Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytykseen muutama viikko, ja kukaan ei järjestä babyshowereita. Surullinen mieli

Vierailija
07.10.2021 |

Surullinen ja apea mieli. Synnytykseen on enää kolmisen viikkoa. Olen aina huomioinut ystäväni. Heidän babyshowerit, ollut järjestämässä tai mukana, ostanut lahjat heille, huomioinut heidän lastensa juhlat ja syntymäpäivät 😭 matkustanut pitkänkin matkan päästä mukaan näihin.

Tiedän, hormonit varmaan vaivaavat, eikä ole maailman suurin murhe. Mutta kyllä asia varjostaa odotusta ja mietin, mitä pahaa olen tehnyt ystävilleni, että minulle ei jakseta järjestää yksinkertaista kahvittelua..? Asia hävettää jotenkin, onko minulla edes ystäviä? Asia myös masentaa kovasti. Myös mies ihmetyttää, luulisi että sen verran osaa vinkata asiasta kavereilleni tai alkaa itse järjestämään. Kälyt ihmetyttää, kummilasteni äidit, kukaan ei näe tätä tärkeäksi, vaikka kaikilla heillä on juhlat olleet.

Mitään kalliita lahjoja en kaipaa. Kaikilla ystävillä on rokotukset ja tapaavat jo muita ja osallistuvat tilaisuuksiinkin sääntöjen mukaan.

Tiedän että juhlia ei ole tulossa, koska jokaiselle vähälle viikonlopulle on sovittu sellaista omien asioiden hoitoa eri paikkakunnalla, että se on todellista eikä se voi olla mikään harhautus yms.

Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa? Miten lievittää pahaa oloa?

Kommentit (197)

Vierailija
41/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse se asioiden järjestelijä kaveripiirissä? Sellaiset tuppaa helposti jäämään itse välistä, jos jonkun muun pitäisi järjestää hänelle jotain.

Niin. Kyllä sen järjestämisen pitäis tulla sydämestä. En minäkään ainakaan sillä ajatuksella muita huomioi, että mietin mitä saan itse takaisin. Enkä koe paineita järjestää samalla tavalla aina... Meidän kaveripiirissä on yksi, joka vetää aina överiksi kaiken. En lähde sellaiseen, vaikka tykkäänkin omalla tavallani huomioda toiset. Kukin tavallaan

Vierailija
42/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan kolmatta ja laskettu aika meni jo. Ei ollut juhlia täälläkään. Eikä ollut kahden edellisenkään kohdalla. Vanhin lapseni on koko kaveriporukan vanhin lapsi ja tässä vuosien aikana on jokaiselle järjestetty yhdet tai useammat juhlat kaveriporukan toimesta, mulle ei mitään ikinä. Toisaalta olen myös ainoa jolle ei järjestetty polttareita. Ei näitä sen enempää kannata murehtia. Osallistu jatkossa muiden juhliin vain jos oikeasti kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki muistamiset on jääneet väliin myös perheen osalta. Ikää on 30 joten muutamat isommat juhlat olisivat saaneet kokea. Jos joskus menen naimisiin niin ihmettelen syvästi jos yksikään minun puolen kutsutuista saapuu paikalle. Tosin nykyään ajattelen, että en edes heitä varmaan viitsi kutsua paikalle. Ei juhlittu perheen kanssa 18 vuotissyntymäpäiviä, 20 vuotissyntymäpäiviä, 30 vuotissyntymäpäiviä. Ei ollut ylioppilasjuhlissa kuin vanhemmat ja perheestä ne, jotka asuivat vielä kotona. Valmistuin ammattikorkeakoulusta, juhliin ei saapunut kuin silloisen miesystävän sukua. Valmistuin ammattikoulusta, taas juhlittiin vain silloisen miesystävän suvun kanssa. Valmistuin yliopistosta: kukaan ei tullut juhlakahveille. Valmistuin toista kertaa ammattikorkeasta ja kaksi minun opettajaani tulivat käymään. Töissä minua on muistettu muutamaan kertaan. Se lämmittää paljon mieltä. :)

Kyllähän tälläinen vetää mielen aika matalaksi ja ymmärrän täysin sinun harmistuksen. Itse järjestelen juhlia ja muistamisia muille; myös perheenjäsenilleni. Teen nykyään vain jos jaksan. Viime aikoina havahtunut siihen, että läheiset kohtelevat kuin kasaa sitä itseään.

Vierailija
44/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissanristiäiset kirjoitti:

Pitääkö järjestää kaikenlaisia kissanristiäisiä? Keskity nyt itseesi ja loppu raskauteen. En ymmärrä kaiken laisia juttuja pitäisi järjestää erilaisissa elämän tilanteissa.

Kisan ristiäiset

Lopu raskaus

Kaiken laise jutut

Eri laiset

Elämä tilanteet

Onko sulla hoono some?

Vierailija
45/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronalla vaikutusta asiaan? Otitko rokotteen vai menetkö riskillä.

Et osaa lukea? Aloituksessa lukee, että kaikki rokotettuja

Eihän lue, vaan että kaikki YSTÄVÄT ovat rokotettuja. Ap:sta ei mainita mitään.

Luetunymmärtäminen 😬[/quote

Miksi sinä vänkäät tästä rokotusasiasta koko ajan? Myös minä raskaanaoleva olen saanut kaksi rokotusta.

Ap

Vierailija
46/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos vielä 15-20 vuotta sitten kun itselle asiat oli ajankohtaisia, tämäkään hölynpölykulttuuri merten takaa ei ollut vielä kunnolla Suomeen rantautunut. Asun Karjalassa ja saatuani vauvani sukulaiset ja ystävät tulivat oikeasti ilahduttavien rotinoiden kanssa kylään. Rotinat siis, jos joku ei tunne karjalaista perinnettä, on kuvattuna tässä: https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Rotinaperinne 

Etpä sinä sitä päätä mikä on hölynpölyä ja "oikeasti ilahduttavaa". Tällaiset ihmiset antaa itsestään niin vastenmielisen kuvan.

Kyllä minua ainakin ilahdutti todella paljon ystävän järjestämät baby showerit noin 12 v sitten (eli kyllä niitä oli jo tuolloin). Ne ilahduttavat vieläkin kun muistelen niitä. Täytyy myöntää, että pidin itsekin ajatusta typeränä, ja nimenomaan kielsin vauvakutsut moneen kertaan. Mutta oli ne todella ihanat, kun muut näkivät vaivaa. Kutsut oli todella hienot.

Miten tämäkään vuodatus omasta hyvästä kokemuksesta auttoi Ap:ta? Ei yhtään mitenkään.

Vierailija
47/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ollut babyshovereita. Mulla ei ole yhtä kaveriporukkaa vaan kaverit yksittäin. Ehkä eniten harmitti kun eräs kaveri kysyi, järjestikö se ja se mulle kutsut, ei järjestänyt. Vituttaa sen verran kyllä edelleen, etten aio osallistua kavereideni babyshowereihin jos he ikinä lisääntyvät.

Vauvani on jo 5-vuotias.

Vierailija
48/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse se asioiden järjestelijä kaveripiirissä? Sellaiset tuppaa helposti jäämään itse välistä, jos jonkun muun pitäisi järjestää hänelle jotain.

Niin. Kyllä sen järjestämisen pitäis tulla sydämestä. En minäkään ainakaan sillä ajatuksella muita huomioi, että mietin mitä saan itse takaisin. Enkä koe paineita järjestää samalla tavalla aina... Meidän kaveripiirissä on yksi, joka vetää aina överiksi kaiken. En lähde sellaiseen, vaikka tykkäänkin omalla tavallani huomioda toiset. Kukin tavallaan

”Kivasti” puhut kaveripiirisi jäsenestä. ”Vetää aina överiksi kaiken” Ja anna kun arvaan, niin livenä nuoleskelet häntä, ja olet mielin kielin, hyvä mieli ruskea kieli. Tämä ottaa päähän naisissa. Sanopa suoraan jos uskallat (et varmasti uskalla)

Vierailija
49/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta muistamasta näitä kummilapsia, niin jospa muisti paranee

Ei minusta hyvä neuvo, lapsestahan on kysymys ei vanhemmista. Ilahduta lasta edelleen.

Vierailija
50/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Babyshower ennen halloweenia ois jees. Kiitospäivänä sitten hiljennytään.

Vierailija
51/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, ap :( älä silti masennu, vauvakutsujen jääminen välistä ei onneksi maailmaa kaada. Sulla taitaa olla asiat suhteellisen hyvin kuitenkin, äippäloma ja ihana vauva odottaa :)

Olin luullut, että noita vauvakutsuja järjestää odottajat itse. En oo ikinä ollut sellaisissa eikä mullakaan ollut kertaakaan vauvakutsuja vaikka lapsia on kolme. On siinä sekin hyvä puoli, ettei kerry heti mautonta roinaa kaappeihin ennen kuin vauva on syntynytkään. Jos jotain positiivista tahdot ajatella. Kun lapsi syntyy niin tulet aika varmana yllättymään kuinka paljon miettimistä on siinäkin, että muistat pukea anoppilaan lapselle sen anopin kirpparilta löytämän jonkun omatekemän kuhisevan neuleen, jota lapsi vastustaa ja lisäksi koitan käyttää lapsella ajoissa kaikkien nähden niitä tuhatta paria mummojen ja kavereiden kutomia pikkusukkia, jotka ehtivätkin pieniksi kun lapsi on 3 vk iässä. Kun saat toisen lapsen lahjoituksia tulee ihan samaa tahtia ja lisäksi pitäisi kohteliaisuussyistä käyttää kuopukselle niitä isotöisimpiä esikoiselta säästettyjä sukkia ja takkeja....

Vauvakutsuja kun ei kuitenkaan saa järjestettyä ilman, että niitä vauvalahjoja tuodaan. Ihastele vielä kun voit sitä autuasta kaappitilaa. Ja vaikka vauvakutsuja ei nyt olekaan niin yritän nähdä ystäviä vielä ennen vauvan syntymää muuten. Pidä kiinni niistä parhaista ystävistä.

Vierailija
52/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kaivannut amerikkalaisia vauvajuhlia, eikä kukaan lähipiirissäni ole niitä viettänyt. Koen ne vähän typerinä. Mutta ap:n tilanne on toinen, jos hänen lähipiirissään on tapana niitä juhlia ja ap on lisäksi ollut niitä muille järjestämässä, niin onhan tuo aika törkeää käytöstä läheisiltä! Mutta niin se vain on, että tuolla tavoin se oma asema sosiaalisissa piireissä paljastuu, kun olisi oma vuoro olla saamapuolella. Valitettavasti. Mutta ap tsemppiä ja nokka pystyyn! Sun elämäsi on kohta muuttumassa loppuiäksi, olet saamassa lapsen. Se on sen verran iso juttu, että sen rinnalla "ystävien" moukkamaisuus/ajattelemattomuus on loppupeleissä kirpun rupsu Saharassa. Keskity siihen hyvään mitä elämässäsi on, ja jätä ajatuksista pois tuollaiset loukkaavat asiat. Se on nimittäin niin, että et pysty toisia muuttamaan. Omaa ajattelua vain. Haluatko olla ns. ystäviesi takia masentunut tässä tärkeässä vaiheessa elämääsi? Älä anna niille valtaa pilata ainutkertainen hetki itsesi ja lapsesi elämässä.

Vierailija
53/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei järjestetty babyshoweria kertaakaan eikä kavereillenikaan. Ei vaan ole ollut tapana sellainen meidän piirissä. Mutta jos teillä on ollut tapana, niin vinkkaa siitä miehellesi tai kavereillesi. Voi ihan todella olla, ettei kukaan tule ajatelleeksi, että haluaisit juhlat korona-aikana, kun laskettuun aikaan on enää pari viikkoa. Minä en haluaisi noin herkkänä aikana, koska ei se rokote anna 100% suojaa.

Vierailija
54/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kivasti” puhut kaveripiirisi jäsenestä. ”Vetää aina överiksi kaiken” Ja anna kun arvaan, niin livenä nuoleskelet häntä, ja olet mielin kielin, hyvä mieli ruskea kieli. Tämä ottaa päähän naisissa. Sanopa suoraan jos uskallat (et varmasti uskalla)

Miksi tuon kirjoittajan pitäisi ehdoin tahdoin loukata kaveriaan?? Antaa hössöttää jos hän siitä nauttii.

Vierailija
55/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miltä aloittajasta tuntuu, olen kokenut itse saman. Vain muutamaa viikkoa aiemmin osa ystävistä järjesti toiselle raskaana olleelle kaverilleen hulppeat babyshowerit, (instakuvista päätellen) mutta minun kohdallani ei mitään. Olen vuosien aikana osallistunut kaikenlaisiin lahjojen antamisiin ja porukalla työ- ja opiskelukavereiden synttäriyllätyksiin ja kaksi kertaa on käynyt niin, että oma syntymäpäiväni on ollut samalla viikolla, mutta työkaverit eivät ole huomioineet asiaa mitenkään. Työkavereiden synttärit eivät ole olleet mitään pyöreitä vuosia, joten kyse ei ole ollut mistään työnantajan puolesta huomioimisesta. On tuntunut tosi kurjalta ja päätinkin, että en enää ota osaa lahjakeräyksiin ja sanon syyksi suoraan sen, että koska minuakaan ei ole muistettu, niin kieltäydyn antamasta rahaa. Voin onnitella muuten.

Vierailija
56/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi noita souvareita! Amerikkalainen rahastustapa. Josko joko järjestäisi sellaiset souvarit, että ilmoittaisi, että lahjoja ei halua. Ahneus ei pala tulessakaan.

Vierailija
57/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule. Ei voisi enää suoremmin ja selvemmin sanoa, kuin mitä olen sanonut. Se ei tarkoita epäystävällistä ja epäkunnioittavaa käytöstä. Ei meidän kaveripiirissä ole tapana "nuoleskella", vaan meillä on ihan sivisytynyt keskustelukulttuuri.

Aikamoisella tavalla yleistät naisia. Oletat sukupuoleni ja teit vaan sen perusteella päätelmäsi, joka oli kaiken lisäksi virheellinen.

Vierailija
58/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Babyshowerit? 

Yksi amerikkalainen hömppäjuhla joka on pakotettu tännekin. 

Vierailija
59/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos vielä 15-20 vuotta sitten kun itselle asiat oli ajankohtaisia, tämäkään hölynpölykulttuuri merten takaa ei ollut vielä kunnolla Suomeen rantautunut. Asun Karjalassa ja saatuani vauvani sukulaiset ja ystävät tulivat oikeasti ilahduttavien rotinoiden kanssa kylään. Rotinat siis, jos joku ei tunne karjalaista perinnettä, on kuvattuna tässä: https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Rotinaperinne 

Etpä sinä sitä päätä mikä on hölynpölyä ja "oikeasti ilahduttavaa". Tällaiset ihmiset antaa itsestään niin vastenmielisen kuvan.

Kyllä minua ainakin ilahdutti todella paljon ystävän järjestämät baby showerit noin 12 v sitten (eli kyllä niitä oli jo tuolloin). Ne ilahduttavat vieläkin kun muistelen niitä. Täytyy myöntää, että pidin itsekin ajatusta typeränä, ja nimenomaan kielsin vauvakutsut moneen kertaan. Mutta oli ne todella ihanat, kun muut näkivät vaivaa. Kutsut oli todella hienot.

Miten tämäkään vuodatus omasta hyvästä kokemuksesta auttoi Ap:ta? Ei yhtään mitenkään.

Miten sinun kommenttisi auttoi?

Tämä on keskustelupalsta. Täällä voidaan kommentoida monimuotoisesti. Itse otin kantaa siihen, että jos joku pitää babyshowereista, niin saa vapaasti pitää.

Luuletko, ettei ennen ole ollut irvileukaeukkoja arvostelemassa noita rotinoita?

Vierailija
60/197 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, rutistus ja hyvän loppuraskauden toivotus sinulle! Varmasti tuntuu epäreilulta ja harmittaa, sinulla on oikeus siihen tunteeseen.

Onko kaveriporukkasi kuitenkin yhtenäinen ja tuntevat toisensa? Vai ovatko yksittäisiä ihmisiä nämä kälyt, kummilasten äidit ja ystävät joita olet ollut itse muistamansa?

Itse olen lapseton nainen. Menen kutsuttuna kyllä mielelläni muiden vauvajuhliin, mutta minulla ei ole silleen ”läheisintä ystävää” jolle alkaisin itse järjestää mitään. Niinpä esimerkiksi kerran yhden yksittäisen ystävän vauvajuhlat jäi kokonaan järjestämättä, kun passiivisesti odottelin muiden kutsua/muiden parempien ystävien järjestävän juhlat. Harmitti jälkikäteen, mutta muistimme sitten syntynyttä vauvaa ja äitiä toki 🙂