Miksi köyhät ihmiset tuhlaavat palautusrahansa kerralla?
Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.
Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.
Kommentit (200)
Ihan ymmärrettäväähän tuo on. Köyhä saattaa ostaa kerralla vaikka kalliit ja kestävät nahkakengät, jotka on valinnut tarkaan etukäteen. Siihen voi mennä jo koko palautus. Köyhän kannattaa ostaa kallista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät laittavat aina kaikki rahansa heti haisemaan, siksihän ovat köyhiä.
Totta,käydään kalliissa pikkukaupoissa kun voisi käydä halvemmassa Prismassa.Kauppareissuilla kerätään turhia herkkuja päihteistä puhumattakaan.Ei huomata että "satunnaiset pikkuostokset" ovat lähes jokapäiväisiä.
Paljonkohan ap on tuhlannut/säästänyt niiden neljän vuoden aikana, kun tämä toikki on ollut tauolla?
Köyhänä ostan kaiken tarpeellisen veronpalautuksilla. Penniäkään ei jää säästöön, kun on ostettava uudet rillit, pesukone ja monia pieniä tarpeellisia asioita, joita kuluneen vuoden aikana ei ole ollut varaa ostaa. Näitä ovat esimerkiksi luistimet lapsille, itselleni talvisaappaat ja ehkä käytetyt sukset, jos halvalla saan.
Pienituloisen pahanpäiväisen säästöt kuluvat jatkuvasti takaisin nollaan, kun niitä pahoja päiviä tosiaan kuitenkin tulee vähintään kerran vuodessa. Onneksi on kuitenkin töitä, fiksut lapset ja katto pään päällä!
Joillekkin suunnatonta mielihyvää tuottaa alelaarista löytynyt kirja. Toiselle mielihyvää tuottaa kallis koriste-esine. Nämä mieltymykset ei välttämättä ole linjassa varallisuuteen. Ja toki se vaikeasti saavutettavissa oleva asia yleensä palkitsee saajansa eniten.
Me kuitenkin elämme mielihyvästä. Mikä muu olisi elämän idea kuin mielihyvän tunteminen. Kuka tekisi yhtään mitään, ellei tavoitellessaan hyvänolontunteita?. Ihmisten perusta on itsekkyydessä, teemme asioita saadaksemme mielihyvää itsellemme.
Köyhyys nimenomaan karsii niitä mielihyväntunteita.
Moni hyvätuloinen ei oikeasti käsitä sitä mikä kaikki maksaa, mistä itse näitä tunteita saavuttaa, ja kuinka paljon niistä asioista on aidosti ilmaisia. Monesti ei käsitetä sitä, että juuri mikään ei ole ilmaista, koska jotkut pienet seikat on niin itsestäänselviä, ettei käsitetä että myös maksat niistä. Esim. rakastat käydä ilmaismuseoissa, ihmettelet miksi köyhä ei voisi käydä niissä, nehän ovat ilmaisia. Mutta et ota huomioon, että päästäkseni sinne, ostatkin kuukausittain bussikortin päästäksesi kulkemaan sinne. Tai rakastat käydä marjametsällä, saat siitä hyvin pakkaseen marjoja, mutta ajelet autolla metsän reunaan, sinulla on ämpäri, marjanpoimija, hyvät ulkovaatteet, hyttysmyrkkyä, mukavat kengät jalassa. Harrastat lenkkeilyä, sinulla on juoksukengät, mukavat lenkkeilyvaatteet jne. Toki nämä asiat voivat aiheuttaa mielihyvää itselläänkin, mutta monesti kuitenkin auliisti unohdetaan, että se oma mielihyvä muodostuu sen asian ympärillä olevista asioista jotka maksavat. Jos ne poistettaisiin täysin, asia ei olisikaan enää sama.
Näin ollen sitten päädytään arvostelemaan toisten kulutusta. Kun köyhä laittaa rahansa mielihyvän tunteeseen. Moni kokee , ettei sitä tarvita, ei ole pakollista, mutta kuitenkin itse päivittäin tekee asioita jotka sitä tuottavat. Syöt hyvää ruokaa, ostat kivan lehden, juot lasin viiniä, peset hiukset ihanalla shampoolla. Ihan pieniä seikkoja, jotka jatkuvasti tuottavat mielihyvänvirtaa. Kun tingitään kaikesta se virta pysähtyy, lopulta ehtyy. Ja juuri se mielihyvänvirta pitää meitä hyvinvoivina, se muodostaa koko sen olemassaolon ytimen.
Eli mitä köyhä tavoittelee. Mielihyvää. Jota ei arjesta saa. Ilman sitä kukaan ei varsinaisesti elä. Toki elossa selviää, mutta ei koe elämässä merkityksellisyyttä. Ja mitä järkeä on elämässä ilman merkityksellisyyttä.
En siis itse lainkaan ihmettele miksi köyhä ostaa jotakin turhaa, vain siksi että se tuntuu hyvältä.
Kaikki me olemme tunnenarkkareita. Ne jotka saavat päiväannoksensa automaattisesti eivät vain millään voi käsittää sitä, että millaista olisi elää ilman sitä ja mitä olisi lopulta itse valmis tekemään saadakseen edes yhden annoksen.
Muuhun tässä keskustelussa onkin jo monta kertaa kerrottu selitys. Eli kun rahat on tiukilla tarpeita kertyy. Niitä aitoja tarpeita, jolloin raha helposti menee kerralla. Ja esim.nykyaikana puhelin on aika pakollinen, jonka avulla hoidetaan lähes kaikki virallisestkin asiat (pankki, tuki yms)
No koska sitten voi käyttää rahaa, jos ei silloin kun sitä on? Kun veronpalautukset tulevat, köyhä ostaa kaikki ne asiat, joita olisi tarvinnut jo aikaisemmin, mutta jotka ovat jääneet ostamatta rahanpuutteen takia. Eli koko vuoden tarpeelliset hankinnat.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.
Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.
Pienituloisilla on tietenkin enemmän puutteita, joita rahalla pitää täyttää, kuin niillä, joilla on ollut varaa täyttää ne isommilla tuloillaan, nuija.
Esimerkiksi toimeentulotuensaajan ei todellakaan kannata säästää tuota summaa, koska jää laskennallisesti miinuksen puolelle. Toimeentulotuessa jaetaan veronpalautus kattamaan seuraavien kuukausien tuen tarvetta. Riippuen siis veronpalautuksen summasta (esim. tuo tonni) kannattaa jättää hakematta tttuki 2 kuukaudelta, tehdä tarpeelliset ostot koko seuraavaksi vuodeksi tuosta palautuksesta. Muutoin veronpalautusta ei saa käytännössä yhtään vaan jos saa tttukea esim. 100 e kuussa niin tuo palautus jaetaan seuraavalle 10 kuukaudelle. Silloin ei edelleenkään voi tehdä mitään hankintoja.
Itse maksoin palautuksesta opintolainan korot 300 e ja vuokran. Eipä jäänyt ylimääräistä yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Joillekkin suunnatonta mielihyvää tuottaa alelaarista löytynyt kirja. Toiselle mielihyvää tuottaa kallis koriste-esine. Nämä mieltymykset ei välttämättä ole linjassa varallisuuteen. Ja toki se vaikeasti saavutettavissa oleva asia yleensä palkitsee saajansa eniten.
Me kuitenkin elämme mielihyvästä. Mikä muu olisi elämän idea kuin mielihyvän tunteminen. Kuka tekisi yhtään mitään, ellei tavoitellessaan hyvänolontunteita?. Ihmisten perusta on itsekkyydessä, teemme asioita saadaksemme mielihyvää itsellemme.
Köyhyys nimenomaan karsii niitä mielihyväntunteita.
Moni hyvätuloinen ei oikeasti käsitä sitä mikä kaikki maksaa, mistä itse näitä tunteita saavuttaa, ja kuinka paljon niistä asioista on aidosti ilmaisia. Monesti ei käsitetä sitä, että juuri mikään ei ole ilmaista, koska jotkut pienet seikat on niin itsestäänselviä, ettei käsitetä että myös maksat niistä. Esim. rakastat käydä ilmaismuseoissa, ihmettelet miksi köyhä ei voisi käydä niissä, nehän ovat ilmaisia. Mutta et ota huomioon, että päästäkseni sinne, ostatkin kuukausittain bussikortin päästäksesi kulkemaan sinne. Tai rakastat käydä marjametsällä, saat siitä hyvin pakkaseen marjoja, mutta ajelet autolla metsän reunaan, sinulla on ämpäri, marjanpoimija, hyvät ulkovaatteet, hyttysmyrkkyä, mukavat kengät jalassa. Harrastat lenkkeilyä, sinulla on juoksukengät, mukavat lenkkeilyvaatteet jne. Toki nämä asiat voivat aiheuttaa mielihyvää itselläänkin, mutta monesti kuitenkin auliisti unohdetaan, että se oma mielihyvä muodostuu sen asian ympärillä olevista asioista jotka maksavat. Jos ne poistettaisiin täysin, asia ei olisikaan enää sama.Näin ollen sitten päädytään arvostelemaan toisten kulutusta. Kun köyhä laittaa rahansa mielihyvän tunteeseen. Moni kokee , ettei sitä tarvita, ei ole pakollista, mutta kuitenkin itse päivittäin tekee asioita jotka sitä tuottavat. Syöt hyvää ruokaa, ostat kivan lehden, juot lasin viiniä, peset hiukset ihanalla shampoolla. Ihan pieniä seikkoja, jotka jatkuvasti tuottavat mielihyvänvirtaa. Kun tingitään kaikesta se virta pysähtyy, lopulta ehtyy. Ja juuri se mielihyvänvirta pitää meitä hyvinvoivina, se muodostaa koko sen olemassaolon ytimen.
Eli mitä köyhä tavoittelee. Mielihyvää. Jota ei arjesta saa. Ilman sitä kukaan ei varsinaisesti elä. Toki elossa selviää, mutta ei koe elämässä merkityksellisyyttä. Ja mitä järkeä on elämässä ilman merkityksellisyyttä.
En siis itse lainkaan ihmettele miksi köyhä ostaa jotakin turhaa, vain siksi että se tuntuu hyvältä.
Kaikki me olemme tunnenarkkareita. Ne jotka saavat päiväannoksensa automaattisesti eivät vain millään voi käsittää sitä, että millaista olisi elää ilman sitä ja mitä olisi lopulta itse valmis tekemään saadakseen edes yhden annoksen.Muuhun tässä keskustelussa onkin jo monta kertaa kerrottu selitys. Eli kun rahat on tiukilla tarpeita kertyy. Niitä aitoja tarpeita, jolloin raha helposti menee kerralla. Ja esim.nykyaikana puhelin on aika pakollinen, jonka avulla hoidetaan lähes kaikki virallisestkin asiat (pankki, tuki yms)
Erittäin hyvä kirjoitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät laittavat aina kaikki rahansa heti haisemaan, siksihän ovat köyhiä.
Totta,käydään kalliissa pikkukaupoissa kun voisi käydä halvemmassa Prismassa.Kauppareissuilla kerätään turhia herkkuja päihteistä puhumattakaan.Ei huomata että "satunnaiset pikkuostokset" ovat lähes jokapäiväisiä.
Ja autollinen se ei vaan ymmärrä, että se köyhä ei pääse sinne Prismaan kun ei ole autoa, eikä bussikorttia tai pysäkit niin kaukana, että ei saa kuljetettua niitä ostoksia kotiovelle. Köhä ei käy kaupassa joka päivä, joten pikkuostoksia ei voi tehdä joka päivä. Jos kerran kuussa tekee 10 euron "turhat" ostokset niin ei sillä köyhyys kaikkoa, vaikka sen säästäisikin.
Hah. Itse en enää ole köyhä, eikä muutamalla satasella ole niin merkitystä. Voin hyvin jättää ne säästöön. Ne säästävät, joilla ei ole rahalle kiireellisempää käyttöä. Köyhällä on jonossa asioita, joiden hankkimista hän on joutunut lykkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät tuhlaa ja rikkaat säästää.
Olen köyhä ja lakkasin lähettämästä joulukortteja. Tätini sanoi, että hänen lapsenlapsensa säästää rahaa ympäri vuoden, että voi postittaa joulukortit kaikille. Sanoin, että lapsenlapsellasi on katto pään päällä vanhempien ansiosta, eikä ruoka lopu, niin siinä on hyvä säästää kun ei ole puutetta mistään. Tätini ei tajunnut ja tuskin tajuat sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä ostan kaiken tarpeellisen veronpalautuksilla. Penniäkään ei jää säästöön, kun on ostettava uudet rillit, pesukone ja monia pieniä tarpeellisia asioita, joita kuluneen vuoden aikana ei ole ollut varaa ostaa. Näitä ovat esimerkiksi luistimet lapsille, itselleni talvisaappaat ja ehkä käytetyt sukset, jos halvalla saan.
Pienituloisen pahanpäiväisen säästöt kuluvat jatkuvasti takaisin nollaan, kun niitä pahoja päiviä tosiaan kuitenkin tulee vähintään kerran vuodessa. Onneksi on kuitenkin töitä, fiksut lapset ja katto pään päällä!
Tämä muuten selittää hyvin sitä miksi köyhät tai ns. köyhät ovat köyhiä ja pysyvät köyhinä. Mulla on käytetty pesukone ja rumpu. Vanhoja mutta toimivia. Sain ilmaiseksi, joten tietenkin otin. Monelle köyhälle ei kelpaa. Vanhoja koneita on Facebookissa, torissa jne jatkuvasti annettavana. Kengät mulla on tytön vanhat. Tämä ei tietenkään kaikilla onnistu, mutta panostin työkenkiin, koska kantapääongelma. Myös luistimet, sukset ja talvitakit on käytettyjä. Hyvissä ajoin etsittyjä. Vuositulot 16000 bruttona, säästöön meni 1600 palautukset. Toki olisi voinut tuhlata ja ostaa mainitsemasi tuotteet... Sitten voisi taas vinkua persaukisuutta.
Ihan todella pienituloisella toimeentulotukea saavalla nuo veronpalautukset vähentävät toimeentulotukea, joten niistä palautuksista ei saa pitää kuin noin 50e, ja perhe 100e itsellään. Että siitä sitten rahat haisemaan.
Pelkkä joulupukin tilaus pk-seudulla verottaa yh-äidin kukkaroa 70-80e. Ja jotain pitäisi olla sillä pukilla myös säkissään jaettavaa. Niinpä äidillä on yhä rikkinäinen puhelin, joka on hankittu yli neljä vuotta sitten käytettynä, rikkinäinen käytettynä hankittu pesukone ja 8v. vanha läppäri. Uusi läppäri, jossa pyörisi esim. tietyt 3d-mallinnusohjelmat, toisi mahdollisuuden lisätuloihin, mutta sellaiseen uuteen läppäriin eipä ole äidillä rahoja ei. Vieläkö ihmettelet, mihin "rahani pistäisin haisemaan", jos sitä vaikka tonnin potin jostain saisin?
Vierailija kirjoitti:
Ihan todella pienituloisella toimeentulotukea saavalla nuo veronpalautukset vähentävät toimeentulotukea, joten niistä palautuksista ei saa pitää kuin noin 50e, ja perhe 100e itsellään. Että siitä sitten rahat haisemaan.
Pelkkä joulupukin tilaus pk-seudulla verottaa yh-äidin kukkaroa 70-80e. Ja jotain pitäisi olla sillä pukilla myös säkissään jaettavaa. Niinpä äidillä on yhä rikkinäinen puhelin, joka on hankittu yli neljä vuotta sitten käytettynä, rikkinäinen käytettynä hankittu pesukone ja 8v. vanha läppäri. Uusi läppäri, jossa pyörisi esim. tietyt 3d-mallinnusohjelmat, toisi mahdollisuuden lisätuloihin, mutta sellaiseen uuteen läppäriin eipä ole äidillä rahoja ei. Vieläkö ihmettelet, mihin "rahani pistäisin haisemaan", jos sitä vaikka tonnin potin jostain saisin?
Yhä enemmän. En ole ikinä raaskinut tilata joulupukkia, sehän on sama kuin laittaisi rahaa kankkulan kaivoon! Tuolla summalla saa hyvän lahjan tai sen puhelimen käytettynä. Meillä on kaikkien puhelimet käytettyjä, itselläni on vikaa puhelimessa, mutta pystyn soittamaan ja käyttämään pääpiirteittäin niin se riittää. Uutta en raaskisi ostaa. Opiskelen etänä. Mulla on vanha ja todella hidas kone, mutta toistaiseksi se on riittänyt opintoihin. Jos ostan koneen, ostan sen käytettynä kaupasta, joka myy firmojen vanhoja koneita. Mitä enemmän mä luen näitä kommentteja, sitä enemmän mun mielestä köyhyys on asenne ja rahankäyttöä pitäisi opettaa jo kouluissa.
Ap, joka elää lasten kanssa köyhyysrajalla. Palautuksia 1500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä enemmän. En ole ikinä raaskinut tilata joulupukkia, sehän on sama kuin laittaisi rahaa kankkulan kaivoon! Tuolla summalla saa hyvän lahjan tai sen puhelimen käytettynä. Meillä on kaikkien puhelimet käytettyjä, itselläni on vikaa puhelimessa, mutta pystyn soittamaan ja käyttämään pääpiirteittäin niin se riittää. Uutta en raaskisi ostaa. Opiskelen etänä. Mulla on vanha ja todella hidas kone, mutta toistaiseksi se on riittänyt opintoihin. Jos ostan koneen, ostan sen käytettynä kaupasta, joka myy firmojen vanhoja koneita. Mitä enemmän mä luen näitä kommentteja, sitä enemmän mun mielestä köyhyys on asenne ja rahankäyttöä pitäisi opettaa jo kouluissa.
En minäkään raaskisi, ja arvaa ärsyttääkö maksaa, mutta kun pukki nyt sattuu olemaan lapselle se kaikkein tärkein asia joulussa. Materiasta hän EI ole kiinnostunut. Entä miksi ihmeessä tuhlaisin uuteen halpiskännykkään, kun säästän sellaiseen, josta voi töissäni olla oikeasti hyötyä ja jolla voin tehdä muutakin kuin soittaa. Ja ei, nykyisellä koneellani en pysty tekemään niitä asioita, joista minulla olisi mahdollisuus ansaita lisätuloja. Pelkkä tekstinkäsittely ja nettiselaus ei minun töihini, mallinnuksiin, suunnitteluun ja kuvankäsittelyyn riitä. Olisi silkkaa tuhlausta ostella ylimääräisiä romukoneita, (kun halvalla jostain saa), joilla en tee mitään. Äly hoi vaan sullekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisella ei ole mahdollisuutta ostaa mitään "ylimääräistä" kuin palautuksilla.
Jos veljesi saa palautuksia 4000, niin hänen tulonsakin todennäköisesti ovat niin isot, että kaiken tarpeellisen voi ostaa milloin vain. Sitten on helppo laittaa palautukset säästöön.
Se "ylimääräinen" on pieniä valintoja joka päivä.Jokaisella kauppareissulla jotain turhaa mukaan ja "satunnaisia" pikkuostoksia joista kertyykin iso summa.
Tällainen kyllä pistää niin vihaksi jokaista, joka on joskus joutunut laskemaan senttejä kaupassa! Köyhä nimen omaan ei voi tehdä niitä heräteostoksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään raaskisi, ja arvaa ärsyttääkö maksaa, mutta kun pukki nyt sattuu olemaan lapselle se kaikkein tärkein asia joulussa. Materiasta hän EI ole kiinnostunut. Entä miksi ihmeessä tuhlaisin uuteen halpiskännykkään, kun säästän sellaiseen, josta voi töissäni olla oikeasti hyötyä ja jolla voin tehdä muutakin kuin soittaa. Ja ei, nykyisellä koneellani en pysty tekemään niitä asioita, joista minulla olisi mahdollisuus ansaita lisätuloja. Pelkkä tekstinkäsittely ja nettiselaus ei minun töihini, mallinnuksiin, suunnitteluun ja kuvankäsittelyyn riitä. Olisi silkkaa tuhlausta ostella ylimääräisiä romukoneita, (kun halvalla jostain saa), joilla en tee mitään. Äly hoi vaan sullekin!
Sitten lapsille pitää opettaa, että itsessään se joulupukki on lahja. Kaikkea ei voi saada ja lastenkin on hyvä oppia siihen. Itse asiassa nimenomaan mun suunnittelijaystäväni, jonka työ on tietokoneella olemista ja erilaisten ohjelmien käyttöä. Hän osti käytetyn koneen ja näissä firmojen vanhoissa koneissa on takuu ja ne on tyhjennetty. 350 eurolla saa hyvän koneen, kun uutena kaupasta ei oikein minkäänlaista. Mihin ihmeeseen tarvitset hienon puhelimen 😁 Satasella saa älyluurin ja käytettynä vaikka mitä. Mutta eihän nämä "köyhille" kelpaa. Meille työssäkäyville köyhille sen sijaan kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muuten selittää hyvin sitä miksi köyhät tai ns. köyhät ovat köyhiä ja pysyvät köyhinä. Mulla on käytetty pesukone ja rumpu. Vanhoja mutta toimivia. Sain ilmaiseksi, joten tietenkin otin. Monelle köyhälle ei kelpaa. Vanhoja koneita on Facebookissa, torissa jne jatkuvasti annettavana. Kengät mulla on tytön vanhat. Tämä ei tietenkään kaikilla onnistu, mutta panostin työkenkiin, koska kantapääongelma. Myös luistimet, sukset ja talvitakit on käytettyjä. Hyvissä ajoin etsittyjä. Vuositulot 16000 bruttona, säästöön meni 1600 palautukset. Toki olisi voinut tuhlata ja ostaa mainitsemasi tuotteet... Sitten voisi taas vinkua persaukisuutta.
Käytetyn pesukoneen ottaminen, kun ilmaiseksi tai halvalla saa, ei todellakaan ole aina fiksua. Ensinnäkin koneen kuljetus maksaa, koska köyhällähän ei ole autoa. Tiskikoneen saa asentaa vain asentaja, ja asennus on paljon kalliimpi erikseen ostettuna. Vanhan koneen poisvienti ja hävitys maksaa. Kone voi olla jo vuosia vanha, ja se voi pimahtaa vaikka viikon päästä, ja taas olet ilman konetta. Pahimmassa tapauksessa vanha romu voi aiheuttaa jopa tulipalon tai vesivahingon, kuten tuttuni sai tuta, kun käytetyn romun otti vaivoikseen. Hän maksoi asennuksineen siitä pian hajonneesta romusta sitä paitsi lopulta enemmän kuin minä uudesta koneesta, kun sain kuljetuksen ja asennuksen siihen kytkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten lapsille pitää opettaa, että itsessään se joulupukki on lahja. Kaikkea ei voi saada ja lastenkin on hyvä oppia siihen. Itse asiassa nimenomaan mun suunnittelijaystäväni, jonka työ on tietokoneella olemista ja erilaisten ohjelmien käyttöä. Hän osti käytetyn koneen ja näissä firmojen vanhoissa koneissa on takuu ja ne on tyhjennetty. 350 eurolla saa hyvän koneen, kun uutena kaupasta ei oikein minkäänlaista. Mihin ihmeeseen tarvitset hienon puhelimen 😁 Satasella saa älyluurin ja käytettynä vaikka mitä. Mutta eihän nämä "köyhille" kelpaa. Meille työssäkäyville köyhille sen sijaan kelpaa.
Nimenomaan se pukki on lapselle tärkein, sitähän yritin sinulle sanoa, ettei ole materiasta kiinnostunut, kuten sinun lapsesi. Ja tarvitsen puhelimen, jossa on kohtuullinen kamera/video, koska teen kuvauskeikkoja. Satasen puhelin ei valitettavasti siihen tasoon riitä, mitä minä teen.
Se "ylimääräinen" on pieniä valintoja joka päivä.Jokaisella kauppareissulla jotain turhaa mukaan ja "satunnaisia" pikkuostoksia joista kertyykin iso summa.