Miksi sinä pienituloinen teet 4-5 lasta?
Jos nettotulot n 3000-4000€/kk niin miksi menit tekemään suurperheen?
Kommentit (106)
Mikset matkaisi johonkin Afrikan tai Etelä-Amerikan slummiin kysymään samaa asiaa? Ei lisääntymisviettiä järjellä selitetä.
3000-4000 tuloilla miten et muka saisi elätettyä 4 tai 5 lapsista perhettä? Kerro!
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:04"]
Whoooot.. Netto 1800€\kk ja neljäs tulossa.
[/quote]
Koko perheen netto? oletteko tyhmiä?
[/quote]
Kertaa kaksi, jos mieskin lasketaan.
Jotenkin tuntuu, että ne pienituloiset tuilla elijät tekevät mielellään enemmänkin lapsia. Siinähän tuet vaan kasvaa!
Noo, kun ei kerran ole töitäkään niin jotakin tässä elämässä täytyy aikansa kuluksi tehdä. Lapset on kivoja ja päivät kuluuu mukavasti lasten kanssa puuhastellen. Elämällä on merkitys ja sisältö. Siinä se. Mun elämä, mun valinta.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:16"]Jotenkin tuntuu, että ne pienituloiset tuilla elijät tekevät mielellään enemmänkin lapsia. Siinähän tuet vaan kasvaa!
[/quote]
Niin kun taas rikkaat ei näitä tukia käytä, kieltäytyvät kotihoidontuestakin ja elävät ainoastaan miehen palkalla? Lapsilisää myöskään eivät nosta.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:04"]
[/quote]
Jos kyseessä on perheen nettotulot niin miten olit ajatellut kasvattaa 4 lasta aikuisiksi? Vaatteet, harrastukset, jonkinasteinen matkustaminen ja tekeminen taitaa maksaa aika paljon ennemmän neljälle lapselle kun teidän tulot? Jossainhsn on asuttava ja ruokaakin syötävä.
[/quote]
Kun viimeinen on sen ikäinen, että raaskin laittaa hoitoon tulot nousee. Tällä hetkellä äitiysloman jäljiltä olen käynyt osa-aikaisena töissä. Hyvin pärjätään. Kämppä lainaton,joten ei tarvitse ylimääräisiä maksella ellei joku hajoa. Niin ja ikää alta 30v kummallakin vanhemmalla. Koko perheen netto tällä hetkellä 1800€+1500-1800€. Pienellä ollaan tultu toimeen eikä osata oikein muuta kaivatakaan. Tässä materialistisessa maailmassa ei vissiin kovin moni näin jaksaisi elää..
Pienituloisilla on enemmän työttömyyttä ja pätkätyötä. Vähemmän työtä on enemmän vapaata aikaa. Enemmän vapaa-aikaa tarkoittaa enemmän tilaisuuksia paneskella. Hokkus-pokkus: akka taas paksuna. Ei siitä nyt mitään sossupummien salaliittoa tarvitse alkaa rakentamaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:16"]
Jotenkin tuntuu, että ne pienituloiset tuilla elijät tekevät mielellään enemmänkin lapsia. Siinähän tuet vaan kasvaa!
[/quote]
Meillä nettotulot sattuu juuri tuohon väliin ja on 4 lasta. Miksikö? Koska tykätään lapsista? Onko siinä tarpeeksi pätevä syy? Lapset ovat saaneet harrastaa mitä haluavat (yksi esim.harrastaa taitoluistelua, vaikka onkin kallis laji), lapset ovat matkustelleet varmasti vähintään sen mitä ikätoverinsa ja ovat aina siististi puettuja. Ihan kaikkea eivät toki saa mitä haluavat, mutta en usko että "rahattomuutemme" on mitenkään haitannut. Vanhimmat ovat jo teini-ikäisiä. Niin ja tulevaisuuden varalle ovat isovanhemmat säästäneet pesämunaa. Eli kerrotko mitä lapsilta puuttuu koska olemme köyhiä? (Ja ps. Olen akateeminen, veikkaan että seuraava oletus olisi että emme ole kouluttautuneita).
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:04"]
[/quote]
Jos kyseessä on perheen nettotulot niin miten olit ajatellut kasvattaa 4 lasta aikuisiksi? Vaatteet, harrastukset, jonkinasteinen matkustaminen ja tekeminen taitaa maksaa aika paljon ennemmän neljälle lapselle kun teidän tulot? Jossainhsn on asuttava ja ruokaakin syötävä.
[/quote]
Kun viimeinen on sen ikäinen, että raaskin laittaa hoitoon tulot nousee. Tällä hetkellä äitiysloman jäljiltä olen käynyt osa-aikaisena töissä. Hyvin pärjätään. Kämppä lainaton,joten ei tarvitse ylimääräisiä maksella ellei joku hajoa. Niin ja ikää alta 30v kummallakin vanhemmalla. Koko perheen netto tällä hetkellä 1800€+1500-1800€. Pienellä ollaan tultu toimeen eikä osata oikein muuta kaivatakaan. Tässä materialistisessa maailmassa ei vissiin kovin moni näin jaksaisi elää..
[/quote]
Eihän nuo suuruudenhullut pärjää tavallisen ihmisen tuloilla kun on saatava sitä sun tätä että olis edes vähän onnellisempi.
Lisään vielä, että molemmilla on vakituinen työ, en ole itse asiassa ollut koskaan työtön. Olen nyt 35v. Sossupummi olen tasan lapsilisien verran.
Se äskeinen pienituloinen
no perh...ei ole varaa kondomeihin, saati muihin ehkäisy keinoihin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:16"]
No jopa. Asutaan vuokralla 10 km keskustasta (Helsinki) ja vuokra 1200 euroa neliöstä.
[/quote]
Miten neliöön saa lapsille oman huoneen? Eikö tässä ketjussa todistettu, että noilla 3000-4000 euron nettotuloilla saadaan lapsille omat huoneet?
[/quote]
Anteeksi, en tiennyt että lapsia saa tehdä vain jos heille on omat huoneet!
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:33"]Minun puolestani jokainen saa omilla tuloillaan hankkia vaikka kuinka monta lasta, kunhan nyt ne lapset elättää niillä tuloillaan itse eli eivät saa lapsilisiä kummempia tulonsiirtoja (äitiysraha, vanhempainraha ja kotihoidontuki ok myös). Köyhän perheen lapsena korostan kuitenkin sitä lapsen näkökulmaa. Meitäkin oli neljä lasta eikä ruoasta ollut puutetta, toimeen tultiin mitenkuten aina, mutta eihän se elämä mitään hehkuttamista olllut. En nyt tarkoita ulkomaanreissuja tai kalliita merkkivaatteita vaan sitä, että kun koko ajan tiesi, miten tiukkaa meillä oli, niin oli jo valmiiksi paha olla synttäreiden tai joulun tullessa. Oli samaan aikaan aivan ihanaa ja aivan kamalaa saada jotain kivaa, kun toisaalta tiesi, että taas syötäisiin perunoita ja kastiketta ja puuroa seuraavat viikot. Ei tosiaankaan tullut lahjaksi ainuttakana barbia tai kaalimaan kakaraa, ei monchisseja tai muutakaan muotilelua. En saanut harrastaa enkä saanut muotivaatteita, en edes niitä halpoja kopioita vaan pelkästään markettivaatetta alelapuilla. Tulin vaatteistani myös koulukiusatuksi, mikä ei tietenkään ole vanhempieni vika vaan niiden kiusaajien vanhempien vika, mutta eipä se minua siinä lohduttanut. Harmitti myös, kun käytiin luokkaretkellä ja muilla oli rahaa, joilla ostaa tuliaisia, karkkia tms. ja minulla ei koskaan. En päässyt kavereiden kanssa elokuvaretkelle tai viettämään iltapäivää keskustassa. Ei ollut rahaa. Koulussa luistelin tätini vanhoilla luistimilla 3. luokasta 6. luokkaan. Aluksi oli kaksi villasukkaa ja kuudennella luokalla hampaat irvessä varpaat kippurassa. Sukset olivat sellaiset remmisukset, joille naurettiin niin, että lopetin hiihtämisen kokonaan ala-asteen jälkeen. Polkupyöränä oli isäni tädin pyörä, ihan oikeasti. Meillä oli perheessä rakkautta ja lämpöä mutta niin oli kavereidenikin kodeissa, ja myönnän, että kadehdin heidän elämäänsä, koska se tuntui niin vaivattomalta omaani verrattuna. VAsta aikuisena tajusin, ettei lapsella pitäisi olla koko ajan paha mieli ja pelko selviytymisestä, nolatuksi odottamisen tunne, kun varusteet eviät ole ajan tasalla. Miksi meitä oli neljä, kun kahdelle olisi voitu tarjota sellainen elintaso, että esim. nolot tilanteet ja kiusaaminen olisivat poistuneet kokonaan? Tottahan nyt rakastan sisaruksiani mutta arvostelen silti vanhempieni valintaa. Miksi ihmeessä ei mietitty, mihin oikeasti on varaa? Ne lapset eivät ole ikuisesti pieniä, jotka voivat käyttää toistensa vaatteita ja varusteita vaan isompina on oikeasti ihan omiakin tarpeita, joita on turha vähätellä materialistiksi syyttämällä. Jos lapsi on musikaalisesti lahjakas mutta vanhemmilla ei ole varaa tukea tätä lahjakkuutta, on vanhemmuudessa jotain pielessä. On eri asia tuhlata kuin tukea lapsen vahvuuksia ja panostaa näin lapsen tulevaisuuteen. Miksi vanhemman oikeus toteuttaa mielitekojaan on tärkeämpi kuin sen lapsen oikeus saada keskitasoinen elämä? Kaikkeahan lapsen ei kuulu saada, mutta tietyt perusasiat ovat yllättävän tärkeitä. Ja älkää menkö kysymään niiltä lapsiltanne, kärsivätkö he teidän köyhäilystänne. En tänä päivänäkään pysty keskustelmaan asiassta vanhempieni kanssa, koska he uskovat vakaasti tarjonneensa minulle parhaan mahdollisen lapsuuden, vaikka omasta mielestäni se oli kyllä aika kurja. [/quote] No mutta nuo mainitsemasi asiat ovat sellaisia, jotka koskevat niitä oikeasti köyhiä, tässä on moneen kertaan mainittu että noilla ap:n ihmettelemillä tuloilla ei tarvitse erityisemmin köyhäillä, vaan 4 lasta saa harrastaa, pukeutua jne kuten muutkin. Tämä oli asian vierestä. Moneen kertaan on kysytty että mitä siitä puuttuu jos saa VAATTEITA ( meillä ainakin isot valitsevat itse) HARRASTUKSIA, MATKOJA jne
[/quote]
3000-4000 euron nettotulot eivät takaa harrastuksia, matkoja ja hyviä vaatteita, ellei ole taustalla rikkaita isovanhempia. Esim. meidän seudullamme (Uusimaa) neljälle lapselle ja vanhemmille koti maksaa melkoisesti. Vuokrat huitelevat 2000 euron kieppeillä ja sittenkin ollaan julkisesta liikenteestä vähän syrjässä ja vähintäänkin huonolla seudulla. Sähkö, vakuutus, puhelin, netti, bussilippu vanhemmille ja perheen isommille lapsille ja tai autokulut sekä ruoka tekevät nopeasti 1000-1500 euroa ja neljän lapsen vaatettaminen kunnolla, heidän kännykkänsä, tablettinsa, polkupyörät, luistimet, sukset, urheiluvälineet ja harrastukset puhumattakaan kuuden hengen matkailusta mihin tahansa kohteeeseen eivät tipu tuosta vaan. Se, että 3000 euroa ylipäätään riittäisivät keskiluokkaiseen elämään neljän lapsen kanssa on mahdottomuus. Pitää olla sitten perintöä tai rikkaita sukulaisia auttamassa. 4000 euroa voisi riittää pihistellen ja joka senttiä laskien mutta esim. pesukoneen rikkoutuminen olisi näissä tuloissa katastrofi.
Mistäkö tiedän? Meillä tulot ovat 4000 euroa, lapsia on kaksi ja eletään nippanappa keskiluokkaista elämää niin, että rehellisesti pitäisi menoja karsia eikä kumpikaan lapsista ole vielä edes teini. Ei tosiaankaan olisi varaa samaan, jos lapsia olisi vielä kaksi lisää.
[/quote]
Tämä on teidän asumis valinta.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:16"]
No jopa. Asutaan vuokralla 10 km keskustasta (Helsinki) ja vuokra 1200 euroa neliöstä.
[/quote]
Miten neliöön saa lapsille oman huoneen? Eikö tässä ketjussa todistettu, että noilla 3000-4000 euron nettotuloilla saadaan lapsille omat huoneet?
[/quote]
Anteeksi, en tiennyt että lapsia saa tehdä vain jos heille on omat huoneet!
[/quote]
Jatkan vielä, että meillä tämä on sarjaa valintakysymykset. Lapset ovat valinneet mieluummin jakaa huoneensa (samaa sukupuolta ja suht pienet ikäerot, 4 kpl) kuin muuttaa kauemmaksi isompaan tai vähentää esim. matkustelua. Toki jos olisimme rikkaita niin tätä valintaa ei tarvitsisi tehdä, mutta melko vähiin jäisi Suomen lapset jos lisääntymisen edellytys olisi ettei mistään joutuisi luopumaan tai tekemään valintoja kun perhe kasvaa. Toisaalta välillä kaikki neljä ovat halunneet asua samassa huoneessa, läheisiä kun ovat.
Me haluamme asua palveluiden lähellä hyvien liikenneyhteyksien varrella, eikä täällä kovin isoja asuntoja ole edes kalliilla. Koska vietämme paljon aikaa pois kotoa ilmaisissa ja maksullisissa menoissa, emme tosiaan pitäneet huoneiden lukumäärää kynnyskysymyksenä lapsenhankinnassa.
Olit itse siis ensimmäinen tai toinen lapsi ja mielestäsi sisarustesi ei pitäisi olla olemassa jotta olisit saanut lapsuudessasi enemmän materiaalista hyvää? Aika karu asenne.
Nyt täytyy kyllä hieman järisyttää käsitystäsi vanhemmistasi. Ongelma ei ollut pienituloisuus, vaan vanhempiesi kyky hallita taloutta ja pitää rahahuolet pois lasten korvilta. Oma äitini oli kolmen lapsen yh ja kolmesta ammatista huolimatta enimmäkseen työtön. Sossutukia ei ollut. En koe jääneeni mistään kovasti paitsi. Ruoka oli ihan normaalia (mitä vikaa puurossa ja perunoissa, terveellistä?). Oli karkkipäiväkin ja myöhemmin kuukausiraha. Vaatteet Tarjoustalosta, teininä Seppälästä ja serkun vanhoja. Ei matkustettu, kaksi kertaa lapsuudessa käytiin Linnanmäellä, kerran Tykkimäellä, pari kertaa Tivolissa, kerran sirkuksessa, kaksi kertaa Korkeasaaressa, kerran perheenä lomakeskuksessa jollain tuetulla leirillä. Siinä oli matkat ja huvitukset. Ei ollut muotileluja, poneista ja barbeista halpisversiot. Minä sain kerran Sindyn, Barbieta en halunnut. Vasta aikuisena tajusin miten köyhiä oltiin oltu ja äiti sanoi että oli itse syönyt välillä pelkkää makaronia tms että lapsille riittää monipuolisempaa ruokaa. En osannut ajatella että meidän ruoka tai elämä olisi ollut jotenkin vaatimattomampaa kuin keskiverrosti. Herkkua oli perjantaisin ranskalaiset ja uunimakkara, joskus saatiin oma limsapullo ja/tai karkkia. Äiti näki vaivaa niillä resursseilla mitä oli, jouluna oli herkkuja ja paljon lahjoja joiden sisältö tyyliin vihkoja, tussit, taskulamppu, suklaarasioita, pieni nukke tms. Pääsiäisenä odotti aamusta kirje noidalta lastenhuoneen ovessa ja vihjeiden perusteella etsittiin pääsiäismunia, välillä mukana tipuja ja pääsiäiskarkkeja yms. Tällaisia oli minun hyvät lapsuusmuistoni, en koe jääneeni mistään paitsi tai en edes tiennyt olevani köyhä. Toisaalta kaverit oli samanlaisista kodeista tai tunsin olevani jopa onnekas toisin kuin esim kaverini jonka äiti sammui usein rappukäytävään ja raahattiin se sieltä sisälle 12v:na. Minä pääsin myös diskoihin ym kavereiden kanssa ja sain aina vähän rahaa mukaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:33"]
Minun puolestani jokainen saa omilla tuloillaan hankkia vaikka kuinka monta lasta, kunhan nyt ne lapset elättää niillä tuloillaan itse eli eivät saa lapsilisiä kummempia tulonsiirtoja (äitiysraha, vanhempainraha ja kotihoidontuki ok myös).
Köyhän perheen lapsena korostan kuitenkin sitä lapsen näkökulmaa. Meitäkin oli neljä lasta eikä ruoasta ollut puutetta, toimeen tultiin mitenkuten aina, mutta eihän se elämä mitään hehkuttamista olllut. En nyt tarkoita ulkomaanreissuja tai kalliita merkkivaatteita vaan sitä, että kun koko ajan tiesi, miten tiukkaa meillä oli, niin oli jo valmiiksi paha olla synttäreiden tai joulun tullessa. Oli samaan aikaan aivan ihanaa ja aivan kamalaa saada jotain kivaa, kun toisaalta tiesi, että taas syötäisiin perunoita ja kastiketta ja puuroa seuraavat viikot.
Ei tosiaankaan tullut lahjaksi ainuttakana barbia tai kaalimaan kakaraa, ei monchisseja tai muutakaan muotilelua. En saanut harrastaa enkä saanut muotivaatteita, en edes niitä halpoja kopioita vaan pelkästään markettivaatetta alelapuilla. Tulin vaatteistani myös koulukiusatuksi, mikä ei tietenkään ole vanhempieni vika vaan niiden kiusaajien vanhempien vika, mutta eipä se minua siinä lohduttanut. Harmitti myös, kun käytiin luokkaretkellä ja muilla oli rahaa, joilla ostaa tuliaisia, karkkia tms. ja minulla ei koskaan. En päässyt kavereiden kanssa elokuvaretkelle tai viettämään iltapäivää keskustassa. Ei ollut rahaa.
Koulussa luistelin tätini vanhoilla luistimilla 3. luokasta 6. luokkaan. Aluksi oli kaksi villasukkaa ja kuudennella luokalla hampaat irvessä varpaat kippurassa. Sukset olivat sellaiset remmisukset, joille naurettiin niin, että lopetin hiihtämisen kokonaan ala-asteen jälkeen. Polkupyöränä oli isäni tädin pyörä, ihan oikeasti.
Meillä oli perheessä rakkautta ja lämpöä mutta niin oli kavereidenikin kodeissa, ja myönnän, että kadehdin heidän elämäänsä, koska se tuntui niin vaivattomalta omaani verrattuna. VAsta aikuisena tajusin, ettei lapsella pitäisi olla koko ajan paha mieli ja pelko selviytymisestä, nolatuksi odottamisen tunne, kun varusteet eviät ole ajan tasalla.
Miksi meitä oli neljä, kun kahdelle olisi voitu tarjota sellainen elintaso, että esim. nolot tilanteet ja kiusaaminen olisivat poistuneet kokonaan? Tottahan nyt rakastan sisaruksiani mutta arvostelen silti vanhempieni valintaa. Miksi ihmeessä ei mietitty, mihin oikeasti on varaa? Ne lapset eivät ole ikuisesti pieniä, jotka voivat käyttää toistensa vaatteita ja varusteita vaan isompina on oikeasti ihan omiakin tarpeita, joita on turha vähätellä materialistiksi syyttämällä. Jos lapsi on musikaalisesti lahjakas mutta vanhemmilla ei ole varaa tukea tätä lahjakkuutta, on vanhemmuudessa jotain pielessä. On eri asia tuhlata kuin tukea lapsen vahvuuksia ja panostaa näin lapsen tulevaisuuteen.
Miksi vanhemman oikeus toteuttaa mielitekojaan on tärkeämpi kuin sen lapsen oikeus saada keskitasoinen elämä? Kaikkeahan lapsen ei kuulu saada, mutta tietyt perusasiat ovat yllättävän tärkeitä.
Ja älkää menkö kysymään niiltä lapsiltanne, kärsivätkö he teidän köyhäilystänne. En tänä päivänäkään pysty keskustelmaan asiassta vanhempieni kanssa, koska he uskovat vakaasti tarjonneensa minulle parhaan mahdollisen lapsuuden, vaikka omasta mielestäni se oli kyllä aika kurja.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:16"]
Ollaa molemmat työttömiä ja aika paljon sairautta on. Lapset on ihana ajanviete ja raskaana ollessa saa paljon huomiota :) neuvolassa ym. Samoin synnyttäneenä on kivaa, kaikki käy katsomassa vauvaa ja tuo kaikkea kivaa. Meillä on myös vahva tukiverkosto kun molemmat mummit ovat työttömiä. Aina on lapsille hoitaja ja kaikilla on aikaa olla lasten kanssa. Helpommin saa myös ison asunnon kun on monta lasta.
Meille on rikkaus kun on paljon lapsia. Ja nimien keksiminen on niin ihanaa! :)
[/quote]
Mitä? Eikös se mene niin, että sellaisen asunnon saa, mihin on varaa?
[/quote]
siis kaupungin vuokraasunnon. Kun on monta lastaa saa siomman helpommin.
[/quote]
Pitäähän siitä silti itse maksaa, eikös?
[/quote]
No jos on töissä ehkä mutta koska tosiaan ollaan nyt työttömiä ja mies ystävä varmaan saa kohta eläkkeen, niin kaupungin on pakko auttaa vuokrassa. Ja kun on monta lasta tukia saa aika kivasti.
[/quote]
Montako lasta teillä on? Kerro tuistanne.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:16"]
Ollaa molemmat työttömiä ja aika paljon sairautta on. Lapset on ihana ajanviete ja raskaana ollessa saa paljon huomiota :) neuvolassa ym. Samoin synnyttäneenä on kivaa, kaikki käy katsomassa vauvaa ja tuo kaikkea kivaa. Meillä on myös vahva tukiverkosto kun molemmat mummit ovat työttömiä. Aina on lapsille hoitaja ja kaikilla on aikaa olla lasten kanssa. Helpommin saa myös ison asunnon kun on monta lasta.
Meille on rikkaus kun on paljon lapsia. Ja nimien keksiminen on niin ihanaa! :)
[/quote]
Mitä? Eikös se mene niin, että sellaisen asunnon saa, mihin on varaa?
[/quote]
siis kaupungin vuokraasunnon. Kun on monta lastaa saa siomman helpommin.
[/quote]
Pitäähän siitä silti itse maksaa, eikös?
[/quote]
No jos on töissä ehkä mutta koska tosiaan ollaan nyt työttömiä ja mies ystävä varmaan saa kohta eläkkeen, niin kaupungin on pakko auttaa vuokrassa. Ja kun on monta lasta tukia saa aika kivasti.
[/quote]
Montako lasta teillä on? Kerro tuistanne.
[/quote]
Meillä on neljä lasta joista kaksi erityis lasta, laskettuaika viidennelle tammikuussa. :) Tukien rahasummaa en tarkalleen muista mutta saamme vuokran maksettua ja lasten päivä hoidot ja tietenkin ruokaa. SAin juuri myös hankittua ajo kortin avustuksena kun muuten emme pääsisi oikein mihinkään lasten kanssa.eikä miehellä ole ajo korttia.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:04"]
[/quote]
Koko perheen netto? oletteko tyhmiä?