Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?

Vierailija
05.10.2021 |

Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?

Kommentit (735)

Vierailija
661/735 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku. Köyhät Ritarit. Vohvelit, letut, kinuskipalat (vaikka taisi olla enemmän mokkapalat), mustikkapiirakka kastikkeella, marjapiirakka, vienerit.

Vierailija
662/735 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vohvelit niitä teen usein erilaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/735 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sultsina.

Vierailija
664/735 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisivelli paistetuilla muikuilla!

Vierailija
665/735 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauratoffee (ainekset:sokeri, hiukka suolaa, kaakaojauhe, maitojauhe, voita ja kaurahiutaleita) sekoitettiin kasarissa ja keitettiin toffeeksi. Hyvää jäähtyneenä. Ei löydy ohjetta enää. Onko jollain?? 60-70 luvun herkkuohje maitojauhelaatikon kyljestä.

Vierailija
666/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo teki mökillä itse viiliä ja siihen laitettiin päälle talkkunajauhoa ja sokeria. Se viilin pinta oli ihaninta.

Vierailija
667/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

silakkapihvit, munakastike ja pottumuusi

Vierailija
668/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunakastikkeen olin unohtanut! Vähän curryä siihen ja keitettyjä perunoita. -Ei ole ikävä. Kuten ei kanaviillokkiakaan, yöh.

Vm. - 87

Kananmunakastikkeeseen ei curry kuulu. Ei ole koskaan kuulunut eikä kuulu edelleenkään. Huono kokki joka currya siihen sotkee.

Vierailija
669/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermavaahto kirjoitti:

Sokos myy kaalikääryleitä kyllä ja nykyään on riisi kakkuja leipää minkä päälle voi lorottaa sulatettua suklaata.Helmiryyni velli ja oikeat kunnon HIIVA leivät. Ei oo enää.Munkki possut täytteellä kermamunkit.Oikeaa jäätelöä ei mitään öljyjauhe.Pehmeät salmiakki aakkoset.Lakritsa piiput.

Helmi ryynejä kyllä kaupoista löytyy edelleenkin

Vierailija
670/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo teki mökillä itse viiliä ja siihen laitettiin päälle talkkunajauhoa ja sokeria. Se viilin pinta oli ihaninta.

Ei ole vaikeeta tehdä. Mikset tee kun on maailman helpointakin?

Vierailija
671/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaroonivelli.

Nam. En muistanutkaan enää. Pitääkin yllättää lapsukaiset.

Pötkövelliksi myös sanottu :)

Vierailija
672/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskanleipäää Helsingissä saa K-supermarket Hertasta JW Virtasen leipomon leipomana eikä ole muovipussissa.

Vierailija
673/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verilettuja harvoin näkee missään tarjolla. Puolukkahillolla höystettynä nuo ovat varsin maukkaita. Joskus kouluaikoina viimeksi olen noita tainnut syödä 70-80-luvulla. Muistui mieleen ravintolassa kun oli pala maukasta veripalttua annoksen mukana. 

Vierailija
674/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojarski (tai Pozarski) pihvi. Aikoinaan tehtiin usein Suomessa naudan- ja kananjauhelihan sekoituksesta. Oli aika yleinen joskus viimeksi 80-luvulla. Mielestäni todella hyvä, varsinkin jos teki alkuperäiseen reseptiin kuuluvan herkkusienikastikkeen sivuun. Yksinkertainen vaihtoehto vaikkapa lihapullille.

Oi, olin ihan unohtanut nämä vaikka meillä oli niitä lapsena tosi usein. Pitää varmaan joku päivä teh

En ole tällaisesta koskaan kuullutkaan. Mistä maasta tämä ruoka on kotoisin?

Vierailija
675/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoperunat oli äitini herkkuruoka, ei lasten. Oli maitopohjainen keitto uusista perunoista ja  kesäsipulista voilla höystettynä.  

Makaroonilaatikko pelkällä munamaidolla ilman lihaa, mausteena muskotti.

En tiedä moniko tekee vanhanajan kesäistä kaalikeittoa, sekin aikuisten makuun, ei ehkä lasten.

Rex-kakku.

Tehdäänköhän pohjanmaalla vielä piimävelliä tai klimppisoppaa tai sisälmyskeittoa. 

Vierailija
676/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

silakkapihvit, munakastike ja pottumuusi

Teen kyllä silakkapihvejä tai ostan K-kaupasta valmiita. Munakastiketta en tee.

Vierailija
677/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyssäkaali raaka-aineena on kokenut aikamoisen inflaation. Rakastin lapsena tuoretta, pilkottua kyssäkaalia.

Myös sekahedelmäkeitto on hävinnyt monen suomalaisen joulupöydästä (on oikeastaan ainoa makea, mitä syön jouluisin).

Vierailija
678/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Monessa kaupan viilissä on ihan onneton home pinnalla. Arlalla vielä joskus onnistuu.

Vierailija
679/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-70-luvuilla viili tehtiin kotona huoneenlämmössä. Paksu pinta taisi tulla kokomaidon rasvasta. 

Vierailija
680/735 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verilettuja harvoin näkee missään tarjolla. Puolukkahillolla höystettynä nuo ovat varsin maukkaita. Joskus kouluaikoina viimeksi olen noita tainnut syödä 70-80-luvulla. Muistui mieleen ravintolassa kun oli pala maukasta veripalttua annoksen mukana. 

Ainakin Atria valmistaa pikkulettuja eineksinä. Tekeeköhän veripalttua joku, kai verta jossain myydään.  Treen musta makkara lie verimakkaraa.