Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua huvittaa kun suomalaiset ovat niin ylpeitä allergioistaan

Vierailija
29.11.2014 |

ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä.

Kommentit (292)

Vierailija
81/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 03:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:53"]

Mulla on 2-vuotiaasta asti ollut erittäin paha eläinpölyallergia. Meillä oli kotona aina siistiä muttei mitenkään kliinisen steriloitua. Kenelläkään muulla meidän perheessä ei ole mitään allergioita. Teini-iässä sairastuin sekä fibromyalgiaan että IBS:ään. En ole näistä sairauksistani ylpeä, joskin en valittelekaan paitsi jos IBS-pahoinvointi on oikein pahana. Silloin perun tapaamiset surutta. Jos minut kutsutaan kylään uusien tuttavuuksien luo, kysyn kohteliaasti, onko heillä lemmikkejä. Suhteutan lääkitykseni vahvuuden lemmikkien määrään enkä valita. En ole mitenkään ylisiisti ihminen, mutta tietysti pesen käteni kuten sivistyneen ihmisen kuuluu. Tarinan pointti: allergia ei aina johdu ylisiisteydestä eikä sairastaminen ole missään määrin mukavaa. Nimittäin minä voin kuolla allergiakohtaukseen.

[/quote]

Ja minulla on keliakia, vaikka lapsuuteni kodissa oli todella saastaista.

Niin saastaista, että parhaiten pääsette tunnelmaan katsomalla pätkän himohamstraajat -sarjasta. Lattiaa ei näkynyt tavaran alta, keittiössä oli tiskialtaassa toukkia ja rotankin siellä kerran näin. Jääkaapin sisältöön ei todellakaan voinut luottaa ja äiti käytti usein tietämättämme pilaantuneita elintarvikkeita ruoanlaittoon.

Eli: Miksi minulla on keliakia, kun kerran sellainen tulee VAIN steriileissä oloissa eläneille? Minunhan pitäisi nyt olla extraterve ja sairaudeton koko elämäni ajan! Siitepölyallergiakin muuten on, senhän pitäisi myös tulla vain steriilisti eläneille (palstailijoiden mukaan), joten miksi se on minulla?

Selityksiä asiaan, kiitos!

[/quote]

Missä sanotaan että allergiat tulee VAIN steriileissä oloissa eläneille???Sanottiinko niin?Ei!!!Sanottiin että allergioiden nelinkertaistumiseen YKSI SUURI SYY on suomalaisten ylihygieenisyys. SIIS YKSI SYY, EI VAIN JA AINOA.Huomaatko eron noiden kahden käsitteen välillä?Osaatko sinä lukea ja jos osaat niin luetko viesteistä vain joka toisen sanan vai mikä on kun ei ihan aukene?Vai haluatko vain vääntää itsestäsi marttyyrin vaikka väkisin? Oleppa hyvä vaan jos siitä jotain iloa on.

[/quote]

No mitä sä sitten räkytät?

Ensin räkytät, että suomalaiset syyttää geenejä ja totean, että geeniperimä vaikuttaa mm. keliakian puhkeamiseen. "No ei kukaa sanonu ettei geenit niiku yhtää vaikuttais!!!"

Sitten kitistään, että suomalaiset itse aiheuttavat ruokavammansa liian steriilillä asumisella. Tähän vastaan, että minä en todellakaan elänyt steriilisti. Ja siihen tämä vastaus.

Mikä on sinun  pointtisi tässä keskustelussa?

Useimmilla ihmisillä jää tuo pakkomielle jonkun ihmisryhmän haukkumiseen ja peruskoulusta päästessä, mutta ilmeisesti osa ei vaan osaa kasvaa aikuisiksi. Kenenkään sairaudet eivät sinulle kuulu, eikä ole sinun tehtäväsi alkaa ketään niistä syyllistämään. Mutta oma elämäsi on ilmeisesti niin päin persettä, että pitää saada edes jotakuta haukkua?

[/quote]

Edelleenkään, kun ei ole sama ihminen kirjoittanut noita viestejä. En nyt sitten tiedä kenelle kirjoittajista tässä raivoat. Vai itsellesikö?

[/quote]

Voi herranduudeli että osaa ihminen olla yksinkertainen.

Jos sinä et ole noita syyllistäviä viestejä kirjoittanut, niin miksi edes vaivaudut vastailemaan kun viestini eivät silloin ole sinuun kohdistettuja? Viestini on pointattu niille, jotka selittävät innokkaina sairauksien johtuvan liian suuresta hygieniasta.

Ja jokuhan tämän keskustelun on aloittanut (juu, tuli jo selväksi ettet ole ainuttakaan viestiä kirjoittanut koko keskustelukaaren aikana) niin haluaisin tietää mikä hänen pointtinsa on tässä keskustelussa? Vittuilla ja syyllistää?[/quote]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:42"]

En  ymmärrä miten joku ottaa yleisen nettihuutelun niin henkilökohtaisesti. Mä saisin ainakin raivota samalla tavalla kerran tunnissa jos ajattelisin että kaikki on kohdistettu minulle.

[/quote]

Ihmisillä on erittäin usein harhaluuloa, että a) allergiat ovat AINA keksittyjä, eikä niitä oikeasti ole olemassa, b) niitä on, mutta ovat itse aiheutettuja c) ovat vain fiinistelyä, ja allergisen ruokaan voi vähän heittää sekaan kiellettyä ainetta.

Sinustako tuo on mukava ajatus?

Provoiltkoot jostain vähän turvallisemmasta asiasta.

[/quote]

Eiköhän täällä vauvafoorumilla provoilla paljon vakavammistakin asioista, pakkoko noita nyt on niin tosissaan ottaa.

Vierailija
82/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:13"]

no mitä tuossa nyt noita sun viestien kellonaikoja kattelin niin itselläsi on mennyt samoissa merkeissä koko yö...

[/quote]

Ai, jännä. Minä kun luulin olleeni eilen kello yhdentoista aikaan suihkussa ja sen jälkeen sängyssä.

Tietoisku sinulle, että täällä palstalla on meidän kahden lisäksi muitakin ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemusmaailmassa nää kouhkaaja-allergiset on kyllä pelkästään huomionhakuisia pellejä. Yksi sairastaa aina sitä mikä on muotia: on ollut hiivasyndroomaa (hahahaa) ärtyvää suolta, laktoosijuttuja, nyt on keliakia menossa pois ja tuo kilpparin vajaatoiminta tulossa. Mieletön sirkus vatsan toiminnan ja ruokavalion ympärillä ja käsittämätön syyllistys jos ei joka illanistujaisissa ole kaikkia vaihtoehtoja hänelle sopivana versiona. Oikeasti tämä ihminen tarvitsisi vaan kunnollista kallonkutistajaa.

Vierailija
84/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä tiedä kuka sairas ihminen piilottaa esim. pähkinää pähkinäallergikon ruokaan! Ja vielä jollain "käräyttämis" voitonriemulla. Ei tulisi mieleenkään leikkiä asialla vaikka tietäisin 100% varmasti että allergia on keksittyä. 

Täytyy myöntää että kyllä minuakin ihmetyttää välillä kun melkein kilpaillaan kummalla enemmän ja vakavampaa allergiaa. Esim. juhlissa, ravintolassa joidenkin ihmisten on pakko ensimmäisenä alkaa pauhaamaan kaikista allergioistaan. Jotka siis itsediagnosoituja...Varmasti oikeasti allergisiakin ärsyttää. Itse tein paljon tarjottavaa kutsuille jossa tuttuja ja tuntemattomia, ja huomaa kyllä eron kenellä oikeasti allergia ja miten tiedustelun ruoka-aineista hoitavat. Ja onkin tosi kiva ja tärkeä tulla kysymään jos välttää jotain ruoka-ainetta. Ei varmasti ole mukavaa saada kesken illanviettoa oireita.

Täälläkin monen pointti taitaa olla, allergikkoja vähättelemättä, kuinka monet kai vain nirsot ihmiset keksivät itselleen allergiaa. Tai tyylillä "kerran oli vatsa löysällä kun söin kilon omenaa" -> allergia.

Vierailija
85/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Sä saatat vielä itsekin sairastua. Ootko sitä miettinyt?

Mä elin nelikymppiseksi ihan terveenä ja sitten sairastuin ykköstyypin diabetekseen. Paska tsäkä! Toivottavasti ei tuu muuta!

Vierailija
86/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:46"]

Minulla, miehelläni ja lapsillamme ei ole mitään allergioita. Hähää!! Lapset ovat muutenkin tosi terveitä. Uskon, että melko pitkään imettäminen antaa lapsille kunnon vasta-aineita ja vastustuskykyä vuosikausiksi. Molempia imetin 13 kk, ensimmäisen puoli vuotta täysimetyksenä.

[/quote]

No mites me joita on imetetty pitkään, on altistettu bakteereille jne. ja kuitenkin on tullut allergiaa? Et voi mennä vielä varmaksi sanomaan lapsistasi, kyllä heilläkin on edelleen mahdollisuus allergia saada, vaikka mitä tekisit.

[/quote]

Sinä ilmeisesti toivot että ventovieraan ihmisen lapsille tulisi allergioita vai mikä tuossa oli pointti?

[/quote]

Ei, vaan että lapselle joka on imetetty pitkään ja altistettu bakteereille, ei ole millään varmuudella allegiavapaa koko loppuelämäänsä.

Lainaamani kirjoittaja kun nyt yritti ottaa sen kannan, että pitkällä imetyksellä hän saa ehkäistyä allergiat, mutta kun ei se asia vaan ei ole niin yksinkertainen.

[/quote]

ei siinä kyllä missään kohdassa mielestäni lue että saa ehkäistyä allergiat tai otettu mitään kantaa. Siinä iloittiin siitä että lapsilla ei ole allergioita, tällä hetkellä.Mut ei varmaan ois sitten saanut iloita kun jotenkinhan se oli kai sinulta pois.

[/quote]

Täh? Noinko hirvittävä ajatus sinulle olisi, että hänen lapsensa olisivatkin tavallisia kuolevaisia ja näin ollen voisivat sairastua ihan siinä missä muutkin?

"Uskon, että melko pitkään imettäminen antaa lapsille kunnon vasta-aineita ja vastustuskykyä vuosikausiksi." Tähän minä viittasin.

Vierailija
87/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:19"]

no mitä tuossa nyt noita sun viestien kellonaikoja kattelin niin itselläsi on mennyt samoissa merkeissä koko yö...

[/quote]

Ai, jännä. Minä kun luulin olleeni eilen kello yhdentoista aikaan suihkussa ja sen jälkeen sängyssä.

Tietoisku sinulle, että täällä palstalla on meidän kahden lisäksi muitakin ihmisiä.

[/quote]

Mutta vain yksi joka alapeukuttaa kiihkeästi niinkuin juuri äskenkin teit ja jonka dramaattiset viestit kyllä lapsikin tunnistaa :D

Vierailija
88/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:20"]

No en kyllä tiedä kuka sairas ihminen piilottaa esim. pähkinää pähkinäallergikon ruokaan! Ja vielä jollain "käräyttämis" voitonriemulla. Ei tulisi mieleenkään leikkiä asialla vaikka tietäisin 100% varmasti että allergia on keksittyä. 

Täytyy myöntää että kyllä minuakin ihmetyttää välillä kun melkein kilpaillaan kummalla enemmän ja vakavampaa allergiaa. Esim. juhlissa, ravintolassa joidenkin ihmisten on pakko ensimmäisenä alkaa pauhaamaan kaikista allergioistaan. Jotka siis itsediagnosoituja...Varmasti oikeasti allergisiakin ärsyttää. Itse tein paljon tarjottavaa kutsuille jossa tuttuja ja tuntemattomia, ja huomaa kyllä eron kenellä oikeasti allergia ja miten tiedustelun ruoka-aineista hoitavat. Ja onkin tosi kiva ja tärkeä tulla kysymään jos välttää jotain ruoka-ainetta. Ei varmasti ole mukavaa saada kesken illanviettoa oireita.

Täälläkin monen pointti taitaa olla, allergikkoja vähättelemättä, kuinka monet kai vain nirsot ihmiset keksivät itselleen allergiaa. Tai tyylillä "kerran oli vatsa löysällä kun söin kilon omenaa" -> allergia.

[/quote]

Kyllä näitä sujauttajua valitettavasti löytyy. Kun osa ihmisistä tosissaan uskoo, ettei keliakiaa, allergiaa tai laktoosi-intorelanssia oikeasti ole olemassakaan.

Jos puhutaan nirsoilijoista, niin miksi näistä ei puhuta nimikkeelllä nirsoilija? Nyt puhutaan koko ajan allergisista.

Vierailija
89/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:22"]

[/quote]

[/quote]

Mutta vain yksi joka alapeukuttaa kiihkeästi niinkuin juuri äskenkin teit ja jonka dramaattiset viestit kyllä lapsikin tunnistaa :D

[/quote]

Tätä keskustelua on luettu 1329 kertaa ja sinusta täällä ei juttele kuin sinä ja minä?

No, pitänee olla otettu.

Vierailija
90/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:00"]

Ahahah onpa täällä porukka vetänyt herneen nenään. Ei ole tainnut tämä keskustelu ihan kaikille aueta tai sitten porukka on vain todella tosikkoa ja tiukkapipoista. Eihän täällä ole mollattu sitä jos jollakin on allergia tai sairaus, vaan niitä jotka sellaisia kehittelevät itsekseen ja tekevät niistä niin kauhean haloon. Ja pohdittu että miksi juuri suomalaisilla on niin paljon ongelmia verrattuna muihin maihin. Gosh, vähän luetun ymmärtämistä kehiin ja joogatkaa vaikka tota raivoa ulos.

[/quote]

Sarkasmi on taitolaji. Jos et osaa muodostaa sarkastista aloitusta niin älä edes yritä.

"Mua huvittaa kun suomalaiset ovat niin ylpeitä allergioistaan

ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä."

Tuo ei ole sarkasmiaa. Se on pelkkää köyhää päänaukomista.

[/quote]

En mä ole muodostanut tänne aloitusta, en itseasiassa ole kirjoittanut yhtäkään viestiä ennen tuota. Että siinä sunopetus meni nyt pieleen siitä mikä on "sarkasmiaa". Kunhan vaan naureskelen raivottarille jotka täällä mesovat. Kolahti ilmeisesti muutaman kohdalla ja kovaa, ehkä tästä oppina teille kuitenkin se että itse diagnosoiduilla ongelmilla huomion hakemisen voisi jättää väliin. Et saa sillä sääliä, saat vain ihmiset kyllästymään.

[/quote]

Täällä on olleet äänessä diagnosoituja tapauksia, joille sinunkaltaisesi ääliön aloitukset voivat tulla todella kalliiksi, mikäli ruokavammojen vähättelystä tulee muoti-ilmiö. Ei olisi ihan uuttakaan, että ruokavammaa potevalle sujautetaan annokseen kiellettyä ainetta "käräyttääkseen muotidiettaajan". Seurauksena sitten lanssikyyti sairaalaan tai loppuilta vessa varattuna kovassa vatsakivussa + rajussa ripulissa tai/ja oksentelussa.

Oletkos yhtään miettinyt tätä? Et tietenkään, koska ei tuollaiset ihmiset ajattele mitään muuta kuin sitä, että pääsee vähän aukomaan päätä edes jossakin kun livenä ei uskalla.

[/quote]

Hengähdä nyt vähän ettet saa vielä sydänkohtaustakin. Tai no sithän olis joulupöydässä taas lisää kerrottavaa. marttyyrin äänensävyllä tietenkin, kuinka sä oot niin urhee ja jaksat kaiken vaikka oli sydänkohtaus ja sit vielä keliakia, ja tänään on tuntunut siltä että kinkusta saattaa kurkku turvota umpeen vaikka pekoni oli aamulla ihan ok. Mutta ei hätää, kyllä mä jaksan kaikesta huolimatta. Vähän sääliä ja lisää sääliä ja jos nyt pikku pala leipää siihen kylkeen ja ehkä saunaolut. Vieressä istuu joku jolla on oikeesti keliakia, noudattaa gluteiinitonta ruokavaliota eikä jaksa nostaa meteliä vaivoistaan. 

Ja vainoharhan puolelle menee noi sun teoriat siitä kuinka sulle salaa syötetään mitä sattuu. Ai niin, mulla muuten on itsellä myös ruoka-aineallergia eli kyllä mä olen joutunut asiaa miettimään. Silti oon sitä mieltä että esim. Työporukassa suuri osa on keksinyt itselleen allergioita koska ne vaihtelevat viikottain, ja jopa tunnin sisällä. Esim. Maitoallergikko joka teki hirveen haloon siitä kun joku oli leiponut töihin piirakan että onko siinä nyt voita ja hän ei voi sitä syödä jne jne. Ronkki piirakkaa ja paasasi kuin mikäkin Runeberg rinta ylpeydestä pakahtuen. Sen sijaan että olisi vain ollut hiljaa ja jättänyt ottamatta, ehkä sanonut että on allerginen maitoproteiinille. Ja paras oli kun tunnin päästä otti kuitenkin kahviinsa maitoa, eli se siitä maitoallergiasta.

Sulla tais nyt vaan kolahtaa niin kovaa että kiehut siellä raivosta otsasuonet punoittaen. Juuri se saa minut uskomaan että olet yksi näistä allergioillaan ylpeilevistä ja niillä huomiota hakevista ärsyttävistä ihmisistä. Jos meinaan viestit eivät koskisi sinua, et niistä jaksaisi suuttua.

Vierailija
91/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö ne kaikki allergiat käydä jossain lääkärillä toteamassa. Eihän se kurkkukutina tomaatin syönnin jälkeen muutu miksikään vaikka lääkäri sanpo ei tai juu? Jos tietää jo kokemuksesta että on herkkä jollekin niin pakko syödä? Itse olen jättänyt viljat pois ilman mitään diagnooseja enkä pidä asiasta ikinä mitään meteliä. Olo parempi ja oireet kadonneet. Ja ennenkuin joku tästäkin pillastuu niin joojoo, ei kaikki pysty, vakavampia tapauksia, epäselviä oireita. Tai jos menee nieli umpeen yhdestä pähkinästä niin en tarkoita että pitäisi jotain parapähkinää alkaa testiksi nuolemaan. 

Kuunnelkaa enemmän omaa kehoanne ja jättäkää tuotteet, ruuat kokeeluksi pois joita epäilette. Kyllä ihminen pärjää ilman maitoa, leipää, pähkinää....Valinnoista, tottumuksesta ja mielihaluista kiinni.

Vierailija
92/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:26"]

[/quote]

Kyllä näitä sujauttajua valitettavasti löytyy. Kun osa ihmisistä tosissaan uskoo, ettei keliakiaa, allergiaa tai laktoosi-intorelanssia oikeasti ole olemassakaan.

Jos puhutaan nirsoilijoista, niin miksi näistä ei puhuta nimikkeelllä nirsoilija? Nyt puhutaan koko ajan allergisista.

[/quote] Koska ne nirsoilijat puhuu usein itsestään allergisina. On jotenkin hienompaa sanoa olevansa allerginen kuin olevansa nirso.

Vierailija
93/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:00"]

Ahahah onpa täällä porukka vetänyt herneen nenään. Ei ole tainnut tämä keskustelu ihan kaikille aueta tai sitten porukka on vain todella tosikkoa ja tiukkapipoista. Eihän täällä ole mollattu sitä jos jollakin on allergia tai sairaus, vaan niitä jotka sellaisia kehittelevät itsekseen ja tekevät niistä niin kauhean haloon. Ja pohdittu että miksi juuri suomalaisilla on niin paljon ongelmia verrattuna muihin maihin. Gosh, vähän luetun ymmärtämistä kehiin ja joogatkaa vaikka tota raivoa ulos.

[/quote]

Sarkasmi on taitolaji. Jos et osaa muodostaa sarkastista aloitusta niin älä edes yritä.

"Mua huvittaa kun suomalaiset ovat niin ylpeitä allergioistaan

ja sairauksistaan. Sanotaan että se on tämä herkkä ja kehittynyt suomalainen geeniperimä. Näin raa'asti jos luontoa ajattelee, niin geeniperimämmehän on ihan karsea selviytymistä ajatellen! Vähän niinkuin pilalle jalostettu koirarotu. Sairaita vaivaisia käpyköitä."

Tuo ei ole sarkasmiaa. Se on pelkkää köyhää päänaukomista.

[/quote]

En mä ole muodostanut tänne aloitusta, en itseasiassa ole kirjoittanut yhtäkään viestiä ennen tuota. Että siinä sunopetus meni nyt pieleen siitä mikä on "sarkasmiaa". Kunhan vaan naureskelen raivottarille jotka täällä mesovat. Kolahti ilmeisesti muutaman kohdalla ja kovaa, ehkä tästä oppina teille kuitenkin se että itse diagnosoiduilla ongelmilla huomion hakemisen voisi jättää väliin. Et saa sillä sääliä, saat vain ihmiset kyllästymään.

[/quote]

Täällä on olleet äänessä diagnosoituja tapauksia, joille sinunkaltaisesi ääliön aloitukset voivat tulla todella kalliiksi, mikäli ruokavammojen vähättelystä tulee muoti-ilmiö. Ei olisi ihan uuttakaan, että ruokavammaa potevalle sujautetaan annokseen kiellettyä ainetta "käräyttääkseen muotidiettaajan". Seurauksena sitten lanssikyyti sairaalaan tai loppuilta vessa varattuna kovassa vatsakivussa + rajussa ripulissa tai/ja oksentelussa.

Oletkos yhtään miettinyt tätä? Et tietenkään, koska ei tuollaiset ihmiset ajattele mitään muuta kuin sitä, että pääsee vähän aukomaan päätä edes jossakin kun livenä ei uskalla.

[/quote]

Hengähdä nyt vähän ettet saa vielä sydänkohtaustakin. Tai no sithän olis joulupöydässä taas lisää kerrottavaa. marttyyrin äänensävyllä tietenkin, kuinka sä oot niin urhee ja jaksat kaiken vaikka oli sydänkohtaus ja sit vielä keliakia, ja tänään on tuntunut siltä että kinkusta saattaa kurkku turvota umpeen vaikka pekoni oli aamulla ihan ok. Mutta ei hätää, kyllä mä jaksan kaikesta huolimatta. Vähän sääliä ja lisää sääliä ja jos nyt pikku pala leipää siihen kylkeen ja ehkä saunaolut. Vieressä istuu joku jolla on oikeesti keliakia, noudattaa gluteiinitonta ruokavaliota eikä jaksa nostaa meteliä vaivoistaan. 

Ja vainoharhan puolelle menee noi sun teoriat siitä kuinka sulle salaa syötetään mitä sattuu. Ai niin, mulla muuten on itsellä myös ruoka-aineallergia eli kyllä mä olen joutunut asiaa miettimään. Silti oon sitä mieltä että esim. Työporukassa suuri osa on keksinyt itselleen allergioita koska ne vaihtelevat viikottain, ja jopa tunnin sisällä. Esim. Maitoallergikko joka teki hirveen haloon siitä kun joku oli leiponut töihin piirakan että onko siinä nyt voita ja hän ei voi sitä syödä jne jne. Ronkki piirakkaa ja paasasi kuin mikäkin Runeberg rinta ylpeydestä pakahtuen. Sen sijaan että olisi vain ollut hiljaa ja jättänyt ottamatta, ehkä sanonut että on allerginen maitoproteiinille. Ja paras oli kun tunnin päästä otti kuitenkin kahviinsa maitoa, eli se siitä maitoallergiasta.

Sulla tais nyt vaan kolahtaa niin kovaa että kiehut siellä raivosta otsasuonet punoittaen. Juuri se saa minut uskomaan että olet yksi näistä allergioillaan ylpeilevistä ja niillä huomiota hakevista ärsyttävistä ihmisistä. Jos meinaan viestit eivät koskisi sinua, et niistä jaksaisi suuttua.

[/quote]

Ensinnäkin,

a) minulla on diagnoosi ja koskien vain yhtä ruoka-ainetta

b) tällaiset ketjut, joissa pilkataan ihmisten rajoituksia ruoan suhteen, eivät ole hauskoja, vaikka sinulla kuinka hubaa olisikin.

c) Kun on jo sairasta naureskella ihmisten rajoitteille ja itse jopa harrastat sitä, niin miten sinulle voi olla utopistinen ajatus, että joku menee tuon sairaan toiminnon kanssa vielä astetta pidemmälle? Näitä tapauksia nimittäin on jo ollut.

"Ai niin, mulla muuten on itsellä myös ruoka-aineallergia eli kyllä mä olen joutunut asiaa miettimään" ja silti haluat vielä pahentaa ruoka-allergikkojen muutenkin hankalaa elämää tällaisilla vittuiluilla? Mites, jos jossakin juuri Sinun allergiaasi ei otetakaan tosissaan, vaan pidetään fiinistelynä? Sitten se on eri asia, vai?

Vierailija
94/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:26"]

[/quote]

[/quote] Koska ne nirsoilijat puhuu usein itsestään allergisina. On jotenkin hienompaa sanoa olevansa allerginen kuin olevansa nirso.

[/quote]

No mites, jos erotteluna sitten puhuisitte muka-allergisista? Se, että puhutaan allergisista, ei kerro mitään siitä tarkoitetaanko sillä allergisia vai "allergisia".

Tulee nimittäin tällaisista keskusteluista todella paska maku jos itsellään on jokin ruoka-aine, jota tosissaan täytyy vältellä mikäli meinaa hengissä pysyä ja ihmiset sitten puhuvat allergioista ja muista luulosairauksina.

Vierailija
95/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan joutuneet ravintolaan porukassa jossa kaksi nirsoa marttyyri"allergikkoa"? Hyvä että menun saivat auki niin jo alkoi pauhaaminen ja pitkät listat kaikesta mitä EI voi syödä. Eikä kummallakaan todellakaan mitään hengenvaarallisia allergioita. Ja usein syövät kyllä ihan mitä sattuu. Taisi vain olla arpeeksi yleisöä. Ei ihme että nämä tyypit ärsyttävät monia. Ja varmasti enemmän ärsyttää tyyli miten tuo asian ilmi kuin itse allergia.

Vierailija
96/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemusmaailmassa nää kouhkaaja-allergiset on kyllä pelkästään huomionhakuisia pellejä. Yksi sairastaa aina sitä mikä on muotia: on ollut hiivasyndroomaa (hahahaa) ärtyvää suolta, laktoosijuttuja, nyt on keliakia menossa pois ja tuo kilpparin vajaatoiminta tulossa. Mieletön sirkus vatsan toiminnan ja ruokavalion ympärillä ja käsittämätön syyllistys jos ei joka illanistujaisissa ole kaikkia vaihtoehtoja hänelle sopivana versiona. Oikeasti tämä ihminen tarvitsisi vaan kunnollista kallonkutistajaa.

[/quote]

Tai sitten tyypillä on vatsan kanssa ongelmia ja menee esittämään aina sen hetkiset tutkittavat asiat diagnooseina, mutta tutkimuksista tuleekin kerta toisensa jälkeen "puhtaat paperit".

Jos sairastuu niin, että vatsan toiminta on  merkittävästi häiriintynyt, niin se valtaa koko elämän. Jos oma elämä pyörii sen ympärillä uskaltaako tänään lähteä kotoa paikkaan, jossa ei välttämättä pääse heti vessaan jos tarvitsee, sekä siinä että itse pohtii kuumeisesti, että mikä minun on kun en voi hyvin. Kyllähän sitä varmaan tulee sitten lähimmille ihmisille asiasta puhuttua.

Entä onko noissa illanistujaisissa luvattu hänelle sopivaa ruokaa? Ei siinä jos ei ole mitään luvattu, niin sitten voi ottaa kyllä omat eväät jos ei emäntä/isäntä ole luvannut mitään erityisruokailijalle sopivaa. Jos on luvattu ja ei olekaan, niin ymmärrän jos siitä vähän närkästyy. Se on sitten tietty asia erikseen, mikä on fiksu tapa esittää pettymyksensä.

Vierailija
97/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:33"]

Ystäväni on terveydenhoitoalalla ja ollut mukana tekemässä lapsille allergiatestejä.

Oudointa ollut se kun monet vanhemmat ovat olleet silminnähden pettyneitä ja jotkut ihan suuttuneet kun lapsella ei ole ollut allergioita! Vaikka ne lapset eivät ole olleet sen näköisiä klinikalle tullessaan että olisi tullut mitään näkyvää vaivaa mistään; ei ihottumaa, ei hengenahdistusta, ei turvotusta.

Onko se niin hieno ulkomainen sana että on hienoa olla allerginen eikä esimerkiksi suomeksi joku hiton näppyahdistustautinen? Vai ovatko toivoneet että saisivat lapselle allergiasta jonkin tekosyyn olla hankalia esim. sukujuhlissa?

[/quote]

Ehkä ne vanhemmat ovat pettyneitä tai kiukkuisia, jos allergiatestit näyttävät negatiivista, mutta lapsella on kuitenkin vaivoja? 

[/quote]

Jos niillä lapsilla ei ole ollut mitään varsinaisia oireita, nämä on vaan pyytäneet että lapsille tehdään ne testit koska ovat epäilleet että lapsilla voisi olla allergiaa... edes jollekin.

Vierailija
98/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55v. ja perusterve, ei allergioita, hoikka nainen. Kasvoin maatilalla.

Vierailija
99/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole millään lailla ylpeä omasta keliakiasta tai lasteni ruoka-aineallergioista. En koe meidän ruokarajoituksia ongelmallisiksi, enkä tuo niitä sen kummemmin esille muuten kuin tarvittaessa. En valita omia mahavaivojani tai tuo esille omaa suolen toimintaa ihmisten kahvipöydässä tms.

[/quote]

Ahaa. Eli tämä keskustelu ei koske sinua. Tässähän puhuttiin niistä, jotka nimenomaan valittavat ja tuovat itseään esille, yleensä itse diagnosoimillaan allergioilla, jotka vähän vielä vaihtelevat tilanteen mukaan. 

Vierailija
100/292 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:45"]

Oletteko koskaan joutuneet ravintolaan porukassa jossa kaksi nirsoa marttyyri"allergikkoa"? Hyvä että menun saivat auki niin jo alkoi pauhaaminen ja pitkät listat kaikesta mitä EI voi syödä. Eikä kummallakaan todellakaan mitään hengenvaarallisia allergioita. Ja usein syövät kyllä ihan mitä sattuu. Taisi vain olla arpeeksi yleisöä. Ei ihme että nämä tyypit ärsyttävät monia. Ja varmasti enemmän ärsyttää tyyli miten tuo asian ilmi kuin itse allergia.

[/quote]

Vaikea sanoa, en hengaile tuollaisten ihmisten kanssa.

Nyt un oikein mietin, niin viimeksi olen ala-asteella törmännyt tyttöön, joka kertoili kaikille että hänellä on laktoosi-intorelanssi. Sen jälkeen en ole tavannut/edes tiennyt ketään, joka fiinistelisi allergialla tai "allergialla". Sen sijaan taas olen törmännyt paljon ihmisiin, jotka arvostelevat toisten syömisiä ja ruokarajoitteita. Enkä nyt siis tarkoita palstajuttuja.