Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvittelin ennen esimiesasemaan joutumista olevani pehmeän hr:n kannattaja, mutta huomaan että en olekaan

Vierailija
06.10.2021 |

Hassua

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan puhutaan kuntasektorista.

Mäkin sain perintönä pari pitkän linjan työntekijää. Toinen on niin sekava ja vaikeaselkoinen, että jokainen palaveri on kuin yrittäisi ratkaista Rosettan kiveä.

Toisella on varmaan alkava muistisairaus tai sitten joku muu vajavuus, hänelle ei voi antaa mitään isompaa itsenäistä tehtävää, vaan pitää kaikki tarkistaa. Esimiehenä minulla ei oikeasti olisi aikaa pitää näitä kädestä. Mutta tiedän, että he tulevat jäämään tuolta vielä eläkkeelle. Muut ovat täysipäisiä ja ammattitaitoisia, ja varmasti vaihtavat paikkaa viiden vuoden sisällä.

Kiitos että sain avautua.

Repesin :D. Kiitos kun jaoit!

-ap

Vierailija
62/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippakivelle kirjallinen varoitus ja selkeät tavoitteet, joiden pitää täyttyä tietyllä ajanjaksolla, jotta työsuhde jatkuu. Benchmarkina ei voi olla tiimin parhaan työntekijän suoritus, mutta joku keskitason tekeminen.

Itse olen HR ja inhoan sitä, kun nössöt esimiehet eivät saa aikaiseksi ottaa ongelmia puheeksi työntekijän kanssa, vaan odottavat HR:n hoitavan kaiken likaisen työn. AP ei sentään vaikuta tällaiselta pullamössöltä.

No täähän ei kuulu meidän tapaan toimia, joten jatkamme päänsilittelylinjalla ja toivomme parasta. 

-ap

Valitettavasti asiaan puuttumattomuus vahvistaa sitä oletusta, että alisuorittaminen on hyväksyttyä ja jatkossa muutosta on vielä vaikeampi saada aikaan. Kumma, ettei johtoa kiinnosta. Mitataanko teillä suoriutumista jotenkin?

T: Se jolle vastasit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin sain perintönä pari pitkän linjan työntekijää. Toinen on niin sekava ja vaikeaselkoinen, että jokainen palaveri on kuin yrittäisi ratkaista Rosettan kiveä.

Toisella on varmaan alkava muistisairaus tai sitten joku muu vajavuus, hänelle ei voi antaa mitään isompaa itsenäistä tehtävää, vaan pitää kaikki tarkistaa. Esimiehenä minulla ei oikeasti olisi aikaa pitää näitä kädestä. Mutta tiedän, että he tulevat jäämään tuolta vielä eläkkeelle. Muut ovat täysipäisiä ja ammattitaitoisia, ja varmasti vaihtavat paikkaa viiden vuoden sisällä.

Kuntasektorilla se vaan on niin, että organisaation olemassa pointti ei ole tuottaa voittoa eikä vain tuottaa palveluita kuntalaisille vaan myös tietty sosiaalinen vastuu eli tarjota työtä kaikenlaisille kuntalaisille, myös vähän vajakeille tai hitaille tai niille joilla on elämässä vaikeaa. Jos onat arvot sotii tätä sosiaalista vastuuta vastaan niin ei ole ehkä oikea paikka olla pomona töissä.

Vierailija
64/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyse yksityisestä firmasta, niin työntekijöillä voi olla erilaiset palkat. Niillä tehokkaammilla palkka nousee ja sillä joka ei hallitse hommiaan, ei nouse.

Vierailija
65/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippakivelle kirjallinen varoitus ja selkeät tavoitteet, joiden pitää täyttyä tietyllä ajanjaksolla, jotta työsuhde jatkuu. Benchmarkina ei voi olla tiimin parhaan työntekijän suoritus, mutta joku keskitason tekeminen.

Itse olen HR ja inhoan sitä, kun nössöt esimiehet eivät saa aikaiseksi ottaa ongelmia puheeksi työntekijän kanssa, vaan odottavat HR:n hoitavan kaiken likaisen työn. AP ei sentään vaikuta tällaiselta pullamössöltä.

No täähän ei kuulu meidän tapaan toimia, joten jatkamme päänsilittelylinjalla ja toivomme parasta. 

-ap

Valitettavasti asiaan puuttumattomuus vahvistaa sitä oletusta, että alisuorittaminen on hyväksyttyä ja jatkossa muutosta on vielä vaikeampi saada aikaan. Kumma, ettei johtoa kiinnosta. Mitataanko teillä suoriutumista jotenkin?

No kun sen henkiset ominaisuudet ei tällä hetkellä kestä vaatimuksia normaaliin suoriutumiseen, eli sen kanssa pitää nyt vaan pärjätä ja toivoa että sais pysymään sen välillä töissäkin (tosin helpompaa on kun on saikulla)

-ap

Vierailija
66/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyse yksityisestä firmasta, niin työntekijöillä voi olla erilaiset palkat. Niillä tehokkaammilla palkka nousee ja sillä joka ei hallitse hommiaan, ei nouse.

Tähän on mulla onneksi mahdollisuudet vaikuttaa

-ap

Vierailija
67/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kusi noussut/nousemassa päähän?

Sitäkin valta helposti tuo tullessaan...

PS: Pieni valta päihdyttää varmemmin kuin isompi...

Hehe, tuoreella esimiehellä monesti saattaa olla vähän olla sellainen ylikorostunut aseman tiedostavuus. Sitten kun huomaa tarvitsevansa sen jonkun alaisen tietoja tai taitoja niin se tuo nöyryyttä.

Enemmän minua aloittajana huolestuttaisi selvä luontaisen johtajuuden puute jos sitä omaa johtamisen tapaa pitää oikein strategioida ja pohtia kuinka osaisi toimia taipumustensa vastaisesti kun yrityksen kulttuuri sitä edellyttää.

Vierailija
68/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No kun sen henkiset ominaisuudet ei tällä hetkellä kestä vaatimuksia normaaliin suoriutumiseen, eli sen kanssa pitää nyt vaan pärjätä ja toivoa että sais pysymään sen välillä töissäkin (tosin helpompaa on kun on saikulla)

-ap

No toivo, että saikuttaa pitkään. Sekin riittää irtisanomisperusteeksi eli ei sovellu työhön, kun on riittävän pitkään pois. Mutta tarvitaan oikeasti pitkä poissaolo.

Vierailija
69/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ainakaan omalla kohdallani toiminut. Tein täysin mitattavissa olevaa ällistyttävän hyvää tulosta, mutta palkankorotuksessa pihtailtiin kuin tulisi omasta kukkarosta.

Lähdin pois, enkä ole katunut, vaikka nykyään työni on puolet tylsempää, mutta myös puolet paremmin palkattua.

Vierailija
70/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntasektorilla se vaan on niin, että organisaation olemassa pointti ei ole tuottaa voittoa eikä vain tuottaa palveluita kuntalaisille vaan myös tietty sosiaalinen vastuu eli tarjota työtä kaikenlaisille kuntalaisille, myös vähän vajakeille tai hitaille tai niille joilla on elämässä vaikeaa. Jos onat arvot sotii tätä sosiaalista vastuuta vastaan niin ei ole ehkä oikea paikka olla pomona töissä.

No ei kyllä ole. Meillä on aika kovat tulostavoitteet ja vähäiset resurssit. Sillä se käy niin raskaaksi, kun on joukossa semmoisia, joita pitää kannatella ja taluttaa. Varsinaisesti he eivät tee mitään sellaista, mistä voisi irtisanoa, mutta alisuoriutuvat, ja toinenkin tekee pieniä virheitä, jotka myöhemmin kostautuvat.

Kunnalta on vaikea saada ketään irtisanottua. Tiedän parikin, joilla oli paha alkoholismi, mutta heitä ei millään meinattu saada pois.

Vierailija
71/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einstein ei muuten kehittänyt yleistä suhteellisuusteoriaansa missään kahdeksasta neljään -pakertamisessa. Silti yksi ihmiskunnan kannalta katsottuna merkittävimmistä löydöksistä. Hyvin monien tutkijoiden mukaan no. ei olisi ikinä kehittänyt tuota teoriaa missään normikellokorttityössä.

Tässä vähän ajattelemisen aihetta siitä, miten lopputulokset ja aikaansaannoksetkin ovat hyvin vaikeasti mitattavia asioita loppupeleissä... Jonkin protestanttisen etiikan omaavan pomon silmissä Einstein olisi saattanut näyttäytyä laiskottelevna unelmoijana. Opettajansakaan ei uskonut hänestä tulevan yhtikäs mitään...

Vierailija
72/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu käsitys että yksityisellä sektorilla kaikki olisi jotain ylisuoriutujia tai että pitäisi olla jotenkin kehitysvammainen jos työteho jää uupumaan normaalista. Te yllättyisitte siitä minkälaisiin asioihin ihan pienenkin normifirman keskitason esimies oikeasti joutuu puuttumaan ihan tavallisten ihmisten takia.

Vierailija
73/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet taitava esimies niin saat sen riippakivenkin suoriutumaan tehtävistään hyvin. Tai niin vaihtoehtoisesti niin, että tekee mahdollisimman vähän vahinkoa firmalle, jos mikään muu ei auta.

Mutta, jos koet tarvetta "kovalle" toiminnalle niin minulle se kertoo, että sinulta on jotain jäänyt sisäistämättä johtamistyöstä ja se voi vaikeuttaa omaa työtäsi merkittävästi, jos alat sitä linjaa ajamaan.

Et ole välttämättä väärä rekrytointi. Kysymys voi olla myös riittävän kokemuksen puutteesta. Siinä tapauksessa opit asiat kantapään kautta tai uskomalla sen mitä tietyillä kursseilla opetetaan.

Kaunis ajatus mutta kaikkien kohdalla ei vaan mitkään taikatemput aika. Pahimpia on juuri ne jotka ei millään tavalla suoriudu tehtävistään, mutta eivät silti anna riittävästi aihetta irtisanomiseen. Usein he aiheuttavat koko työyhteisön sisällä kiistaa jos kaikki muut tekevät todella paljon enemmän palkkansa eteen.

Tiedän toki tämän, että on olemassa hankalia tyyppejä. Jos heitä ei saada motivoitua niin sitten siirtyvät pienivastuullisempiin hommiin pikkuhiljaa. Jossain vaiheessa tulee organisaatiouudistus, joka hoitaa ongelman tai vaihtavat itse muihin hommiin.

Vierailija
74/85 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille, joka puhui Einsteinin luovuudesta: suurin osa työtehtävistä on tasaista puurtamissa, jossa ei edes odoteta työntekijöiltä luovuutta, vaan ihan vain tehtävien suorittamista. Siinä ei ole aikaa koripallon heittelyyn tai pitkiin ideointirupatteluihin työkavereiden kanssa. Einstein tyypit päätyvät yliopistoon tutkijoiksi ja heillä åitääkin olla pohtimisaikaa.

Vierailija
75/85 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Mene esimieskoulutukseen. Se on välttämätöntä. Esimiehen työ on oma ammattinsa. Johtamiskoulutus on tärkeintä.

Vierailija
76/85 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, harmillista kun joutuu päivittäin tekemään toisin kun mikä itsestä tuntuu oikealta. Vuosia olen kuunnellut mieheni ja opiskelukavereiden kertomaa toimistotyöstä ja ihmetellyt miksi täysi työaika ja kuukausipalkka on niin monen toive kun iso osa ajasta menee muuhun kuin itse työn tekemiseen. 

Minä kannatan napakkaa linjaa johtamisessa ja työn tekemisessä. Ei niin että tavoitteet olisivat mahdottomia saavuttaa, vaan niin että se työaika käytetään työn tekemiseen eikä lässytykseen. Parhaiten se onnistuu mielestäni niin että johto itse näyttää toiminnallaan mihin työaikaa käytetään. Viestintä on selkeää ja henkilökohtaiset asiat selvitetään kahden kesken. Vajaakykyinen työntekijäkin voi tuettuna onnistua työyhteisössä mutta ei niin että muut paikkaavat hänen tehtäviään ja katkeroituvat. 

Firmoissa on erilaisia kulttuureja ja niiden muokkaaminen vie vuosia, voi olla että on turhaa edes yrittää. Itse viihdyn paremmin ehkä vähän jäykästikin johdetussa yrityksessä missä ei vuoroviikoin vaihdeta sitä henkilöä kuka päättää tavoitteista ja tehtävistä. Haluan tietää suorasanaisesti mitä minulta odotetaan jotta voin tehdä työni ja lähteä työpäivän jälkeen kotiin hyvillä mielin. 

Vierailija
77/85 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttusi kuulostaa hieman... hmm... erikoisilta. Johtamisen ja johtajana olemisen oikeastaan ainoa tarkoitus on huolehtia että alaiset pystyy menestymään työssään ja että alaisilla on sellaiset työolosuhteet, että motivaatio pysyy kunnossa ja on mahdollisuus yltää hyviin työsuorituksiin. Millä keinoin sinä sen toteuttaisit itse, siis jos et olisi sidottu teidän firman strategiaan?

No, ensitöikseni johdattaisin yhden riippakiven portin toiselle puolelle, joka ei vain hyysäämisestä ja kädestäpitelemisestä huolimatta suoriudu työstään. Kaksi vuotta sitä olen jo katsellut. Ja saan ko. henkilöltä hyvää palautetta esimiestyöstäni, eli olen onnistunut kyllä hyvin feikkaamaan. En usko että mikään määrä hyysäämistä auttaa tähän henkilöön. On saanut kaiken tuen mitä talolla on tarjota

-ap

Käsittääkseni laki kieltää alaisten portin toiselle puolelle johdattamisen. :D

Vierailija
78/85 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutat nykyistä esimiestäni, joka edelleen tavailee tehtäviään. Hän rekrytoi jatkuvasti uutta henkilökuntaa, koska kukaan ei halua pysyä hänen osastollaan. :)

Vierailija
79/85 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hr?

Vierailija
80/85 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttusi kuulostaa hieman... hmm... erikoisilta. Johtamisen ja johtajana olemisen oikeastaan ainoa tarkoitus on huolehtia että alaiset pystyy menestymään työssään ja että alaisilla on sellaiset työolosuhteet, että motivaatio pysyy kunnossa ja on mahdollisuus yltää hyviin työsuorituksiin. Millä keinoin sinä sen toteuttaisit itse, siis jos et olisi sidottu teidän firman strategiaan?

No, ensitöikseni johdattaisin yhden riippakiven portin toiselle puolelle, joka ei vain hyysäämisestä ja kädestäpitelemisestä huolimatta suoriudu työstään. Kaksi vuotta sitä olen jo katsellut. Ja saan ko. henkilöltä hyvää palautetta esimiestyöstäni, eli olen onnistunut kyllä hyvin feikkaamaan. En usko että mikään määrä hyysäämistä auttaa tähän henkilöön. On saanut kaiken tuen mitä talolla on tarjota

-ap

Eli rikkoisit lakia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi