Psykologi: Miehen pitäisi asettaa naiselle rajat
Naiset kaipaavat miehisiä miehiä, mutta löytävät usein vain joko macho-tyyppisiä alistajia tai liian kilttejä nyhveröitä. Parisuhteen ongelmien ydin onkin liiallinen tasa-arvo, sanoo psykologi ja kirjailija Tony Dunderfelt.
YLEn Aamu-TV:n haastattelema Dunderfelt muistuttaa kirjassaan Parisuhteen kemia, että nykyaikainen tasa-arvo samanlaisuutena toimii kyllä yhteiskunnallisella tasolla, mutta ei parisuhteessa.
Parisuhteen seksuaalisuus herää erilaisuudesta. Ilman erilaisuutta mies yrittää tulla liian paljon naisen ja nainen miehen kaltaiseksi, jolloin seurauksena on seksuaalisen jännitteen katoaminen.
Miehen ei pitäisi vain myötäillä
Tony Dunderfelt haluaa miehen asettavan naiselle rajat. Miehen ei pitäisi vain myötäillä naista. Moderni nainen kaipaa vastusta – mutta ei vastustajaa. Mies on hyvää hyvyyttään oppinut että naista pitää kunnioittaa. Seurauksena on, että todellista vuorovaikutusta ei synny.
Dunderfelt kuvaa miehisiä pms-oireita sanoin ”passiivisen miehen syndrooma”. Vastaavasti naiset kärsivät ”paniikinomaisen itsenäistymisen saavuttamisen syndroomasta”, jolloin naisen pitää elämässä kontrolloida kaikkea. Usein se menee psykologin mukaan yli.
Nykymies on jälleen muutoksessa
Parisuhde on muuttunut valtavasti viimeisen sadan vuoden aikana. Vuosituhansien historia määritteli perinteisen parisuhteen, jossa naisella ei ollut itsenäistä tahtoa. Dunderfelt kuvaa tätä vaihetta parisuhteessa ykkösvaiheeksi.
Kakkosvaiheessa, noin sata vuotta sitten, tapahtui käänne. Naisille annettiin täysi itsenäisyys parisuhteessa. Koska tässäkin mallissa on omat ongelmansa, ollaan nyt siirtymässä kolmanteen vaiheeseen. Primitiivisen ykkösvaiheen muistot elävät meissä edelleen. Usein käytännössä sovelletaan edelleen vanhoja malleja, jotka eivät nykyaikana enää toimi.
Miten olla mies alistamatta naista?
Naiset kaipaavat miehisiä miehiä. Sinkut eivät löydä kunnon miehiä. Tarjolla on vain ykkösvaiheen machoja, joita moderni nainen ei kaipaa - tai kakkosvaiheen ylikilttejä miehiä.
Psykologi Tony Dunderfelt tarjoaa kolmannen vaiheen miehen mitaksi miestä, joka on kova oikealla tavalla, mutta osaa myös olla pehmeä, avoin ja kuuntelevainen. Ennen aikaa syvästi intiimille parisuhteelle ei ollut. Ruuan ja lämmön hankinta olivat etusijalla. Nyt perustarpeet ovat kunnossa ja aikaa olisi, mutta samalla on vajottu siihen että mies passivoituu ja nainen yliaktivoituu.
Katkeroitunut mies palautuu Dunderfeltin mukaan takaisin ykkösvaiheeseen. Hän ei mahdollisesti halua olla naisten kanssa tekemisissä. Miehiset tarpeet jäävät taka-alalle.
http://yle.fi/uutiset/psykologi_miehen_pitaisi_asettaa_naiselle_rajat/5254291
Kommentit (159)
Höh. Miehethän ovat parhaita kokkeja, joten miehet keittiöön!
Tuntuu, että tuon psykologin mielestä naisen kunnioittaminen tarkoittaa, että mies on tossu, ja myötäilee kaikessa naista. Eihän se nyt niin mene. Ei ihmekään, jos tuollaiset suhteet kaatuu, mies kokee olevansa puolustuskyvytön maahan lyöty, naisen seksuaalinen mielenkiinto katoaa, mies on 'passiivinen vätyskä'.
Kotityöt ja parisuhde/rakastelu ovat kaksi täysin eri asiaa. Mitä minua hyödyttää pullaa leipova mies, jos hän ei osaa ottaa minua sängyssä?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 08:18"]
Jännä, kun tyyppi on niin tietävinään, mitä minä haluan. Löysin aviomieheni tiukan etsinnän jälkeen. Luojan kiitos, hän on kanssani täysin tasavertainen. Molemmat määräämme asioista yhtä paljon. Molemmat siivoamme, teemme ruokaa ja käymme kaupassa ja töissä. Ja maksamme laskuja. Jos mies olisi sitä mieltä, että naiselle pitää laittaa rajat, hän ei todellakaan olisi minun mieheni.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 08:58"]
Mikä tässä rajat sanassa saa jotkut menemään aivan sekaisin, ethän sinä herranjumala voi tässä yhteiskunnassakaan tehdä aivan mitä huvittaa. Ja jos teet niin poliisit sinut viimeistään vie putkaan tai vankilaan.
Sama pätee myös suhteisiin, ei niissäkään eletä kuin pellossa ja tehdä aivan mitä huvittaa ja olla jotain kuninkaita tai kuningattaria.
[/quote]
Miksi suhteessa ei sitten voi olla kaksi tasa-arvoista ihmistä jotka kohtelevat toinen toistaan kunnioituksella ja tekevät vaadittaessa kompromisseja? Miksi se ei muka toimi? Naisen pitää vain omaksua miehen mielipiteet, luopua ystävistään, tehdä kaikki kotityöt, jättää työnsä mutta silti maksaa omat menonsa kun mies saa rällätä kavereiden kanssa, luistella lastenhoidosta ja kodinhoidosta ja pitää sivusuhteita. Tuotahan se tarkoittaa kun sanotaan että miehen pitää olla vapaa ja kontrolloida naista eikä neuvotella asioista yhdessä.
[/quote]
Ymmärrätkö sinä koko käsitettä rajat, minusta et. Huomaatko, että sinäkin asetat rajoja, mitä toivot suhteilta ja miehellä on omia toivomuksia yleensä. On vain sinusta itsestä kiinni minkälaisessa suhteessa haluat elää.
Jotkut ovat deal break asioita, kuten pettäminen monille tai jatkuva ryyppääminen, nekin on rajoja, kun tietty raja ylittyy erotaan.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:21"]
Kotityöt ja parisuhde/rakastelu ovat kaksi täysin eri asiaa. Mitä minua hyödyttää pullaa leipova mies, jos hän ei osaa ottaa minua sängyssä?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 08:18"]
Jännä, kun tyyppi on niin tietävinään, mitä minä haluan. Löysin aviomieheni tiukan etsinnän jälkeen. Luojan kiitos, hän on kanssani täysin tasavertainen. Molemmat määräämme asioista yhtä paljon. Molemmat siivoamme, teemme ruokaa ja käymme kaupassa ja töissä. Ja maksamme laskuja. Jos mies olisi sitä mieltä, että naiselle pitää laittaa rajat, hän ei todellakaan olisi minun mieheni.
[/quote]
[/quote]
Miten se leivontataito poistaa sitä seksuaalista jännitettä?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:24"]
Mikä tässä rajat sanassa saa jotkut menemään aivan sekaisin, ethän sinä herranjumala voi tässä yhteiskunnassakaan tehdä aivan mitä huvittaa. Ja jos teet niin poliisit sinut viimeistään vie putkaan tai vankilaan.
Sama pätee myös suhteisiin, ei niissäkään eletä kuin pellossa ja tehdä aivan mitä huvittaa ja olla jotain kuninkaita tai kuningattaria.
[/quote]
Miksi suhteessa ei sitten voi olla kaksi tasa-arvoista ihmistä jotka kohtelevat toinen toistaan kunnioituksella ja tekevät vaadittaessa kompromisseja? Miksi se ei muka toimi? Naisen pitää vain omaksua miehen mielipiteet, luopua ystävistään, tehdä kaikki kotityöt, jättää työnsä mutta silti maksaa omat menonsa kun mies saa rällätä kavereiden kanssa, luistella lastenhoidosta ja kodinhoidosta ja pitää sivusuhteita. Tuotahan se tarkoittaa kun sanotaan että miehen pitää olla vapaa ja kontrolloida naista eikä neuvotella asioista yhdessä.
[/quote]
Ymmärrätkö sinä koko käsitettä rajat, minusta et. Huomaatko, että sinäkin asetat rajoja, mitä toivot suhteilta ja miehellä on omia toivomuksia yleensä. On vain sinusta itsestä kiinni minkälaisessa suhteessa haluat elää.
Jotkut ovat deal break asioita, kuten pettäminen monille tai jatkuva ryyppääminen, nekin on rajoja, kun tietty raja ylittyy erotaan.
[/quote]
Sinä et itse ymmärrä! Pettämisen hyväksymättömyys ei ole rajojen asettamista vaan sitä että yhdessä sovitaan että halutaan pitää suhde yksiavioisena ja jos se ei jommalle kummalle sovi niin suhde päättyy. Rajojen asettaminen on sitä että toinen on suhteessa diktaattori kaikissa asioissa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinä et itse ymmärrä! Pettämisen hyväksymättömyys ei ole rajojen asettamista vaan sitä että yhdessä sovitaan että halutaan pitää suhde yksiavioisena ja jos se ei jommalle kummalle sovi niin suhde päättyy. Rajojen asettaminen on sitä että toinen on suhteessa diktaattori kaikissa asioissa.
[/quote]
Juu, olen siinä mielessä vittumainen ihminen että asetan rajoja. Kuten ryyppäämisen, pettämisen ja kaikenlaisen muun kusipäisen toiminnan suhteen. Voit kutsua minua vaikka Aadolf Hitleriksi, jos siitä tulee parempi mieli.
Lassukan nollatutkimus on taas jumissa ja aktiviteetteja pitää hakea työntämällä provokaatiotarkoituksella vanhoja juttuja keskustelupalstalle.
Eli voin käydä panemassa vaikka naapurin Liisaa, jos seurestelen ihmisen kanssa jonka suhteessa ei ole mitään rajoja, se on teille ilmeisesti ihan ok, koska mitään rajoja ei ole. Senjälkeen kun tulen kotiin vetäsen litsarin naamaan ja haukun pataluhaksi, sekin okei koska ei rajoja. Illalla lähden ryyppäämään kavereiden kanssa ja kun tulen kotiin paskannan olohuoneen lattialle, sekin okei koska ei rajoja. Aamulla kun herään kusen huvikseen keittön lattialle ja tämäkin okei koska ei rajoja.
Teillä on aika mielenkiintoisia suhteita, enpä ole tämmöisessä täysin rajattomassa suhteessa koskaan elänytkään.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:40"]
Eli voin käydä panemassa vaikka naapurin Liisaa, jos seurestelen ihmisen kanssa jonka suhteessa ei ole mitään rajoja, se on teille ilmeisesti ihan ok, koska mitään rajoja ei ole. Senjälkeen kun tulen kotiin vetäsen litsarin naamaan ja haukun pataluhaksi, sekin okei koska ei rajoja. Illalla lähden ryyppäämään kavereiden kanssa ja kun tulen kotiin paskannan olohuoneen lattialle, sekin okei koska ei rajoja. Aamulla kun herään kusen huvikseen keittön lattialle ja tämäkin okei koska ei rajoja.
Teillä on aika mielenkiintoisia suhteita, enpä ole tämmöisessä täysin rajattomassa suhteessa koskaan elänytkään.
[/quote]
Hm, mitä yritit tällä sanoa? Ettei ihmisellä ole mitään käytöstapoja, jos ei joku ole sanelemassa sääntöjä?
Nuo Dunderfeltin jutut on kyllä ihan täysttä paskaa... Ja muutenkin ihmisten tunkeminen tiukkoihin sukupuolirooleihin. MInusta me olemme kaikki ensisijaisesti ihmisiä, ja meillä on yksilöllisiä ominaisuuksia, eikä ole mitään tarvetta stereotypisoida sukupuolen mukaan.
Esim. itse olen monessa mielessä enemmän perinteisen miehinen kuin naisellinen, vaikka olen nainen ja ulkonäöltäni hyvinkin naisellisen näköinen. Mieheni on henkisesti hyvin samanlainen kuin minä, ja tulemme aivan uskomattoman hyvin toimeen, kaikilla tasoilla myös seksuaalisella, vaikka Dunderfeltin teorioiden mukaan välillämme ei pitäisi olla mitään vetovoimaa koska olemme liian samanlaisia. Eikä ole kyllä tarvittu mitään rajojen asettajaa tai perheen päätä, ja minusta kahden tasavertaisen aikuisen suhteessa ei sellaista saa ollakaan.
[/quote]
Meillä ei ole toisella toisen asettamia rajoja, mutta meillä on itsellämme omat sisäiset moraalisääntömme, joiden takia emme harrasta pettämistä, väkivaltaa ja muuta mainittua ällöttävää käytöstä.
Pointtihan on siinä, että aikuisella ne rajat pitäisi tulla sisältä ja/tai yhdessä sovituista säännöistä, ei niin että toinen parisuhteessa on ikään kuin holhooja, joka asettaa toiselle rajoja.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:54"]
[/quote]
Hm, mitä yritit tällä sanoa? Ettei ihmisellä ole mitään käytöstapoja, jos ei joku ole sanelemassa sääntöjä?
[/quote]
Kärjistin niin pahasti kuin pystyn, että sinä tajuat yleensä koko käsitteen mitä rajat tarkoittaa. Sinä ja moni muu on omassa mielessä määritellyt koko käsitteen väärin ja laittaa siihen arvolatauksia mitä ei ole olemassa.
En tiedä kuinka isosta rautalangasta teille pitää vääntää mitä rajat tarkoittavat. Voi olla, että sellaista rautalankaa ei ole edes olemassa, että ymmärrätte.
Kokeillaan kuitenkin esimerkki rajan asettamisesta: Kovan riidan päätteeksi nainen heittää minua kukkaruukulla ja osuu päästäni vain muutamia senttejä, hän itse jopa pelästyy. Pidän pitkän puhuttelun, jossa kerron kuinka nainen on mennyt tietyn pisteen yli ja kyseinen käytös ei voi jatkua ja jos se jatkuu voi se johtaa eroon.
Asetin naiselle rajat miten minua ei voi kohdella ja jos kohtelee on siitä seuraamuksia. Ymmärsittekö vai väännetäänkö vielä isompaa rautalankaa jostain.
'Kokeillaan kuitenkin esimerkki rajan asettamisesta: Kovan riidan päätteeksi nainen heittää minua kukkaruukulla ja osuu päästäni vain muutamia senttejä, hän itse jopa pelästyy. Pidän pitkän puhuttelun, jossa kerron kuinka nainen on mennyt tietyn pisteen yli ja kyseinen käytös ei voi jatkua ja jos se jatkuu voi se johtaa eroon.'
Kukkaruukulla heittäminen on tosi rumaa käytöstä, eikä millään tavalla hyväksyttävää, mutta minusta antamasi esimerkki kuulostaa siltä kuin nainen olisi joku koira tai pikkulapsi, jota pitää torua kun oli niin tuhma ja päälle marmattaa ja uhkailla suhteen loppumisella jos tuhma käytös ei lopu.
Normaalit aikuiset ihmiset ei ole väkivaltaisia (jollaiseksi lasken myös kukkaruukulla heittäminen) ja pystyvät keskustelemaan asioista ja toiveista. Yhteisten sääntöjen sopiminen kuulostaa minun korvaani paremmalta kuin rajojen asettaminen yksipuolisesti ('jos sä teet noin uudestaan niin se on loppu sit enkä tuu takas'). Minusta kypsän aikuisen käytökseen ei kuulu kumpikaan.
" Naiset kaipaavat miehisiä miehiä. Sinkut eivät löydä kunnon miehiä. Tarjolla on vain ykkösvaiheen machoja, joita moderni nainen ei kaipaa - tai kakkosvaiheen ylikilttejä miehiä." JUURI NÄIN!
Olipa fiksu kirjoitus. Minä ainakin pidän miehestä jota voin katsoa pikkasen ylöspäin ja jota voin arvostaa, kunniottaa jne. En kaipaa miestä joka kuvittelee olevansa "isäni" ja saavansa määrätä minua, mutta en myöskään nössöä jolla ei ole mitään mielipiteitä.
Miehen pitäis olla MIES, sanansa mittainen, ei mikään tuuliviiri, mielellään sellainen joka osaa ns "miesten työt" remppaamisen, tietokoneet jne ja joka on myös kiinnostunut niistä. Ei kuitenkaan haittaa vaikka haluaisi laittaa ruokaa tms, ei se miehisyyttää vähennä. Jos esim vaimolle ja anopille tulee riita, niin mies ei saa olla "mielinkielin" molemmille vaan pitää ottaa oma kanta sen mukaan kuka oikeassa on. Jos nainen heittäytyy ihan laiskaksi, ei hoida lasta yms niin miehellä on oikeus sanoa, että asioiden on muututtava. Mies ei saa olla sohvaperuna eikä avuton. Mutta saa itkeä jos on itkun paikka. Jos tulee riita niin miehen tulee pystyä keskustelemaan asia läp, ei karata ulos, pitää mykkäkoulua ja myöntyä vaan kaikkeen. Miehen pitää olla perheen pää ja pitää huolta vaimostaan ja lapsistaan ja pitää heidät ykkössijalla.Siis yksinkertaisesti olla MIES eikä nyhverö.
Mitä jos olisin käyttäynyt tälläistä esimerkkiä: Mies tulee kauheassa jurrissa kotiin, rymistelee, herättää lapset ja huutaa. Koko talo herää, teille tulee riita, mies raivoaa kännipäissään ja riidan päätteeksi sammuu olohuoneen sohvalle. Pidät aamulla miehelle tiukkasävyisen puhuttelun, että tuollainen toiminta ei voi jatkua ja jos jatkuu saa mies etsiä jonkun muun paikan missä asuu, lisäksi sen ryyppäämisenkin on vähennyttävä.
Aika perinteinen skenaario jossa nainen asettaa tietty rajoja. Joko nyt ymmärrätte, vai ettekö vain halua ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 09:01"]
Heh, heh...Samantien nainen takaisin lähimmän miespuolisen holhouksen alle...:D
Ei mutta, kyllä mä naisena tykkään siitä, että mies on itsevarma ja näyttää omat rajansa, minkä yli ei kävellä. Tämä sekä kotona että kodin ulkopuolella.
Ja tämä ei musta tarkoita sitä, että mies suhtautuu naiseen alentuvasti ja holhoavasti.
[/quote]
Juuri näin, tätä tämä yksi kommentoija ei vain tunnu tajuavan, joten päätänkin omalta osaltani keskustelun tähän. Ilmeisesti tällä yhdellä kommentoijalla on suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä ja hirveä halu laittaa sanoja toisten suuhun ja maalata jotain ihmeellisiä mielikuvia joita ei ole olemassa. Ei ainakaan yhdessäkään suhteessa missä minä olen ollut.
Aamunjatkoja, meikäläinen lähtee käymään pyörälenkillä.
T.M35v