Miesystävän perheen huumori ja keskustelukulttuuri
Olen seurustellut nyt jonkin aikaa mukavan & komean miehen kanssa. Hänellä on sisarustensa kanssa läheiset välit ja koko suku tuntuu olevan paljon tekemisissä keskenään. Olen siis tavannut heidätkin jo monta kertaa.
Minä en vain tajua tätä miehen ja hänen siskojensa välistä huumoria ja ylipäätään keskustelukulttuuria. Siskot ovat ihan kivoja, tosi puheliaita ja sosiaalisia. Mutta sisarusten välillä kaikki jutut ovat tällaisia: "Menin eilen kauppaan ja voi että siellä ei ollutkaan sitä pakastepitsaa ja mä ajattelin, että täytyykö mun nyt lähteä hakeen sitä muualta, mut en sit jaksanutkaan ja söin ne nuudelit kotona" ja sitten he kaikki nauravat kovaan ääneen tälle?!
He eivät koskaan puhu mistään vakavammista tai edes henkilökohtaisista asioista, vaan kaikki (se jatkuva, he ovat tosi puheliaita) juttelu on täysin pinnallista ja arkipäiväistä erilaisten sattumusten selostamista ja niille nauramista. Kuin joku vähän tyhjäpäisten kokoontuminen!
Toinen asia mikä minua vaivaa on se, että sosiaalisuudestaan ja puheliaisuudestaan huolimatta he voivat ignoorata aivan täysin esimerkiksi porukkaan tulevan uuden ihmisen. Olen joskus ihmetellyt tätä, kun eivät tervehdi, esittäydy, eivätkä varmasti kysy uudelta tuttavuudelta yhtään mitään, ovat kuin eivät huomaisikaan. Viikonloppuna, kun saavuimme mieheni kanssa juhlaporukkaan hänen siskonsa ilahtuneena esittelee ympärillä oleville, että "tässä on mun veli Matti janiinedelleen", mutta ei esittele minua kenellekään! Mut ohitettiin aivan täysin, ihan kuin en olisi paikalla ollutkaan. Myöskään miesystäväni ei kiinnittänyt tilanteeseen mitään huomiota. Seisoin vaivautuneena siinä vieressä ja myönnän, loukkaannuin.
En tiedä. Mies on ihana, mutta ajattelen jo nyt, että voi apua, jos muutamme vaikka yhteen ja mun täytyy olla tämän suvun kanssa enemmänkin tekemisissä ja sisarukset käyvät meillä joka viikko. En jaksaisi!
Kommentit (13)
Sanoisin, että jos jo tässä vaiheessa seurustelua tämä asia ärsyttää, niin ei se siitä ainakaan paremmaksi muutu, jos muutatte esimerkiksi yhteen joskus. Valitettavasti se on niin, että puolison mukana tulee usein myös puolison suku, etkä tietenkään voi vaatia miestäsi vaikka vähentämään yhteydenpitoa sisaruksiinsa.
He kuulostavat kyllä harvinaisen ärsyttävältä porukalta. Itse inhoan tällaisia tyhjän hölöttäjiä, joiden on pakko puhua vain puhumisen ilosta.
Ala itse esittäytymään rennosti juhlissa, ole itse aktiivinen ja aloita puheenaiheita omista henk koht asioista kun siitä tykkäät puhua. Kokeile ja sen jälkeen päätä mitä teet.
He eivät ole oppineet tapoja ja miten toimitaan sosiaalisissa tilanteissa. Ei kaikissa perheissä osata niitä. Mieti jaksatko olla osana tällaista perhettä. Valitettavasti perhe tulee paketissa mukana ellei ole välit menneet.
Vierailija kirjoitti:
He eivät ole oppineet tapoja ja miten toimitaan sosiaalisissa tilanteissa. Ei kaikissa perheissä osata niitä. Mieti jaksatko olla osana tällaista perhettä. Valitettavasti perhe tulee paketissa mukana ellei ole välit menneet.
No se, että ap mainitsi miehen olevan komea, kertoo, ettei ap itsekään ole terävin kynä.
Veljellä vissiin vaihtuu muijat sen verran tiiviisti, ettei siskot jaksa enää panostaa tutustumiseen.
Ei me ikinä sisarusporukalla jutella syvällisiä, jos mukana on joku uusi tuttavuus! Veljillä (2 kpl) on vuosien myötä ollut monia naisystäviä eikä ole käynyt mielessä ryhtyä kertomaan tämän tuntemattoman kuullen, miltä keskenmeno tuntui tms. Uudet tuttavuudet kun vetävät herkästi herneitä nenään, jos keskustellaan metsäasioista, politiikasta, opetussuunnitelmista tai siitä, miten aikoo mökillä remontoida. Henkilökohtaiset asiat käsitellään niiden kanssa, joiden kanssa se on turvallista ja isommat keskustelunaiheet säästetään tilanteisiin, joissa mielipide ei ole henkilökohtainen loukkaus.
Se, että sinua ei esitelty, ei kerro käytöstapojen puutteesta vaan siitä, että et ollut kutsuttujen listalla, veli oli.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että jos jo tässä vaiheessa seurustelua tämä asia ärsyttää, niin ei se siitä ainakaan paremmaksi muutu, jos muutatte esimerkiksi yhteen joskus. Valitettavasti se on niin, että puolison mukana tulee usein myös puolison suku, etkä tietenkään voi vaatia miestäsi vaikka vähentämään yhteydenpitoa sisaruksiinsa.
He kuulostavat kyllä harvinaisen ärsyttävältä porukalta. Itse inhoan tällaisia tyhjän hölöttäjiä, joiden on pakko puhua vain puhumisen ilosta.
Kyllä minä ainakin juttelen siskoilleni kaikenlaista ihan puhumisen ilosta enkä ajattele, että loukkaan siten heidän puolisoitaan. Läheisissä ihmissuhteissa kun sen näennäisen hölöttämisen alla on yhteenkuuluvuutta, rakkautta, hyväksyntää ja ymmärtämistä, yhteisiä muistojakin, joita joku satunnainen kuuntelija pitää ihan turhina asioina.
Ap:n pitää sanoa suoraa, että en pidä tavastanne puhua, voitteko olla hiljaa, kun minä olen paikalla. Uskon, että tottelevat ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Ei me ikinä sisarusporukalla jutella syvällisiä, jos mukana on joku uusi tuttavuus! Veljillä (2 kpl) on vuosien myötä ollut monia naisystäviä eikä ole käynyt mielessä ryhtyä kertomaan tämän tuntemattoman kuullen, miltä keskenmeno tuntui tms. Uudet tuttavuudet kun vetävät herkästi herneitä nenään, jos keskustellaan metsäasioista, politiikasta, opetussuunnitelmista tai siitä, miten aikoo mökillä remontoida. Henkilökohtaiset asiat käsitellään niiden kanssa, joiden kanssa se on turvallista ja isommat keskustelunaiheet säästetään tilanteisiin, joissa mielipide ei ole henkilökohtainen loukkaus.
Se, että sinua ei esitelty, ei kerro käytöstapojen puutteesta vaan siitä, että et ollut kutsuttujen listalla, veli oli.
Jokainen ihminen esitellään. Oli kutsuttu tai ei. On törppöä olla esittelemättä. Kiusallista kaikille.
Selvästikin semmoista sisäänpäinlämpiävää sakkia, jonka sisäpiireihin päästäkseen tarvii todella tehdä töitä tai jopa muuttua heidänlaisekseen, ennen kuin tulee täysin hyväksytyksi. Kannattaa kyllä miettiä, oletko valmis uhraamaan ehkä persoonasikin ja ruveta sellaiseen yritykseen.
Itse en voi sietää tyhjänpäiväistä hölinää tai ainaista small talkia ja pitäisin tuollaista jatkuvaa pintajutustelua red flaginä, jos en olisi koskaan kuullut mitään asiallista, korrektia ja sivistystä osoittavaa puhetta heidän suustaan.
Ehkä voisit testata, onnistuuko heiltä mikään sivistynyt keskustelu. Ota joku kunnollinen ja tärkeä asia puheeksi ja koita, saako heidän kanssaan mitään keskustelua aikaan siitä aiheesta. Vai lyödäänkö se lekkeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen esitellään. Oli kutsuttu tai ei. On törppöä olla esittelemättä. Kiusallista kaikille.
Ei esitellä, kutsumattomat vieraat esittelevät itse itsensä, koska ei voi olettaa, että heidän nimensä on jotenkin salaperäisesti muiden tiedossa. Olet miesystävän siskolle oikeasti joku random-tyyppi, ei ole hänen tehtävänsä sinua esitellä.
Ei, en todellakaan odota, että mulle ruvettaisiin avautumaan jostakin keskenmenoista.
Mutta jotenkin ajattelisin, että aiheet voisivat olla jotakin muutakin kuin nauraa hohottamista tällaiselle mitä söin tänään - kävin aamulla lenkillä - menen huomenna salille - otin pakastimesta viimeiset mustikat -tyyppisille jutuille, joille vielä nauravat porukalla, enkä minä keksi että mikä naurattaa.
Mies on itsekin myöntänyt, että heidän perheessään ei ole tapana puhua oikein mistään syvällisemmistä tai minun mielestäni edes ihan tavallisista, henkilökohtaisista asioita. Miehellä on muun muassa terveysongelmia, joiden takia käy nyt monenlaisissa tutkimuksissa, eikä hänen sisaruksensa käsittääkseni tiedä tästä yhtään mitään, vaikka ovat yhteyksissä useita kertoja viikossa.
On se minusta aika outoa. AP
Ei jatkoon !