Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua huvittaa kun suomalaiset ovat niin ylpeitä allergioistaan

Vierailija
29.11.2014 |

ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä.

Kommentit (292)

Vierailija
101/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:33"]

Keliakian kanssa taas olen huomannut, että ihmiset ovat asiasta hyvinkin uteliaita. En tee asiasta numeroa, mutta ottaessani vaikkapa juhlissa omaa ruokaani alkaa aina kyselyt, että mikä minulla on kun en voi muiden kanssa samaa syödä. Vastatessani, että minulla on keliakia, seuraa yleensä hyvinkin kiinnostunutta kyselyä ruokavaliostani ja mitä kaikkea en voi syödä. Varmaan sitten teen jonkun mielestä numeron itsestäni, kun en kieltäydy vastaamasta näille kyselijöille.

[/quote]

Tuosta tuli mieleen että kaverillani on keliakia, ja hän on kertonut muutamassa ravintolassa etukäteen ruokavaliostaan ettei voi syödä vehnää jne. mutta silti on tullut kamalat vatsakivut. Viimeksi Ranskassa jossa patongit ja voisarvet ja muut ovat arkipäivää, jauhoja tungetaan joka paikkaan muutenkin eikä kellään varmaan edes ole siinä maassa keliakiaa syödyn vehnäleivän määrän perusteella ainakaan, mutta kaveri oli sittemmin kuullut että nämä ranskikset eivät noteeraisi keliakiaa OIKEANA SAIRAUTENA ravintoloissa vaan kuvittelevat että gluteiiniton ruokavalio on amerikkalaisten uusi DIEETTI koska yrittävät vaan saada sillä erikoisdieetillä huomiota ja läskejään muka vähenemään, joten ihan sama tunkeeko sinne "gluteiinidieetti-ihmisen" vähän jauhoja sekaan koska ei se siitä enää entisestään liho tai laihdu! :-o

Vierailija
102/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

143 korj: "gluteiinidieetti-ihmisen" ruokaan vähän jauhoja sekaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:33"]

Keliakian kanssa taas olen huomannut, että ihmiset ovat asiasta hyvinkin uteliaita. En tee asiasta numeroa, mutta ottaessani vaikkapa juhlissa omaa ruokaani alkaa aina kyselyt, että mikä minulla on kun en voi muiden kanssa samaa syödä. Vastatessani, että minulla on keliakia, seuraa yleensä hyvinkin kiinnostunutta kyselyä ruokavaliostani ja mitä kaikkea en voi syödä. Varmaan sitten teen jonkun mielestä numeron itsestäni, kun en kieltäydy vastaamasta näille kyselijöille.

[/quote]

Tuosta tuli mieleen että kaverillani on keliakia, ja hän on kertonut muutamassa ravintolassa etukäteen ruokavaliostaan ettei voi syödä vehnää jne. mutta silti on tullut kamalat vatsakivut. Viimeksi Ranskassa jossa patongit ja voisarvet ja muut ovat arkipäivää, jauhoja tungetaan joka paikkaan muutenkin eikä kellään varmaan edes ole siinä maassa keliakiaa syödyn vehnäleivän määrän perusteella ainakaan, mutta kaveri oli sittemmin kuullut että nämä ranskikset eivät noteeraisi keliakiaa OIKEANA SAIRAUTENA ravintoloissa vaan kuvittelevat että gluteiiniton ruokavalio on amerikkalaisten uusi DIEETTI koska yrittävät vaan saada sillä erikoisdieetillä huomiota ja läskejään muka vähenemään, joten ihan sama tunkeeko sinne "gluteiinidieetti-ihmisen" vähän jauhoja sekaan koska ei se siitä enää entisestään liho tai laihdu! :-o

[/quote]

Hyi kamala... Juuri tuon takia erityisruokavalioiden vähättely on vaarallista, koska seuraukset voivat olla tälläisiä.

Suomessa toimii onneksi joksenkin paremmin, mutta ei kaikkialla. Tuttaviini lukeutuu erilaisia ruokarajoitteita ja jotkut sitten valitettavasti ovat saaneet pikakyydityksen sairaalaan kesken ravintolaillan, kun allergiaa ei ole otettu tosissaan lukuisista vannottamisista huolimatta. Myös keliaakikoille on käynyt tapauksia, joissa gluteeniton onkin sisältänyt gluteenia.

Vierailija
104/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaiskaa minua tässä asiassa:

Olen asunut monessa maassa, reissannut pitkin maailmaa ja Suomi on ainoa maa jossa olen törmännyt siihen että on olemassa hajusteallergikoita, hajusteyliherkkiä.

Silti täällä Suomessa haisee eniten hiki, vaikka täällä on hädin tuskin lämmin vain kesäisin.

Onko tuo hajusteallergia joku suomalaisten tekosyy olla ostamatta kunnon deodorantteja tai sellaisia laatutuoksuja jotka toimivat lähes koko päivän?

Minun nenään ottaa ainakin pahemmin jonkun ihmisen härskiintynyt hiki, kuin pehmeä kukkaistuoksu.

Vierailija
105/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluten-free ruokavaliota pidetään valitettavasti jonain uutena hiilarittomana dieettinä, ainakin Jenkeissä.

Vierailija
106/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:00"]

Valaiskaa minua tässä asiassa:

Olen asunut monessa maassa, reissannut pitkin maailmaa ja Suomi on ainoa maa jossa olen törmännyt siihen että on olemassa hajusteallergikoita, hajusteyliherkkiä.

Silti täällä Suomessa haisee eniten hiki, vaikka täällä on hädin tuskin lämmin vain kesäisin.

Onko tuo hajusteallergia joku suomalaisten tekosyy olla ostamatta kunnon deodorantteja tai sellaisia laatutuoksuja jotka toimivat lähes koko päivän?

Minun nenään ottaa ainakin pahemmin jonkun ihmisen härskiintynyt hiki, kuin pehmeä kukkaistuoksu.

[/quote]

"Korkean elintason maissa 2-3% väestöstä on herkistynyt hajusteisiin. Kyseessä on kosketusallergia, joka ilmenee ihottumana alueilla, jotka altistuvat hajustetuille tuotteille. Tavallisimpia aiheuttajia ovat deodoranttien, partavesien, käsi- ja kosteusvoiteiden sekä siivousaineiden tuoksuaineet. Deodoranttiallergia näkyy ja tuntuu ihottumana kainaloseuduissa. Pesuaineiden ja voiteiden tuoksujen aiheuttamat oireet ovat epämääräisempiä. Allergia pahentaa perusihottumaa tai hidastaa sen parantumista. Hajusteallergisilla ei yleensä ole limakalvo-oireita, ellei sellaisiksi lasketa huulipuikkojen ja –rasvojen sekä hammastahnojen huuli- ja suunympärysekseemaa. Joillekin ilmaantuu ihottumaa myös silmäluomiin."

http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/hajusteallergia/

Eli on sitä ilmeisesti muuallakin.

Vierailija
107/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:26"]

ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä.

[/quote]

Tämähän tarkoittaa, että luonnonvalinnan takia suurinosa suomalaisista ei kuuluisi selviytyä lisääntymikään asti. Valitettavasti lääketiede mahdollistaa tälläisten heikkojenkin yksilöiden suvun jatkumisen. 

En ole millekään allerginen, enkä sairasta mitään. Ja helvetin ylpeä siitä. 
[/quote]

Ihmiset ovat sellaisia eläimiä, että arvostavat lajikumppaneissaan älyä yli fyysisen kyvykkyyden, tosi "typerää"! Haloo, ilman sitä ajattelumallia emme olisi maapallon kehittynein eläin vaan asuisimme vieläkin luolissa ja hukuttaisimme liian heikot lapset. Fyysinen heikkous ja laiskuus ruokkivat älyä parhaiten!

Vierailija
108/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä muuten, että kun joku kirjoittaa "se ja se vouhkaa ja pitää meteliä allergiastaan" voi tarkoittaa ihan mitä tahansa.

Joskus on riittänyt, että on vain todennut ettei voi syödä jotain ruoka-ainetta, niin joku on siitä kiskonut herneet nenään ja nimittänyt tätä lausahdusta "vouhkaamiseksi ja itsestään metelin pitämiseksi".

Juu, ymmärrän kyllä että se ärsyttää jos joku keksii viikoittain itselleen välteltäviä ruoka-aineita erikoisuutta tavoitellessaan, mutta nämä keskustelut voisi kyllä muotoilla vähän paremmin. Nyt näistä teksteistä nimittäin on luettavissa, että täällä parjattaisiin allergisia ja muita ruokarajoitteisia siitä, etteivät voi syödä mitä tahansa. Ja se ei ole oikein. Niille rajoitteille ei itse voi mitään, jos oikein huono tuuri on käynyt (keliakia on lopun elämää kestävä kuten muistaakseni laktoosi-intorelanssikin, eikä vaikeita allergioita voida noin vaan siedättää).

Vierailija
109/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää juuri nämä nirsoilijat, jotka vain verhoavat nirsoilunsa "allergiaksi". Nirsoilukin on ihan ok, kunhan siitä ei pidä sitä älämölöä, mua ei kiinnosta kuunnella vaikka ravintolassa puolta iltaa kun joku seurueessa paasaa siitä mitä syö tai ei syö, ja kuinka jokin ruoka on YÖK (="olen allerginen") - parhaimmillaan tosiaan vielä meuhkaa siitä mitä joku muu pöydässä syö kun häntä ihan ällöttää katsoakin sitä ruoka-ainesta tai haistaa sen YÖKYÖK (erikseen oikeat kala-allergikot, jotka saa oireita). Muutenkin tuo ruoalle irvistely ja yökyttely on noloa aikuiselta ihmiseltä. 

En ymmärrä miksi niin moni tässä ketjussa ei osaa erottaa mistä asiasta tässä oikeasti puhutaan ja vetää melonin nenäänsä. Tai sitten pitää vetää johtopäätös, että osa kirjoittajista on juuri näitä yllämainittuja tyyppejä. 

Vierailija
110/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:00"]Valaiskaa minua tässä asiassa:

[/quote]

Et ole ilmeisesti reissannut ainakaan Aasiassa tai Afrikassa jos Suomessa haisee mielestäsi hiki erityisen paljon. Tehokkaita hajusteettomia dödöjä on sitä paitsi paljon. En ole hajusteherkkä mutta minua oksetti ainakin Amerikassa, jossa ajatellaan että pesuaine on sitä tehokkaampi mitä voimakkaammin se haisee. Not. Vaatteet eivät lähde kunnolla puhtaiksi ja vessanpesuaine vain peittää hajun eikä puhista mitään. Kokolattiamaton puhdistusaimr on kaikkein pahin. Ja kyllä, monet amerikkalaiset kärsivät "selittämättömistä" iho- ja hengitysoireista. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä tajutakseen potentiaalisen yhteyden

Vierailija
111/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:00"]

Ahahah onpa täällä porukka vetänyt herneen nenään. Ei ole tainnut tämä keskustelu ihan kaikille aueta tai sitten porukka on vain todella tosikkoa ja tiukkapipoista. Eihän täällä ole mollattu sitä jos jollakin on allergia tai sairaus, vaan niitä jotka sellaisia kehittelevät itsekseen ja tekevät niistä niin kauhean haloon. Ja pohdittu että miksi juuri suomalaisilla on niin paljon ongelmia verrattuna muihin maihin. Gosh, vähän luetun ymmärtämistä kehiin ja joogatkaa vaikka tota raivoa ulos.

[/quote]

Sarkasmi on taitolaji. Jos et osaa muodostaa sarkastista aloitusta niin älä edes yritä.

"Mua huvittaa kun suomalaiset ovat niin ylpeitä allergioistaan

ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä."

Tuo ei ole sarkasmiaa. Se on pelkkää köyhää päänaukomista.

[/quote]

En mä ole muodostanut tänne aloitusta, en itseasiassa ole kirjoittanut yhtäkään viestiä ennen tuota. Että siinä sunopetus meni nyt pieleen siitä mikä on "sarkasmiaa". Kunhan vaan naureskelen raivottarille jotka täällä mesovat. Kolahti ilmeisesti muutaman kohdalla ja kovaa, ehkä tästä oppina teille kuitenkin se että itse diagnosoiduilla ongelmilla huomion hakemisen voisi jättää väliin. Et saa sillä sääliä, saat vain ihmiset kyllästymään.

[/quote]

Täällä on olleet äänessä diagnosoituja tapauksia, joille sinunkaltaisesi ääliön aloitukset voivat tulla todella kalliiksi, mikäli ruokavammojen vähättelystä tulee muoti-ilmiö. Ei olisi ihan uuttakaan, että ruokavammaa potevalle sujautetaan annokseen kiellettyä ainetta "käräyttääkseen muotidiettaajan". Seurauksena sitten lanssikyyti sairaalaan tai loppuilta vessa varattuna kovassa vatsakivussa + rajussa ripulissa tai/ja oksentelussa.

Oletkos yhtään miettinyt tätä? Et tietenkään, koska ei tuollaiset ihmiset ajattele mitään muuta kuin sitä, että pääsee vähän aukomaan päätä edes jossakin kun livenä ei uskalla.

[/quote]

Hengähdä nyt vähän ettet saa vielä sydänkohtaustakin. Tai no sithän olis joulupöydässä taas lisää kerrottavaa. marttyyrin äänensävyllä tietenkin, kuinka sä oot niin urhee ja jaksat kaiken vaikka oli sydänkohtaus ja sit vielä keliakia, ja tänään on tuntunut siltä että kinkusta saattaa kurkku turvota umpeen vaikka pekoni oli aamulla ihan ok. Mutta ei hätää, kyllä mä jaksan kaikesta huolimatta. Vähän sääliä ja lisää sääliä ja jos nyt pikku pala leipää siihen kylkeen ja ehkä saunaolut. Vieressä istuu joku jolla on oikeesti keliakia, noudattaa gluteiinitonta ruokavaliota eikä jaksa nostaa meteliä vaivoistaan. 

Ja vainoharhan puolelle menee noi sun teoriat siitä kuinka sulle salaa syötetään mitä sattuu. Ai niin, mulla muuten on itsellä myös ruoka-aineallergia eli kyllä mä olen joutunut asiaa miettimään. Silti oon sitä mieltä että esim. Työporukassa suuri osa on keksinyt itselleen allergioita koska ne vaihtelevat viikottain, ja jopa tunnin sisällä. Esim. Maitoallergikko joka teki hirveen haloon siitä kun joku oli leiponut töihin piirakan että onko siinä nyt voita ja hän ei voi sitä syödä jne jne. Ronkki piirakkaa ja paasasi kuin mikäkin Runeberg rinta ylpeydestä pakahtuen. Sen sijaan että olisi vain ollut hiljaa ja jättänyt ottamatta, ehkä sanonut että on allerginen maitoproteiinille. Ja paras oli kun tunnin päästä otti kuitenkin kahviinsa maitoa, eli se siitä maitoallergiasta.

Sulla tais nyt vaan kolahtaa niin kovaa että kiehut siellä raivosta otsasuonet punoittaen. Juuri se saa minut uskomaan että olet yksi näistä allergioillaan ylpeilevistä ja niillä huomiota hakevista ärsyttävistä ihmisistä. Jos meinaan viestit eivät koskisi sinua, et niistä jaksaisi suuttua.

[/quote]

Ensinnäkin,

a) minulla on diagnoosi ja koskien vain yhtä ruoka-ainetta

b) tällaiset ketjut, joissa pilkataan ihmisten rajoituksia ruoan suhteen, eivät ole hauskoja, vaikka sinulla kuinka hubaa olisikin.

c) Kun on jo sairasta naureskella ihmisten rajoitteille ja itse jopa harrastat sitä, niin miten sinulle voi olla utopistinen ajatus, että joku menee tuon sairaan toiminnon kanssa vielä astetta pidemmälle? Näitä tapauksia nimittäin on jo ollut.

"Ai niin, mulla muuten on itsellä myös ruoka-aineallergia eli kyllä mä olen joutunut asiaa miettimään" ja silti haluat vielä pahentaa ruoka-allergikkojen muutenkin hankalaa elämää tällaisilla vittuiluilla? Mites, jos jossakin juuri Sinun allergiaasi ei otetakaan tosissaan, vaan pidetään fiinistelynä? Sitten se on eri asia, vai?

[/quote]

Hengitä nyt syvään ja rauhoitu. Jos et ole huomionhakuinen muka-allerginen niin miksi hermostuit näin kovasti? Eihän täällä ole allergioita vähätelty vaan sitä kuinka joku keksii niitä itselleen päivittäin lisää saadakseen huoiota. 

Vierailija
112/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:52"]

Olen 55v. ja perusterve, ei allergioita, hoikka nainen. Kasvoin maatilalla.

[/quote]

ja kuten huomaat, on tuokin ainakin kahden alapeukun arvoinen asia. Ei saa olla terve, hoikka eikä etenkään kasvaa maatilalla :)))))))

Vierailija
113/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:16"]

Ahahah onpa täällä porukka vetänyt herneen nenään. Ei ole tainnut tämä keskustelu ihan kaikille aueta tai sitten porukka on vain todella tosikkoa ja tiukkapipoista. Eihän täällä ole mollattu sitä jos jollakin on allergia tai sairaus, vaan niitä jotka sellaisia kehittelevät itsekseen ja tekevät niistä niin kauhean haloon. Ja pohdittu että miksi juuri suomalaisilla on niin paljon ongelmia verrattuna muihin maihin. Gosh, vähän luetun ymmärtämistä kehiin ja joogatkaa vaikka tota raivoa ulos.

[/quote]

Sarkasmi on taitolaji. Jos et osaa muodostaa sarkastista aloitusta niin älä edes yritä.

ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä."

[/quote]

En mä ole muodostanut tänne aloitusta, en itseasiassa ole kirjoittanut yhtäkään viestiä ennen tuota. Että siinä sunopetus meni nyt pieleen siitä mikä on "sarkasmiaa". Kunhan vaan naureskelen raivottarille jotka täällä mesovat. Kolahti ilmeisesti muutaman kohdalla ja kovaa, ehkä tästä oppina teille kuitenkin se että itse diagnosoiduilla ongelmilla huomion hakemisen voisi jättää väliin. Et saa sillä sääliä, saat vain ihmiset kyllästymään.

[/quote]

Täällä on olleet äänessä diagnosoituja tapauksia, joille sinunkaltaisesi ääliön aloitukset voivat tulla todella kalliiksi, mikäli ruokavammojen vähättelystä tulee muoti-ilmiö. Ei olisi ihan uuttakaan, että ruokavammaa potevalle sujautetaan annokseen kiellettyä ainetta "käräyttääkseen muotidiettaajan". Seurauksena sitten lanssikyyti sairaalaan tai loppuilta vessa varattuna kovassa vatsakivussa + rajussa ripulissa tai/ja oksentelussa.

Oletkos yhtään miettinyt tätä? Et tietenkään, koska ei tuollaiset ihmiset ajattele mitään muuta kuin sitä, että pääsee vähän aukomaan päätä edes jossakin kun livenä ei uskalla.

[/quote]

Hengähdä nyt vähän ettet saa vielä sydänkohtaustakin. Tai no sithän olis joulupöydässä taas lisää kerrottavaa. marttyyrin äänensävyllä tietenkin, kuinka sä oot niin urhee ja jaksat kaiken vaikka oli sydänkohtaus ja sit vielä keliakia, ja tänään on tuntunut siltä että kinkusta saattaa kurkku turvota umpeen vaikka pekoni oli aamulla ihan ok. Mutta ei hätää, kyllä mä jaksan kaikesta huolimatta. Vähän sääliä ja lisää sääliä ja jos nyt pikku pala leipää siihen kylkeen ja ehkä saunaolut. Vieressä istuu joku jolla on oikeesti keliakia, noudattaa gluteiinitonta ruokavaliota eikä jaksa nostaa meteliä vaivoistaan. 

Ja vainoharhan puolelle menee noi sun teoriat siitä kuinka sulle salaa syötetään mitä sattuu. Ai niin, mulla muuten on itsellä myös ruoka-aineallergia eli kyllä mä olen joutunut asiaa miettimään. Silti oon sitä mieltä että esim. Työporukassa suuri osa on keksinyt itselleen allergioita koska ne vaihtelevat viikottain, ja jopa tunnin sisällä. Esim. Maitoallergikko joka teki hirveen haloon siitä kun joku oli leiponut töihin piirakan että onko siinä nyt voita ja hän ei voi sitä syödä jne jne. Ronkki piirakkaa ja paasasi kuin mikäkin Runeberg rinta ylpeydestä pakahtuen. Sen sijaan että olisi vain ollut hiljaa ja jättänyt ottamatta, ehkä sanonut että on allerginen maitoproteiinille. Ja paras oli kun tunnin päästä otti kuitenkin kahviinsa maitoa, eli se siitä maitoallergiasta.

Sulla tais nyt vaan kolahtaa niin kovaa että kiehut siellä raivosta otsasuonet punoittaen. Juuri se saa minut uskomaan että olet yksi näistä allergioillaan ylpeilevistä ja niillä huomiota hakevista ärsyttävistä ihmisistä. Jos meinaan viestit eivät koskisi sinua, et niistä jaksaisi suuttua.

[/quote]

Ensinnäkin,

b) tällaiset ketjut, joissa pilkataan ihmisten rajoituksia ruoan suhteen, eivät ole hauskoja, vaikka sinulla kuinka hubaa olisikin.

c) Kun on jo sairasta naureskella ihmisten rajoitteille ja itse jopa harrastat sitä, niin miten sinulle voi olla utopistinen ajatus, että joku menee tuon sairaan toiminnon kanssa vielä astetta pidemmälle? Näitä tapauksia nimittäin on jo ollut.

"Ai niin, mulla muuten on itsellä myös ruoka-aineallergia eli kyllä mä olen joutunut asiaa miettimään" ja silti haluat vielä pahentaa ruoka-allergikkojen muutenkin hankalaa elämää tällaisilla vittuiluilla? Mites, jos jossakin juuri Sinun allergiaasi ei otetakaan tosissaan, vaan pidetään fiinistelynä? Sitten se on eri asia, vai?

[/quote]

Hengitä nyt syvään ja rauhoitu. Jos et ole huomionhakuinen muka-allerginen niin miksi hermostuit näin kovasti? Eihän täällä ole allergioita vähätelty vaan sitä kuinka joku keksii niitä itselleen päivittäin lisää saadakseen huoiota. 

[/quote]

Koska keskutelun sävy on tätä viimeistä sivua lukuunottamatta pysynyt sellaisena, että ihmiset aiheuttavat itse ruokarajoitteensa + ovat vain erikoisuuden haluisia.

Se tässä on ongelma. Jokainen ruokarajoitteinen tulee vähintään kerran elämässään törmäämään tilanteeseen, jossa asiaa ei oteta tosissaan/vähätellään. Itse olen törmännyt tähän jopa työpaikan ruokatunnilla, kun olen syönyt omia eväitäni ja muut ovat alkaneet keskustella ruokarajoitteestani sävyllä, että nää on tällaisia nykyajan muotijuttuja.

Se nyt vaan ei tunnu kivalta, että saat kuumeisesti vältellä jotakin ruoka-ainetta ja sinut leimataan automaattisesti muodin vuoksi tätä noudattavaksi.

Vierailija
114/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ensinnäkin,

[/quote]

Kai olet myös erityisherkkä?

Vierailija
115/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioitakin todetaan täällä pienestäkin kutinasta ja kitinästä. Eikä ihme, isoa voittoa tehdään näilläkin. Miettikää gluteenittomien tuotteiden määrää ja hintaa kaupoissa. Laktoosittomista puhumattakaan. Espanjassa ainakin oli vielä vuosi pari taaksepäin vaikea löytää mitään laktoositonta tuotetta. 

Monilla ulkomaalaisilla tutuilla varmaan onkin jotain allergiaa, yliherkkyyttä mutta ei niitä ole missään todettu sen kummemmin tai hyvä jos edes allergiaksi kutsutaan. Eivät vaan yksinkertaisesti syö juttuja joista tullut oireita. Esim. entisellä miesystävällä olikin todella paha allergia, oli vain aina jättänyt syömättä. Täällä kaikesta pitää heiluttaa lääkäripapereita ja olla ihan kuoleman partaalla kokoajan. 

Vierailija
116/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:39]

Koska keskutelun sävy on tätä viimeistä sivua lukuunottamatta pysynyt sellaisena, että ihmiset aiheuttavat itse ruokarajoitteensa + ovat vain erikoisuuden haluisia.

Se tässä on ongelma. Jokainen ruokarajoitteinen tulee vähintään kerran elämässään törmäämään tilanteeseen, jossa asiaa ei oteta tosissaan/vähätellään. Itse olen törmännyt tähän jopa työpaikan ruokatunnilla, kun olen syönyt omia eväitäni ja muut ovat alkaneet keskustella ruokarajoitteestani sävyllä, että nää on tällaisia nykyajan muotijuttuja.

Se nyt vaan ei tunnu kivalta, että saat kuumeisesti vältellä jotakin ruoka-ainetta ja sinut leimataan automaattisesti muodin vuoksi tätä noudattavaksi.

[/quote]

Itsehän käänsit keskustelun siihen että aloit muun muassa haukkumaan muita ääliöiksi ja epäilemään että sinua yritetään tahallaan yrittää tappaa lisäämällä ruokiisi salaa allergisoivia aineita. Jos käyttäydyt näin normaalissakin elämässä niin enpä ihmettele jos saat hieman epäileväisiä kommentteja.

En ole koskaan törmännyt siihen että ruoka-aineallergioitani epäiltäisiin, mutta osaan myös erotella allergian, yliherkkyyden ja intoleranssin toisistaan enkä tee esim. Laktoosi-intoleranssista hirveää numeroa. Eli olen allerginen ja silti ärsyynnyn kun jotkut kehittävät itselleen kaiken maailman muka-allergioita ja keräävät niillä huomiota. Mikä niissä allergioissa on että niillä pitää ylpeillä ja olla kaiken keskipisteenä?

Vierailija
117/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:37"]

Ensinnäkin,

[/quote]

[/quote]

No niin, oletko provoillut taas tarpeeksi tälle päivälle? Jos keksisit vaikka välillä muuta puuhaa, niin ei kävisi elämä noin pitkästyttäväksi.

Vierailija
118/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ensinnäkin,

[/quote]

[/quote]

ainakin erityisherkkä ottamaan nokkiinsa ja muuttamaan yleisen keskutelun henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi itseään vastaan.

Vierailija
119/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 19:03"]

Jep, posket hehkuen selitetään oikeita ja keksittyjä allergioita ja mitä EI VOI OLLA ruokalistalla!!! Ei voida olla niin sivistyneitä, ettei mehkattaisi asiasta ja jätettäisi annoksista vain syömättä ne allergisoivat ainekset, tai ottaa ruokalajeista vain ne mitkä pystyy. Tai vaikka vaihtoehtoisesti tuoda omat ruokansa jotta yhden erikoishyperallergiat eivät määritä kolmenkymmenen muun ihmisen ruokia. 

Ja joo, olen itse allerginen. 

[/quote]

No et kovin vakavasti tai laajasti selkeästikään. "jätä syömättä allergisoivat raaka-aineet", huoh mitä järjen köyhyyttä. En jaksa käsittää miten ei voi äly riittää ymmärtämään että osa ihmisistä on ihan oikeasti, todella, vakavasti allergisia. Ja henki voi lähteä kun erehtyy syömään väärää juttua - puolikkaaseen pähkinään voi todellakin kuolla.

Ps. niitä eväitä on kyllä kuljetettu ihan kyllästymiseen asti, mutta jos voi tilata ruoan niin kuin normaalitkin ihmiset totta hemmetissä pitää voida varmistua siitä ettei se vie henkeä.

Vierailija
120/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:38"]

Allergioitakin todetaan täällä pienestäkin kutinasta ja kitinästä. Eikä ihme, isoa voittoa tehdään näilläkin. Miettikää gluteenittomien tuotteiden määrää ja hintaa kaupoissa. Laktoosittomista puhumattakaan. Espanjassa ainakin oli vielä vuosi pari taaksepäin vaikea löytää mitään laktoositonta tuotetta. 

Monilla ulkomaalaisilla tutuilla varmaan onkin jotain allergiaa, yliherkkyyttä mutta ei niitä ole missään todettu sen kummemmin tai hyvä jos edes allergiaksi kutsutaan. Eivät vaan yksinkertaisesti syö juttuja joista tullut oireita. Esim. entisellä miesystävällä olikin todella paha allergia, oli vain aina jättänyt syömättä. Täällä kaikesta pitää heiluttaa lääkäripapereita ja olla ihan kuoleman partaalla kokoajan. 

[/quote]

"Miettikää gluteenittomien tuotteiden määrää ja hintaa kaupoissa."

Määrän kasvaminen on vain helvetin hyvä juttu keliaakikoille. Joitakin vuosia sitten ei löytynyt kaupasta kuin yksi gluteeniton käntty leipähyllystä.

Kallista on ja keliaakikoiden ruokavaliokorvaus laahaa perässä. Mutta jos sitä kalliimpaa ruokaa haluaa joku terve ostaa halvemman gluteenillisen sijaan, niin siitä vaan. Siinähän vaan keliaakikot voittaa kun kysyntä lisää tarjontaa.

"Täällä kaikesta pitää heiluttaa lääkäripapereita ja olla ihan kuoleman partaalla kokoajan. "

Mitähän tilannetta mahdat tässä tarkoittaa? Jos olet nähnyt esim. keliaakikon ravintolassa varmistelevan jokaisen ruoka-aineen kohdalla gluteenittomuutta (EI riitä että annoksen sanotaan olevan gluteeniton, koska ruoan valmistusprosessissa on monta sudenkuoppaa joka voi tärvellä koko annoksen gluteenilliseksi), niin hän ei tee sitä diivaillakseen vaan varmistaa, saako hän täältä syötävää vai meneekö muualle syömään.