Miksi köyhät ihmiset tuhlaavat palautusrahansa kerralla?
Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.
Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan todella pienituloisella toimeentulotukea saavalla nuo veronpalautukset vähentävät toimeentulotukea, joten niistä palautuksista ei saa pitää kuin noin 50e, ja perhe 100e itsellään. Että siitä sitten rahat haisemaan.
Pelkkä joulupukin tilaus pk-seudulla verottaa yh-äidin kukkaroa 70-80e. Ja jotain pitäisi olla sillä pukilla myös säkissään jaettavaa. Niinpä äidillä on yhä rikkinäinen puhelin, joka on hankittu yli neljä vuotta sitten käytettynä, rikkinäinen käytettynä hankittu pesukone ja 8v. vanha läppäri. Uusi läppäri, jossa pyörisi esim. tietyt 3d-mallinnusohjelmat, toisi mahdollisuuden lisätuloihin, mutta sellaiseen uuteen läppäriin eipä ole äidillä rahoja ei. Vieläkö ihmettelet, mihin "rahani pistäisin haisemaan", jos sitä vaikka tonnin potin jostain saisin?
Yhä enemmän. En ole ikinä raaskinut tilata joulupukkia, sehän on sama kuin laittaisi rahaa kankkulan kaivoon! Tuolla summalla saa hyvän lahjan tai sen puhelimen käytettynä. Meillä on kaikkien puhelimet käytettyjä, itselläni on vikaa puhelimessa, mutta pystyn soittamaan ja käyttämään pääpiirteittäin niin se riittää. Uutta en raaskisi ostaa. Opiskelen etänä. Mulla on vanha ja todella hidas kone, mutta toistaiseksi se on riittänyt opintoihin. Jos ostan koneen, ostan sen käytettynä kaupasta, joka myy firmojen vanhoja koneita. Mitä enemmän mä luen näitä kommentteja, sitä enemmän mun mielestä köyhyys on asenne ja rahankäyttöä pitäisi opettaa jo kouluissa.
Ap, joka elää lasten kanssa köyhyysrajalla. Palautuksia 1500.
En minäkään raaskisi, ja arvaa ärsyttääkö maksaa, mutta kun pukki nyt sattuu olemaan lapselle se kaikkein tärkein asia joulussa. Materiasta hän EI ole kiinnostunut. Entä miksi ihmeessä tuhlaisin uuteen halpiskännykkään, kun säästän sellaiseen, josta voi töissäni olla oikeasti hyötyä ja jolla voin tehdä muutakin kuin soittaa. Ja ei, nykyisellä koneellani en pysty tekemään niitä asioita, joista minulla olisi mahdollisuus ansaita lisätuloja. Pelkkä tekstinkäsittely ja nettiselaus ei minun töihini, mallinnuksiin, suunnitteluun ja kuvankäsittelyyn riitä. Olisi silkkaa tuhlausta ostella ylimääräisiä romukoneita, (kun halvalla jostain saa), joilla en tee mitään. Äly hoi vaan sullekin!
Sitten lapsille pitää opettaa, että itsessään se joulupukki on lahja. Kaikkea ei voi saada ja lastenkin on hyvä oppia siihen. Itse asiassa nimenomaan mun suunnittelijaystäväni, jonka työ on tietokoneella olemista ja erilaisten ohjelmien käyttöä. Hän osti käytetyn koneen ja näissä firmojen vanhoissa koneissa on takuu ja ne on tyhjennetty. 350 eurolla saa hyvän koneen, kun uutena kaupasta ei oikein minkäänlaista. Mihin ihmeeseen tarvitset hienon puhelimen 😁 Satasella saa älyluurin ja käytettynä vaikka mitä. Mutta eihän nämä "köyhille" kelpaa. Meille työssäkäyville köyhille sen sijaan kelpaa.
Nimenomaan se pukki on lapselle tärkein, sitähän yritin sinulle sanoa, ettei ole materiasta kiinnostunut, kuten sinun lapsesi. Ja tarvitsen puhelimen, jossa on kohtuullinen kamera/video, koska teen kuvauskeikkoja. Satasen puhelin ei valitettavasti siihen tasoon riitä, mitä minä teen.
Tuota, mistä ihmeestä sä sait päähäsi, että mun lapsi on materiasta kiinnostunut 😊 Joulupukki ei ole ollut ikinä mikään pakollinen vaan tonttu tuonut oven taakse, koska ihan hullua tuhlata jopa 80 euroa pienistä tuloista siihen. Muutenkin älyävät, ettei raha puussa kasva ja toiveet ovat maltilliset, vaikka saavatkin aina enemmän kuin toivovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä ostan kaiken tarpeellisen veronpalautuksilla. Penniäkään ei jää säästöön, kun on ostettava uudet rillit, pesukone ja monia pieniä tarpeellisia asioita, joita kuluneen vuoden aikana ei ole ollut varaa ostaa. Näitä ovat esimerkiksi luistimet lapsille, itselleni talvisaappaat ja ehkä käytetyt sukset, jos halvalla saan.
Pienituloisen pahanpäiväisen säästöt kuluvat jatkuvasti takaisin nollaan, kun niitä pahoja päiviä tosiaan kuitenkin tulee vähintään kerran vuodessa. Onneksi on kuitenkin töitä, fiksut lapset ja katto pään päällä!
Tämä muuten selittää hyvin sitä miksi köyhät tai ns. köyhät ovat köyhiä ja pysyvät köyhinä. Mulla on käytetty pesukone ja rumpu. Vanhoja mutta toimivia. Sain ilmaiseksi, joten tietenkin otin. Monelle köyhälle ei kelpaa. Vanhoja koneita on Facebookissa, torissa jne jatkuvasti annettavana. Kengät mulla on tytön vanhat. Tämä ei tietenkään kaikilla onnistu, mutta panostin työkenkiin, koska kantapääongelma. Myös luistimet, sukset ja talvitakit on käytettyjä. Hyvissä ajoin etsittyjä. Vuositulot 16000 bruttona, säästöön meni 1600 palautukset. Toki olisi voinut tuhlata ja ostaa mainitsemasi tuotteet... Sitten voisi taas vinkua persaukisuutta.
Käytetyn pesukoneen ottaminen, kun ilmaiseksi tai halvalla saa, ei todellakaan ole aina fiksua. Ensinnäkin koneen kuljetus maksaa, koska köyhällähän ei ole autoa. Tiskikoneen saa asentaa vain asentaja, ja asennus on paljon kalliimpi erikseen ostettuna. Vanhan koneen poisvienti ja hävitys maksaa. Kone voi olla jo vuosia vanha, ja se voi pimahtaa vaikka viikon päästä, ja taas olet ilman konetta. Pahimmassa tapauksessa vanha romu voi aiheuttaa jopa tulipalon tai vesivahingon, kuten tuttuni sai tuta, kun käytetyn romun otti vaivoikseen. Hän maksoi asennuksineen siitä pian hajonneesta romusta sitä paitsi lopulta enemmän kuin minä uudesta koneesta, kun sain kuljetuksen ja asennuksen siihen kytkyyn.
Kyllähän näitä selityksiä on. Siis mistä lähtien esimerkiksi tiskikone on ollut joku köyhän perusoikeus 😁 Pesin käsin monta vuotta. Sitten kun oli rahaa niin ostin koneen, mutta en todellakaan viimeisistä rahoista.
Missä olen niin väittänyt? Näytäpäs se kohta? Minäpäs pesin vuosikymmenet käsin, kunnes päätin, että senkin energian voisi käyttää hyödyllisemmin, vaikka muiden töiden tekoon , ja ostin tarjouskoneen. Teinkö sinusta väärin? Ilmeisesti. Varmaan pyykitkin pitäisi mielestäsi minun pestä nyrkkipyykkinä? Ja lapselle laittaa käpylehmiä joulupakettiin legojen sijasta. Ja vielä kysyt, miksi köyhät pysyy köyhinä? Koska kaltaisesi ihmiset haluavat ilmeisesti niin. Juttusi ovat kuin vanhan mummon, ja se taidat ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan todella pienituloisella toimeentulotukea saavalla nuo veronpalautukset vähentävät toimeentulotukea, joten niistä palautuksista ei saa pitää kuin noin 50e, ja perhe 100e itsellään. Että siitä sitten rahat haisemaan.
Pelkkä joulupukin tilaus pk-seudulla verottaa yh-äidin kukkaroa 70-80e. Ja jotain pitäisi olla sillä pukilla myös säkissään jaettavaa. Niinpä äidillä on yhä rikkinäinen puhelin, joka on hankittu yli neljä vuotta sitten käytettynä, rikkinäinen käytettynä hankittu pesukone ja 8v. vanha läppäri. Uusi läppäri, jossa pyörisi esim. tietyt 3d-mallinnusohjelmat, toisi mahdollisuuden lisätuloihin, mutta sellaiseen uuteen läppäriin eipä ole äidillä rahoja ei. Vieläkö ihmettelet, mihin "rahani pistäisin haisemaan", jos sitä vaikka tonnin potin jostain saisin?
Yhä enemmän. En ole ikinä raaskinut tilata joulupukkia, sehän on sama kuin laittaisi rahaa kankkulan kaivoon! Tuolla summalla saa hyvän lahjan tai sen puhelimen käytettynä. Meillä on kaikkien puhelimet käytettyjä, itselläni on vikaa puhelimessa, mutta pystyn soittamaan ja käyttämään pääpiirteittäin niin se riittää. Uutta en raaskisi ostaa. Opiskelen etänä. Mulla on vanha ja todella hidas kone, mutta toistaiseksi se on riittänyt opintoihin. Jos ostan koneen, ostan sen käytettynä kaupasta, joka myy firmojen vanhoja koneita. Mitä enemmän mä luen näitä kommentteja, sitä enemmän mun mielestä köyhyys on asenne ja rahankäyttöä pitäisi opettaa jo kouluissa.
En minäkään raaskisi, ja arvaa ärsyttääkö maksaa, mutta kun pukki nyt sattuu olemaan lapselle se kaikkein tärkein asia joulussa. Materiasta hän EI ole kiinnostunut. Entä miksi ihmeessä tuhlaisin uuteen halpiskännykkään, kun säästän sellaiseen, josta voi töissäni olla oikeasti hyötyä ja jolla voin tehdä muutakin kuin soittaa. Ja ei, nykyisellä koneellani en pysty tekemään niitä asioita, joista minulla olisi mahdollisuus ansaita lisätuloja. Pelkkä tekstinkäsittely ja nettiselaus ei minun töihini, mallinnuksiin, suunnitteluun ja kuvankäsittelyyn riitä. Olisi silkkaa tuhlausta ostella ylimääräisiä romukoneita, (kun halvalla jostain saa), joilla en tee mitään. Äly hoi vaan sullekin!
Sitten lapsille pitää opettaa, että itsessään se joulupukki on lahja. Kaikkea ei voi saada ja lastenkin on hyvä oppia siihen. Itse asiassa nimenomaan mun suunnittelijaystäväni, jonka työ on tietokoneella olemista ja erilaisten ohjelmien käyttöä. Hän osti käytetyn koneen ja näissä firmojen vanhoissa koneissa on takuu ja ne on tyhjennetty. 350 eurolla saa hyvän koneen, kun uutena kaupasta ei oikein minkäänlaista. Mihin ihmeeseen tarvitset hienon puhelimen 😁 Satasella saa älyluurin ja käytettynä vaikka mitä. Mutta eihän nämä "köyhille" kelpaa. Meille työssäkäyville köyhille sen sijaan kelpaa.
Nimenomaan se pukki on lapselle tärkein, sitähän yritin sinulle sanoa, ettei ole materiasta kiinnostunut, kuten sinun lapsesi. Ja tarvitsen puhelimen, jossa on kohtuullinen kamera/video, koska teen kuvauskeikkoja. Satasen puhelin ei valitettavasti siihen tasoon riitä, mitä minä teen.
Tuota, mistä ihmeestä sä sait päähäsi, että mun lapsi on materiasta kiinnostunut 😊 Joulupukki ei ole ollut ikinä mikään pakollinen vaan tonttu tuonut oven taakse, koska ihan hullua tuhlata jopa 80 euroa pienistä tuloista siihen. Muutenkin älyävät, ettei raha puussa kasva ja toiveet ovat maltilliset, vaikka saavatkin aina enemmän kuin toivovat.
Niin tonttu tuonut mitä sinne oven taa? Pyhää henkeä vai niitä käpylehmiä? Mikä sinä olet sanomaan, ettei minun lapseni saisi pukkia toivoa? Mikä sinä olet sanomaan, mihin sen 70-80e käytän? Tai mihin joku toinen pienituloinen saa rahansa käyttää? Siihen mitä SINÄ haluat, ja mikä SINUSTA on tärkeää. Lapsesikaan eivät taida saada sitä, mitä he haluavat, vaan mitä SINÄ haluat. Koska jouluhan on SINUN juhlasi. Taidat olla aika kontrollitarpeinen ihminen, varsinainen ankeuttaja.
Mun kokemus köyhistä on juuri tuollainen kuin ap:lla. Toki varmasti poikkeuksiakin, mutta valtaosalla köyhistä raha polttaa tilillä ja siksi sitä ei ole silloin, kun sitä oikeasti tarvittaisiin. Johan se diakoni iltalehdessä kertoi ihan samaa ja hänellä, jos kellä, on varmasti käytännön kokemusta.
Ei ole pienituloinen jos saa tonnin palautusta,köyhä ei edes maksa niin paljon veroa.Voi saada muutaman kympin ja ne menee kerralla kun käy ruokakaupassa,turha sitä on säästää ostaa kerran jotain herkkua.
trooooooooooooooooooooolllllllli- ilmiannettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisella ei ole mahdollisuutta ostaa mitään "ylimääräistä" kuin palautuksilla.
Jos veljesi saa palautuksia 4000, niin hänen tulonsakin todennäköisesti ovat niin isot, että kaiken tarpeellisen voi ostaa milloin vain. Sitten on helppo laittaa palautukset säästöön.
Se "ylimääräinen" on pieniä valintoja joka päivä.Jokaisella kauppareissulla jotain turhaa mukaan ja "satunnaisia" pikkuostoksia joista kertyykin iso summa.
Tällainen kyllä pistää niin vihaksi jokaista, joka on joskus joutunut laskemaan senttejä kaupassa! Köyhä nimen omaan ei voi tehdä niitä heräteostoksia!
Näitä "köyhiä" on Jouluapua-sivusto täynnä.
Onneksi verotus muuttuu ensi vuonna, niin ei tarvitse urpojen tehdä vastaavia aloituksia enää tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät laittavat aina kaikki rahansa heti haisemaan, siksihän ovat köyhiä.
Totta,käydään kalliissa pikkukaupoissa kun voisi käydä halvemmassa Prismassa.Kauppareissuilla kerätään turhia herkkuja päihteistä puhumattakaan.Ei huomata että "satunnaiset pikkuostokset" ovat lähes jokapäiväisiä.
Ja autollinen se ei vaan ymmärrä, että se köyhä ei pääse sinne Prismaan kun ei ole autoa, eikä bussikorttia tai pysäkit niin kaukana, että ei saa kuljetettua niitä ostoksia kotiovelle. Köhä ei käy kaupassa joka päivä, joten pikkuostoksia ei voi tehdä joka päivä. Jos kerran kuussa tekee 10 euron "turhat" ostokset niin ei sillä köyhyys kaikkoa, vaikka sen säästäisikin.
Suurimmissa kaupungeissa iso joukko pääsee kävelemällä Prismaan.Silti saatetaan tehdä ostokset K-marketissa kun se on sata metriä lähempänä.Ne "satunnaisostokset" ovat monilla jokapäiväisiä.
Itselläni isot palautukset liittyy aina työpulaan. Eli arvioin palkan, mutta en saakaan niin paljon töitä. En jaksa olla kokoajan sitä veroprosenttia säätämässä. Tai teen keikan ilman verokorttia ja siiitä menee 60%. Niin jos minulla olisi tasaiset tulot, niin varmasti ei palautuksia tulisi.
Säästän joka kuukausi 20€ rahastoon. Siksi voin käyttää palautukset kulutukseen. Juuri isompien ostosten tekoon. Ostan vain tarpeellista eli en koe tuhlaavani niitä. No pienen summan tuhlaan ulkona syömiseen tai muuhun ylellisyyttä.
Tienaan kohtuullisesti, mutta ostin pitkän työttömyysajan jälkeen tarpeellista tavaraa jota piti oikeasti uusia. Suosin aina kun vain mahdollista käytettyä ja koitan elää minimalistisesti, mutta on tiettyjä asioita joita ihminen tarvitsee joka päiväisessä elämässään aivan uutena.
Siksi ne on köyhiä, raha polttaa ja se pitää tuhlata heti jos jotain taskuun jää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pienituloinen jos saa tonnin palautusta,köyhä ei edes maksa niin paljon veroa.Voi saada muutaman kympin ja ne menee kerralla kun käy ruokakaupassa,turha sitä on säästää ostaa kerran jotain herkkua.
Pienituloisuuden tai itse asiassa köyhyyden rajat löytyy ihan netistä. Kyllä mä pienituloisena maksoin monta tonnia veroja ja sain myös hyvät palautukset. Pienituloisen tulot voivat koostua muustakin kuin asumistuesta tai toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tonttu tuonut mitä sinne oven taa? Pyhää henkeä vai niitä käpylehmiä? Mikä sinä olet sanomaan, ettei minun lapseni saisi pukkia toivoa? Mikä sinä olet sanomaan, mihin sen 70-80e käytän? Tai mihin joku toinen pienituloinen saa rahansa käyttää? Siihen mitä SINÄ haluat, ja mikä SINUSTA on tärkeää. Lapsesikaan eivät taida saada sitä, mitä he haluavat, vaan mitä SINÄ haluat. Koska jouluhan on SINUN juhlasi. Taidat olla aika kontrollitarpeinen ihminen, varsinainen ankeuttaja.
Olen nyt muutamana päivänä lukenut näitä köyhyysketjuja ja ns. köyhien aggressiivinen asenne on aika huolestuttava. Minä en sanonut mihin saat rahasi käyttää, mutta älä tule syyttämään yhteiskuntaa, kun tuhlaat rahasi tuollaiseen. En myöskään sanonut mitä lapsesi saa toivoa ja mitä ei. Mutta sulla äitinä on vastuu taloudesta. Minun lapseni saavat muutamat toiveensa plus pari extraa, niin kuin aina.
On helpompi nostaa veroprosenttia kuin säästää vastaava summa joka kk. Kun raha on tosi tiukilla, ne pennoset menee elämiseen aivan huomaamatta.
Rikas saa tyydytettyä tarpeensa (ja turhamaisyytensa, mikä on inhimillinen tarve myös köyhällä) ja sen lisäksi voi säästää. Köyhä joutuu muutenkin laskemaan eurot tarkkaan ja luopumaan monesta asiasta. Se pari kymppiä kuukaudessa on siinä vaiheessa tosi vaikea laittaa sivuun.
T. Ex köyhä
Sain lähes 9000 e palautuksia. Kaikki menivät säästöön ja sijoituksiin.
Olen myös saanut joskus pienituloisena paljon vähemmän palautuksia ja kun en silloin mitään sijoituksesta ja säästämisestä ymmärtänyt, niin kyllä ne vaan menivät kaikki lähes samantien ;)
En tuomitse itse heitä, jotka ovat pienituloisia.. varsinkin perheelliselle se 1000 e voi olla varsin hyvä raha näin joulun alla ja se monella menee käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt muutamana päivänä lukenut näitä köyhyysketjuja ja ns. köyhien aggressiivinen asenne on aika huolestuttava. Minä en sanonut mihin saat rahasi käyttää, mutta älä tule syyttämään yhteiskuntaa, kun tuhlaat rahasi tuollaiseen. En myöskään sanonut mitä lapsesi saa toivoa ja mitä ei. Mutta sulla äitinä on vastuu taloudesta. Minun lapseni saavat muutamat toiveensa plus pari extraa, niin kuin aina.
Tämä "ns. köyhien aggressiivinen asenne" kyllä nauratti...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 07:39"]
Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.
Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.
rahalle parempaa käyttöä kuin tuhlata ne? :O Sitä vartenhan raha on että sitä tuhlataan :D Ei ole mitään järkeä anta sen vain homehtua pankissa. Elämä voi loppua jo huomenna, pakko nauttia nyt.
Ei riitä.Eiköhän oteta samantien pikavipit kolmesta firmasta niin nautitaan vielä enemmän.Voihan sitä sitten rahattomana keksiä satuja joulukeräykseen ja leipäjonoon...
Tämä taitaa olla vähän samaa ihmettelyä, kuin että miksi köyhät ostaa Black Fridayna. Kun rikkaalla itsellään on jo kaikki hankittuna, ja ihan milloin tahansa on itselle mahdollista ostaa se uusi televisio, pesukone, tietokone, puhelin, tabletti, kamera jne., kun edellinen hajoaa (tai jo ennen kuin se ainoa tietokone hajoaa) onhan se helppo katsella halveksuen tarjousten perässä juoksijoita. Ja luulla, että siellä ne vaan ihan huvikseen ostelee uusia pesukoneita, tietokoneita ja tuhlaa ihan huvikseen rahojaan, "kun rahat niillä polttelee".
Kun ei tajuta, että joku sitä pesukonetta tai tietokonetta, sitä ainoaa, ihan oikeasti tarvitsee, on siihen jo pitkään säästänyt ja katsellut ja nyt olisi vihdoin mahdollisuus se hankkia sen hajonneen tilalle. Niin se vaan on, että nykyelämä vaatii ainakin netin ja puhelimen, eikä nyrkkipyykkiäkään aktiivimallilainen ehdi hinkata. Ja ne rahatkaan mitään "polttele", kun niitä ei vaan paljoa ole eikä tule. Toimeentulotuestakaan ei edes periaatteessa saa säästää kuin muutaman kympin. Monelta säästämistä yrittäneeltä on sitten tt-tuki evätty ja rahat on täytynyt sitten kuitenkin joka tapauksessa käyttää peruselämiseen.
Kyllähän näitä selityksiä on. Siis mistä lähtien esimerkiksi tiskikone on ollut joku köyhän perusoikeus 😁 Pesin käsin monta vuotta. Sitten kun oli rahaa niin ostin koneen, mutta en todellakaan viimeisistä rahoista.