Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähävaraisille perheille jouluapua, kiinnostaako auttaminen?

Vierailija
30.11.2014 |

Hei! Haluan ottaa esille tällaisen Facebook-sivuston, jos vaikka joku ei ole sellaisesta vielä kuullut. Itselle tämä ainakin oli ihan uusi juttu ja haluan osallistua ja kantaa korteni kekoon, vaikka pienituloinen olen itsekkin :)

https://www.facebook.com/pages/Jouluapua/404414899684476?fref=ts

Elikkä täällä voi antaa lahjoituksia Suomessa taloudellisessa ahdingossa eläville lapsiperheille, joilla jouluruokaan ja lasten joululahjoihin ei ole varaa erinäisistä syistä. Löytyisikö kenties sinulta jotain annettavaksi, jolla voisit tehdä jonkun lapsen ja perheen todella onnelliseksi?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluapua Kellokoski oli aika pysäyttävä..

Vierailija
42/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä. Ei tee mieli auttaa. Itse kun on ahkerasti töitä paiskinut ja elintasonsa rakentanut omalla vaivannäöllä. Ja maksetaan mieheni kanssa rutosti veroja, se saa riittää! Toiset ne makoilee kotona ja masentuu ja sitten vingutaan kaikki yhteiskunnalta joululahjoja myöten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei kyllä paljoa vaadi, että vuoden aikana saisi säästettyä edes perheen jouluruokiin rahaa! Vituttaa tämä ihmisten typeryys, ei joulu yllätyksenä tule. Suurin osa näistä avunhakijoista on kuitenkin kestoköyhiä, joiden pitäisi jo vähän osata varautua tulevaan eikä joulun kynnyksellä ruveta ruinaamaan muilta vielä lisää.

Vierailija
44/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 19:05"]

Jouluapua Kellokoski oli aika pysäyttävä..

[/quote]

Mikä numero perheellä?

Vierailija
45/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastushousut ratsastusta harrastavalle vähävaraiselle tytölle on yhdessä ryhmässä. Jotenkin ei nyt mun mielestä täsmää.

Vierailija
46/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää vielä kuudes lapsi pykätä, vaikka entisistäkään ei pysty huolehtimaan ja vanhemmat 30-kymppisinä sairaseläkkeellä, niin sanoisin, että ihan oma moka. Turha itkeä ja syyttää yhteiskuntaa. Vaikka omat tuloni ovat hyvät, niin ei meillä silti ole varaa kuin yhteen lapseen.

Vierailija
47/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Next page

Vierailija
48/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:47"]No, itse ainakin haluan uskoa siihen, että ei kukaan apua pyydä, jos sille ei oikeasti ole tarvetta. Teille hyväosaisille, kultalusikka suussa syntyneille on vaikeaa näköjään uskoa, että kaikissa perheissä Suomessa ei todellakaan asiat ole niin hyvin.  ap
[/quote]

Ihanaa naiiviutta. Ap, todellakin löytyy valtava määrä sellaisia ihmisiä, jotka ovat valmiita esittämään sairasta ja heikkoa tai valehtelemaan päästäkseen helpolla. He nauravat jälkeenpäin räkäisesti kusettamilleen ihmisille ja pistävät omat rahansa tupakkaan ja kaljaan

Vierailija
50/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 2 työssäkäyvää vanhempaa. Ei ole silti varaa ostaa lapsille pleikkaa lahjaksi, saavat pärjätä vanhalla pleikka kakkosella jonka ostin kirpparilta 25 eurolla. Teinipoika tarvitsee uuden puhelimen, saa meiltä vanhemmilta siihen 50e, loput maksaa itse muista lahjarahoistaan ja ostaa sen hintaisen kuin pystyy, tuskin mitään iphonea. Jouluruokaa syödään, se on edullista kun tekee itse eikä kata pöytään muuta kuin sen mitä syödään. Eikä tarvitse olla seittämää sorttia kalaa ja salaattia. Vauvan voi jättää lahjatta, ei ymmärrä sellaisesta mitään, tai laittaa sinne vaikka kirpparilta ostetun käytetyn lelun. 

Vaikka olemme pienituloisia ja köyhiä ja kaiken päälle maksamme konkurssivelkoja, en ikinä kehtaisi kerjätä netissä apua. Joulu järjestetään varojen mukaan eikä joulumieli ole kiinni isoista lahjoista. Meilläkin lapset saavat niitä myös mummeilta ja kummeilta ja niin uskon olevan näissä apua tarvitsevissakin perheissä. En auta vaikka saattaisi siihen muutama kymppi olla ylimääräistä pienen veronpalautuksen takia. Mutta pienen taloudenpitokurssin voisin tarjota. Aika monessa perheesäs näkyi olevan vauva, järjestyksessä perheen neljäs tai jopa viides lapsi. Oikeasti olen sitä mieltä, ettei sitten enää yhtään tuon vauvan päälle.

Vierailija
51/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 19:17"]Meitä on 2 työssäkäyvää vanhempaa. Ei ole silti varaa ostaa lapsille pleikkaa lahjaksi, saavat pärjätä vanhalla pleikka kakkosella jonka ostin kirpparilta 25 eurolla. Teinipoika tarvitsee uuden puhelimen, saa meiltä vanhemmilta siihen 50e, loput maksaa itse muista lahjarahoistaan ja ostaa sen hintaisen kuin pystyy, tuskin mitään iphonea. Jouluruokaa syödään, se on edullista kun tekee itse eikä kata pöytään muuta kuin sen mitä syödään. Eikä tarvitse olla seittämää sorttia kalaa ja salaattia. Vauvan voi jättää lahjatta, ei ymmärrä sellaisesta mitään, tai laittaa sinne vaikka kirpparilta ostetun käytetyn lelun. 

Vaikka olemme pienituloisia ja köyhiä ja kaiken päälle maksamme konkurssivelkoja, en ikinä kehtaisi kerjätä netissä apua. Joulu järjestetään varojen mukaan eikä joulumieli ole kiinni isoista lahjoista. Meilläkin lapset saavat niitä myös mummeilta ja kummeilta ja niin uskon olevan näissä apua tarvitsevissakin perheissä. En auta vaikka saattaisi siihen muutama kymppi olla ylimääräistä pienen veronpalautuksen takia. Mutta pienen taloudenpitokurssin voisin tarjota. Aika monessa perheesäs näkyi olevan vauva, järjestyksessä perheen neljäs tai jopa viides lapsi. Oikeasti olen sitä mieltä, ettei sitten enää yhtään tuon vauvan päälle.
[/quote]

Harvinaisen fiksua tekstiä av:lla. Mukavaa Joulua!

Vierailija
52/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen periaatteessa samaa mieltä. Olen ollut pienituloinen ikäni, nyt neljän lapsen yh, opiskelen ja velkaakin on. Suututtaa nämä " äidistä olisi hienoa laittaa pienet paketit ja vähän jouluruokia lapsille." No viddu laita sitten, täällä on jo 8 pkt yhteensä hankittuna, samat lapsilisät ym täälläkin saadaan kuin teillä, mihis ne teillä menee? Lahjat maksoivat 10-17e/kpl ja ekat ostettiin lokakuussa. Ja varmaan syötte joulunakin vaikkei avustuksia tulisi, ei maksa paljon jotkut laatikot ja riisipuuro ja pakkoko sitä kymmenen kilon kinkkua on vetää, ei ole edes terveellistä. Joulusuklaa 3 lootaa kympillä ja muutaman euron kilon piparitaikina. 20 joulua takana köyhänä lapsiperheellisenä ja joka joulu ollut säkkikaupalla leluja ja herkkuja niin että jää vielä uudeksi vuodeksikin. Eikä edes velaksi. Sama juttu tänä vuonna.  

Salaisuus on ennakointi: 

-lahjojen ostaminen pitkin vuotta

-säilyvien elintarvikkeiden ostelu hyvissä ajoin (punajuuri ja maustekurkut rosolliin, silli, puuroriisi, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä, rusinoita, manteleita, glögiä, joulusuklaata jne) 

-Ylimääräisen duunin hankkiminen esim kiireapulaisena kaupassa marras-joulukuussa/tavaroiden myyminen kirpparilla 

- Niiden laskujen jotka voi siirtäminen joulukuulta tammikuulle 

-marras- joulukuun eläminen säästeliäämmin jouluun saakka, itse tehden säästää ja esim juurekset on tosi halpoja tähän aikaan vuodesta ja terveellisiä 

Toki voi olla paska vanhempi ja itkeä että ei tule lapsille joulua jos ei muut ihmiset sitä maksa. Tämän persaukisen mamman lapset sanoo joka joulu että on paras joulu ikinä. Rahat menee viimistä senttiä myöten, koska haluan tehdä ikimuistoiset joulut lapsille. Niin oma äitinikin teki, vaikka oli kolmen yh. 

Joten en usko näihin köyhiin ollenkaan, olen itse yhtä köyhä ja on ihan omasta tärkeysjärjestyksestä kiinni haluaako varautua jouluun vai olla tuuliajolla oman elämänsä suhteen. Eri asia on sitten fyysiset ja psyykkiset sairaudet, kriisitilanteet ym. mutta niistä voisi kertoa rehellisesti. Pelkkä köyhyys ei voi olla syynä jouluttomuuteen, kun perustoimeentulo on kuitenkin kaikille sama ja siinä on joustovaraa kyllä. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä että joku jäisi ilman ruokaa ja ne lapsilisätkin on tarkoitettu lasten menoihin, pitäisi hävetä jos siitä ei yhtä lahjaa saa hankittua.

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:48"]

Suurimmalla osalla kyse elämänhallinnan isoista ongelmista ja itse aiheutetusta kaaoksesta. Sitten vielä sossun ym. toimesta hyysätään ihan avuttomiksi/aivottomiksi.

En tod. osallistu, maksan veroja 32% ja siinä mun panostus resuperseiden elättämiseen!

[/quote]

Vierailija
53/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna ei kiinnosta. Joulu on aivan yliarvostettu ja maallistunut juhla. Lahjojen osto ja ylensyönti on järjtetöntä. Parempi olisi kun ei joulua vietettäisi ollenkaan.

Vierailija
54/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän kuin kehitysapu, josta voi sanoa että ei kannettu vesi kaivossa pysy. Perheet tarvitsivat ehkäisyneuvontaa ja elämänhallinnan opetusta. Noissa tilanteissa ei paljon joulusuklaat ja konsolit auta.

Vierailija
55/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa, että täällä uskalletaan puhua asioista niiden oikeilla nimillä!

Kaikki lähtee elämänhallinnasta. Suomessa kukaan ei näe nälkää. Eri asia sitten on, mihin rahansa laittaa. Sitten voikin pyydellä ruokarahaa, kun on viinat ja röökit on ostettu.

Hulluinta on, että suurin osa antajista on itsekin köyhiä. He haluavat antaa vähästään ja usein apu menee antajaa rikkaammalle.

Vierailija
56/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin hetken mietin jo, että auttaisin jotain perhettä ostamalla lahjat lapsille tai jotenkin muuten. Itse olen pienipalkkaisessa työssä, mies jäi työttömäksi ja kaksi lasta on. Silti ajattelin, että kun nyt olen itse varautunut jouluun säästämällä, voisin auttaa jotkakuta muuta..mutta enpä taidakaan

Vierailija
57/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin työtön ja elän toimeentulotuella. Olen auttanut nyt neljää perhettä, kaksi näistä oli yh-äitejä joilla yksi lapsi. Onhan siellä sivulla paljon isoja perheitä, mutta siellä on myös paljon pieniä perheitä jotka ei paljoa toivo! Itse haluan ainakin uskoa ihmisten hyvyyteen enkä jaksa olla jatkuvasti kyyninen ja skeptinen.

Vierailija
58/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta, itse ovat jotenkin itsensä tuohon tilanteeseen hommanneet.

Vähävaraisten kansaneläkkeellä kituuttavien vanhusten auttaminen kiinnostaa enemmän.

Vierailija
59/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi en ole nähnyt yhtään perhettä, jolla olisi aito hätä ja tarve lahjoille. Olen itse sairaslomalla ja sossun elätti, eli vertaan omaa tilannettani näihin muihin väistämättä.

Köyhän ei tarvitse saada uusinta pelikonsolia, ei niitä ole meilläkään, vaikka perheessä harrastetaan pelejä kaikissa muodoissaan lautapeleistä konsoleihin ja roolipeleihin.

Mitä erityislapsiin tulee, he saavat julkiselta puolelta hoitonsa ja terapiansa. Jos perhe haluaa itse kustantaa jonkun delfiiniterapian, se on heidän omista rahoistaan pois, ei muiden maksettava juttu.

En anna euroakaan perheelle, joka asuu omistusasunnossa tai omistaa auton- todellisella köyhällä ei ole kumpaankaan varaa.

Ainoat tapaukset, joita voisin avustaa, olisi esim. tulipalossa kodittomaksi jäänyt perhe, jonka lapsille kelpaisi käytetyt vaatteet ja halvat lelut.

Vierailija
60/107 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Status: äiti kaipaa talvitakkia koko 50/52

huoh