Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri haluaa kulkea työmatkat minun kyydilläni (45km per suunta), muttei suostu maksamaan puolia bensoista

Vierailija
07.10.2021 |

Perusteli sitä sillä, että menisin joka tapauksessa autolla töihin joten mulla menisi joka tapauksessa sama määrä bensaa, ja sanoi että siksi ei ole loogista että hän maksaisi niistä.

Sanoin että jos et tulisi kyydilläni menisit bussilla ja joutuisit siitä maksamaan. Työkaveri suutahti tähän ja sanoi ettei bussilla ole asian kanssa mitään tekemistä, kun puhutaan automatkustuksesta.

Kumpi nyt on oikeassa? Tuo 90km per pvä tekee jo 2000km kuussa eli ihan täysin merkityksettömästä rahasta ei kuitenkaa ole kyse

Kommentit (529)

Vierailija
501/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä maksaisi kuin bensoista puolet. Jos kaveri alkaisi maksattaa jotain auton kulumismaksuja, menisin mielelläni bussilla. Siinähän maksakoon bensansa itse.

Vierailija
502/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakia kirjoitti:

Laki löytyy täältä

Laki luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1991/19910343

5. Pykälän mukaan jos pyytää kyydistä maksua niin on ammatinharjoittaja.

Mielestäni et edes saisi kuljettaa loisijaa säännöllisesti. Voit sanoa kyytiläisellesi että et voi enää kuljettaa häntä koska kuljettaminen muuttuu ammattimaiseksi jos se jatkuu. Et kuitenkaan halua toimia taksina.

Lakiteksti alkaa näin 5. pykälässä:

Henkilöiden kuljettaminen tiellä moottoriajoneuvolla korvausta vastaan on ilman liikennelupaa kielletty lukuun ottamatta 6§:ssä mainittuja kuljetuksia.

Korvausta vastaan tapahtuvaksi ei katsota yhden tai useamman matkustajan kuljettamista henkilöautolla vuorotteluperiaatetta noudattaen.

Korvausta vastaan tapahtuvaa ei ole myöskään bensakuluihin osallistuminen. Puolet bensoista maksava maksaa vain oman osuutensa (muuttuvista) kuluista, eikä korvaa esim. vaivannäköä/vapauden menetystä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ilmaisen autokyytin/ruoan/yösijan ym.haluajia on maailma puolillaan.

Eivätkä osaa olla edes pienesti kiitollisia. Yksin tehty työmatka autolla on kuin latais omia aivo-akkuja, yleensä näitä kyytiläisiä saa odottaa ja yhtäkkiä haluavat apteekissa käydä tms. Eli ovat vaivaksi.

Etenkin näinä kalliin polttoaineen aikana sanoisin että katotaan kyytiin tuloa alkuvuonna 2022. Siihen saakka mietitään kumpikin tahollaan näitä asioita.

Itse maksaisin reilusti jos kyydissä pääsen,

jos kuskina olisin en ottais kyytiin.

Kulkekoon vaikka kontaten tai soutuveneellä!

Vierailija
504/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano et rupeet kulkemaankin bussilla.

Vierailija
505/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuva luento autoilun kalleudesta ja typeryydestä matkan aikana riittäköön korvaukseksi ;-)

Vierailija
506/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siipeilijöitä riittää aina. Joutuuhan autoa huoltamaan ja maksamaan verot yms. Sano sille tolvanalle että suostuuko se maksamaan uudet talvikumit. Renkaat kuluu enemmän kun autossa on enemmän painoa.

Vierailija
507/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet työmatkojen bensoista on täysin perusteltu. Sillä voi saada parhaillaan ovelta ovelle kyydin ja vähintään kotoa päässee lähtemään myöhemmin ja on aiemmin takaisin. Matka 90 km/pv, kulutus 8 l/100 km joten nykyisellä bensan hinnalla n. 285 e/kk. Bussikortti maksaisi tuolle matkalle täälläpäin jotain 95-130 e riippuen montako vyöhykettä tarvitaan. Ei tule bensapuolikas paljoakaan kalliimmaksi edut huomioiden.

Onkohan tässä kyse siitä että työkaverilla on bussikortti muuta käyttöä varten joten ei haluaisi maksaa ns. ylimääräistä mutta haluaisi kuitenkin henkilöauton edut?

Vierailija
508/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkekoon millä tahtoo, jos ei maksa puolia polttoaineista. Polttoainekulut ovat vain pieni osa autoilun kokonaiskustannuksista. Minä en ainakaan kuskaisi työkaveria ilmaiseksi. Opiskeluaikana kuskasin opiskelukaveria päivittäin kouluun, ja hän tarjoutui itse maksamaan puolet bensasta. Tuli molemmille halvemmaksi kuin kummankin ajaa omalla autolla.

Vierailija
509/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson että sillä työkaverin haluamisella ei ole mitään tekemistä oman työmatkani kanssa. Ei ole pakko ottaa kyytiin. Työkaverisin on lokki.

Vierailija
510/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä maksaisi kuin bensoista puolet. Jos kaveri alkaisi maksattaa jotain auton kulumismaksuja, menisin mielelläni bussilla. Siinähän maksakoon bensansa itse.

Mistä päättelit, että kaverisi haluaisi toimia sinun ilmaisena taksikuskina? Itsehän kyytiin tuppauduit.

Vierailija
511/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tapaus on edennyt?

Onko aloittaja ilmoittanut että haluaa puolet bensoista?

Vieläkö kuskaat?

Vierailija
512/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistuva luento autoilun kalleudesta ja typeryydestä matkan aikana riittäköön korvaukseksi ;-)

Aika mölö vaikutelma jäi henkilöstä, joka itse tarjosi kuljetusta eräältä lähikunnasta Helsinkiin ja sitten koko matkan ajan luennoi autoilun kalleudesta ja liikennesääntöjen typeryydestä. Olin aiemmin kertonut, että pääsen hyvin junalla Pasilaan, en tarvitse kuljetusta.

Vierailija
513/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, joko ajelet yksin?

Vierailija
514/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuljen kollegani kyydissä.

Vyöhykelippu maksaa 3.5 e vrk. Maksan hänelle kerran viikossa 3.5 x montako päivää olen kyydissä.

Aina perjantaisin maksan mobilepayllä.

Vuosia sitten sovittiin tämä ja toimii

Vierailija
515/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroajossa toinen auto voi olla 'seisonnassa"

Esim. 1kk vuorossa.

Vierailija
516/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varvi/viikko toimii meillä. Lyhempi matka tosin.

Vierailija
517/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän saat verotuksessa vähentää matkasi. Ja kuitenkin kulkisit töihin autollasi.

Eri asia on se, että täydellinen mölli o tuollainen työkaveri, joka edes kehtaa ehdottaa ilmaista kyyteilyä.

Vierailija
518/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä ihan oikeassa. Monesti autoilu on oma valinta ja nämä kyytiasiat on vaikeita molemmin puolin. Itsekin jouduin kusetuksi, kun tarjottiin kyytiä, niin lopulta maksoin hänen koko matkan bensakulut, kun itse jäin puolimatkassa pois. Perille toi samaan pisteeseen mitä olisin päässyt julkisilla ja siis halvemmalla eli hävisin vain....

Vierailija
519/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän saat verotuksessa vähentää matkasi. Ja kuitenkin kulkisit töihin autollasi.

Eri asia on se, että täydellinen mölli o tuollainen työkaveri, joka edes kehtaa ehdottaa ilmaista kyyteilyä.

Saahan tämä kyytiläinenkin vähentää verotuksessa matkat ihan samalla tavalla….

Vierailija
520/529 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja joskus tankkin tyhjäksi niin, että jäätte välillä ja näytä konkreettisesti, että auto vie polttoainetta, kun sillä ajetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi