Psykologi: Miehen pitäisi asettaa naiselle rajat
Naiset kaipaavat miehisiä miehiä, mutta löytävät usein vain joko macho-tyyppisiä alistajia tai liian kilttejä nyhveröitä. Parisuhteen ongelmien ydin onkin liiallinen tasa-arvo, sanoo psykologi ja kirjailija Tony Dunderfelt.
YLEn Aamu-TV:n haastattelema Dunderfelt muistuttaa kirjassaan Parisuhteen kemia, että nykyaikainen tasa-arvo samanlaisuutena toimii kyllä yhteiskunnallisella tasolla, mutta ei parisuhteessa.
Parisuhteen seksuaalisuus herää erilaisuudesta. Ilman erilaisuutta mies yrittää tulla liian paljon naisen ja nainen miehen kaltaiseksi, jolloin seurauksena on seksuaalisen jännitteen katoaminen.
Miehen ei pitäisi vain myötäillä
Tony Dunderfelt haluaa miehen asettavan naiselle rajat. Miehen ei pitäisi vain myötäillä naista. Moderni nainen kaipaa vastusta – mutta ei vastustajaa. Mies on hyvää hyvyyttään oppinut että naista pitää kunnioittaa. Seurauksena on, että todellista vuorovaikutusta ei synny.
Dunderfelt kuvaa miehisiä pms-oireita sanoin ”passiivisen miehen syndrooma”. Vastaavasti naiset kärsivät ”paniikinomaisen itsenäistymisen saavuttamisen syndroomasta”, jolloin naisen pitää elämässä kontrolloida kaikkea. Usein se menee psykologin mukaan yli.
Nykymies on jälleen muutoksessa
Parisuhde on muuttunut valtavasti viimeisen sadan vuoden aikana. Vuosituhansien historia määritteli perinteisen parisuhteen, jossa naisella ei ollut itsenäistä tahtoa. Dunderfelt kuvaa tätä vaihetta parisuhteessa ykkösvaiheeksi.
Kakkosvaiheessa, noin sata vuotta sitten, tapahtui käänne. Naisille annettiin täysi itsenäisyys parisuhteessa. Koska tässäkin mallissa on omat ongelmansa, ollaan nyt siirtymässä kolmanteen vaiheeseen. Primitiivisen ykkösvaiheen muistot elävät meissä edelleen. Usein käytännössä sovelletaan edelleen vanhoja malleja, jotka eivät nykyaikana enää toimi.
Miten olla mies alistamatta naista?
Naiset kaipaavat miehisiä miehiä. Sinkut eivät löydä kunnon miehiä. Tarjolla on vain ykkösvaiheen machoja, joita moderni nainen ei kaipaa - tai kakkosvaiheen ylikilttejä miehiä.
Psykologi Tony Dunderfelt tarjoaa kolmannen vaiheen miehen mitaksi miestä, joka on kova oikealla tavalla, mutta osaa myös olla pehmeä, avoin ja kuuntelevainen. Ennen aikaa syvästi intiimille parisuhteelle ei ollut. Ruuan ja lämmön hankinta olivat etusijalla. Nyt perustarpeet ovat kunnossa ja aikaa olisi, mutta samalla on vajottu siihen että mies passivoituu ja nainen yliaktivoituu.
Katkeroitunut mies palautuu Dunderfeltin mukaan takaisin ykkösvaiheeseen. Hän ei mahdollisesti halua olla naisten kanssa tekemisissä. Miehiset tarpeet jäävät taka-alalle.
http://yle.fi/uutiset/psykologi_miehen_pitaisi_asettaa_naiselle_rajat/5254291
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 07:18"]
Enpä jaksanut lukea kun pari riviä tätä psykologin lässytystä, mutta tottakai naiselle asetetaan rajat. Kaikkea ei siedetä, eikä joka asiassa anneta periksi, minä en pikkuasioista jaksa tapella mutta isommissa asioissa väännetään jo tosissaan.
Se rajojen asettaminen lähtee jo siitä, että teen täysin selväksi jotta minua ei myöskään kohdella ihan miten vain, jos homma kärjistyy liikaa niin pakkaan kamat ja lähden vetämään, minä enkä usko että kovin moni mies rupeaa jonkun naisen kynnysmatoksi.
Jos tuntee olonsa mielekkääksi suhteessa, jossa yhteiset pelisäännöt ja asiat on sovittu kumpaakin tyydyttävällä tavalla on se pohja hyvälle suhteelle. Tietenkin perusasioita kuten seksiä ja läheisyyttä pitää tietenkin olla.
T.35v
[/quote]
Ja naisen tulee kuitenkin alistua kynnysmatoksi ja sietää mitä tahansa vain siksi että on nainen ja naisten tunteet ovat vähempiarvoisia. Toivottavasti kukaan raukka ei joudu sinun kanssasi suhteeseen.
Luetunymmärtäminen!
Sehän sanoi selvästi että nainen ei kaipaa ykköstyypin machoa eikä kakkostyypin ylikilttiä miestä, vaan näiden välimuotoa.
Itse olen löytänyt miehen joka ei ole macho eikä nössö, vaan itsenäinen mies joka osaa sanoa mielipiteensä ja toiveensa mutta ei jyrää läheisiään.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 07:24"]
Enpä jaksanut lukea kun pari riviä tätä psykologin lässytystä, mutta tottakai naiselle asetetaan rajat. Kaikkea ei siedetä, eikä joka asiassa anneta periksi, minä en pikkuasioista jaksa tapella mutta isommissa asioissa väännetään jo tosissaan.
Se rajojen asettaminen lähtee jo siitä, että teen täysin selväksi jotta minua ei myöskään kohdella ihan miten vain, jos homma kärjistyy liikaa niin pakkaan kamat ja lähden vetämään, minä enkä usko että kovin moni mies rupeaa jonkun naisen kynnysmatoksi.
Jos tuntee olonsa mielekkääksi suhteessa, jossa yhteiset pelisäännöt ja asiat on sovittu kumpaakin tyydyttävällä tavalla on se pohja hyvälle suhteelle. Tietenkin perusasioita kuten seksiä ja läheisyyttä pitää tietenkin olla.
T.35v
[/quote]
Ja naisen tulee kuitenkin alistua kynnysmatoksi ja sietää mitä tahansa vain siksi että on nainen ja naisten tunteet ovat vähempiarvoisia. Toivottavasti kukaan raukka ei joudu sinun kanssasi suhteeseen.
[/quote]
Missä kohtaa kommentissa niin sanottiin, ai niin ei missään.
T.M35v
T.35v
[/quote]
[/quote]
Törmäätkö muuten ensimmäistä kertaa elämässä mieheen jolla on terve itsetunto eikä aio sietää elämässä tai suhteissa mitä hyvänsä. Onneksi olkoon, nyt olet sellaiseen mieheen törmännyt ja ihan hyvin olen tälläisenä kelvannut.
T.M35v
Ainakin kunnioitan rajoja pitävää miestä, ihan silmille ei tarvi kenenkään hyppiä eikä kaikkia naisen oikkuja sietää.
On se kumma kun omalle kohdalle ei ole koskaan tullut yhtään ylimachoa eikä ylinössöä miestä. Persoonallisuuseroja on tietenkin olemassa, mutta en tunnista tämän psykologin puheista yhtäkään paremmin tuntemaani miestä. Kukaan ei ole ollut alistaja eikä toisaalta myöskään alistettu. Mä melkein luulen, että jos pari muodostuu enimmäkseen persoonallisuuden perusteella, kumpikin osapuoli hakee sellaisen puolison, jota ei tarvitse alistaa ja joka ei alista. Nämä on eri ihmisillä erilaisia ihmistyyppejä.
Luulis ton toimivan toisinkin päin, tuskin mieskään kaipaa pomottavaa justiinaa tai tahdotonta nyhvönsista joka joka ei osaa valita sukkiakaan ilman miehen mielipidettä.
Jännä, kun tyyppi on niin tietävinään, mitä minä haluan. Löysin aviomieheni tiukan etsinnän jälkeen. Luojan kiitos, hän on kanssani täysin tasavertainen. Molemmat määräämme asioista yhtä paljon. Molemmat siivoamme, teemme ruokaa ja käymme kaupassa ja töissä. Ja maksamme laskuja. Jos mies olisi sitä mieltä, että naiselle pitää laittaa rajat, hän ei todellakaan olisi minun mieheni.
Mä olen samaa mieltä ton psykologin kanssa ...siis sellainen sopii mulle..yhteistä vastuuta ja jakamista ...vastusta tietenkin...sillai sopivasti ....ettei kaikki ole samaa..ei toki kaikki eriäkään...ja turvaa ja empatiaa kuuntelemista ja keskustelemista tarpeen tullen.
Eri ihmisillä toki on erilaisia tarpeita, mutta sopiva vastus on myös tasavertaista, koska molemmilla on oma tahto ,.ja haaste on miten ne sitten menee yksiin ja miten ei.
kyllä tahtoa saa ja pitääkin olla. Tovottavasti tahtojen isot linjat on puolisoilla suunnilleen samaan suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 07:26"]
T.35v
[/quote]
[/quote]
T.M35v
[/quote]
SINÄ asetat naiselle rajat sen suhteen mitä tehdä ja mitä ajatella mutta itse sanot tekeväsi juuri niin kuin tahdot ja naisen on vain hyväksyttävä se.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 07:26"]
T.35v
[/quote]
[/quote]
T.M35v
[/quote]
SINÄ asetat naiselle rajat sen suhteen mitä tehdä ja mitä ajatella mutta itse sanot tekeväsi juuri niin kuin tahdot ja naisen on vain hyväksyttävä se.
[/quote]
Ne rajat on tyyliin tätä: Ei pettämistä, ei fyysistä tai henkistä väkivaltaa, en aio hylätä kokonaan ystäviä aiempaa elämää jos rupean seurustelemaan, isot päätökset tehdään yhdessä, kotityöt jaetaan järkevästi käyttämällä toisten vahvuuksia ja mitä toinen haluaisi mielellään tehdä, en aio antaa joka asiassa periksi jne jne..
Jos ei kelpaa, niin etsikööt jonkun muun. Sinä se vain kovasti nyt haluat väärin ymmärtää ja laittaa sanojakin minun suuhun. Taidat itse olla sellainen ihminen joka kaipaa jonkun kynnysmaton vierelle jota voi pomotella ja pompotella, kaikki tietenkin tehdään aina niinkuin sinä haluat, aivan joka asia. Minä pyrin ottamaan huomioon naisenkin tunteet, toiveet ja ajatukset.
T.M35v
Tuo dunderfeltin ajatusmalli vahvistaa käsitystä, että suurin osa ihmisistä ovat narsistisia. Narsisminhan voi ajatella olevan jana, jossa me kaikki istumme. Janan toisessa päässä on täysnarsisti, toisessa päässä uhri ja täysi kynnysmatto. Eli toisessa päässä macho, toisessa ylikiltti. Meidän pitäisi löytää tasapaino, eli janan keskiväli, joka on ns. Tervettä narsismia.
Hassua, mä en ole ikinä kokenut että mulle naisena pitäisi asettaa rajat. Osaan pitää rajani itsekin erittäin hyvin, ei siihen tarvita miestä.
Vaikka feministit sanois mitä vaan, niin miehen pitää laittaa naisella rajat. Alistamista sen ei tarvitse olla, ainakaan pahasti, mutta rajat pitää olla. Muuten nainen flippaa ihan täysin ja alkaa käyttäytyä kuin teinityttö. Eikä itsekään hiivdy omassa roolissaan.
Mikä tässä rajat sanassa saa jotkut menemään aivan sekaisin, ethän sinä herranjumala voi tässä yhteiskunnassakaan tehdä aivan mitä huvittaa. Ja jos teet niin poliisit sinut viimeistään vie putkaan tai vankilaan.
Sama pätee myös suhteisiin, ei niissäkään eletä kuin pellossa ja tehdä aivan mitä huvittaa ja olla jotain kuninkaita tai kuningattaria.
Heh, heh...Samantien nainen takaisin lähimmän miespuolisen holhouksen alle...:D
Ei mutta, kyllä mä naisena tykkään siitä, että mies on itsevarma ja näyttää omat rajansa, minkä yli ei kävellä. Tämä sekä kotona että kodin ulkopuolella.
Ja tämä ei musta tarkoita sitä, että mies suhtautuu naiseen alentuvasti ja holhoavasti.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 08:58"]
Mikä tässä rajat sanassa saa jotkut menemään aivan sekaisin, ethän sinä herranjumala voi tässä yhteiskunnassakaan tehdä aivan mitä huvittaa. Ja jos teet niin poliisit sinut viimeistään vie putkaan tai vankilaan.
Sama pätee myös suhteisiin, ei niissäkään eletä kuin pellossa ja tehdä aivan mitä huvittaa ja olla jotain kuninkaita tai kuningattaria.
[/quote]
Miksi suhteessa ei sitten voi olla kaksi tasa-arvoista ihmistä jotka kohtelevat toinen toistaan kunnioituksella ja tekevät vaadittaessa kompromisseja? Miksi se ei muka toimi? Naisen pitää vain omaksua miehen mielipiteet, luopua ystävistään, tehdä kaikki kotityöt, jättää työnsä mutta silti maksaa omat menonsa kun mies saa rällätä kavereiden kanssa, luistella lastenhoidosta ja kodinhoidosta ja pitää sivusuhteita. Tuotahan se tarkoittaa kun sanotaan että miehen pitää olla vapaa ja kontrolloida naista eikä neuvotella asioista yhdessä.
Sä olet nyt joka toinen päivä linkannut tän vuodelta 2009 olevan haastattelun. Eikö löydy mitään uudempaa matskua tältä jannulta vai etkö vaan pääse tämän ajatuksen yli. Viimeksi ollut ketju ei vissiin lähtenyt ihan näin hyvin lentoon. Tais olla jopa 3 päivää sitten. No haulla varmaan löytyy. Näitä on täällä useampi kyllä ollut.
T.35v