Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri haluaa kulkea työmatkat minun kyydilläni (45km per suunta), muttei suostu maksamaan puolia bensoista

Vierailija
07.10.2021 |

Perusteli sitä sillä, että menisin joka tapauksessa autolla töihin joten mulla menisi joka tapauksessa sama määrä bensaa, ja sanoi että siksi ei ole loogista että hän maksaisi niistä.

Sanoin että jos et tulisi kyydilläni menisit bussilla ja joutuisit siitä maksamaan. Työkaveri suutahti tähän ja sanoi ettei bussilla ole asian kanssa mitään tekemistä, kun puhutaan automatkustuksesta.

Kumpi nyt on oikeassa? Tuo 90km per pvä tekee jo 2000km kuussa eli ihan täysin merkityksettömästä rahasta ei kuitenkaa ole kyse

Kommentit (529)

Vierailija
201/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siipeilijöitä on maailma pullollaan. Siipeilijöitä pyrkivät hyötymään muista ihmisistä, mutta eivät itse anna mitään tilalle. Siipeilijät loukkaantuvat sydänjuuriaan myöten, kun kiellät apusi. Näitä siipeilijöitä löytyy joka nurkalta ja yleensä kiltit, aidot ja rehelliset ihmiset joutuvat heidän hampaisiinsa herkästi, jos ei pidä varaansa.

Vierailija
202/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut maksamaan 100% bensoista joka tapauksessa joten voit vain voittaa ottamalla työkaverin kyytiin. Ei näin yksinkertaisissa asioissa kannata alkaa uhriutumaan. Jättämällä kaverin kuin nallin kalliolle voi vain hävitä.

mitä minä voitan ottamalla kyytiin ääliön valittajan? jotain arvoa on omalla viihtymiselläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen duunikaveri ehdotti kanssa kimppakyytiä minun autolla. Ensimmäinen aamu. Ei näy duunikaveria.

Menin soittamaan ovikelloa ja duunikaveri kalsarit jalassa avaa oven eli heräsi ovikelloon.

Ihmetteli kun kimppakyyti loppui siihen.

Vierailija
204/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työmatka 25km suunta. Matkalta (puolivälistä) poimin kollegan kyytiin. Hän maksaa minulle mitä milloinkin. Tarjoaa lounaan/kahvit. Heittää keskikonsoliin kolikoita. Minusta ihan o.k. systeemi. Ei minun tarvitse tienata sillä että on kyytiläinen kun ajelen tuon matkan muutenkin.

Vierailija
205/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan omalla autollani mielummin yksin oman aikataulun ja menojen mukaan. Joskus voin ottaa jonkun kyytiin jos se sopii omiin suunnitelmiini. En ole taksi.

Vierailija
206/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen moukka, jos ei oma-aloitteisesti tarjoa edes puolta bensakuluista.

Lisäksi joudut aikatauluttamaan ihan eri tavalla, mahdollisesti odottamaan toisen ollessa myöhässä

ja et voi poiketa matkalla mielesi mukaan mihinkään. Älä luovu vapaudestasi vaan nauti

omasta ajastasi!

Vierailija
207/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako työnantaja kilometrikulut - jolloin kyytiläisestä saa korotettua korvausta, vai meneekö matkat verotuksen kautta? Niin tai näin, ei työkaverin kuulu päästä ilmaiseksi kyydissä. Joutuishan tuo maksamaan kulkemisensa, jos sä et olis samassa työpaikassa.

Jos työnantaja maksaisi asunnon ja työpaikan välisistä matkoista kilometrikorvauksen, olisi se verotettavaa tuloa saajalleen. Verottomasti ei voi maksaa kuin työmatkoista aiheutuneita kuluja. Työmatka on eri asia kuin asunnon ja työpaikan välinen matka.

Moni tosiaan taitaa sekoittaa keskenään varsinaisista työmatkoista (esim. firman ja asiakkaan väliset matkat omalla autolla) saatavat kilometrikorvaukset ja sitten matkakuluvähennykset asunnon ja työpaikan väliltä. Aivan eri asioista kyse.

Vierailija
208/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko maksaa puolet tai ajaa puolet omalla autollaan ja ottaa sut sinne ilmaiseksi kyytiin.

Vierailija
209/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ehdottaisit, että menette tankille ja hän maksaa siellä sen tankkauksen? Joillekuille voi olla vaikeaa antaa "käteistä rahaa" kaverille - kaupalle tai bensa-asemalle maksaminen voisi tuntua vähemmän henkilökohtaiselta.

Ja siis pointtini: ehdottomasti hänen pitää maksaa. Hänen painonsa lisää sitä auton painoa ja sitå kautta bensan kulutusta, joten joudut maksamaan hänen painonsa verran enemmän. Lisäksi joudut ilmeisesti sietämään ääliötä autossasi, kai siitäkin voi veloittaa ääliölisää. 😆

Kuitenkin asiallisen ilmapiirin säilyttämiseksi sitä kannattaa kutsua jollakin muulla nimellä kuin ääliölisä.

Vierailija
210/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on aika selvää, että työkaverisi käyttää sinua vain hyväkseen ja haluaa manipuloida sinua omaksi edukseen. En kuskaisi moista. Menköön bussilla jatkossa. 

Vierailija
211/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sovittu niin ettei työkaverin tarvitse maksaa kyydistä.

Sopimukseen kuuluu myös että työkaverin on itse tultava meidän pihan parkkipaikalle auton luo liftaamaan jos haluaa kyydin. En ilmoita etukäteen onko kyyti tarjolla sinä päivänä mihinkä aikaan. En odota häntä jos hän ei ole paikalla. Voi olla että olenkin lähtenyt aikaisemmin tai pidänkin etäpäivän. Hän voi päätellä asian itse paikan päällä. En ilmoittele hänelle asiasta. Voi myös olla että menenkin aamulla vaikka lääkäriin. En myöskään vastaa kyytiin liittyviin kysymyksiin etukäteen. Samoin toimimme töissä. Hän voi odottaa kiltisti auton vieressä jo haluaa kyydin minun pihalleni. Tosin joskus en mene kotiin vaan kaupunkiin tai saatan jäädä ylitöihin.

Järjestely on erittäin joustava ja toiminut vuosia. Yleensä ajan yksin.

Vierailija
212/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota korvausta bensasta mutta pyydä 50e/ matka siitä, että joudut kuskaamaan pölvästiä.

Tuo olisi ihan passelin kokoinen kärsimyskorvaus idiootin seuran sietämisestä.

Vierailija
213/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aivan sama tilanne opiskeluaikona, sama matkakin vielä! Hain vielä opiskelukaverin asunnon edestä aina kyytiin. Ihan uskomattomalta tuntuu, että pitää vielä ihan väitellä jonkun kanssa joka kyydissä kulkee, aivan uskomatonta kiittämättömyyttä.

Omalla kohdallani se päätyi siihen, että kaiken lisäksi kaverini alkoi vaatimaan autoani omaan käyttöönsä viikonloppuisin, kun itse lähdin jonnekkin muualle. Koska eihän mulla ollut sillon "ajoa" joten hän voi aivan hyvin ottaa sen itselleen siksi aikaa käyttöön. Siinä kohtaa loppui kärsivällisyys ja kyydit. Sanoin että itseasiassa aikatulut on niin hankalat ja suoraan koulusta aina muuta menoa ettei kyyditys enää onnistu.

Vierailija
214/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten kaveri menee omilla kyydeillään.

Vierailija
215/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet bensakuluista on minimi millä voi työkaveria säännöllisesti kuskata (tietenkin työmatkaan kuluvista bensoista). Aidosti reilumpi olisi tosiaan se puolet autoilun kuluista, eli n. 12,5cnt/km, mutta itse tyytyisin bensakulujen jakoon, koska minusta on ihan kiva jos on seuraa matkalla. Satunnaiset kerrat voisin kyllä kuskata ilmaiseksikin. Mutta olette niin nuoria ettei kaveri ehkä tajua mitä autoilu maksaa, joten voit yrittää sen hänelle selittää, ja sen että muussa tapauksessa hänen täytyisi maksaa bussi.

Meillä on kimppakyytiporukka, ajetaan kaikki vuorotellen eikä olla niin tarkkoja siitä ajaako joku enemmän vai vähemmän (kaikki ei käy kaikkina päivinä, eli tasajakokaan ei välttämättä ole se reiluin), tämä on kyllä hyvä systeemi. Yksittäiset kyydin tarvitsijat otetaan kyytiin ihan vastikkeetta, moni kyllä tarjoutuu maksamaan. Tää toimii tosi kivasti, ja meillä on usein tosi hauskaa työmatkoilla :)

Vierailija
216/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on sitä vihreetä ajatusmallia ei tarvita autoa ja sitten pummitaan muilta kyytejä eikä edes suostuta maksamaan niistä.

vihreä pummi on ekologinen eikä tuota hiilidioksidia, mutta jos viherhippi maksaisi osuutensa bensasta, niin silloinhan hän myöntäisi, että hänen liikkumisensa tuottaa hiilidioksidia. se on hipille periaatekysymys, että bensasta ei makseta. saa kertoa ja luulla omassa kuplassaan olevansa hiilidioksidineutraali

Vierailija
217/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on oikeassa. Saat vielä kilometrikorvaukset verotuksessa, joten aika outoa pyytää rahaa matkasta, jonka ajat joka tapauksessa.

Jotain ylimielistä kusipäätä pitäisi kuskata ilmaiseksi? Jos suutahti jo bensakuluehdotuksesta, voi arvella, miten käyttäytyisi aikatauluja sopiessaan. "Sit hae mut siltä tieltä." "Tällä kertaa en ehdi siihen aikaan, tule noutamaan klo X."

Todellakin vaadit osan kustannuksista.

Vierailija
218/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut maksamaan 100% bensoista joka tapauksessa joten voit vain voittaa ottamalla työkaverin kyytiin. Ei näin yksinkertaisissa asioissa kannata alkaa uhriutumaan. Jättämällä kaverin kuin nallin kalliolle voi vain hävitä.

Ei. Jos otat kyytiläisen, joudut sopimaan aikatauluista ja ilmoittamaan, jos olet vaikkapa kipeänä etkä menekään töihin, mahdollisesti koukkaamaan kaverin asunnon kautta, suunnittelemaan etukäteen jos aiotkin mennä töitten jälkeen muualle kuin kotiin. Vaivaa kyytiläisestä siis aiheutuu. Jättämällä pummi kaverin kyydistä et menetä muuta kuin hänen seuransa, mutta saat pitää vapautesi. Kaveri menettää mahdollisuuden mukavampaan ja nopeampaan ja joustavampaan kyytiin, jos ei maksa. Hänen valintansa.

Vierailija
219/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se työkaverisi mennä taksilla. taksit ovat ihan ihmisten kuskaamista varten olemassa, eikä taksikuski pistä pahakseen kenenkään kuljettamista. niillä on siihen koko päivä aikaa. silloin työkaverisi ei tarvitse olla katkera siitä, että joutuisi maksamaan osan kuluistasi. oikeastaan sinähän voisit pyytää työkaverisi kiertämään taksilla sinun kauttasi. pääset siinä samalla ilmaiseksi töihin, kun kaverisi kuitenkin menee taksilla töihin. ei sinun tarvitse siitä mitään kaverillesi maksaa.

Vierailija
220/529 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työmatka 25km suunta. Matkalta (puolivälistä) poimin kollegan kyytiin. Hän maksaa minulle mitä milloinkin. Tarjoaa lounaan/kahvit. Heittää keskikonsoliin kolikoita. Minusta ihan o.k. systeemi. Ei minun tarvitse tienata sillä että on kyytiläinen kun ajelen tuon matkan muutenkin.

Siis sinusta on ok systeemi, että kollega korvaa matkojaan miten milloinkin, kolikoilla tai tarjoamalla ruokaa? Tässähän valitetaan sitä, että se kollega ei halua korvata mitään mitenkään.  Eikä niillä bensarahoilla "tienaa", vaan saa matkakustannuksia/henkilö hieman alemmas, mikä on kimppakyydin idea. Ei siinä ole mitään järkeä, että toinen hyötyy 100% ja toinen 0%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi