Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...

Vierailija
07.10.2021 |

Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta

Kommentit (1269)

Vierailija
141/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oikeita työpaikkoja tää systeemi luo: 0kpl

Mut työkkärin tädit ja se yksi setä pääsee taas leikkimään tärkeää hetkeksi. 

Työkkärin tädit ja sedät eivät suunnittele lakeja vaan toteuttavat niitä. Turha heitä syyttää päättäjien tekemistä laeista.

Vierailija
142/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen valmiin hakemuksen, vaihdan aina sit vaan firman nimen mihin hän. Tai jos oikein laiskottaa, en laita edes firman nimeä, haen vaan sillä yleispätevällä hakemuksella.

Voin jakaa tähän sen hakemuksen niin voitte käyttää sitä:

Hei, haen töitä. Ottakaa yhteyttä jos tarvitsette työntekijää

Ne hakemukset käydään läpi haastatteluissa virkailijan kanssa. . Jokaisen hakemuksen tulee olla sellainen, että se osoittaa kiinnostuksesi juuri siihen kyseiseen työpaikkaan.

No silloin sen työpaikan pitää olla sellainen joka oikeasti työtöntä kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin tädit ja sedät eivät suunnittele lakeja vaan toteuttavat niitä. Turha heitä syyttää päättäjien tekemistä laeista.

Eduskunta päättää

Vierailija
144/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.

Niinpä, työnhakijan työ on hakea töitä ja hänelle vieläpä maksetaan siitä. Työnhakijaksi ilmoittautuminen on vapaaehtoista, ja jos ilmoittautuu työkkäriin työnhakijaksi, miksi sitten ihmettelee, jos työnhakijan tukien saamiseksi edellytetään, että yrittää tosissaan työllistyä? 

Eli rautalangasta: Työnhakijaksi ei tarvitse ilmoittautua, ja jos ilmoittautuu, sitten on loogista, että on pyrittävä työllistymään toisen palvelukseen, elättämään itsensä yrittäjänä tai opiskelemaan. Hattu päästä kaikille, jotka eivät halua jämähtää tukien varassa elämään, ja heitä on paljon, ja ymmärrän työkyvyltään rajoittuneita ihmisiä, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi pysty töihin, mutta paheksun sellaista, ettei edes yritetä työllistyä tai kehittää taitoja/osaamista, jonka avulla aletaan ottaa vastuuta omasta elatuksesta.

Olen nyt 5 vuotta ollut vakituisesti työsuhteessa hoitoalalla osa-aikatyössä joka toinen viikko samassa firmassa ja olen työtön työnhakija jotta saan soviteltua päivärahaa liitosta. Saan myös TT tukea. Syitä miksi näin en ala kertomaan sen tarkemmin. Olen saanut ja saan olla täysin rauhassa työkkäriltä :)

Onneksi tulevassa mallissa myös sinä saat tapaamiset ja työnhakuvelvoitteen!

Olen eri henkilö, mutta ihmettelen miksi jos ko henkilö on saanut järjesteltyä itselleen sopivat olosuhteet, se häiritsee sinua? Miksi tällaisen henkilön pitäisi olla lisänä kuormittamassa TE-palveluita? Miksi ei oteta ihmisten yksilöllisiä tilanteita huomioon? Olen se, joka kirjoitti erityisammattioppilaitoksesta valmistuneesta nuoresta. Olen pienipalkkainen työntekijä ja koska nuori asuu  kanssani samassa taloudessa hänen työttömyysetuuttaan (noin 500e/kk) laskee minun palkkani.  Minun ei todellakaan kannattaisi siis käydä töissä, jos haluaisin keinotella.

Täällä on hyvin käynyt esiin, että jokaisen tilanne voi olla hyvinkin erilainen ja ilmeisesti koko järjestelmä vain haluaa niputtaa kaikki samaan läjään, jolloin on jotenkin kätevämpää mätkiä ihmisiä päähän pelkkinä tilastonumeroina.

Miksi oletat, että faktan kertominen kertoo siitä, että jokin asia häiritsee minua. Jokaisella palstalaisella oli mahdollisuus ottaa kantaa lakiesitykseen, nyt on turha itkeä kaatunutta maitoa. Siellä tulevassa laissa todetaan aika selkeästi, että osa-aikatyö ei "vapauta" työnhakijaa "olemaan rauhassa".

Vierailija
145/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, perussuomalasta politiikkaa, että ihan ällöttää.

Kuka on hallituksessa ja pääministeri? Ällöttää tuommoiset kaltaisesi venkoilijat.

Tervemenoa sinulle vaan työhaastatteluihin a la Sanna ja demarit sekä Vasemmistoliitto että Vihreät. Pidä hauskaa ja tervetuloa töihin.

Vierailija
146/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työttömistä joutuu sitten hakemaan viikoittain lääkärin, sairaanhoitajan, lähihoitajan ja insinöörin paikkoja oli pätevyyttä eli ei. 

Täyttä hulluutta koko "työllistämis"malli. 

Luepa se lakiehdotus, siellä sanotaan selkeästi, että hyväksyttyjä paikkoja ovat vain ne, joihin sinun voidaan kohtuudella olettaa työllistyvän. Jos haet kokin papereilla lääkäriksi, ei sitä lasketa työnhauksi.

Mistähän niitä kokin paikkoja sitten tehdään syrjäseuduille, pitääkö hakea samaan joka viikko?

Miksi kokin pitäisi jämähtää sinne syrjäseudulle, miksi ei voi hakeutua lähemmäksi työmahdollisuuksia?

No jos ei halua mihinkään kaupunkiin muuttaa? Ei sen syyn tarvi olla sen ihmeellisempi. Sekä vaikka joku haluaisi niin mitä järkeä muuttaa esim. Helsinkiin kun ei siellä heidän omatkaan työttömät työllisty. Sitten kun kaikki työkykyiset kokit ovat saaneet työpaikan esim. Helsingissä nii vasta sitten on ehkä järkeä Kokin muuttaa jos haluaa.

Ja sen työttömän kokin tai ihan minkä vaan on tosi helppoa löytää vuokrakämppää pk-seudulta. 

Vierailija
147/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on firma, jossa ei ole muita töissä kuin mies itse osa-aikaisesti varsinaisen työnsä ohella.

Pitänee hakea sinne töihin 4 kertaa kuussa.

Eli myönnät itsekin, ettet edes ole oikea työnhakija, vaan keskityt siihen, kuinka saada veronmaksajilta rahaa helpoiten?

Vierailija
148/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan ok väsätä ilmoitus viikossa tai kahdessa. Niin teen nytkin. Olisi toki kivaa jos siitä olisi jotain hyötyäkin. Hakemiini paikkoihin on ollut keskimäärin 50-250 hakijaa ja yllätys yllätys mua ei ole valittu. Ei vaikka olen ollut lukemattomissa haastatteluissa. Työllistymistä ei ainakaan tue se, että työttömät ei kelpaa töihin, vaan työpaikanvaihtajia tai vastavalmistuneita otetaan.

Edellisessä työpaikassa sain 15e/h toimistotöistä, se oli mielestäni ihan ok palkka.

Minulla on 2 ammattia ja alkuperäiseen ammattiin en aio enää ikinä palata, koska työolot ovat surkeat ja samoin palkka verrattuna työn kuormittavuuteen.

Kannattaisi myös päättäjien ja työpaikkojen kiinnittää huomiota siihen niihin työoloihin aloilla joista ihmiset pakenee. Eikä vaan suunnitella mistä Bangladeshista tänne saisi orjia 4e/h töihin.

t. 2v työttömänä

Vierailija
149/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks on sen verran säästöjä ettei haittaa vaikka karenssia tuliskin... ihmetyttää vaan että mitä työpaikkoja riittää haettavaksi alueilla joilla isot työttömyysluvut? Ja avoimena ainoastaan jotain hoito- tai it-alan paikkoja? 

Töitä pitää hakea noin 80 km säteellä eli jos kotikorttelissa ei ole töitä, niin se ei ole peruste sille, että ei hae työpaikkoja.

Vierailija
150/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työttömistä joutuu sitten hakemaan viikoittain lääkärin, sairaanhoitajan, lähihoitajan ja insinöörin paikkoja oli pätevyyttä eli ei. 

Luepa se lakiehdotus, siellä sanotaan selkeästi, että hyväksyttyjä paikkoja ovat vain ne, joihin sinun voidaan kohtuudella olettaa työllistyvän. Jos haet kokin papereilla lääkäriksi, ei sitä lasketa työnhauksi.

Mistähän niitä kokin paikkoja sitten tehdään syrjäseuduille, pitääkö hakea samaan joka viikko?

Miksi kokin pitäisi jämähtää sinne syrjäseudulle, miksi ei voi hakeutua lähemmäksi työmahdollisuuksia?

Koska michelin-kokeilla on niin vähän työmahdollisuuksia ja rivikokin palkoilla ei makseta kunnolla edes muuttoa, saati asumista.

Selitä sinä, miksi kokin pitäisi muuttaa ikäviin elinoloihin paskalla palkalla? Ai niin, kyllä työttömän pitää!

Vierailija
151/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun niitä sopivia paikkoja ei yksinkertaisesti ole??

On sellaisia, joiden vaatimukset useimmat täyttävät. Se on sitten eri asia, oletko niistä kiinnostunut.

No en todellakaan voi hakea lääkärin, sairaanhoitajan, hammaslääkärin, fysioterapeutin, kirvesmiehen, putkiasentajan, sähkömiehen tms paikkaa.

Ei niistä ollutkaan kyse, vaan töistä, joiden vaatimukset useimmat työikäiset ja -kykyiset täyttävät (mutta joista moni ei ole kiinnostunut, jos rahaa saa muuten tekemättä mitään)

Vierailija
152/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs on nyt ne viikottaiset pakkolaki-mielenosoitukset eduskunnan portailla?

Vierailija
153/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälti nuo näyttää saavan tahtonsa läpi kun lakeja valiokunnissa säädetään ja kuunnellaan asiantuntijakommentteja. Poliitikothan ei työttömyydestä yleensä tiedä mitään tai työnhaustakaan juurikaan, varsinkaan pitkäaikaistuneesta työttömyydestä. Niinpä nuo kuuntelee ministeriöiden asiantuntijoita ja muita sopivaksi katsottuja tahoja esim. ay-liikettä tämän hallituksen aikaan. 

Vierailija
154/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.

Niinpä, työnhakijan työ on hakea töitä ja hänelle vieläpä maksetaan siitä. Työnhakijaksi ilmoittautuminen on vapaaehtoista, ja jos ilmoittautuu työkkäriin työnhakijaksi, miksi sitten ihmettelee, jos työnhakijan tukien saamiseksi edellytetään, että yrittää tosissaan työllistyä? 

Eli rautalangasta: Työnhakijaksi ei tarvitse ilmoittautua, ja jos ilmoittautuu, sitten on loogista, että on pyrittävä työllistymään toisen palvelukseen, elättämään itsensä yrittäjänä tai opiskelemaan. Hattu päästä kaikille, jotka eivät halua jämähtää tukien varassa elämään, ja heitä on paljon, ja ymmärrän työkyvyltään rajoittuneita ihmisiä, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi pysty töihin, mutta paheksun sellaista, ettei edes yritetä työllistyä tai kehittää taitoja/osaamista, jonka avulla aletaan ottaa vastuuta omasta elatuksesta.

Olen nyt 5 vuotta ollut vakituisesti työsuhteessa hoitoalalla osa-aikatyössä joka toinen viikko samassa firmassa ja olen työtön työnhakija jotta saan soviteltua päivärahaa liitosta. Saan myös TT tukea. Syitä miksi näin en ala kertomaan sen tarkemmin. Olen saanut ja saan olla täysin rauhassa työkkäriltä :)

Olen eri henkilö, mutta ihmettelen miksi jos ko henkilö on saanut järjesteltyä itselleen sopivat olosuhteet, se häiritsee sinua? Miksi tällaisen henkilön pitäisi olla lisänä kuormittamassa TE-palveluita? Miksi ei oteta ihmisten yksilöllisiä tilanteita huomioon? Olen se, joka kirjoitti erityisammattioppilaitoksesta valmistuneesta nuoresta. Olen pienipalkkainen työntekijä ja koska nuori asuu  kanssani samassa taloudessa hänen työttömyysetuuttaan (noin 500e/kk) laskee minun palkkani.  Minun ei todellakaan kannattaisi siis käydä töissä, jos haluaisin keinotella.

Täällä on hyvin käynyt esiin, että jokaisen tilanne voi olla hyvinkin erilainen ja ilmeisesti koko järjestelmä vain haluaa niputtaa kaikki samaan läjään, jolloin on jotenkin kätevämpää mätkiä ihmisiä päähän pelkkinä tilastonumeroina.

Miksi oletat, että faktan kertominen kertoo siitä, että jokin asia häiritsee minua. Jokaisella palstalaisella oli mahdollisuus ottaa kantaa lakiesitykseen, nyt on turha itkeä kaatunutta maitoa. Siellä tulevassa laissa todetaan aika selkeästi, että osa-aikatyö ei "vapauta" työnhakijaa "olemaan rauhassa".

Ei tietenkään vapauta. Miksi huvi päässä kuitenkin vapauttaa olemaan kotona ja saamaan sosiaaliturvan ja eläkkeen, vaikka ei osallistu maksamiseen ollenkaan? Näitä kysymyksiä pitää avoimesti käsitellä. Muuten meillä on kohta jengiä, joilla ei kiinnosta työ vaan pelkkä palkka.

Vierailija
155/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää kiusantekoahan tuo on. Ihmiset halutaan ajaa mt-palveluiden piiriin. Toivottavasti myös mt-palveluiden määrää lisätään samassa suhteessa koska muuten voi tulla rumaa jälkeä.

Voi hellanlettas sentään.

Työttömän selkäranka katkeaa ja  mielenterveys romahtaa, jos joutuu hakemaan töitä. 

Jännää että tuolla lapsentasoisuudella joku on ilmeisesti palkkatyössä? Hellanduudeli! Kohta onkin aika vetää lounasta pikkupikku nassuun!

Vierailija
156/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kertoo kyllä paljon ihmisestä, jos valittaa siitä, että työttömänä pitäisi tehdä 1 työhakemus viikossa. Poislukien ne, joilla on oikeasti terveydellisiä ongelmia. Jos ei paikkakunnalla ole töitä, voi varmaan hakea myös toiselta paikkakunnalta, vaikkei oikeasti olisikaan halukas muuttamaan. Ihan oikeasti kukaan ei joudu töihin pelkän hakemuksen vuoksi jos ei halua, ei töiden saaminen ole niin helppoa. Se on jännä, että toisaalla valitetaan, kun mikään ei riitä ja mitenkään ei töihin pääse, ja sitten kun toisaalla pakotetaan työnhakuun niin katsotaan että = pakotetaan töihin. Enkä edes tarkoita, että pitäisi vetää hakemus ihan leikiksi, vaan voi tehdä ihan asiallisen hakemuksen, joka kuitenkin selvästi viestii sen, että et ole tähän työhön sopiva. Ei luulisi olevan niin vaikeaa.

Kuten täällä onkin jo sanottu, ei työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen ole pakollista. Jos pärjää muilla tavoin, niin siitä vaan. Luin jokin aika sitten erittäin hyvän kommentin joka sopii myös tähän ja menee jotakuinkin näin "ihmisillä tuntuu olevan nykypäivänä vain oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia tai vastuuta". Niin tässäkin. Työttömillä on oikeus työttömyystukeen koska hyvinvointivaltio, mutta ei velvollisuutta tehdä yhtään mitään edes näennäisesti työllistymisensä eteen.

Joku kuitenkin tätä kommentoin, niin kerron, että olen itsekin ollut työttömänä. Tein varmasti keskimäärin ainakin yhden hakemuksen viikossa. Ja ihan kunnollisen hakemuksen, eli niihin kului oikeasti aikaa. Olisin mukisematta siihen päälle tehnyt vielä 1 feikkihakemuksen viikossa, jos tätä olisi vaadittu.

Kun taas tuota 2 viikon välein soittelua en ihan ymmärrä. Se kuulostaa vain TE-toimiston resurssien hukkaamiselta, kun oman kokemuksen mukaan puhelut oli lähinnä: "oletko hakenut työpaikkoja? tarvitsetko johonkin tukea? ahaa, no sitten soittelen 3kk päästä uudelleen, jollei tilanne muutu, heihei". Oli ilo lukea tuo yksi aiempi kommentti, jossa työnhakija koki saaneensa apua ja tukea TE-toimiston tyypiltä. Hyvä että joillain niinkin! Toki koen että itse en myöskään tarvinnut tukea, joten hyvä, jos ne osaavammat tyypit tukivat muita kuin minua.

Se ei ole soitto 2 vko välein, se on käynti eli tapaaminen. Tosin esim. kunnat eivät tätä halua, heille riittää soitto, koska kuulemma on noloa koko ajan kysellä, että saitko töitä.

Tapaaminen 2vkon välein on mahdotonta toteuttaa. Siihen tarvitaan runsaasti haastattelijoita ja esim tiloja missä tuo tehdään. Eli kaupungissa 50 000 työtöntä, tarkoittaa 25 000 tapaamista viikossa. Laskekaa siitä mitkä resurssit tuohon tarvitaan.

Koronarokotukset onnistuivat esim. urheiluhalleissa, miksi ei myös työttömien tapaamiset?

Vierailija
157/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kirjoitti:

Pääosin esim. Henk.koht avustajien työ on osa-aikatyötä eli heidän pitäisi lopettaa se ja ihmiset jäisivät ilman avustajia? Ehkä sitten työnantajat pitää velvoittaa muuttaa työ väkisin koko-aikatyöksi että siellä asiakkaalla sitten vaikka pyöritellään sormia esim. se 8 tuntia päivässä tai niin monta tuntia että muuttuu kokoaikatyöksi

Vierailija
158/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks on sen verran säästöjä ettei haittaa vaikka karenssia tuliskin... ihmetyttää vaan että mitä työpaikkoja riittää haettavaksi alueilla joilla isot työttömyysluvut? Ja avoimena ainoastaan jotain hoito- tai it-alan paikkoja? 

Töitä pitää hakea noin 80 km säteellä eli jos kotikorttelissa ei ole töitä, niin se ei ole peruste sille, että ei hae työpaikkoja.

Tiedätkö että julkinen liikenne ei toimi juuri missään suurimpien kaupunkien ulkopuolella niin että autoton/kortiton ihminen pystyy töihin matkustamaan kymmenien kilsojen päähän? 

Vierailija
159/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen valmiin hakemuksen, vaihdan aina sit vaan firman nimen mihin hän. Tai jos oikein laiskottaa, en laita edes firman nimeä, haen vaan sillä yleispätevällä hakemuksella.

Voin jakaa tähän sen hakemuksen niin voitte käyttää sitä:

Hei, haen töitä. Ottakaa yhteyttä jos tarvitsette työntekijää

Hei, työkkärin täti tässä. Valitettavasti tekemäsi hakemus ei vastaa niitä vaatimuksia, joista kanssasi on keskusteltu, joten valitettavasti toistuvan toiminnan vuoksi asiasi on siirretty asiantuntijakäsittelyyn ja etuuden maksaminen on toistaiseksi keskeytetty.

Niinpä. Hakemukseen täytyy panostaa, mutta se kannattaa tehdä ovelasti niin että käyttää mahdollisimman kuluneita, ympäripyöreitä ilmaisuja ja esittää osaavaa ja innostunutta kertomatta oikeasti mitään. Tyyliin "Olen ahkera ja tulen kaikkien kanssa toimeen. Haluan kovasti töihin yritykseenne, koska tarjoamanne työpaikka vaikuttaa niin mielenkiintoiselta. Olen teille täydellinen työntekijä."

Minä sain työkkärilta työtarjouksen eksoottista tavaraa tuovaan yritykseen, jonka omistajiston taustoista löytyi tuore tuomio ihmissalakuljetuksesta (hakivat siis palkkatuettua työntekijää). Lisäsin hakemukseeni, että olen tarkka ja lakihenkinen. En valitettavasti saanut paikkaa.

Vierailija
160/1269 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kannattaa hakea vain yhteiskunnan rahaa. Se on loputon kassa ja kaikille, paitsi ahkerille, riittää.