Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko erota kirkosta ja jättää lapset kirkon jäseniksi?

Vierailija
30.11.2014 |

Mun mies ei kuulu kirkkoon, minä kuulun ja myös lapsemme. Nyt omen harkinnut eroa, en niinkään kenenkään mielipiteiden vuoksi vaan kurkon sisäusen vellonnan takia. Voin uskoa myös ilman instituutiota!

Pääsevätkö lapset ripille jne. vaikka vanhemmat eivät kuulu kurkkoon? Vai pitääkö lapsetkin erottaa seurakunnasta? Sitä en haluaisi.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:46"]

Siksi en halua lasten joutuvan minun eroni vuoksi seurakunnasta ulos, koska en halua tehdä päätöstä heidän puolestaan! Ihan itse saisivat tehdä päätöksensä tai olla tekemättä kasvettuaan. Ap

[/quote]

Miksi et kysy suoraan niinkuin rivien välistä yrität antaa ymmärtää? Haluat lapsille seurakunnan palvelut, mutta et halua maksaa niistä kunnes he itse ovat siinä iässä, että eivät enää itse kaipaa niitä palveluita?

Vierailija
22/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:46"]

Siksi en halua lasten joutuvan minun eroni vuoksi seurakunnasta ulos, koska en halua tehdä päätöstä heidän puolestaan! Ihan itse saisivat tehdä päätöksensä tai olla tekemättä kasvettuaan. Ap

[/quote]

Olet jo tehnyt heidän puolestaan päätöksen kuulua. He uskovat tai eivät. Sinä päätät vaan maksatko niistä rippikouluista vai et oman osuutesi. Samoin kaikista muista kirkon tarjoamista palveluista, kuten koulu Jumalanpalveluksista tai kerhoista.

Ehkä et ole ymmärtänyt kuinka paljon oikeasti niillä rahoilla tehdään hyvää. Myös muille kuin vain itsellesi. Sehän on oikeasti juuri niitä kristillisiä arvoja, mistä puhutaan. Autetaan heikompia ja uskotaan hyvyyteen. Kirkkovero ei ole rangaistus, eikä niillä tehdä voittoa kenellekään. En ymmärrä miten lehdistössä kirkosta on saatu pahis. Vaikka eihän kirkkon arvot ole kuin hyvät ja voittoa tavoittelemattomat.

Monet näistä jutuista on yksittäisten ihmisten sanoja, lehdistön juttuja, poliitikkojen puheita jne. Ihan jos katsot ilman sanoja, mitä kirkko on ja tekee, niin en vaan näe kaikkea tätä vellontaa, mistä sinäkin puhut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me erosimme kirkosta ennen esikoisen syntymää. Lapsiamme ei ole kastettu j akoulussa ovat et-tunnilla. Siitä huolimatta olivat aikoinaan srk:n päiväleirillä 1-2-luokkalaisina sekä muissa srk:n kerhoissa. Kävimme myös koko perhe srk:n sponsoroimana Puuhamaassa.

Maksoin kirkollisveroja 31-vuotiaaksi asti käyttämättä kirkon palveluja (paitsi vihkiminen sekäö äidin pakottamana käyty ripari). Samoin mieheni. Otin siis takautuvasti vastinetta maksamilleni veroille.

Kaksi vanhinta on käynyt protuleirin. Saa nähdä meneekö nuorin. Riparille ei mene.

Vierailija
24/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tässä ketjussa on tietämätöntä porukkaa.

Ensinnäkin se, onko lapsi kirkossa vai ei, on aina jonkinlainen päätös lapsen puolesta. Kumpikin on päätöksiä, jäsenyys tai ei-jäsenyys.

Toiseksi, jos ei itse ole uskossa eikä halua olla kirkon jäsen, niin miksi ihmeessä sen lapsen pitää sitten käydä ne rippikoulut? Muiden takia?

Kolmanneksi, kirkkoon kuulumattomat lapset saavat valita koulussa joko uskonnon tai ET:n. Eli uskonnon opiskelu on edelleen mahdollista vaikka ei kuuluisi kirkkoon.

Neljänneksi, hautaus ei ole kenellekään "ilmaista". Valtio on ostanut kirkolta palveluna kaikkien suomalaisten, uskontokunnasta riippumatta, hautaustoimen. Se rahoitetaan mm. yhteisöverolla, jota maksavat kaikki suomalaiset yritykset. Hautauksen hinta on sama KAIKILLE. Sen sijaan muista palveluista, kuten kappelin käytöstä, jotkut seurakunnat veloittavat pienen korvauksen kirkkoon kuulumattomilta.

Vierailija
25/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:23"]Me ei miehen kanssa kuuluta kirkkoon, mutta meidän lapset kuuluu. Yksi pääsi juuri ripille ja toinen aloittaa rippikoulun. Mun mielestä lapset saavat tehdä itse omat päätöksensä aikanaan, siksi en ole heitä erottanut kirkosta.
[/quote]

Liitit heidät kirkkoon kuitenkin vastoin tahtoaan?

Vierailija
26/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:32"]

Toiseksi, jos ei itse ole uskossa eikä halua olla kirkon jäsen, niin miksi ihmeessä sen lapsen pitää sitten käydä ne rippikoulut? Muiden takia?

[/quote]

Ei ne teinit vanhempien takia rippikoulua käy, vaan siksi koska se on sosiaalinen tapahtuma jonka useimmat kaveritkin käy, ja rippileirillä on yleensä hauskaa ja siitä jää kiva muisto. Ihan omasta tahdostaan siis yleensä haluavat käydä, ja oishan se varmasti harmi jos sitten haluais mennä mutta ei saa kun vanhemmat on erottaneet kirkosta.  Minä ymmärrän ap:ta tuossa asiassa hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks haluat lapses jättää kirkkoon jos itse et halua kuulua ja maksaa kirkollisveroa? Ota vaan ne muksutki pois ja viettäköön rippileirinsä protuleirillä....

Vierailija
28/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas sinuna ap eroais kirkosta, niin saat sitten pitää lapset sen jäseninä ilman että kellään on valittamista. Mutta sen sijaan jos tuntuu että veroja joutuu maksamaan liikaa turhaan, niin alkais käyttää seurakunnan palveluja rahan edestä, eli lapset vaan seurakunnan kerhoihin ja jos jossain on kahvi- tai ruokatarjoiluja, niin syömään vaan :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:46"]

Siksi en halua lasten joutuvan minun eroni vuoksi seurakunnasta ulos, koska en halua tehdä päätöstä heidän puolestaan! Ihan itse saisivat tehdä päätöksensä tai olla tekemättä kasvettuaan. Ap

[/quote]

Sinähän olet jo päättänyt aikoinaan kastaa heidät.

Vierailija
30/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:16"]Mun mies ei kuulu kirkkoon, minä kuulun ja myös lapsemme. Nyt omen harkinnut eroa, en niinkään kenenkään mielipiteiden vuoksi vaan kurkon sisäusen vellonnan takia. Voin uskoa myös ilman instituutiota!

Pääsevätkö lapset ripille jne. vaikka vanhemmat eivät kuulu kurkkoon? Vai pitääkö lapsetkin erottaa seurakunnasta? Sitä en haluaisi.
[/quote]

Voit erota. Netissä tietoa.

Eroa kirkosta -sivustolta voit valita kaavakkeen

- itsesi erottamiseen

TAI

- itsesi ja lapsesi/lapsiesi erottamiseen

Lapsesi pääsee riville jos on kirkossa. Ei siihen sinun jäsenyyttä tarvitse.

Tässä kysymyksiä ja vastauksia

http://eroakirkosta.fi/eroakirkosta/faq

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 05:24"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:16"]Mun mies ei kuulu kirkkoon, minä kuulun ja myös lapsemme. Nyt omen harkinnut eroa, en niinkään kenenkään mielipiteiden vuoksi vaan kurkon sisäusen vellonnan takia. Voin uskoa myös ilman instituutiota!

Pääsevätkö lapset ripille jne. vaikka vanhemmat eivät kuulu kurkkoon? Vai pitääkö lapsetkin erottaa seurakunnasta? Sitä en haluaisi.
[/quote]

Voit erota. Netissä tietoa.

Eroa kirkosta -sivustolta voit valita kaavakkeen

- itsesi erottamiseen

TAI

- itsesi ja lapsesi/lapsiesi erottamiseen

Lapsesi pääsee riville jos on kirkossa. Ei siihen sinun jäsenyyttä tarvitse.

Tässä kysymyksiä ja vastauksia

http://eroakirkosta.fi/eroakirkosta/faq
[/quote]

Tässä ero vaihtoehtoja eroamiseen

(Linkin vasen reuna)

- Eroan itse

- Eroan lapseni kanssa

Vierailija
32/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 02:32"]Miks haluat lapses jättää kirkkoon jos itse et halua kuulua ja maksaa kirkollisveroa? Ota vaan ne muksutki pois ja viettäköön rippileirinsä protuleirillä....
[/quote]

Olisiko lapsella oikeus päättää siitä itse sit aikuisena. Edellä olevassa linkissäkin kehotetaan olla sotkematta omaa eropäätöstä lapsen erottamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 05:27"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 05:24"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:16"]Mun mies ei kuulu kirkkoon, minä kuulun ja myös lapsemme. Nyt omen harkinnut eroa, en niinkään kenenkään mielipiteiden vuoksi vaan kurkon sisäusen vellonnan takia. Voin uskoa myös ilman instituutiota!

Pääsevätkö lapset ripille jne. vaikka vanhemmat eivät kuulu kurkkoon? Vai pitääkö lapsetkin erottaa seurakunnasta? Sitä en haluaisi.
[/quote]

Voit erota. Netissä tietoa.

Eroa kirkosta -sivustolta voit valita kaavakkeen

- itsesi erottamiseen

TAI

- itsesi ja lapsesi/lapsiesi erottamiseen

Lapsesi pääsee riville jos on kirkossa. Ei siihen sinun jäsenyyttä tarvitse.

Tässä kysymyksiä ja vastauksia

http://eroakirkosta.fi/eroakirkosta/faq
[/quote]

Tässä ero vaihtoehtoja eroamiseen

(Linkin vasen reuna)

- Eroan itse

- Eroan lapseni kanssa
[/quote]

https://www.eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/erolomake

Vierailija
34/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi erota ja jättää lapset kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
37/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyminen.

Jostain syystä ei Linkitä. Yritän vielä kerran.

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?OpenDocument〈=FI

Vierailija
38/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:54"]

Minä en kuulu kirkkoon ja lapset kuuluvat. Erotin kirkosta vain itseni, en lapsiani. Missään kekkereissä en ole, eivätkä lapsenikaan ole käyneet kuokkimassa. Tai no sukulaisten häät ja hautajaiset on kyllä kirkossa istuttu. Lapset jätin kirkkoon, koska lasten koulussa et-opetus on mitä on. Ussan tunnilla käydään läpi myös etiikkaa (et-tunneilla kuulemma harvemmin) ja minusta uskonnon vaikutus kulttuuriimme on melko suuri, joten siitä olisi hyvä jotain tietää. Kirkko ei tätä opetusta maksa vaan kunta, joten kirkolle ei tämä asia mielestäni kuulu. Jos lapset haluavat rippikouluun olen valmis kustantamaan tämän lystin kirkkoon kuulumattomien taksalla.

[/quote]

Käsittämättömän typerä väite ettei et-tunneilla pohdiskeltaisi etiikkaa? (ja moraalia) Mistä olet tuollaista saanut päähäsi? Kuvitteletko että siellä vain kerran viikossa koko 9 vuoden ajan hoetaan että uskovaiset on pahoja, uskovaiset on pahoja...

Vierailija
39/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit

Vierailija
40/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:23"]

Me ei miehen kanssa kuuluta kirkkoon, mutta meidän lapset kuuluu. Yksi pääsi juuri ripille ja toinen aloittaa rippikoulun. Mun mielestä lapset saavat tehdä itse omat päätöksensä aikanaan, siksi en ole heitä erottanut kirkosta.

[/quote]

Sama täällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi