Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologi: Miehen pitäisi asettaa naiselle rajat

Vierailija
04.12.2014 |

Naiset kaipaavat miehisiä miehiä, mutta löytävät usein vain joko macho-tyyppisiä alistajia tai liian kilttejä nyhveröitä. Parisuhteen ongelmien ydin onkin liiallinen tasa-arvo, sanoo psykologi ja kirjailija Tony Dunderfelt.
YLEn Aamu-TV:n haastattelema Dunderfelt muistuttaa kirjassaan Parisuhteen kemia, että nykyaikainen tasa-arvo samanlaisuutena toimii kyllä yhteiskunnallisella tasolla, mutta ei parisuhteessa.

Parisuhteen seksuaalisuus herää erilaisuudesta. Ilman erilaisuutta mies yrittää tulla liian paljon naisen ja nainen miehen kaltaiseksi, jolloin seurauksena on seksuaalisen jännitteen katoaminen.

Miehen ei pitäisi vain myötäillä
Tony Dunderfelt haluaa miehen asettavan naiselle rajat. Miehen ei pitäisi vain myötäillä naista. Moderni nainen kaipaa vastusta – mutta ei vastustajaa. Mies on hyvää hyvyyttään oppinut että naista pitää kunnioittaa. Seurauksena on, että todellista vuorovaikutusta ei synny.

Dunderfelt kuvaa miehisiä pms-oireita sanoin ”passiivisen miehen syndrooma”. Vastaavasti naiset kärsivät ”paniikinomaisen itsenäistymisen saavuttamisen syndroomasta”, jolloin naisen pitää elämässä kontrolloida kaikkea. Usein se menee psykologin mukaan yli.

Nykymies on jälleen muutoksessa
Parisuhde on muuttunut valtavasti viimeisen sadan vuoden aikana. Vuosituhansien historia määritteli perinteisen parisuhteen, jossa naisella ei ollut itsenäistä tahtoa. Dunderfelt kuvaa tätä vaihetta parisuhteessa ykkösvaiheeksi.

Kakkosvaiheessa, noin sata vuotta sitten, tapahtui käänne. Naisille annettiin täysi itsenäisyys parisuhteessa. Koska tässäkin mallissa on omat ongelmansa, ollaan nyt siirtymässä kolmanteen vaiheeseen. Primitiivisen ykkösvaiheen muistot elävät meissä edelleen. Usein käytännössä sovelletaan edelleen vanhoja malleja, jotka eivät nykyaikana enää toimi.

Miten olla mies alistamatta naista?
Naiset kaipaavat miehisiä miehiä. Sinkut eivät löydä kunnon miehiä. Tarjolla on vain ykkösvaiheen machoja, joita moderni nainen ei kaipaa - tai kakkosvaiheen ylikilttejä miehiä.

Psykologi Tony Dunderfelt tarjoaa kolmannen vaiheen miehen mitaksi miestä, joka on kova oikealla tavalla, mutta osaa myös olla pehmeä, avoin ja kuuntelevainen. Ennen aikaa syvästi intiimille parisuhteelle ei ollut. Ruuan ja lämmön hankinta olivat etusijalla. Nyt perustarpeet ovat kunnossa ja aikaa olisi, mutta samalla on vajottu siihen että mies passivoituu ja nainen yliaktivoituu.

Katkeroitunut mies palautuu Dunderfeltin mukaan takaisin ykkösvaiheeseen. Hän ei mahdollisesti halua olla naisten kanssa tekemisissä. Miehiset tarpeet jäävät taka-alalle.

http://yle.fi/uutiset/psykologi_miehen_pitaisi_asettaa_naiselle_rajat/5254291

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:03"]

Siinähän ne rajat muotoutuu, kun katsotaan tullaanko toimeen vai ei. Minulle kyllä nousisi karvat pystyyn, jos joku ilmoittaisi laittaneensa minulle rajat. Suhde on vapaaehtoinen, lapsia en aio enempää hankkia. Taloudellinen vastuu on tasapuolinen, kotityöt on tasapuoliset, molemmilla on tv, auto ja tietokone, oma sänky, voi vetäytyä halutessaan omaan rauhaan, nukkumarauha ei rikkoudu toisen toimesta, omat jäljet siivotaan, en osaa sanoa missä voi näin toimien mennä vikaan?

[/quote]

Eli sinä asetat rajoja ja sinulla nousee karvat pystyyn siitä. Vai yritätkö sinä kertoa meille, että sinä saat asettaa rajoja, mutta mies ei. Jos mies vaikka sanoo, että et tule häiritsemään kun olen paskalla, sinulle nousee karvat pystyyn ja pöyristyt.

Olette te ihan uskomatonta sakkia, sama kun keskustelisi pähkähullujen kanssa.

Vierailija
122/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:08"]

Siinähän ne rajat muotoutuu, kun katsotaan tullaanko toimeen vai ei. Minulle kyllä nousisi karvat pystyyn, jos joku ilmoittaisi laittaneensa minulle rajat. Suhde on vapaaehtoinen, lapsia en aio enempää hankkia. Taloudellinen vastuu on tasapuolinen, kotityöt on tasapuoliset, molemmilla on tv, auto ja tietokone, oma sänky, voi vetäytyä halutessaan omaan rauhaan, nukkumarauha ei rikkoudu toisen toimesta, omat jäljet siivotaan, en osaa sanoa missä voi näin toimien mennä vikaan?

[/quote]

Eli sinä asetat rajoja ja sinulla nousee karvat pystyyn siitä. Vai yritätkö sinä kertoa meille, että sinä saat asettaa rajoja, mutta mies ei. Jos mies vaikka sanoo, että et tule häiritsemään kun olen paskalla, sinulle nousee karvat pystyyn ja pöyristyt.

[/quote]

Sinusta saa sen vaikutelman, että olet ns. kärryt päällä koko ajan. Elämä kanssasi on varmaan aika haastavaa. Normaalit ihmiset antavat automaattisesti vessarauhan toisille; jos olet pannut hynttyyt yhteen vessatunkeilijan kanssa, se on oma asiasi kuten sekin, miten omia tarpeitasi ilmaiset. Viestin perille menoon usein auttaa se, että ilmaisee itseään vähän diplomaattisemmin. Karjuminen pytyltä käsin sopii alle kouluikäiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Millainen olet liikenteessä? Opetatko mielellään muita sielläkin?

Vierailija
124/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään mennä vessaan, kun mies on paskalla. Ehkä täysjärkisyys on se ensimmäinen vaatimus mistä lähdetään liikkeelle myös miehellä. Tuo tasapuolisuus ja oma rauha kertoo olennaisen. Jos joka lauseesta täytyy vängätä niinkuin ylempi kirjoittaja, niin hankalaa on.

Vierailija
125/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien tulee asettaa jotkut rajat omassa suhteessaan, niin miesten kuin naisten. Mielestäni tuo oli aika hassusti muotoiltu otsikko, kun tyypin varsinainen sanoma oli, että molempien sukupuolten pitäisi löytää se tasapaino kynnysmattoilun ja päsmäröinnin välillä. Minä olen itsenäinen nainen ja minulla on jämäkkä miehekäs mies, jota ei voi eikä tarvitse pomottaa. Molemmat saadaan tarvittaessa tukea toiselta. Näin on hyvä.

Vierailija
126/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takerrutte esimerkkiin taas, mutta aivan varmasti ymmärrätte mitä tarkoitan ja teitä kismittää niin helvetisti kun tajuatte, että olen tasan tarkkaan oikeassa. Elämässä ja suhteissa on rajoja, joistakin jopa sovitaan, jotkut pienempiä asioita jotkut isompia.

Vierailija
127/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 11:58"]

Oikeastaan niitä rajoja pitää suhteessa asettaa puolin ja toisin heti alussa niin näkee onko suhteella tulevaisuutta. Asiasta kannattaa tietysti myös vähän keskustella eikä heti nostaa kytkintä, jos rajat ovat eri kohdissa.

[/quote]

Tuleepa mieleen keskustelu tyttöystävän kanssa kun ruvettiin tosissaan seurustelemaan eli juteltiin tosta oluen ottamisesta ja bilettämisestä. Sanoi että ei häntä haittaa jos sillon tällön menet kavereiden kanssa ulos, mutta se raja menee siinä, että kaikki viikonloput ravataan baareissa.

oooh snap !! Eihän niitä rajoja pitänyt olla, mitenkäs tämä näin meni. En koe, että minun elämääni rajoitettiin kauhealla tavalla ja olisin joutunut diktaattorimaisen käytöksen uhriksi. Homman nimi oli alusta asti selvä, jos haluan ihanan naisen elämääni, niin en vedä viinaa ja pyöri baareissa joka vkl. Valinta ei ollut kovin vaikea, mahtava nainen vs katsella juoppoja ja ördäämistä.

Vierailija
128/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:27"]

Takerrutte esimerkkiin taas, mutta aivan varmasti ymmärrätte mitä tarkoitan ja teitä kismittää niin helvetisti kun tajuatte, että olen tasan tarkkaan oikeassa. Elämässä ja suhteissa on rajoja, joistakin jopa sovitaan, jotkut pienempiä asioita jotkut isompia.

[/quote]

Ymmärrät ihan väärin. Meitä vähän säälittää se, ettet osaa oikein  ilmaista asiaasi ja huvittaa se, millainen ärripurri olet. 

Vierailija
129/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:22"]

[/quote]

[/quote]

Millainen olet liikenteessä? Opetatko mielellään muita sielläkin?

[/quote]

Hui, mun appi on sellainen! 

Vierailija
130/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:27"]

[/quote]

Ymmärrät ihan väärin. Meitä vähän säälittää se, ettet osaa oikein  ilmaista asiaasi ja huvittaa se, millainen ärripurri olet. 

[/quote]

Keskustelu itseasiassa on opettanut aika paljon joidenkin naisten ajatusmaailmasta. Jotkut teistä ihan oikeasti kuvittelee, että mies ei voi vaatia teiltä mitään ja te voitte tehdä aivan mitä teitä huvittaa.

Säälittävintä tässä on lähinnä se, että jotkut ilmeisesti teidänkin kanssa joutuu elämään.

Vierailija
131/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niinkuin vaatia mitä ja mistä syystä?

Vierailija
132/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:59"]

[/quote]

Rajoja eli miestä ei tarvitse kuunnella ollenkaan, aivan sama mitä sanoo. Nainen vain tekee mitä häntä huvittaa, koska siitä nousee kuulema karvat pystyyn. Toisisanoen ei minkäänlaista kunnioitusta miestään kohtaan, ei hänen mielipiteilleen eikä millekkään muulle.

Itse ihmettelen miksi nämä ihmiset edes seurustelevat, hommaisivat mielummin koiran tai no koirallakin on varmasti kovempi tahto ja itseluottamus kuin näiden naisten miehillä.

Vierailija
133/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkielämässä tuo mitä huvittaa ei voi olla mitään kovin erikoista: mies haluaa makaronia mutta nainen keittää perunat, mies haluaa katsoa urheilua, nainen avaa oman telkkunsa ja katsoo salkkarit. Onpa kauheaa riitaa.

Vierailija
134/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:06"]

[/quote]

Rajoja eli miestä ei tarvitse kuunnella ollenkaan, aivan sama mitä sanoo. Nainen vain tekee mitä häntä huvittaa, koska siitä nousee kuulema karvat pystyyn. Toisisanoen ei minkäänlaista kunnioitusta miestään kohtaan, ei hänen mielipiteilleen eikä millekkään muulle.

Itse ihmettelen miksi nämä ihmiset edes seurustelevat, hommaisivat mielummin koiran tai no koirallakin on varmasti kovempi tahto ja itseluottamus kuin näiden naisten miehillä.

[/quote]

Luulen et tuo pitkään rajoista jankannut on aika yksinäinen vaatimuksineen...

Vierailija
135/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:06"]

[/quote]

[/quote]

Luulen et tuo pitkään rajoista jankannut on aika yksinäinen vaatimuksineen...

[/quote]

Luule mitä haluat, kunhan vain aikani kuluksi kiistattomasti moneen kertaan todistin teidän höpinät hölynpölyksi. Samalla sain pienen katsahduksen teidän sielunmaisemaan ja oikeasti olen todella pahoillani niiden miesten puolesta jotka joutuvat teidän kanssa elämään. Voin vain kuvitella mitä kärsimystä se elämä on, omaan napaan tuijottavia narsisteja, ei varmasti ole helppoa kenenkään olla tekemisissä näiden ihmisten kanssa.

Vierailija
136/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoista väittelyä käyttää tällaisia ilmaisuja..

'kiistattomasti
moneen kertaan
todistin
höpinät
hölynpölyksi
omaan napaan tuijottavia
narsisteja'

Vierailija
137/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:07"]

Melkoista väittelyä käyttää tällaisia ilmaisuja.. 'kiistattomasti moneen kertaan todistin höpinät hölynpölyksi omaan napaan tuijottavia narsisteja'

[/quote]

Ihminen joka väittää, että elämässä ja suhteissa ei ole mitään rajoja eikä sellaisia voi vaatia on joko täysin elämästä vieraantunut narsisti tai sitten ei halua myöntää tosiasioita.

En tiedä kumpaa olette, voin vain arvailla. Onko mies vaikka suhteessa on joku koira joka antaa tassua kun pyydätte ja te teette aivan mitä teitä huvittaa, jos joku vastaan sanoo tai esittää oman mielipiteensä nousee teille karvat pystyy niinkuin joku kommentoi.

Luulen, että yksikään näistä ei ole rajoja ei katsoisi päivääkään miestä joka tekee aivan mitä häntä huvittaa eikä nakkaa tuon taivaallista teidän mielipiteistä.

Vierailija
138/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ihmisten pitäisi tietää omat rajansa: millaista käytöstä ei muilta hyväksy ja miten niitä omia rajoja puolustetaan sivistyneen jämäkästi. Ihan sukupuoleen katsomatta ei kenenkään kannata olla kynnysmatto eikä idioottijyrä.

Vierailija
139/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:07"]

Melkoista väittelyä käyttää tällaisia ilmaisuja.. 'kiistattomasti moneen kertaan todistin höpinät hölynpölyksi omaan napaan tuijottavia narsisteja'

[/quote]

Ihminen joka väittää, että elämässä ja suhteissa ei ole mitään rajoja eikä sellaisia voi vaatia on joko täysin elämästä vieraantunut narsisti tai sitten ei halua myöntää tosiasioita.

En tiedä kumpaa olette, voin vain arvailla. Onko mies vaikka suhteessa on joku koira joka antaa tassua kun pyydätte ja te teette aivan mitä teitä huvittaa, jos joku vastaan sanoo tai esittää oman mielipiteensä nousee teille karvat pystyy niinkuin joku kommentoi.

Luulen, että yksikään näistä ei ole rajoja ei katsoisi päivääkään miestä joka tekee aivan mitä häntä huvittaa eikä nakkaa tuon taivaallista teidän mielipiteistä.
[/quote]

Kovin on binäärinen maailmasi, jos sinusta se ettei mies latele naiselle mitä saa tehdä ja mitä ei, tarkoittaa että nainen sitte tekee ihan mitä vaan, pettää, haukkuu, nollaa, mollaa ja ajaa liikenteessä miten itseään vain huvittaa.

Keskustelutaito, ohoi?

Vierailija
140/159 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:07"]

[/quote]

[/quote]

Idiootti. En aseta rajoja miehelle eikä hän minulle sillä me molemmat olemme ihan täysijärkisiä ihmisiä ja tajuamme itsekin millainen käytös on järkevää ja hyväksyttävää. Harva nainen oikeasti tarvitsee miestä kertomaan ettei sitten saa pettää eikä ryypätä ja kylässä pitää käyttäytyä nätisti ja kotitöitäkin pitää jonkun tehdä. Ihan samoin kun täysijärkinen mies tajuaa että kännissä ei saa riehua. Rajojen asettaminen on sitä että naista kohdellaan kuin taaperoa ja komennellaan ja tehdään kaikki päätökset naisen puolesta. On melko itsestäänselvää että naiset mieluiten valitsevat sen "nössömiehen" jonka kanssa vastuu ja tehtävät jakautuvat tasaisesti ja joka uskoo että nainen on aivan yhtä kykeneväinen toimimaan ja tekemään päätöksiä kuin mieskin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi