Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
Vierailija kirjoitti:
Suklaapuuro! Kukaan tutuistani ei edes tiedä sitä, mutta meillä sitä tehtiin lapsuudenkodissa jatkuvasti.
Siis suklaamannapuuro?
Noita suklaamannaryynejä myydään ihan valmiina paketissa ja varmaan joka kaupassa.
Maksaa tosin nelinkertaisesti normimannaryynien verran. Itse olen sitä joskus ostanut mutta nykyään pistän tavallisen mannapuuron sekaan tummaa kaakaota ja sokeria. Maistuu ihan samalle.
Siinä suklaamannaryynipurkin kyljessä on ohje myös vatkattuun versioon. Antaa jäähtyä puuron, vatkaa kermaa ja yhdistää ne ja sen jälkeen vatkataan se puuro. Tulee hyvä jälkiruoka näin.
Niin sanottu pizza, sämpylätaikina pellille,päälle jauhelihaa tai tonnikalaa sekä tomaattiviipaleita ja juustoa. Kruununa aito oregano. 😅
Possun ja poron kieli keitettynä. Herkkua mutta ei ole tullut aikuisena valmistettua.
Jauhelihalla ja sipulilla täytetyt lätyt 80-90-luvulla - näitä ei hirveästi näytä kukaan tekevän nykyään.
Voisikin taas tehdä itse. :)
Vierailija kirjoitti:
Hopeatee
Vanhuksia hoitaessa olen törmännyt joihinkin, jotka vielä juovat hopeateetä. Muuten on aika unohdettu juoma.
Kouluruokalan paistettu sei ja pinaattikastike.
Suklaapuuro, joka on eri asia kuin suklaamannapuuro, josta en tykännyt yhtään lapsena. Suklaapuuroon tuli muistaakseni maitoa, vehnäjauhoja, kaakaojauhoa ja sokeria. Kerran äidiltä reseptiä kysyin lasteni ollessa pieni ja hän vain päivitteli, että olenhan minä nähnyt hänen tekevän sitä. Se ei paljasta ainesten mittasuhteita. Varsinkin kun äiti ulkomuistista kaateli aineksia kattilaan.
Täytettyjä lettuja oli muuten pakasteina myytävänä ainakin 1990-luvun alkupuolella, olisikohan ollut Apetitin valmistamia. Vaihtoehtoina oli jauheliha-, kinkku- ja katkaraputäytteiset. Niitä kaipaisin takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Pullasoppa - makeaan maitokakviin sekoitettiin pullapitkon siivuja
Vatkuli- Mukaeltu kermavaahto
Vettä, ruisjauhoja, puolukkaa, sokeria
Vatkataan vaahdoksiPullavanukas
Makaronivelli
Vatkuli??? Oikeastihan se on possunliharuoka, toiselta nimeltään kalopsi.
Pullasoppa on meillä ollut ihan pullamössöä tai pullasuttua. Siitä tulee parasta vesirinkeliin tehtynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaapuuro! Kukaan tutuistani ei edes tiedä sitä, mutta meillä sitä tehtiin lapsuudenkodissa jatkuvasti.
Siis suklaamannapuuro?
Noita suklaamannaryynejä myydään ihan valmiina paketissa ja varmaan joka kaupassa.
Maksaa tosin nelinkertaisesti normimannaryynien verran. Itse olen sitä joskus ostanut mutta nykyään pistän tavallisen mannapuuron sekaan tummaa kaakaota ja sokeria. Maistuu ihan samalle.Siinä suklaamannaryynipurkin kyljessä on ohje myös vatkattuun versioon. Antaa jäähtyä puuron, vatkaa kermaa ja yhdistää ne ja sen jälkeen vatkataan se puuro. Tulee hyvä jälkiruoka näin.
Meillä tehtiin suklaapuuro vehnäjauhoon, ihanan samettista!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullasoppa - makeaan maitokakviin sekoitettiin pullapitkon siivuja
Vatkuli- Mukaeltu kermavaahto
Vettä, ruisjauhoja, puolukkaa, sokeria
Vatkataan vaahdoksiPullavanukas
Makaronivelli
Vatkuli??? Oikeastihan se on possunliharuoka, toiselta nimeltään kalopsi.
Pullasoppa on meillä ollut ihan pullamössöä tai pullasuttua. Siitä tulee parasta vesirinkeliin tehtynä.
Meillä kutsuttiin leikillä vatkuliksi tota puolukkajuttua
Vierailija kirjoitti:
Makaroonivelli.
90-luvun lapseni sanoi "paakkupilli"
Muistan jauhelihakeiton makaroneilla! Ja ne oli tietenkin ylikypsiä mössömakaroneja, kun muhi siinä keitossa aivan liian kauan.