Työkaveri haluaa kulkea työmatkat minun kyydilläni (45km per suunta), muttei suostu maksamaan puolia bensoista
Perusteli sitä sillä, että menisin joka tapauksessa autolla töihin joten mulla menisi joka tapauksessa sama määrä bensaa, ja sanoi että siksi ei ole loogista että hän maksaisi niistä.
Sanoin että jos et tulisi kyydilläni menisit bussilla ja joutuisit siitä maksamaan. Työkaveri suutahti tähän ja sanoi ettei bussilla ole asian kanssa mitään tekemistä, kun puhutaan automatkustuksesta.
Kumpi nyt on oikeassa? Tuo 90km per pvä tekee jo 2000km kuussa eli ihan täysin merkityksettömästä rahasta ei kuitenkaa ole kyse
Kommentit (529)
Ei sinun tarvitse perustella kyytiläisellesi mitään todellisia tai oletettuja kuluja. Kun ilmoitat että "pelin nimi" on tämä tai sitten hän saa kulkea millä parhaaksi näkee. Ei kannata tehdä asioista turhan monimutkaisia.
Nää on näitä naisten ongelmia.
Miehillä on ne hyvä kamu asenteet näissä asioissa.
Unohdin ajatella perspektiiviä, kun laitoin ensimmäistä kommenttiani.
mutta kaveri tuo painoa autoon joten polttoainekulu kasvaa..ja silti saat vain sen 21 snt.Ja varsinkin jos kyytitettävä on reilusti pullukka niin kulutus on sitäkin isompi.
Varmaan ilmoittaa verottajalle, että kulkee omalla autolla. Käräytä se!
Ota hänet kyytiin ja pyydä suihinotto maksuksi joka toinen päivä.
Jollei tää nyt oo provo...
Jollei maksaisi, niin ei kulkisi metriäkään mun autoni kyydissä. Onko unohtanut katsoa bensan hintoja vai muuten vaan idiootti?? Saati unohtanut auton muut kustannukset? Mistä näitä loisia riittää?
Kaverisi on selvästi viisastelija joka jättää sinut hämmennyksen tilaan tarkoituksella.
Viisastele takaisin ja kysy että sanoisiko hän bussikuskillekin saman: "Kun kerran muutenkin ajat tällä bussilla sinne ja sinne, ei kai haittaa että minä istun kyydissä ilmaiseksi?"
Tuollaisen tyypin kanssa ei kannata ruveta puhumaan "järkeä" ja perustella omaa kantaasi.
Ota hänet ilmaiseksi kyytiin, silloin kun sinulle sattuu sopimaan jä jätä hänet kyydittä, kun sinua sattuu niin huvittamaan ja silloin sanot " Olisithan sinä joka tapauksessa päässyt bussilla."
Maailmalla on sellainen viisaus kuin: "Cash, ass or grass".
Kuka enää nykyään ajaa bensa-autolla? :D
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa tulee hyvin ilmi ihmisten itsekkyys. Autoilija, joka ajaa joka tapuksessa saman matkan, ei halua samalla kyyditä veloituksetta toista ihmistä vaan pitää periaatteesta pistää toinen maksamaan, ettei nyt tämä toinen ihminen vaan pääse vahingossakaan hyötymään. Voi voi tulisiko teille raukkaparoille hyväksikäytetty olo? Älkää sitten tarjotko sitä kyytiä ylipäätään, jos niin koville ottaa! Ja miten ihmeessä kestäisitte sitten sen, että työkaveri saisi vain istua autossanne ja nauttia kyydistä, kun teidän täytyisi aina olla se joka ajaa? Varmaan ehdottaisitte jo seuraavaksi ajovuorolistaa, jos vain toiseltakin ajokortti löytyy.
Kommentin sävystä tässä kommentoi tällainen työsuhde-edusta nauttiva henkilö. Ottipa nokkiinsa vielä.
Voisit kokeilla sinäkin ostaa auton ja tarjota ilmaiskyydit toistuvaistoimintoina samaan suuntaan kulkeville. Yksi kustantaa, muut nauttivat palveluista. Helppoa kuin heinän teko!
Veikkaan että muutaman kuukauden kuluttua kyrsii.
Itse otan kyytiin jos joku matkaltani tarvitsee kyytiä ilman että alan laskemaan euroja. Toiset näkee toiset ihmisinä eikä tulonlähteenä
Ehdottomasti kuuluu maksaa kyydistä esim. Parikymppiä per viikko.
Sinänsä aiheeseen liittymätön kysymys, mutta miksi ajat bensa-autolla kun tulee kilometrejä noinpaljon?
Vierailija kirjoitti:
Itse otan kyytiin jos joku matkaltani tarvitsee kyytiä ilman että alan laskemaan euroja. Toiset näkee toiset ihmisinä eikä tulonlähteenä
Sitoudut siis kuskaamaan toisia säännölliseen aikaan joka ikinen arkipäivä? Ohoh, aika antelias tyyppi olet.
Tuollaisia vapaamatkustajia jotkut ovat, jos olisin sinä, sanoisin voit yhtähyvin kävellä. Puolet bensasta ovat vähintä mitä tyyppi voisi tehdä!
Tuttu juttu! kirjoitti:
Tuttu juttu, sama tilanne oli minulla. Olin hommannut yli 10-vuotta työttömänä olleen kaverini samaan työpaikkaan kanssani. Opastin häntä työtehtäviin, käytänössä kädestä pitäen, lainsin työkalut, ja tietenkim hain aamuisin auton kyytiin, metrilleen hänen kotirappunsa oben edestä. Hän ei koskaan maksanut senttiäkään autoni polttoainekustanuksista, vaikka kuskasin hänet kotioveltaan töihin ja takaisin yli puolen vuoden ajan!
Tajusin kyllä, että jos ollut työttömänä vuosikausia, niin kestää aikansa kunnes ylimääräistä jää, mutta h'än tienasi kohtuulliset yli 3500 euroa kuussa, oli täysin velaton, ja asui naisystävänsä kanssa 550 euroa kuussa maksavassa kämpässä, joten olisi puolen vuoden aikana luullut että rahaa jäisi polttoainekuluihinkin, etenkin kun ei ollut kyse päihderiippuvaisesta jolla rahat brenkkuun olisi kuluneet.
Kaveritkin alkoivat vinoilla hänelle, kun ei polttoainekuluihin kertaakaan osallistunut, vaikka rahaa olisi nyt riittänyt. Hän totesi täsmälleen samoin että olisinhan minä yksinäänkin saman matkan töihin ja takaisin ajellut, joten hän ei kuulemma kustannuksia lisännyt. Hän myös alkoi hermoilemaan, että oli joinain aamuina joutunut jopa minuutteja odotettelemaan minua rappunsa edessä, eikä päässyt kotoaan suoraan ja odottelematta autoni kyytiin, joten sekin puhui hänen mielestään maksamattomuuden puolesta!
No jouduinhan ajamaan hänen takiaan pidemmän reitin työmatkaksi, ja muutenkin olin siinä käsityksessä, että kyytiä odottava yleensä odottaa, kuten julkisillakin liikkuva, eikä toista kyytiin hakevan ole velvollisuutta odottaa ilmaiskyytiin tulevaa. Hän myös asui Kalliossa melko ahtaan kadun varrella. jossa ei mahtunut ja pysrynyt pitkään pysähtymään koska liikenne tukkiutui. Jos häntä joutui odottelemaan, niin usein joutui korttelin kiertämään jos liiikennettä tuli, etenkin koska asui yksisuuntaisen kadun varrella. Joten kun huomasin että hänta joutui aina odottelemaan,niin yritin ajoittaa saapumisen niin tarkalleen viime tinkaan, että hänen oli pakko ollut tulla raoun eteen valmiiksi.
No lopulta kun hän ei enää voinut luistaa maksamattomuuttaan, niin hän alkoi kulkea metrolla työmatkat. Mieluummin maksoi ja kulki julkisilla, kuin olisi halunnut minulle maksaa puolia bensa kuluista. Mieluummin sitten käveli 400 metriä Metro-asemalle aamuisin ja iltaisin, kuin odotteli pari minuuttia kotirappunsa ulko-ovella, jotta pääsisi auton kyytiin!
Itse en siis missään vaiheessa vaatinut tai painostanut häntä maksamaan, vaan pikemmin kaveripiiri, joka ihmetteli asiaa. Sai siitä näköjään vain tekosyyn luistaa maksuista, ja kai laskeskeli että parempi mennä julkisilla kuin riskeerata että joutuisi ehkä pahimmassa tapauksessa puoli vuotta takautuvasti makselemaan mitään!
Koin tilanteen hiukan paksuna, etenkin kun olin hommanut kaverille työpaikan, missä hän omien sanojensa mukaan sai näin keski-ikään mennessä elämänsä parasta palkkaa, oli täysin velaton, ei ollut elatusvelvollinen, ei alkoholisti, ja asumisestaankin maksoi ainoastaan puolet 550 euron kuukausivuokrasta!
Toisille se nyt on vaan ihan sama mitä palveluksia heidän eteensä teet, teit niitä vaikka kuinka paljon, ja tulivat ne sinulle maksamaan mitä vain, niin tuollaisia jotka aina vain näkevät lasin pelkästään puoli tyhjänä olevia kiittämättömiä tapauksia on ikävä kyllä olemassa!
Kiittämättömyys on maailman palkka.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, toiset näkee ihmisinä, toiset ihmisinä joista voi repiä hyödyn irti jos vain saa. Itselläni ei antaisi omatunto periksi mennä toisen siivellä, tarjoutuisin maksamaan puolet bensoista ja ajamaankin välillä jos hän ei aina halua olla kuski. Ainut oikeudenmukainen vaihtoehto omasta mielestäni.
Miksei hän voi muuttaa lähelle työpaikkaa, kun on noinkin haluton maksamaan työmatkakustannuksista? 45 km suuntaansa on aika pitkä työmatka sahata, kun työmaalle täytyisi ilmaiseksi päästä.
Tietysti päälakeaan myöten asuntoveloissa ja muissa veloissa, niin ei paikkakunnan vaihto käy päinsä, että olisi lyhyt työmatka vaikkapa kävellä.
Minä en ota mitään kimppakyytiristiä itselleni mistään hinnasta. Minulla on auto ja sen pitäminen on kallista. Jotkut parin kympin bensarahat eivät ole mikään sen rahan ja vaivan väärti jonkun päivittäisestä kuskailusta.
Autosta on paljon kuluja, muutakin kuin bensat, mutta sitä nämä kuskattavat eivät tajua. Mistäpä tajuaisivatkaan kun heillä ei omaa autoa ole. Sitten jos näitä kymppejä pitää vielä kysellä perään ja ehdotella, että mitäpä jos jotain maksaisit.
Kuskaaminenkin on heistä pikkujuttu ja menee siinä samalla. Ei mene. Pitää huolehtia aikatauluista, kestää henkilöä koko automatka, koukata ylimääräistä jne.
Sitten jos kuskattava on vielä sellainen auton ovien paiskoja, oho, tuli pikku naarmu, eihän haittaa niin kyllä alkaa riepomaan.
Kimppakyydeistä on kokemusta. Ei enää ikinä. Jokainen autokyytiä haluava ostaakoon itse autonsa ja kulkee sillä.
Joo mutta auton ylläpito on kallista. Ei ole reilua, että tosi vähän joku maksaa ja käyttää toista hyväksi.