Voinko erota kirkosta ja jättää lapset kirkon jäseniksi?
Mun mies ei kuulu kirkkoon, minä kuulun ja myös lapsemme. Nyt omen harkinnut eroa, en niinkään kenenkään mielipiteiden vuoksi vaan kurkon sisäusen vellonnan takia. Voin uskoa myös ilman instituutiota!
Pääsevätkö lapset ripille jne. vaikka vanhemmat eivät kuulu kurkkoon? Vai pitääkö lapsetkin erottaa seurakunnasta? Sitä en haluaisi.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:23"]
Me ei miehen kanssa kuuluta kirkkoon, mutta meidän lapset kuuluu. Yksi pääsi juuri ripille ja toinen aloittaa rippikoulun. Mun mielestä lapset saavat tehdä itse omat päätöksensä aikanaan, siksi en ole heitä erottanut kirkosta.
[/quote]
Ööö... Sähän olet jo päättänyt aikoinaan liittää heidät uskonnolliseen yhteisöön, ja ei ne rippikouluakaan ihan ilman vanhempien siunausta (sic) kävisi. Todella kummallista mieltää "päättäminen" vain yhdensuuntaiseksi - sä olet päätöksen jo lastesi puolesta tehnyt. Ei lapset synny kirkon jäseninä, vaan vanhemmat päättää ne liittää sen jäseniksi.
Lapset eivät automaattisesti seuraa sinua kirkosta erotessa, vaan sinun pitää erottaa lapset erikseen, tarvit siihen myös miehen suostumuksen.
Lapset toki voivat jäädä seurakunnan jäseniksi, mutta miksi ihmeessä? Jos meinaat käyttää heitä jossain seurakunnankerhossa, niin se nyt on seurakunnalle yksi ja sama että ovatko jäseniä vai ei, koska maksavia jäseniä ei kuitenkaan ole.
Toisekseen rippikouluun pääsee vaikka ei ole seurakunnan jäsen. Juttuhan menee niin päin että jos nuori on täyttänyt 15v, niin hänen täytyy käydä rippikoulu ennen kuin hänet voidaan ottaa seurakunnan jäseneksi ja kastaa. Vasta kasteen jälkeen voidaan konfirmoida. Kastamiset teillä on jo hoidettu, joten liittyminen on vielä pykälää helpompaa, eikä esim. rippukoulurutiinissa tarvi poiketa muista rippikoululaisista. Riittää että liittyminen on hoidettu ennen konfirmaatiota, se on käytännössä ilmoitusasia, tämän vuoksi lapsia ei todellakaan ole tarvetta jättää jäseniksi.
Aika jännää että et voi erottaa lapsia kirkosta vedoten heidän itsemäärämisoikeuteen, mutta olet kuitenkin voinut liittää heidät seurakuntaan vauvoina.
En voi olla hämmästelemättä sitä miten ulalla seurakuntien jäsenet ovat kirkkonsa toimintatavoista.
t. Ateisti
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 05:43"]
Liittyminen.
Jostain syystä ei Linkitä. Yritän vielä kerran.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?OpenDocument〈=FI
[/quote]
Liittyminen nyt vaan ei ole toimiva ratkaisu....
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:46"]
Siksi en halua lasten joutuvan minun eroni vuoksi seurakunnasta ulos, koska en halua tehdä päätöstä heidän puolestaan! Ihan itse saisivat tehdä päätöksensä tai olla tekemättä kasvettuaan. Ap
[/quote]
Tätä argumentaatiota en ole ikinä käsittänyt: "En usko kuten uskonto x opettaa. Siksipä liitän lapseni siihen niin pieninä, ettei heillä voi olla asiasta mielipidettä. Näin heillä on vapaus valita itse." xD