv- mainoksissa naiset käyttäytyy miehiä kohtaan alentavasti. Esim. läpsäyttää kynsille miestä kun mies meinaa ottaa kulhosta viimeisen keksin, ja nainen viekin sen itse. Toisin päinhän tuokin olisi jotain aivan kauheaa.

Näinhän se on. Naiset loukkaantuisivaat heti, jos tuollainen mainos tehtäisiin ja vielä näytettäisiin telkkarissa. Miehet taas kestävät tällaista käytöstä ja mainoksia paljon paremmin, sellaiset eivät niiden venettä heilauta suuntaan eikä toiseen. Tässä tuleekin hyvin esille se, miten eräässä kirjassa sanotaan, että naiset ovat heikompia astioita.

154/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kylläkin tykkään miehestä, joka tekee mitä minä sanon :)

Onhan noita poikkeuksia. Isoäitini oli myös kotona se joka määräsi. Aika poikkeuksellista kun ajattelee, että he olivat 20-luvulla syntynyttä ikäluokkaa. Mutta isossa kuvassa sanoisin, että nainen haluaa miehen jolla on omat mielipiteet ja oma tahto. 

Vierailija
155/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ollaan villiinnytty. Ettei totuus karkaisi..

Luomiskertomuksen mukaan mies luotiin ennen naista, ja hän sai jo siinä vaiheessa Jumalalta luomakunnan hallitsijan aseman (1.Moos.1:26, hallita, hepreaksi raadaa[2]). Nainen luotiin miehelle ”avuksi, joka on hänelle sopiva”, ei päinvastoin (2:18). Mies antoi naiselleen nimen, ensin Miehettären, sitten Eevan, mikä merkitsee ”kaiken elävän äiti”. Tämä kaikki osoittaa, että mies oli naisen pää paratiisissa – ja yhtä ongelmattomasti kuin Isä-Jumala on aina ollut Poikansa pää. Jos paratiisissa olisi pysytty, ei asiasta olisi koskaan tullut mitään ongelmaa Eevalle enempää kuin hänen tyttärilleenkään. Mies ja nainen olisivat kilpailleet keskenään vain siitä, kumpi rakastaa toista enemmän. Heistä olisi tullut yksi liha ilman mitään säröjä. Tähän harmoniseen yksikköön, perheeseen, olisivat Jumalan siunauksena saadut lapset saaneet syntyä (1.Moos.2:24).

mies53v

Vierailija
156/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thunderfart on kaivettu näemmä naftaliinista esiin. 

Löytäjä saa pitää!

Vierailija
157/159 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voin naisena sanoa, että arvostan miestä, joka tietää mitä tekee ja mitä haluaa. En arvosta lainkaan miestä, joka yrittää määräillä tai ottaa ohjat, vaikka kuinka olisi itseluottamusta, viisasta harkintaa tai vastuunottamista.

En ole ikinä edes tavannut miestä - tai naista - jonka haluaisin päättävän asioista puolestani tai jonka voisin luottaa tekevän aina ja kaikkialla oikeat valinnat. Aikuiset, kypsät ihmiset osaavat keskustella ja perustella näkemyksensä, minkä seurauksena voidaan tehdä *yhdessä* päätös, johon molemmat ovat tyytyväisiä. Kummankaan ei tarvitse pomottaa toista eikä kummankaan itsetunto siitä kärsi, ettei saa sanoa viimeistä sanaa ja näyttää kaapin paikkaa.

Vierailija
158/159 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
159/159 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tässä eniten tulee kärsimään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi