Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko erota kirkosta ja jättää lapset kirkon jäseniksi?

Vierailija
30.11.2014 |

Mun mies ei kuulu kirkkoon, minä kuulun ja myös lapsemme. Nyt omen harkinnut eroa, en niinkään kenenkään mielipiteiden vuoksi vaan kurkon sisäusen vellonnan takia. Voin uskoa myös ilman instituutiota!

Pääsevätkö lapset ripille jne. vaikka vanhemmat eivät kuulu kurkkoon? Vai pitääkö lapsetkin erottaa seurakunnasta? Sitä en haluaisi.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi syödä ja säästää.

Vierailija
2/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Lapset eroaa automaattisesti jos sinä eroat. Huom. alaikäiset lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäsenyys ja eroaminen

Lapset eivät automaattisesti eroa vanhempien erotessa.

Lapsen kirkosta eroamiseen vaaditaan molempien huoltajien suostumus. 12 vuotta täyttäneeltä vaaditaan myös hänen oma suostumuksensa. Lakitekstissä ilmaistaan asia niin, että 12–14-vuotiaan tulee antaa suostumus huoltajien tekemään eroilmoitukseen, ja 15–17-vuotiaan tulee tehdä itse eroilmoitus ja saada siihen huoltajien suostumus.

Tämä sivusto luo oikeanlaisen lomakkeen eroajien henkilötunnusten perusteella. Lomake on paperinen, sähköinen eroaminen onnistuu toistaiseksi vain yksinään eroavalta täysi-ikäiseltä.

Lapsen tai lapsia voi erottaa samalla kun eroaa itse, tai muulloinkin, vaikka itse jäisi kirkon jäseneksi.

Tulevat lapset voidaan kastaa kirkon jäseniksi, jos toinen vanhemmista on jäsen. Jos molemmat vanhemmat ovat kirkosta eronneita, ei alle 12-vuotiasta voi liittää kirkkoon.

Riippuu siis lapsen iästä.

Vierailija
4/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei miehen kanssa kuuluta kirkkoon, mutta meidän lapset kuuluu. Yksi pääsi juuri ripille ja toinen aloittaa rippikoulun. Mun mielestä lapset saavat tehdä itse omat päätöksensä aikanaan, siksi en ole heitä erottanut kirkosta.

Vierailija
5/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit erota. Yksityishenkilöitä on kirkon sisällä kaikki. Munkaan vanhemmat ei lapsuudessani kuuluneet kirkkoon vaikka minä ja veljeni kuuluttiin.

Vierailija
6/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on 4- ja 10-v.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia lienee muuttunut. Ennen oli niin, että lapset erosivat automaattisesti, jos kirkkoon kuuluva vanhempi erosi kirkosta.

Vierailija
8/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kattoo nyt eroanko edes. Seurakunnat tekee kuitenkin tärkeää lapsi- ja nuorisotyötä, jota mielelläni tuen. Toisaalta 500 € vuodessa kirjollisveroa on ihan sikana, jonka voisin muutoinkin kohdistaa humaaniin auttamistyöhön.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kyllä nää perustelut. Yksi haluaa olla kirkossa, että saa edulliset hautajaiset  ja toinen ei halua riistää lapsilta "omaa päätöstä", vaikka on itse juuri lupaa kysymättä liittänyt heidät uskonnolliseen laitokseen. Tai siksi kun riparit on kiva kokemus, niinku sellainen hauska kesäleiri. Tai että kirkossa ollaan siksi, kun ET:ssä ei kuulemma opiskella etiikkaa.

Kai se on vaan hassu ajatus, että kirkossa oltaisiin jäseninä ihan vaan sen vuoksi että uskottaisiin sen oppeihin.

Vierailija
10/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 02:29"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:32"]

Toiseksi, jos ei itse ole uskossa eikä halua olla kirkon jäsen, niin miksi ihmeessä sen lapsen pitää sitten käydä ne rippikoulut? Muiden takia?

[/quote]

Ei ne teinit vanhempien takia rippikoulua käy, vaan siksi koska se on sosiaalinen tapahtuma jonka useimmat kaveritkin käy, ja rippileirillä on yleensä hauskaa ja siitä jää kiva muisto. Ihan omasta tahdostaan siis yleensä haluavat käydä, ja oishan se varmasti harmi jos sitten haluais mennä mutta ei saa kun vanhemmat on erottaneet kirkosta.  Minä ymmärrän ap:ta tuossa asiassa hyvin.

[/quote]

Lahjojen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja minä olemme saaneet eronneet kirkosta. Lapset ovat edelleen kirkon jäseniä. Saavat itse myöhemmin päättää eroavatko vai eivät. Minusta lapset voivat käyttää kirkon palveluita, samoin oikeastaan minäkin. Ei kai Jumala erottele ihmisiä sen mukaan kuinka paljon kukin kymmenyksiä maksaa.

Vierailija
12/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/45 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 06:09"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:54"]

Minä en kuulu kirkkoon ja lapset kuuluvat. Erotin kirkosta vain itseni, en lapsiani. Missään kekkereissä en ole, eivätkä lapsenikaan ole käyneet kuokkimassa. Tai no sukulaisten häät ja hautajaiset on kyllä kirkossa istuttu. Lapset jätin kirkkoon, koska lasten koulussa et-opetus on mitä on. Ussan tunnilla käydään läpi myös etiikkaa (et-tunneilla kuulemma harvemmin) ja minusta uskonnon vaikutus kulttuuriimme on melko suuri, joten siitä olisi hyvä jotain tietää. Kirkko ei tätä opetusta maksa vaan kunta, joten kirkolle ei tämä asia mielestäni kuulu. Jos lapset haluavat rippikouluun olen valmis kustantamaan tämän lystin kirkkoon kuulumattomien taksalla.

[/quote]

Käsittämättömän typerä väite ettei et-tunneilla pohdiskeltaisi etiikkaa? (ja moraalia) Mistä olet tuollaista saanut päähäsi? Kuvitteletko että siellä vain kerran viikossa koko 9 vuoden ajan hoetaan että uskovaiset on pahoja, uskovaiset on pahoja...

[/quote]

 

Kyllä uskonnontunneilla voi käsittääkseni edelleenkin käydä, vaikkei kuuluisi kirkkoon. Eivät kai ne asiat ole mitenkään sidottuja toisiinsa, ja sitä paitsi on olemassa muitakin krisillisiä kirkkoja/seurakuntia kuin luterilainen ja ortodoksikirkko. Itse ainakin kävin - tosin olen hellari, mutta siis koskaan ei kyselty mistään kirkon jäsenyyestä tms. vaan vanhemmat vain laittoi mut uskonnontunneille.

Vierailija
14/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat että lapsesi kuuluvat kirkkoon, jos et ole sitä mieltä että heidän toimintansa ei ole hyvää? Jos haluat heille palveluja niin sinun tulisi kyllä maksaa oma osuutesi menoista. Ei kaikkea voi laittaa aina muiden maksettavaksi. Oletko sitä mieltä, että muiden lasten vanhemmat maksavat myös lapsesi luokkaretket?

Ihan oikeasti, alkaa ärsyttää nämä rusinat pullasta noukkijat. Selitykseksi annetaan aina jotain käsittämätöntä. Se, että hoidat maksuista oman osuutesi, ei estä uskomasta miten haluat.

Kirkko on oikeasti ihan liian hyvä ja kiltti sinunlaisille. Monet seurat ja järjestöt olisivat pistäneet jo rajat tuollaiselle törkeälle hyväksikäytölle, jota nykyisin ihan liian monet harrastavat. Tullaan vaan ns. aina juhliin kuokkimaan. Velvollisuudet eivät kelpaa, milloin milläkin verukkeella.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi en halua lasten joutuvan minun eroni vuoksi seurakunnasta ulos, koska en halua tehdä päätöstä heidän puolestaan! Ihan itse saisivat tehdä päätöksensä tai olla tekemättä kasvettuaan.

Ap

Vierailija
16/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia lasten pitää mennä ripille? Se on vain merkitykseetön rituaali.

Vierailija
17/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei eroa kirkosta jos itse eroaa. Ne voi sitten aikanaan itse päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei.

Vierailija
18/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:27"]

No kattoo nyt eroanko edes. Seurakunnat tekee kuitenkin tärkeää lapsi- ja nuorisotyötä, jota mielelläni tuen. Toisaalta 500 € vuodessa kirjollisveroa on ihan sikana, jonka voisin muutoinkin kohdistaa humaaniin auttamistyöhön. Ap

[/quote]

Eli käytät lapsesi seurakunnan harrasteissa ilmaiseksi ja maksat muualle tuon 500e? Jos lapsesikin jättäytyvät seurakunnan toiminnasta ei tuossa olisi ihmeellistä, mutta nyt kuulostaa, että poimit rusinat pullasta. Lisäksi tuo toisaalta 500e on ihan sikana lauseen jatko menettää vähän uskottavuutta sillä toteamuksella. Tarkoititko, että voisit laittaa 50 muuhun avustustyöhön, jos säästät 500?

Vierailija
19/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mOmakohtainen kokemus, tilanne voi siis olla nyt 20v myöhemmin erilainen:

 

Äitini ei kuulunut kirkkoon, mutta isäni kuului. Hän päätti erota kirkosta juuri sen vuoden alussa, jolloin pääsin rippikouluun. Täytin vasta vuoden lopussa 15v, joten sain käydä kavereiden kanssa kesällä rippileirin, mutta en päässyt samaan aikaa konfirmaatiotilaisuuteen. Minut konfirmoitiin vasta loppuvuodesta 15v täytettyäni. Otti päähän ja rankasti. En päässyt esim. isoskoulutukseen, koska se alkoi jo alkusyksystä, eikä minua oltu konfirmoitu. Joten kannattaa miettiä eroa vasta kun lapset on sen 15v.

 

Itse kuulun ateistini edelleen kirkkoon ihan lasteni vuoksi: kerhot, partio, rippileiri. Ja myös helpot hautajaiset (edullisesti ja hautaus ilman maksua hautausmaalle).

Vierailija
20/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kuulu kirkkoon ja lapset kuuluvat. Erotin kirkosta vain itseni, en lapsiani. Missään kekkereissä en ole, eivätkä lapsenikaan ole käyneet kuokkimassa. Tai no sukulaisten häät ja hautajaiset on kyllä kirkossa istuttu. Lapset jätin kirkkoon, koska lasten koulussa et-opetus on mitä on. Ussan tunnilla käydään läpi myös etiikkaa (et-tunneilla kuulemma harvemmin) ja minusta uskonnon vaikutus kulttuuriimme on melko suuri, joten siitä olisi hyvä jotain tietää. Kirkko ei tätä opetusta maksa vaan kunta, joten kirkolle ei tämä asia mielestäni kuulu. Jos lapset haluavat rippikouluun olen valmis kustantamaan tämän lystin kirkkoon kuulumattomien taksalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä