IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...
Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta
Kommentit (1269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kertoo kyllä paljon ihmisestä, jos valittaa siitä, että työttömänä pitäisi tehdä 1 työhakemus viikossa. Poislukien ne, joilla on oikeasti terveydellisiä ongelmia. Jos ei paikkakunnalla ole töitä, voi varmaan hakea myös toiselta paikkakunnalta, vaikkei oikeasti olisikaan halukas muuttamaan. Ihan oikeasti kukaan ei joudu töihin pelkän hakemuksen vuoksi jos ei halua, ei töiden saaminen ole niin helppoa. Se on jännä, että toisaalla valitetaan, kun mikään ei riitä ja mitenkään ei töihin pääse, ja sitten kun toisaalla pakotetaan työnhakuun niin katsotaan että = pakotetaan töihin. Enkä edes tarkoita, että pitäisi vetää hakemus ihan leikiksi, vaan voi tehdä ihan asiallisen hakemuksen, joka kuitenkin selvästi viestii sen, että et ole tähän työhön sopiva. Ei luulisi olevan niin vaikeaa.
Kuten täällä onkin jo sanottu, ei työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen ole pakollista. Jos pärjää muilla tavoin, niin siitä vaan. Luin jokin aika sitten erittäin hyvän kommentin joka sopii myös tähän ja menee jotakuinkin näin "ihmisillä tuntuu olevan nykypäivänä vain oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia tai vastuuta". Niin tässäkin. Työttömillä on oikeus työttömyystukeen koska hyvinvointivaltio, mutta ei velvollisuutta tehdä yhtään mitään edes näennäisesti työllistymisensä eteen.
Joku kuitenkin tätä kommentoin, niin kerron, että olen itsekin ollut työttömänä. Tein varmasti keskimäärin ainakin yhden hakemuksen viikossa. Ja ihan kunnollisen hakemuksen, eli niihin kului oikeasti aikaa. Olisin mukisematta siihen päälle tehnyt vielä 1 feikkihakemuksen viikossa, jos tätä olisi vaadittu.
Kun taas tuota 2 viikon välein soittelua en ihan ymmärrä. Se kuulostaa vain TE-toimiston resurssien hukkaamiselta, kun oman kokemuksen mukaan puhelut oli lähinnä: "oletko hakenut työpaikkoja? tarvitsetko johonkin tukea? ahaa, no sitten soittelen 3kk päästä uudelleen, jollei tilanne muutu, heihei". Oli ilo lukea tuo yksi aiempi kommentti, jossa työnhakija koki saaneensa apua ja tukea TE-toimiston tyypiltä. Hyvä että joillain niinkin! Toki koen että itse en myöskään tarvinnut tukea, joten hyvä, jos ne osaavammat tyypit tukivat muita kuin minua.
Se ei ole soitto 2 vko välein, se on käynti eli tapaaminen. Tosin esim. kunnat eivät tätä halua, heille riittää soitto, koska kuulemma on noloa koko ajan kysellä, että saitko töitä.
Tapaaminen 2vkon välein on mahdotonta toteuttaa. Siihen tarvitaan runsaasti haastattelijoita ja esim tiloja missä tuo tehdään. Eli kaupungissa 50 000 työtöntä, tarkoittaa 25 000 tapaamista viikossa. Laskekaa siitä mitkä resurssit tuohon tarvitaan.
Mihin se digiloikka katosi? Eikai kukaan tosissaan ole vaatimassa ihmisiä paikan päälle? Nämä kaikki voi hoitaa etänä, tarvittaessa vaikka teamsillä niin täti / setä voi tarkistaa työttömän ulkonäön samalla.
Itse olen kyllä työttömyyden aikana saanut tosi kivaa ja hyvää palvelua työvoimatoimistosta, joten en nyt heitä lähtisi haukkumaan tässä yhteydessä.
Digiloikka katosi tutkimustuloksiin, joiden mukaan digi mahdollistaa lusmuilun liian helposti. Tapaaminen pakottaa keskeyttämään kivan arjen ja saapumaan paikalle, enää ei voi joka kerta työkkärin soittaessa sulkeutua vessaan paskalle ja sitten vetämään vessaa ihan vain osoittaakseen, että ei ole työhaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömistä joutuu sitten hakemaan viikoittain lääkärin, sairaanhoitajan, lähihoitajan ja insinöörin paikkoja oli pätevyyttä eli ei.
Täyttä hulluutta koko "työllistämis"malli.
Luepa se lakiehdotus, siellä sanotaan selkeästi, että hyväksyttyjä paikkoja ovat vain ne, joihin sinun voidaan kohtuudella olettaa työllistyvän. Jos haet kokin papereilla lääkäriksi, ei sitä lasketa työnhauksi.
Mistähän niitä kokin paikkoja sitten tehdään syrjäseuduille, pitääkö hakea samaan joka viikko?
Miksi kokin pitäisi jämähtää sinne syrjäseudulle, miksi ei voi hakeutua lähemmäksi työmahdollisuuksia?
No jos ei halua mihinkään kaupunkiin muuttaa? Ei sen syyn tarvi olla sen ihmeellisempi. Sekä vaikka joku haluaisi niin mitä järkeä muuttaa esim. Helsinkiin kun ei siellä heidän omatkaan työttömät työllisty. Sitten kun kaikki työkykyiset kokit ovat saaneet työpaikan esim. Helsingissä nii vasta sitten on ehkä järkeä Kokin muuttaa jos haluaa.
Saisinko linkin uutiseen? En löytänyt sitä Iltasanomien sivuilta äsken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lakiesitys on pikkutyttöhallituksen yritys näyttää miten he panostavat työllisyyteen. Kaikilla on tiedossa ettei ns pakkohakeminen lisää yhtään työpaikkoja. Vain kysyntä ja kulutus luo uusia työpaikkoja.
Tämä aktiivimalli 1003 vain lisää ärsytystä, sekä työnantajille että hakijoille. Lopputuloksena te-työpaikat vähenevät, ei kukaan halua sitä hakemustulvaa joista 80% aivan turhia.Pikkutyttöjen pitää jotain yrittää, ettei päästä moittimaan ettei mitään ole tehty. Säälittävää hallitus ja mariini, olette täysin kyvyttömiä tehtäväänne.
Firmat sulkevat toimipisteitä, koska ei löydy työntekijöitä. Työttömät puolestaan ilmoittavat, että työ ei kelpaa, etuudet on parempia.
Ja mikähän palkkaa maksava firma on sulkenut toimipisteen siksi ettei työvoimaa löydy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kertoo kyllä paljon ihmisestä, jos valittaa siitä, että työttömänä pitäisi tehdä 1 työhakemus viikossa. Poislukien ne, joilla on oikeasti terveydellisiä ongelmia. Jos ei paikkakunnalla ole töitä, voi varmaan hakea myös toiselta paikkakunnalta, vaikkei oikeasti olisikaan halukas muuttamaan. Ihan oikeasti kukaan ei joudu töihin pelkän hakemuksen vuoksi jos ei halua, ei töiden saaminen ole niin helppoa. Se on jännä, että toisaalla valitetaan, kun mikään ei riitä ja mitenkään ei töihin pääse, ja sitten kun toisaalla pakotetaan työnhakuun niin katsotaan että = pakotetaan töihin. Enkä edes tarkoita, että pitäisi vetää hakemus ihan leikiksi, vaan voi tehdä ihan asiallisen hakemuksen, joka kuitenkin selvästi viestii sen, että et ole tähän työhön sopiva. Ei luulisi olevan niin vaikeaa.
Kuten täällä onkin jo sanottu, ei työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen ole pakollista. Jos pärjää muilla tavoin, niin siitä vaan. Luin jokin aika sitten erittäin hyvän kommentin joka sopii myös tähän ja menee jotakuinkin näin "ihmisillä tuntuu olevan nykypäivänä vain oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia tai vastuuta". Niin tässäkin. Työttömillä on oikeus työttömyystukeen koska hyvinvointivaltio, mutta ei velvollisuutta tehdä yhtään mitään edes näennäisesti työllistymisensä eteen.
Joku kuitenkin tätä kommentoin, niin kerron, että olen itsekin ollut työttömänä. Tein varmasti keskimäärin ainakin yhden hakemuksen viikossa. Ja ihan kunnollisen hakemuksen, eli niihin kului oikeasti aikaa. Olisin mukisematta siihen päälle tehnyt vielä 1 feikkihakemuksen viikossa, jos tätä olisi vaadittu.
Kun taas tuota 2 viikon välein soittelua en ihan ymmärrä. Se kuulostaa vain TE-toimiston resurssien hukkaamiselta, kun oman kokemuksen mukaan puhelut oli lähinnä: "oletko hakenut työpaikkoja? tarvitsetko johonkin tukea? ahaa, no sitten soittelen 3kk päästä uudelleen, jollei tilanne muutu, heihei". Oli ilo lukea tuo yksi aiempi kommentti, jossa työnhakija koki saaneensa apua ja tukea TE-toimiston tyypiltä. Hyvä että joillain niinkin! Toki koen että itse en myöskään tarvinnut tukea, joten hyvä, jos ne osaavammat tyypit tukivat muita kuin minua.
Se ei ole soitto 2 vko välein, se on käynti eli tapaaminen. Tosin esim. kunnat eivät tätä halua, heille riittää soitto, koska kuulemma on noloa koko ajan kysellä, että saitko töitä.
Tapaaminen 2vkon välein on mahdotonta toteuttaa. Siihen tarvitaan runsaasti haastattelijoita ja esim tiloja missä tuo tehdään. Eli kaupungissa 50 000 työtöntä, tarkoittaa 25 000 tapaamista viikossa. Laskekaa siitä mitkä resurssit tuohon tarvitaan.
Mihin se digiloikka katosi? Eikai kukaan tosissaan ole vaatimassa ihmisiä paikan päälle? Nämä kaikki voi hoitaa etänä, tarvittaessa vaikka teamsillä niin täti / setä voi tarkistaa työttömän ulkonäön samalla.
Itse olen kyllä työttömyyden aikana saanut tosi kivaa ja hyvää palvelua työvoimatoimistosta, joten en nyt heitä lähtisi haukkumaan tässä yhteydessä.
Eihän etätyökään yksityisellä onnistu, vieläkään, joten miksi viranomaisen toiminnan pitäisi onnistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lakiesitys on pikkutyttöhallituksen yritys näyttää miten he panostavat työllisyyteen. Kaikilla on tiedossa ettei ns pakkohakeminen lisää yhtään työpaikkoja. Vain kysyntä ja kulutus luo uusia työpaikkoja.
Tämä aktiivimalli 1003 vain lisää ärsytystä, sekä työnantajille että hakijoille. Lopputuloksena te-työpaikat vähenevät, ei kukaan halua sitä hakemustulvaa joista 80% aivan turhia.Pikkutyttöjen pitää jotain yrittää, ettei päästä moittimaan ettei mitään ole tehty. Säälittävää hallitus ja mariini, olette täysin kyvyttömiä tehtäväänne.
Firmat sulkevat toimipisteitä, koska ei löydy työntekijöitä. Työttömät puolestaan ilmoittavat, että työ ei kelpaa, etuudet on parempia.
Sulkee kun ilmaista työvoimaa ei löydy tai 5€ tuntipalkalla.
Juuri tästä syystä meillä on työttömiä eli työpaikka katsotaan aina uhaksi omalle kivalle elämälle. Keksitään tekosyitä ja oletuksia, jotta voi osoittaa, ettei töihin pidä mennä kenenkään.
Teen valmiin hakemuksen, vaihdan aina sit vaan firman nimen mihin hän. Tai jos oikein laiskottaa, en laita edes firman nimeä, haen vaan sillä yleispätevällä hakemuksella.
Voin jakaa tähän sen hakemuksen niin voitte käyttää sitä:
Hei, haen töitä. Ottakaa yhteyttä jos tarvitsette työntekijää
Tuollainen onkin todella hienoa täällä pienillä paikkakunnilla jossa ei riitä työpaikat tuollaiseen. Luojan kiitos itse olen töissä, että ei tarvitse tuollaiseen pelleilyyn osallistua.
Miten nämä jutut muka parantaa työllistymistä? Ei nämä lisää niitä työnantajia jotka ovat valmiitaa maksamaan kunnolista palkkaa. Moni yritys haluaa kyllä työntekijöitä, mutta ei olla valmiita maksamaan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen valmiin hakemuksen, vaihdan aina sit vaan firman nimen mihin hän. Tai jos oikein laiskottaa, en laita edes firman nimeä, haen vaan sillä yleispätevällä hakemuksella.
Ne hakemukset käydään läpi haastatteluissa virkailijan kanssa. . Jokaisen hakemuksen tulee olla sellainen, että se osoittaa kiinnostuksesi juuri siihen kyseiseen työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, ettei koko maailma pyöri pelkästään työttömien ympärillä? Työnhaussa on myös toinen osapuoli eli työnantaja, jolle turhien hakemusten käsittely aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Lisäksi pakkohakemusten tulva johtaa helposti siihen, että töihin oikeasti haluavien työttömien on vaikeampi päästä haastatteluun, koska työttömän tekemä hakemus on lähtökohtaisesti epäilyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.
Niinpä, työnhakijan työ on hakea töitä ja hänelle vieläpä maksetaan siitä. Työnhakijaksi ilmoittautuminen on vapaaehtoista, ja jos ilmoittautuu työkkäriin työnhakijaksi, miksi sitten ihmettelee, jos työnhakijan tukien saamiseksi edellytetään, että yrittää tosissaan työllistyä?
Eli rautalangasta: Työnhakijaksi ei tarvitse ilmoittautua, ja jos ilmoittautuu, sitten on loogista, että on pyrittävä työllistymään toisen palvelukseen, elättämään itsensä yrittäjänä tai opiskelemaan. Hattu päästä kaikille, jotka eivät halua jämähtää tukien varassa elämään, ja heitä on paljon, ja ymmärrän työkyvyltään rajoittuneita ihmisiä, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi pysty töihin, mutta paheksun sellaista, ettei edes yritetä työllistyä tai kehittää taitoja/osaamista, jonka avulla aletaan ottaa vastuuta omasta elatuksesta.
Olen nyt 5 vuotta ollut vakituisesti työsuhteessa hoitoalalla osa-aikatyössä joka toinen viikko samassa firmassa ja olen työtön työnhakija jotta saan soviteltua päivärahaa liitosta. Saan myös TT tukea. Syitä miksi näin en ala kertomaan sen tarkemmin. Olen saanut ja saan olla täysin rauhassa työkkäriltä :)
Onneksi tulevassa mallissa myös sinä saat tapaamiset ja työnhakuvelvoitteen!
Olen eri henkilö, mutta ihmettelen miksi jos ko henkilö on saanut järjesteltyä itselleen sopivat olosuhteet, se häiritsee sinua? Miksi tällaisen henkilön pitäisi olla lisänä kuormittamassa TE-palveluita? Miksi ei oteta ihmisten yksilöllisiä tilanteita huomioon? Olen se, joka kirjoitti erityisammattioppilaitoksesta valmistuneesta nuoresta. Olen pienipalkkainen työntekijä ja koska nuori asuu kanssani samassa taloudessa hänen työttömyysetuuttaan (noin 500e/kk) laskee minun palkkani. Minun ei todellakaan kannattaisi siis käydä töissä, jos haluaisin keinotella.
Täällä on hyvin käynyt esiin, että jokaisen tilanne voi olla hyvinkin erilainen ja ilmeisesti koko järjestelmä vain haluaa niputtaa kaikki samaan läjään, jolloin on jotenkin kätevämpää mätkiä ihmisiä päähän pelkkinä tilastonumeroina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän palkkaa maksava firma on sulkenut toimipisteen siksi ettei työvoimaa löydy?
Noin 14 e/h, pitää olla keskiasteen ammatillinen koulutus. Tähän ilta- ja lauantailisät, jos haluaa tehdä iltavuoroa tai lauantaita.
Vierailija kirjoitti:
Hei, työkkärin täti tässä. Valitettavasti tekemäsi hakemus ei vastaa niitä vaatimuksia, joista kanssasi on keskusteltu, joten valitettavasti toistuvan toiminnan vuoksi asiasi on siirretty asiantuntijakäsittelyyn ja etuuden maksaminen on toistaiseksi keskeytetty.
Näyttää Suomessa olevan valloillaan päättäjiä myöten se harhakuva, että työnhakija hakee työpaikkoja tukien, eikä työpaikkailmoituksen avoimen työpaikan takia. Ei ihme ettei mikään tässä systeemissä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmentää tässä keississä eniten se, että miten töiden pakkohakeminen lisää työpaikkoja? Tai siis jos työpaikkaan A on ennen hakenut vaikkapa 50 ihmistä töihin ja nyt sinne hakee pakkohakujen takia 100 ihmistä töihin, niin siltihän sinne otetaan vain se 1 ihminen töihin?
Se on sitä korkeampaa matematiikkaa, jota ei tavallinen tallaaja ymmärrä.
Jos työttömille halutaan hakupakko, se pitäisi kohdistaa vain niihin yrityksiin, jotka omasta aloitteestaan lähestyy työkkäriä ja pyytää apua työntekijän löytämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, työkkärin täti tässä. Valitettavasti tekemäsi hakemus ei vastaa niitä vaatimuksia, joista kanssasi on keskusteltu, joten valitettavasti toistuvan toiminnan vuoksi asiasi on siirretty asiantuntijakäsittelyyn ja etuuden maksaminen on toistaiseksi keskeytetty.
Niinpä. Hakemukseen täytyy panostaa, mutta se kannattaa tehdä ovelasti niin että käyttää mahdollisimman kuluneita, ympäripyöreitä ilmaisuja ja esittää osaavaa ja innostunutta kertomatta oikeasti mitään. Tyyliin "Olen ahkera ja tulen kaikkien kanssa toimeen. Haluan kovasti töihin yritykseenne, koska tarjoamanne työpaikka vaikuttaa niin mielenkiintoiselta. Olen teille täydellinen työntekijä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömistä joutuu sitten hakemaan viikoittain lääkärin, sairaanhoitajan, lähihoitajan ja insinöörin paikkoja oli pätevyyttä eli ei.
Täyttä hulluutta koko "työllistämis"malli.
Luepa se lakiehdotus, siellä sanotaan selkeästi, että hyväksyttyjä paikkoja ovat vain ne, joihin sinun voidaan kohtuudella olettaa työllistyvän. Jos haet kokin papereilla lääkäriksi, ei sitä lasketa työnhauksi.
Mistähän niitä kokin paikkoja sitten tehdään syrjäseuduille, pitääkö hakea samaan joka viikko?
Miksi kokin pitäisi jämähtää sinne syrjäseudulle, miksi ei voi hakeutua lähemmäksi työmahdollisuuksia?
No jos ei halua mihinkään kaupunkiin muuttaa? Ei sen syyn tarvi olla sen ihmeellisempi. Sekä vaikka joku haluaisi niin mitä järkeä muuttaa esim. Helsinkiin kun ei siellä heidän omatkaan työttömät työllisty. Sitten kun kaikki työkykyiset kokit ovat saaneet työpaikan esim. Helsingissä nii vasta sitten on ehkä järkeä Kokin muuttaa jos haluaa.
Miksi oletat, että ainut vaihtoehto on muuttaa kaupunkiin? Miksi oletat, että olet ikuisesti oikeutettu nostamaan yhteiskunnan tukia tekemättä mitään työllistymisesti eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, ettei koko maailma pyöri pelkästään työttömien ympärillä? Työnhaussa on myös toinen osapuoli eli työnantaja, jolle turhien hakemusten käsittely aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Lisäksi pakkohakemusten tulva johtaa helposti siihen, että töihin oikeasti haluavien työttömien on vaikeampi päästä haastatteluun, koska työttömän tekemä hakemus on lähtökohtaisesti epäilyttävä.
Miksi sitten työnantajajärjestöt, EK ja Suomen Yrittäjät eivät vastusta kiivaasti uudista? Kenen etua he oikein ajavat?
Onneks on sen verran säästöjä ettei haittaa vaikka karenssia tuliskin... ihmetyttää vaan että mitä työpaikkoja riittää haettavaksi alueilla joilla isot työttömyysluvut? Ja avoimena ainoastaan jotain hoito- tai it-alan paikkoja?
Työtön voi opiskella omaehtoisesti etuuden turvin, mutta vain työllistävälle alalle eikä uutta unelmaa. Sitä näköjään pidetään jotenkin oudolla tavalla epäinhimillisenä?
Koska meille on tullut tällainen erityinen ryhmä, jolle kuuluvat kaikki oikeudet, mutta ei mitään velvollisuuksia vain siksi, että he ovat työttömiä?