Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähävaraisille perheille jouluapua, kiinnostaako auttaminen?

Vierailija
30.11.2014 |

Hei! Haluan ottaa esille tällaisen Facebook-sivuston, jos vaikka joku ei ole sellaisesta vielä kuullut. Itselle tämä ainakin oli ihan uusi juttu ja haluan osallistua ja kantaa korteni kekoon, vaikka pienituloinen olen itsekkin :)

https://www.facebook.com/pages/Jouluapua/404414899684476?fref=ts

Elikkä täällä voi antaa lahjoituksia Suomessa taloudellisessa ahdingossa eläville lapsiperheille, joilla jouluruokaan ja lasten joululahjoihin ei ole varaa erinäisistä syistä. Löytyisikö kenties sinulta jotain annettavaksi, jolla voisit tehdä jonkun lapsen ja perheen todella onnelliseksi?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä muuten onkin, että monella sossun elätillä pitää olla älypuhelimet, isot telkkarit, kasa lemmikeitä ja tupakkakin palaa ja viina maistuu? Meidän perhe käy sossussa myös, mutta hyvin riittää rahat kun telkkari on 9 vuotta vanha 26-tuumainen, ei ole lemmikeitä, vain aikuisilla on kännykät ja nekin tyyliin Nokia C2 jne. Minulle on ihan naureskeltu sitä, kun tyydyn niin vähään! Kuulemma telkkarimme on "säälittävä" (tämä tuli erään yh:n suusta..) ja minun "olisi aika hommata älypuhelin". Kysyin että mitä teen isommalla telkkarilla kun vanhakin toimii ja näköni on hyvä, en saanut vastausta. Älypuhelimella en taatusti tee mitään, kun omistan kuitenkin tietokoneen ja nettiyhteyskin on taloyhtiön puolesta! Näillä nakkisormilla ei kosketusnäytöllä tee mitään...:D

Jouluruoat saa muuten todella edullisesti pöytään, eikä vaadi älytöntä tarjousvahtimista edes. Viime vuonna ostin Lidlistä kilon siivutettua kinkkua vitosella, kun oli vaan muutama syöjä. Ei kenenkään tarvitse ostaa satasen luomukinkkua, jossei budjetti anna periksi! Kaikki tuetkin tulee joulukuussa just ennen aattoa.

Vierailija
62/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi on hankittu 12 lasta jos elämäntilanne on todella surkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:32"]

Toistaiseksi en ole nähnyt yhtään perhettä, jolla olisi aito hätä ja tarve lahjoille. Olen itse sairaslomalla ja sossun elätti, eli vertaan omaa tilannettani näihin muihin väistämättä.

Köyhän ei tarvitse saada uusinta pelikonsolia, ei niitä ole meilläkään, vaikka perheessä harrastetaan pelejä kaikissa muodoissaan lautapeleistä konsoleihin ja roolipeleihin.

Mitä erityislapsiin tulee, he saavat julkiselta puolelta hoitonsa ja terapiansa. Jos perhe haluaa itse kustantaa jonkun delfiiniterapian, se on heidän omista rahoistaan pois, ei muiden maksettava juttu.

En anna euroakaan perheelle, joka asuu omistusasunnossa tai omistaa auton- todellisella köyhällä ei ole kumpaankaan varaa.

Ainoat tapaukset, joita voisin avustaa, olisi esim. tulipalossa kodittomaksi jäänyt perhe, jonka lapsille kelpaisi käytetyt vaatteet ja halvat lelut.

[/quote]

Tästä olen eri mieltä. Moni perhe asuu halvemmin omakotitalossa. Ei tietysti siinä uusimman asuinalueen 300m2 linnassa, vaan siellä syrjemmässä ppienessä rintamamiestalossa joka ehkä jopa lämpenee puilla jotka pilkotaan itse. Tai asuu lähiössä pienessä kerrostaloasunnossa joka on oma, yhtiövastike vähemmän kuin vastaavan vuokra. Sanoisin, että vain elintapaköyhällä on varaa asua koko ikänsä vuokralla. Yleensä kallis vuokra-asunto on mahdollista vain siinä tilanteessa, että kela ja sosku maksaa asumisen. Mutta oikeasta köyhyydestä se ei kerro mitään.

Vierailija
64/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 19:05"]

Jouluapua Kellokoski oli aika pysäyttävä..

[/quote]

Joo, lueskelen tätä just. Yksi perhe asuu aika leveästi omakotitalossa, kun kaipaavat ilmaisia polttopuita. Toisessa perheessä äiti lapsineen asuu liian kalliissa asunnossa, koska ei haluta vaihtaa paikkakuntaa. :D

Yhden yrittäjäperheen auto pitäisi korjata tai ainakin ostaa osat sitä varten.

Tämä onkin jo kuuluisa..."n. 70-80 m2 laminaattia sekä keittiökaapit n. 10 neliön keittiöön, keittiötasot ja altaan."

Ratsastushousuja kaipaavalle perheelle kelpaisi myös aidot Kuomat. :D

Vierailija
65/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on hyytäviä kommentteja tässä ketjussa. Häpeäisitte, itsekkäät! 

Annan mielelläni lahjoja lapsille, jotka muuten eivät saisi mitään. Ihan riippumatta siitä, miten holtittomia vanhemmat ovat.

Vanhempiaan ei voi valita.

Vierailija
66/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:46"]

Toistaiseksi en ole nähnyt yhtään perhettä, jolla olisi aito hätä ja tarve lahjoille. Olen itse sairaslomalla ja sossun elätti, eli vertaan omaa tilannettani näihin muihin väistämättä.

Köyhän ei tarvitse saada uusinta pelikonsolia, ei niitä ole meilläkään, vaikka perheessä harrastetaan pelejä kaikissa muodoissaan lautapeleistä konsoleihin ja roolipeleihin.

Mitä erityislapsiin tulee, he saavat julkiselta puolelta hoitonsa ja terapiansa. Jos perhe haluaa itse kustantaa jonkun delfiiniterapian, se on heidän omista rahoistaan pois, ei muiden maksettava juttu.

En anna euroakaan perheelle, joka asuu omistusasunnossa tai omistaa auton- todellisella köyhällä ei ole kumpaankaan varaa.

Ainoat tapaukset, joita voisin avustaa, olisi esim. tulipalossa kodittomaksi jäänyt perhe, jonka lapsille kelpaisi käytetyt vaatteet ja halvat lelut.

[/quote]

Tästä olen eri mieltä. Moni perhe asuu halvemmin omakotitalossa. Ei tietysti siinä uusimman asuinalueen 300m2 linnassa, vaan siellä syrjemmässä ppienessä rintamamiestalossa joka ehkä jopa lämpenee puilla jotka pilkotaan itse. Tai asuu lähiössä pienessä kerrostaloasunnossa joka on oma, yhtiövastike vähemmän kuin vastaavan vuokra. Sanoisin, että vain elintapaköyhällä on varaa asua koko ikänsä vuokralla. Yleensä kallis vuokra-asunto on mahdollista vain siinä tilanteessa, että kela ja sosku maksaa asumisen. Mutta oikeasta köyhyydestä se ei kerro mitään.

[/quote]

Jos pankki on antanut lainan edes siihen "rupuiseen rintamamiestaloon", ei kyse ole köyhästä. Piste.

Vierailija
67/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 19:40"]Loistavaa, että täällä uskalletaan puhua asioista niiden oikeilla nimillä!

Kaikki lähtee elämänhallinnasta. Suomessa kukaan ei näe nälkää. Eri asia sitten on, mihin rahansa laittaa. Sitten voikin pyydellä ruokarahaa, kun on viinat ja röökit on ostettu.

Hulluinta on, että suurin osa antajista on itsekin köyhiä. He haluavat antaa vähästään ja usein apu menee antajaa rikkaammalle.
[/quote]

Tää on täysin totta, fiksu kirjoitus. Niin se on että röökit ja viinat ensin, sitten muut.

Vierailija
68/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:47"]

[/quote]

[/quote]

Jos pankki on antanut lainan edes siihen "rupuiseen rintamamiestaloon", ei kyse ole köyhästä. Piste.

[/quote]

Miksi ei ole? Minulla on pari tuttua perhettä jotka luokitellaan köyhiksi kaikkien mittapuitten mukaan. Molemmat asuu omakotitalossa,toinen on ostettu perinnöllä (alle 50 000e) ja toinen lainalla. Kummankin asuminen tulee edullisemmaksi kuin samalla seudulla vuokrayksiössä asuminen, saatikka sitten perheasunnossa asuminen. Miten se on mahdotonta köyhälle?

Vierailija
69/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joillakin ei ole varaa ostaa edes wc-paperia? :( erikoinen joulutoivomus

Vierailija
70/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lahjoitan Afrikkaan. Uskallan väittää että Suomessa ei kukaan nälkään kuole.

Ihmettelin kun eräässä ryhmässä eräs äiti valitteli kun ei ole muuta ruokaa kuin lihakeittoa. Mitähän herkkuja sitä sitten pitäisi olla?

P.s. Monet kaupat lahjoittavat joulun alla jouluruokia ja yhdistyksillä on jouluruokailuja.

Itsekin olen kokenut jouluja kun ei ollut jouluruokaa eikä lahjoja. Osasimme sitten arvostaa enemmän niitä jouluja kun oli. Me teimme lapsena joulukortteja ja myimme niitä naapureille. Sillä saimme kerättyä joululahjarahaa. En tiedä onko se nykyään sallittua.

Vierailija
71/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan apua yh äidille ja sekin herkkukorin muodossa. Vituttaa kerjäläiset

Vierailija
72/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla on perheitä joilla on parempi taloudellinen tilanne ja suuremmat vaatimukset kuin meillä. Miksiköhän me pärjäämme jos he eivät pärjää? Meillä on auto ja koirakin.

Vierailija
73/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken pienen kävi auttaminen mielessä, mutta enpä viitsikään vaivautua.

Olen itse teinitytön yh, ja sairaseläkkeellä. Eläke on minimi kansaneläke. Tätä köyhyyttä ja sairautta on kestänyt vuosia. Lapseni ei saa muualta lahjoja kuin minulta, ja ehkä isältään.

Olen tänäkin vuonna aloittanut lahjojen oston ajoissa, ja saan annettua ne tyylillä joulukalenteri, koska jouluajan lapsi on isällään. Tänä vuonna ei ole mitään kallista tulossa, koska tytöllä on jo kamerat ja kaikki. Mutta kyllähän noista meikeistä, pyjamista yms. saa monta sataa pulittaa yhteensä. Se on mun oma valinta, että jouluna laitan paljon tyttöön. No, en säästele hänen kohdallaan kyllä ikinä...

kyllä minä uskon, että siellä on oikeasti todella pulassa olevia perheitä, jotka eivät saa lahjan lahjaa ostettua. Siihen riittää se, että olet tuloiltasi just sen soskun tulorajan kohdilla, ja toisena kuukautena miinuksilla. Ja aina katsellaan niitä menneitä kuukausia, jolloin olisi pitänyt tietää sairastuvansa seuraavana kuukautena, ja säästää siihen rahoista, joilla elät kädestä suuhun muutenkin. Olen ollut itse siinä tilanteessa, kun olen jotunut jättää syömättä, tai ei ole ollut varaa ostaa lapselle kenkiä. Tai kun olet hankkinut jonkun kovasti tarvittavan, niin koko kuukaus on pielessä rahallisesti. Vaikka tarpen hinta ei olisi ollut kuin 40 e.

Vierailija
74/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tarjouduin lahjoittamaan naisten vaatteita yhdelle äidille (ei ollut tuo ryhmä). Pyysi kuvia vaatteista, kysyi merkkiä ja totesi: "Ei mulle oikeen sovi lidlin vaatteet". Mietin vain mielessäni että "selvä, palele sitten". Oikeastihan hän todennäköisesti lopulta sitten löysi jonkun joka lahjoitti merkkivaatteita. Siis luulisin. Eipä tässä ole itsellänikään varaa merkkivaatteisiin.

Vierailija
75/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:47"]Kyllä on hyytäviä kommentteja tässä ketjussa. Häpeäisitte, itsekkäät! 

Annan mielelläni lahjoja lapsille, jotka muuten eivät saisi mitään. Ihan riippumatta siitä, miten holtittomia vanhemmat ovat.

Vanhempiaan ei voi valita.
[/quote]

Monet luotettavammat keräykset hankkivat lahjoja vähävaraisten perheiden lapsille, tuo fb-ryhmä vaikuttaa vain ahneiden vanhempien kalastelulta. Ne jotka ovat oikeasti köyhiä, käyvät leipäjonossa yms, eivät ruikuta merkkituotteiden perään facebookissa

Vierailija
76/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

76, Lidlin vaatteet ovat hyvälaatuisia ja kestäviä!

t. köyhä sairaseläkeläinen

Vierailija
77/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:59"]Miten joillakin ei ole varaa ostaa edes wc-paperia? :( erikoinen joulutoivomus
[/quote]

Ehkä ajatus on pyytää edullista kulutustavaraa jotta sitten itse pystyisi hankkimaan mieluisen lahjan lapselle? Ihan järkevää minusta

Vierailija
78/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi ei ole? Minulla on pari tuttua perhettä jotka luokitellaan köyhiksi kaikkien mittapuitten mukaan. Molemmat asuu omakotitalossa,toinen on ostettu perinnöllä (alle 50 000e) ja toinen lainalla. Kummankin asuminen tulee edullisemmaksi kuin samalla seudulla vuokrayksiössä asuminen, saatikka sitten perheasunnossa asuminen. Miten se on mahdotonta köyhälle?

[/quote]

Jatkanpa vielä. Nämä minun tutut ovat köyhiä kuka sairauden ja kuka pitkäaikaisen työttömyyden takia. Mutta kaikkia heitä leimaa elämanhallinta ja taloustaidot. Auto pihassa ei ole uusin, vaan korkeintaan parin tonnin auto. Elektroniikka ei ole uusinta, alkoholilla ei läträtä, ruokaa laitetaan ja kasvatetaan itse, vaatteita ostetaan käytettyinä. Nämä köyhät harvoin huutelevat puutettaan, mieluummin tulevat toimeen sillä mitä jo on. Vähät rahat käytetään viisaasti, eli tyydytään sihen pieneen kerrostalo-osakkeeseen missä ei välttämättä ole edes molemmille lapsille omaa huonetta. Toki voisivat olla vuokralla tuplaten isommassa asunnossa ja saada siihen asumistukea. Mutta mieluummin pärjäävät itse.  Näitä köyhiä minä arvostan.

Vierailija
79/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:18"]76, Lidlin vaatteet ovat hyvälaatuisia ja kestäviä!

t. köyhä sairaseläkeläinen
[/quote]

Joo tiedän. :D Ja yritin sitä naistakin vakuutella mutta hänelle ei kelvannut. (Itse siis olin luopumassa niistä vaatteista kun laihduin.) Löytyi sitten ihan tuttavapiiristä äiti jolle ne vaatteet kelpasivat. Hän ei missään mitään pyydellyt mutta tiesin että on vähävarainen ja kysyin kelpaako.

t.76

Vierailija
80/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meinaatko, että jos on joskus saanut asuntolainaa, niin ei voi joutua työttömäksi? Velalliseen asuntoon ei kyllä ole köyhällä varaa, sillä tukia ei saa asuntolainan maksamiseen, mikä ihan oikein onkin. Tosin useimmiten tämä tarkoittaa sitä, että asumismenot nousevat, kun on pakko muuttaa vuokralle.