Työkaveri haluaa kulkea työmatkat minun kyydilläni (45km per suunta), muttei suostu maksamaan puolia bensoista
Perusteli sitä sillä, että menisin joka tapauksessa autolla töihin joten mulla menisi joka tapauksessa sama määrä bensaa, ja sanoi että siksi ei ole loogista että hän maksaisi niistä.
Sanoin että jos et tulisi kyydilläni menisit bussilla ja joutuisit siitä maksamaan. Työkaveri suutahti tähän ja sanoi ettei bussilla ole asian kanssa mitään tekemistä, kun puhutaan automatkustuksesta.
Kumpi nyt on oikeassa? Tuo 90km per pvä tekee jo 2000km kuussa eli ihan täysin merkityksettömästä rahasta ei kuitenkaa ole kyse
Kommentit (529)
Kieltäydyin kauniisti vähän vastaavassa tilanteessa.
Nuorempana menin kaverin kyydissä useasti viikossa kouluun ja aikataulun salliessa myös takaisin kotiin. Hän ajoi joka tapauksessa reittiä, joka kulki asuintaloni ohi, eli vaivaa tuli ainoastaan talon edessä olevalla pysäkillä pysähtyminen (olin aina ajoissa jo odottamassa). Matkaa yhteen suuntaan tuli vajaa 2km meiltä. Hän ei koskaan pyytänyt bensarahaa ja tarjotessakin yleensä kieltäytyi, mutta annoin silti 5-10 euroa viikon/kahden välein rahatilanteen salliessa. Silloin tällöin taidettiin tankata auto minun piikkiini. Ei olisi tullut mieleenkään matkustaa täysin ilmaiseksi, varsinkin kun kyseessä oli täysin mukavuuteen perustuva järjestely (varsinkin talvella :D).
Ap:n työkaveri yrittää aika törkeästi hyötyä ap:sta ja tämän autosta pyrkimällä ilmaisella kyydillä töihin. Ap päättää itse millä ehdoin on valmis kuskaamaan ja joko työkaveri hyväksyy ehdot tai sitten hän ei kulje kyydissä. Varsinkin jos kyseessä ei ole sydänystävä, pyytäisin kyllä sen verran ettei v*tuta ihan niin paljoa kuskata tyyppiä. Nopsasti laskeskelin oman auton päiväkohtaisen kulun työpäivinä olevan n. 14e noilla kilometreillä (sis. huollot, vakuutukset, verot, polttoaineet jyvitettynä). Eli vähintäänkin puolet tosta sais kyytiläinen kuolettaa tai sitten valita jonkun muun järjestelyn työmatkalleen.
Itsekin pähkäilin tätä kerran: ajan Turusta toiseen kuntaan, ja 3 muuta matkustaa junalla. Vain yksi on näistä on suostunut osallistumaan bensakuluihin. Loput kaksi ovat yrittäneet kyytiä saada, mutta eivät suostuneet osallistumaan kuluihin kun perustelivat ”Ajat sinne kuitenkin, miksi maksaa” Mun vakkari kyytiläinen ei edes kyseenalaistanut, kun otin puheeksi plus hän asuu kauempana asemista ja sovimme, että noukin kyytiin kun on sama vuoro. Toiminut hyvin. Onneksi itse matkakin menee kivasti.
Itsellä vielä pidempi työmatka ja huudatan aina automatkat musiikkia täysillä. Tervetuloa kyytiin, jos korvat kestää. Ilmaiseksi en kuskaisi ketään paitsi läheisiäni. Sen verran kalliit litrahinnat polttoaineilla.
Jos se tunkee joka aamu sun kyytiin tee niinkuin kaverini isä teki 80-luvulla.Normaalisti ajoi stadin keskus-
taan mutta eräänä päivänä hänellä oli asiaa porvooseen,mitään puhumatta tietty ajoi sinnepäin ja kyyti-
läinen siipeilijä puheripuliltaan tajusi vasta sipoossa 20km:n päässä että mihin sinä nyt menet? ja voi sitä
parkumista kun joutui tulemaan bussilla hieman pidemmältä.Ei heti tullu kyselemään ilmais kyytiä.
Olen kulkenut työkaverin kyydissä bussilla matkustamisen sijaan. Maksoin hänelle bussilipun hinnan (n. 5 eur/pvä) mielelläni, koska säästin matka-ajassa päivittäin n. tunnin verran. Olimme molemmat tyytyväisiä järjestelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako työnantaja kilometrikulut - jolloin kyytiläisestä saa korotettua korvausta, vai meneekö matkat verotuksen kautta? Niin tai näin, ei työkaverin kuulu päästä ilmaiseksi kyydissä. Joutuishan tuo maksamaan kulkemisensa, jos sä et olis samassa työpaikassa.
Jos työnantaja maksaisi asunnon ja työpaikan välisistä matkoista kilometrikorvauksen, olisi se verotettavaa tuloa saajalleen. Verottomasti ei voi maksaa kuin työmatkoista aiheutuneita kuluja. Työmatka on eri asia kuin asunnon ja työpaikan välinen matka.
No tottakai työkaveri maksaa säännöllisestä kyydistään.
Jos oikeasti on tuollaista on ehdottanut niin en ottaisi kyytiin vaikka myöhemmin tarjoutuisi bensoja maksamaan. Antaa vain kuluttaa huomattavasti enemmän aikaa bussilla töihin tuloon ja pysäkeillä värjöttelyyn tuulessa ja tuiskussa. Muutoksen myötähän vain tuo siipiveikko hyötyisi ja joutuisit vielä sietämään hänen seuraansa työmatkat koska eihän kyseessä mikään normaali ihminen.
Lopettaisin ihan oikeasti kyydityksen nyt tähän, maksoi tai ei. Ansaitset laatuaikaa autossasi. Yksin.
Entä jos ehdottaisit, että menette tankille ja hän maksaa siellä sen tankkauksen? Joillekuille voi olla vaikeaa antaa "käteistä rahaa" kaverille - kaupalle tai bensa-asemalle maksaminen voisi tuntua vähemmän henkilökohtaiselta.
Ja siis pointtini: ehdottomasti hänen pitää maksaa. Hänen painonsa lisää sitä auton painoa ja sitå kautta bensan kulutusta, joten joudut maksamaan hänen painonsa verran enemmän. Lisäksi joudut ilmeisesti sietämään ääliötä autossasi, kai siitäkin voi veloittaa ääliölisää. 😆
Aikoinaan sain opiskelupaikan ammattikorkeakoulun aikuispuolelle toiselle paikkakunnalle. Koulua oli kolmena päivänä viikossa. Matka autolla vajaa tunti mutta myöskin hyvät bussiyhteydet. Tutustuin toiseen opiskelijaan joka tuli samalta paikkakunnalta kuin minä. Halusi tulla kyytiini. Tämä kuitenkin edellytti aikamoista koukkausta kun asui eri puolella kaupunkia. Hän ei halunnut kyydistä maksaa mitään. Suuttui kun pyysin rahaa, en paljoa pyytänyt.
Joinakin päivinä en voinut mennä autolla kun mies tarvitsi sitä. Opiskelukaveri suuttui kun olisi pitänyt mennä bussilla. Hänellä oli niin surkea rahatilanne että ei ollut aina edes bussirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on oikeassa. Saat vielä kilometrikorvaukset verotuksessa, joten aika outoa pyytää rahaa matkasta, jonka ajat joka tapauksessa.
ei pienipalkkainen mitään vähennyksiä saa takaisin veroista. lääkärinpalkalla toki jo jotain hyötyy matkavähennyksistä
en kyllä lähtisi joka päivä kiertämään työmatkalla hakemaan jotain vänkyrää, vaikka se maksaisi osan kuluista. varsinkaan, jos se kiukuttelisi maksuista ja olisi minulle katkera siitä, että kuskaan sitä puoli-ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ehdottaisit, että menette tankille ja hän maksaa siellä sen tankkauksen? Joillekuille voi olla vaikeaa antaa "käteistä rahaa" kaverille - kaupalle tai bensa-asemalle maksaminen voisi tuntua vähemmän henkilökohtaiselta.
Ja siis pointtini: ehdottomasti hänen pitää maksaa. Hänen painonsa lisää sitä auton painoa ja sitå kautta bensan kulutusta, joten joudut maksamaan hänen painonsa verran enemmän. Lisäksi joudut ilmeisesti sietämään ääliötä autossasi, kai siitäkin voi veloittaa ääliölisää. 😆
ääliölisä on suurempi kuin bensakulut
Samat provot pyörii täällä vuodesta toiseen ja aina vaan niihin vastaillaan
Joudut maksamaan 100% bensoista joka tapauksessa joten voit vain voittaa ottamalla työkaverin kyytiin. Ei näin yksinkertaisissa asioissa kannata alkaa uhriutumaan. Jättämällä kaverin kuin nallin kalliolle voi vain hävitä.
Ääliöpöljää työkaveriltasi mankua ilmaiskyytiä. Auto kuluttaa polttoainetta enemmän, kun lastia tulee lisää. Eli työkaverisi painon verran. :)
Lisäksi maksat kaikki autoon liittyvät kulut, jotta työkaverillasi olisi ilmainen autokyyti.
puolet bensoista? jos minun autolla kuljetaan, niin kyytipummi saa kyllä maksaa vähintään kaikki bensat ja jotain korvausta siitä, että työmatkani pitenee hänen hakemisen ja viemisen vuoksi. ja saa olla todella miellyttävää seuraa, että viitsin katsella sellaista matkallani
Tuntuu uskomattomalta, että kyyditettävä alkaisi kinata tästä asiasta. Jo se saisi mut kuolemaan häpeään, jos kuskin pitäisi ottaa asia puheeksi, koska en ite ole tajunnut.