Synnytykseen muutama viikko, ja kukaan ei järjestä babyshowereita. Surullinen mieli
Surullinen ja apea mieli. Synnytykseen on enää kolmisen viikkoa. Olen aina huomioinut ystäväni. Heidän babyshowerit, ollut järjestämässä tai mukana, ostanut lahjat heille, huomioinut heidän lastensa juhlat ja syntymäpäivät 😭 matkustanut pitkänkin matkan päästä mukaan näihin.
Tiedän, hormonit varmaan vaivaavat, eikä ole maailman suurin murhe. Mutta kyllä asia varjostaa odotusta ja mietin, mitä pahaa olen tehnyt ystävilleni, että minulle ei jakseta järjestää yksinkertaista kahvittelua..? Asia hävettää jotenkin, onko minulla edes ystäviä? Asia myös masentaa kovasti. Myös mies ihmetyttää, luulisi että sen verran osaa vinkata asiasta kavereilleni tai alkaa itse järjestämään. Kälyt ihmetyttää, kummilasteni äidit, kukaan ei näe tätä tärkeäksi, vaikka kaikilla heillä on juhlat olleet.
Mitään kalliita lahjoja en kaipaa. Kaikilla ystävillä on rokotukset ja tapaavat jo muita ja osallistuvat tilaisuuksiinkin sääntöjen mukaan.
Tiedän että juhlia ei ole tulossa, koska jokaiselle vähälle viikonlopulle on sovittu sellaista omien asioiden hoitoa eri paikkakunnalla, että se on todellista eikä se voi olla mikään harhautus yms.
Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa? Miten lievittää pahaa oloa?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Koronalla vaikutusta asiaan? Otitko rokotteen vai menetkö riskillä.
Et osaa lukea? Aloituksessa lukee, että kaikki rokotettuja
Vierailija kirjoitti:
Itse täytyy olla aktiivinen kaikissa itseään koskevissa juhlinnoissa, niin se vain on. Kysy joltakin läheiseltä ystävältäsi, haluisivatko he tulla ensi viikon lauantaina luoksesi viettämään vauvajuhlia. Sitten vain joko hän tai sinä laittamaan kutsua menemään muille.
En minäkään sokkona omia vauvajuhlia odottanut vaan kysyin läheiseltä kaveriltani, että miten tehdään niiden kanssa. Hän sitten järjesti ne. Ei tullut kenellekään mitään väärinolettamuksia asiassa.
Taysin etiketin vastaista ja 100% noloa ruveta kyselemaan ja itse jarjestelemaan mitaan.
Ei pitaisi matkia toisen kulttuurin tapoja joista ei ymmarreta mitaan. Onhan Suomessa varpajaiset ja aitiyspakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta muistamasta näitä kummilapsia, niin jospa muisti paranee
Joo, kummasti voi alkaa olla "muita menoja" kummilasten juhlien aikana. Jos ihmettelevät että miksi et mene, voit sanoa että luulin että meidän välit on menneet kun et sinäkään osallistunut vauvajuhliin.
Meillä on juuri tälläiset ”kaverit” jotka jättivät meidän lapsen 1v juhlat välistä, meidän tuparit välistä, minun polttarit välistä ja nyt tuli kutsua heidän lapsen 2v juhliin. Ei ihan hirveästi kiinnosta mennä
Rotinat on parempi ja hyödyllisempi tapa.
Kestääkö ap:n meikki itkuntuhruiset silmät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ystävät rokotettuja. Ap ilmeisesti ei? Varmaan haluavat suojella ap:ta koronalta, sillä oireeton rokotettukin voi sen tartuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin että kosta viattomalle lapselle, kun aikuiselle ihmiselle ei järjestetä hölynpölyn-juhlia?
Luojan kiitos vielä 15-20 vuotta sitten kun itselle asiat oli ajankohtaisia, tämäkään hölynpölykulttuuri merten takaa ei ollut vielä kunnolla Suomeen rantautunut. Asun Karjalassa ja saatuani vauvani sukulaiset ja ystävät tulivat oikeasti ilahduttavien rotinoiden kanssa kylään. Rotinat siis, jos joku ei tunne karjalaista perinnettä, on kuvattuna tässä: https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Rotinaperinne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että kosta viattomalle lapselle, kun aikuiselle ihmiselle ei järjestetä hölynpölyn-juhlia?
Joillekin ihmisille pitää osoittaa, että he loukkaavat käytöksellään kerta toisensa jälkeen. Ei tarvitse mennä tälläisiin juhliin, joissa vanhemmat tekevät aina no show’n. Pitää oppia jossain vaiheessa kunnioittamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ystävät rokotettuja. Ap ilmeisesti ei? Varmaan haluavat suojella ap:ta koronalta, sillä oireeton rokotettukin voi sen tartuttaa.
KAIKKI rokotettuja
Pitääkö järjestää kaikenlaisia kissanristiäisiä? Keskity nyt itseesi ja loppu raskauteen. En ymmärrä kaiken laisia juttuja pitäisi järjestää erilaisissa elämän tilanteissa.
Sama juttu Halloweenin kanssa kun ei tiedeta milloin se on. Joka vuosi joku amerikkalainen kirjoittaa etta se on aina lokakuun viimeisena vaan ei uppoa. Lapset kayvat oven takana syyskuusta marraskuuhun.
USAssa joka kylassa ja kaupungissa on laki etta karkkia kerjataan 31/10, 3PM-7PM sen jalkeen ei ketaan hairita ja silla siisti.
Täh. Mulla on kaverin babyshowerit marraskuussa ja kyllä häneltä tuli ihan itseltään kutsu tapahtumaan et milloin ja missä se on. Vauvan tuleva täti järkkää vähän jotain pientä ohjelmaa. Käydään yhdessä syömässä järjesrämispaikan vieressä ja kustannetaan omat ruuat sekä tietenkin lahjat. Oikein kiva nähdä päivänsankaria ja muita.
Miksi luulet, että babyshowerit pitäisi järjestää sulle jonain yllärinä ilman että pyydät edes keltään? Onko se teidän kaveripiirissä tapana? Nämä on ainoat mitä kellekään mun tutulle on pidetty ja varmaan viides vauva kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse täytyy olla aktiivinen kaikissa itseään koskevissa juhlinnoissa, niin se vain on. Kysy joltakin läheiseltä ystävältäsi, haluisivatko he tulla ensi viikon lauantaina luoksesi viettämään vauvajuhlia. Sitten vain joko hän tai sinä laittamaan kutsua menemään muille.
En minäkään sokkona omia vauvajuhlia odottanut vaan kysyin läheiseltä kaveriltani, että miten tehdään niiden kanssa. Hän sitten järjesti ne. Ei tullut kenellekään mitään väärinolettamuksia asiassa.
Taysin etiketin vastaista ja 100% noloa ruveta kyselemaan ja itse jarjestelemaan mitaan.
Ei pitaisi matkia toisen kulttuurin tapoja joista ei ymmarreta mitaan. Onhan Suomessa varpajaiset ja aitiyspakkaus.
Juuri näin, suomalainen käytäntö paljon järkevämpi kuin amerikkalainen höpötys.
Menkää baariin juhlimaan ja ottamaan muutamat cocktailit ja napanderit niin eikö siinä ole ne kutsut. Kaverit kokoontuvat yhteen ja näkevät toisensa. Lisäksi humalassa kaikki rentoina.
Oletko itse se asioiden järjestelijä kaveripiirissä? Sellaiset tuppaa helposti jäämään itse välistä, jos jonkun muun pitäisi järjestää hänelle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos vielä 15-20 vuotta sitten kun itselle asiat oli ajankohtaisia, tämäkään hölynpölykulttuuri merten takaa ei ollut vielä kunnolla Suomeen rantautunut. Asun Karjalassa ja saatuani vauvani sukulaiset ja ystävät tulivat oikeasti ilahduttavien rotinoiden kanssa kylään. Rotinat siis, jos joku ei tunne karjalaista perinnettä, on kuvattuna tässä: https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Rotinaperinne
Etpä sinä sitä päätä mikä on hölynpölyä ja "oikeasti ilahduttavaa". Tällaiset ihmiset antaa itsestään niin vastenmielisen kuvan.
Kyllä minua ainakin ilahdutti todella paljon ystävän järjestämät baby showerit noin 12 v sitten (eli kyllä niitä oli jo tuolloin). Ne ilahduttavat vieläkin kun muistelen niitä. Täytyy myöntää, että pidin itsekin ajatusta typeränä, ja nimenomaan kielsin vauvakutsut moneen kertaan. Mutta oli ne todella ihanat, kun muut näkivät vaivaa. Kutsut oli todella hienot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lue, vaan että kaikki YSTÄVÄT ovat rokotettuja. Ap:sta ei mainita mitään.
Luetunymmärtäminen 😬
Olisiko nyt korona ajalla vaikutusta pitää kutsut? Pitää miettiä nyt kun korona aika on päällä.