Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvittelin ennen esimiesasemaan joutumista olevani pehmeän hr:n kannattaja, mutta huomaan että en olekaan

Vierailija
06.10.2021 |

Hassua

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttusi kuulostaa hieman... hmm... erikoisilta. Johtamisen ja johtajana olemisen oikeastaan ainoa tarkoitus on huolehtia että alaiset pystyy menestymään työssään ja että alaisilla on sellaiset työolosuhteet, että motivaatio pysyy kunnossa ja on mahdollisuus yltää hyviin työsuorituksiin. Millä keinoin sinä sen toteuttaisit itse, siis jos et olisi sidottu teidän firman strategiaan?

Kiduttaisin

Vierailija
42/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi kaikille että vaihdat eri työtehtäviin, et sovellu esimieheksi

Minusta AP voisi nimen omaan soveltua esimieheksi. Se homma ei sovi liian kilteille ihmisille, jotka haluavat olla kaikkien kavereita. Itse olen juuri tällainen ja onneksi en enää ole esimiesasemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet taitava esimies niin saat sen riippakivenkin suoriutumaan tehtävistään hyvin. Tai niin vaihtoehtoisesti niin, että tekee mahdollisimman vähän vahinkoa firmalle, jos mikään muu ei auta.

Mutta, jos koet tarvetta "kovalle" toiminnalle niin minulle se kertoo, että sinulta on jotain jäänyt sisäistämättä johtamistyöstä ja se voi vaikeuttaa omaa työtäsi merkittävästi, jos alat sitä linjaa ajamaan.

Et ole välttämättä väärä rekrytointi. Kysymys voi olla myös riittävän kokemuksen puutteesta. Siinä tapauksessa opit asiat kantapään kautta tai uskomalla sen mitä tietyillä kursseilla opetetaan.

Vierailija
44/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttusi kuulostaa hieman... hmm... erikoisilta. Johtamisen ja johtajana olemisen oikeastaan ainoa tarkoitus on huolehtia että alaiset pystyy menestymään työssään ja että alaisilla on sellaiset työolosuhteet, että motivaatio pysyy kunnossa ja on mahdollisuus yltää hyviin työsuorituksiin. Millä keinoin sinä sen toteuttaisit itse, siis jos et olisi sidottu teidän firman strategiaan?

No, ensitöikseni johdattaisin yhden riippakiven portin toiselle puolelle, joka ei vain hyysäämisestä ja kädestäpitelemisestä huolimatta suoriudu työstään. Kaksi vuotta sitä olen jo katsellut. Ja saan ko. henkilöltä hyvää palautetta esimiestyöstäni, eli olen onnistunut kyllä hyvin feikkaamaan. En usko että mikään määrä hyysäämistä auttaa tähän henkilöön. On saanut kaiken tuen mitä talolla on tarjota

-ap

Niin siis haluat antaa potkut ihmiselle, jota pidät luuserina tai lusmuilijana. Vastasit ohi aiheen, potkujen antaminen ei ole työsuorituksen johtamista vaan potkujen antamista.

Jos mitkään tukitoimenpiteet ja järjestelyt eivät johda siihen, että henkilö kykenisi suoriutumaan työstään niin kyllä pitäisi pystyä pääsemään eroon semmoisista tyypeistä. Hänen työsuoritustaan ollaan kyllä johdettu moniammatillisen tiimin voimin. En ole itse tätä virherekryä tehnyt. 

-ap

Tarjoa sille 10 kk palkka jos suostuu irtisanoutumaan. Eiköhän se tajua tarttua tilaisuuteen.

En ole valitettavasti semmoisessa asemassa

-ap

Et ehkä, mutta väliportaan pomon tehtävä onkin esittää ylemmälle johdolle perusteltuja ehdotuksia firman tuloksen lisäämiseksi, työn sujuvuuden parantamiseksi jne. Vai eikö sinulla ole suoraa neuvotteluyhteyttä palkkarahojen päällä istuvaan pomoon?

Vierailija
45/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän se vastaus löytyy. Huoh!

Vierailija
46/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös esimies, tai oikeastaan osaston päällikkö. En jaksa enää yhtään näitä hommia. On ihan käsittämätöntä, että aikuisia ihmisiä pitää paimentaa ihan perusasioissa. En jaksa myöskään ihmisten mielenterveysvaivojen aiheuttamia mitättömiä ongelmia. Yksi vainoharhainen hullu kuvittelee, että olen asentanut hänen koneeseen jonkun vakoiluohjelman, jonka avulla tarkkailen hänen tekemisiään. Rehellisesti sanottuna, mua ei vois vähempää kiinnostaa alaisten asiat. Riittää, että hommat tulee hoidetuksi ja jos ei tule niin ei vittuakaan kiinnosta miksi.

Sait mulle aikaiseksi kylmät väreet. Olen aiemmin ollut esimiehenä, sittemmin siirryin muihin tehtäviin mutta nyt päätin taas vaihtaa toiseen firmaan takaisin esimieheksi. Tuo viesti muistutti mulle pelottavan hyvin miksi aikoinaan halusin tehdä jotain muuta. Nyt jännittää pahasti nähdä millainen tuleva tiimini on.

Vierailija
47/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ala mahtaa olla?

Pelottaa jos kyseessä tietty ala jossa empatiaa saa etsimällä etsiä. Veikkaan naisvaltaista alaa…

Vierailija
48/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et uskokaan miten paljon tää keskustelu on helpottanut, vaikka mun kanssa samanmielisiä on aika vähän :). Enhän mä voi näitä fiiliksiä mihinkään tuulettaa niin alkaa kyllä pää täyttymään negatiivisista ajatuksista. Nyt kun sain ne purettua tänne niin on taas kevyempi olo :)

-ap

Vierailija
49/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet taitava esimies niin saat sen riippakivenkin suoriutumaan tehtävistään hyvin. Tai niin vaihtoehtoisesti niin, että tekee mahdollisimman vähän vahinkoa firmalle, jos mikään muu ei auta.

Mutta, jos koet tarvetta "kovalle" toiminnalle niin minulle se kertoo, että sinulta on jotain jäänyt sisäistämättä johtamistyöstä ja se voi vaikeuttaa omaa työtäsi merkittävästi, jos alat sitä linjaa ajamaan.

Et ole välttämättä väärä rekrytointi. Kysymys voi olla myös riittävän kokemuksen puutteesta. Siinä tapauksessa opit asiat kantapään kautta tai uskomalla sen mitä tietyillä kursseilla opetetaan.

Kaunis ajatus mutta kaikkien kohdalla ei vaan mitkään taikatemput aika. Pahimpia on juuri ne jotka ei millään tavalla suoriudu tehtävistään, mutta eivät silti anna riittävästi aihetta irtisanomiseen. Usein he aiheuttavat koko työyhteisön sisällä kiistaa jos kaikki muut tekevät todella paljon enemmän palkkansa eteen.

Vierailija
50/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin mielenkiintoinen keskustelu

Vierailija
51/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et uskokaan miten paljon tää keskustelu on helpottanut, vaikka mun kanssa samanmielisiä on aika vähän :). Enhän mä voi näitä fiiliksiä mihinkään tuulettaa niin alkaa kyllä pää täyttymään negatiivisista ajatuksista. Nyt kun sain ne purettua tänne niin on taas kevyempi olo :)

-ap

Ap kuule. Teen työkseni johdon ja esimiesten työnohjauksia. Ajatuksesi ei ole mitenkään harvinaisia. Suosittelisin lämpimästi, että hakeutuisit työnohjaukseen. Se voisi auttaa ammatilliseen kasvuun mutta myös tuohon pään tuulettamiseen.

Vierailija
52/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippakivelle kirjallinen varoitus ja selkeät tavoitteet, joiden pitää täyttyä tietyllä ajanjaksolla, jotta työsuhde jatkuu. Benchmarkina ei voi olla tiimin parhaan työntekijän suoritus, mutta joku keskitason tekeminen.

Itse olen HR ja inhoan sitä, kun nössöt esimiehet eivät saa aikaiseksi ottaa ongelmia puheeksi työntekijän kanssa, vaan odottavat HR:n hoitavan kaiken likaisen työn. AP ei sentään vaikuta tällaiselta pullamössöltä.

Vierailija
53/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina kehityskelpoisen ihmisen merkki se, että pyrkii hakemaan keinoja edetä vaikeammissa pattitilanteissa ulkopuolisiakin näkemyksiä ainakin jossain määrin kuunnellen. Todelliset mulkeropomot ovat tässä mielessä täysin toivottomia tapauksia, joten tsemppiä tehtävässäsi joka tapauksessa...!

Vierailija
54/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä pomona tyyppi jota ei tunnu kiinnostavan koko paikan asiat tippaakaan. Sanoo vaan kaikille juujuu j seuraavalle joojoo. Tuon lisäksi taitaa olla hukkua töihinsä. Mitään käsitystä hänellä ei töiden tason oikeasta laidasta ole. :D ja vielä vähemmän kiinnostusta.

Vierailija
55/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippakivelle kirjallinen varoitus ja selkeät tavoitteet, joiden pitää täyttyä tietyllä ajanjaksolla, jotta työsuhde jatkuu. Benchmarkina ei voi olla tiimin parhaan työntekijän suoritus, mutta joku keskitason tekeminen.

Itse olen HR ja inhoan sitä, kun nössöt esimiehet eivät saa aikaiseksi ottaa ongelmia puheeksi työntekijän kanssa, vaan odottavat HR:n hoitavan kaiken likaisen työn. AP ei sentään vaikuta tällaiselta pullamössöltä.

No täähän ei kuulu meidän tapaan toimia, joten jatkamme päänsilittelylinjalla ja toivomme parasta. 

-ap

Vierailija
56/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täähän ei kuulu meidän tapaan toimia, joten jatkamme päänsilittelylinjalla ja toivomme parasta. 

-ap

Sitten ei auta muu kuin jatkaa alaisten miellyttämistå. Muist hymyillä kauniisti ja kehua alaisiasi.

Vierailija
57/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä pomona tyyppi jota ei tunnu kiinnostavan koko paikan asiat tippaakaan. Sanoo vaan kaikille juujuu j seuraavalle joojoo. Tuon lisäksi taitaa olla hukkua töihinsä. Mitään käsitystä hänellä ei töiden tason oikeasta laidasta ole. :D ja vielä vähemmän kiinnostusta.

Vähemmän nuo saavat haittaa aikaiseksi kuin kaikkeen puuttuvat mikromanagerit, jotka haluavat yhtä aikaa suosia paria kaveriaan ja olla myös kaikkien muiden kaveri, että ei vaan kukaan sanoisi mitään pahaa heille.

Sitten pärähtääkin koko talon surkeimmat henkilöstökyselytulokset.

Vierailija
58/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tajuan niin hyvin, mitä ap sanoo. Kaikki työntekijät vain eivät ole tehtäviensä tasalla. Joskus käy hyvä tuuri, ja henkilölle saadaan järjestettyä hänelle paremmin sopiva työ. Kaikki voittavat. Mutta entäs, kun tällaista mahdollisuutta ei ole? Sama epäpätevä tyyppi jatkaa työssään, ja laatu on jatkuvasti huonoa, tuen tarve suuri ja esimies hulluuden partaalla. Pehmeä hr tarjoaa tällaisessa tilanteessa pelkkää päähäntaputusta, vaikka tosiasiassa ei ole työnatajan etu, että työtä tekee siihen sopimaton tyyppi.

Joo mutta epäsopiva kannattaa potkia pois koeajalla tai uudelleenkouluttaa (ellei voida siirtää toisiin tehtäviin), jos koeaika meni jo. Jos epäsopivuus johtuu hankalasta luonteensta, niin olisi kannattanut havaita se jo ennen koeajan loppua.

Tiedän tapauksen jossa oli kyseessä firman uusi nouseva tähti jo usean vuoden ajan, kunnes hänelle annettiin ansaitusti vastuullisempaa työtä. Mutta pian tulikin myös perheenlisäystä. Koko se paketti ei hänellä vaan enää pysynyt mitenkään kasassa vuosien äitiyslomien jälkeen eikä työt kiinnostanut enää pätkääkään, mutta häntä ei enää saatu poiskaan paremmin palkatuista hommista. Lopulta hän teki jotain suojatyöpaikkoja johtajan liksalla. Suomen laki suojelee työntekijöitä joskus harmillisenkin hyvin.

Vierailija
59/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän nuo saavat haittaa aikaiseksi kuin kaikkeen puuttuvat mikromanagerit, jotka haluavat yhtä aikaa suosia paria kaveriaan ja olla myös kaikkien muiden kaveri, että ei vaan kukaan sanoisi mitään pahaa heille.

Sitten pärähtääkin koko talon surkeimmat henkilöstökyselytulokset.

Totta tuokin..,

Vierailija
60/85 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan puhutaan kuntasektorista.

Mäkin sain perintönä pari pitkän linjan työntekijää. Toinen on niin sekava ja vaikeaselkoinen, että jokainen palaveri on kuin yrittäisi ratkaista Rosettan kiveä.

Toisella on varmaan alkava muistisairaus tai sitten joku muu vajavuus, hänelle ei voi antaa mitään isompaa itsenäistä tehtävää, vaan pitää kaikki tarkistaa. Esimiehenä minulla ei oikeasti olisi aikaa pitää näitä kädestä. Mutta tiedän, että he tulevat jäämään tuolta vielä eläkkeelle. Muut ovat täysipäisiä ja ammattitaitoisia, ja varmasti vaihtavat paikkaa viiden vuoden sisällä.

Kiitos että sain avautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme