Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä koko universumin ainoa ihminen, jolla on ikävä ala-asteen tillilihaa.
Etkä ole. Täällä toinen 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko
KaalikääryleetEikös nämä ole ihan yleisiä ruokia edelleen? Ainakin itse ja moni tuttava tekee.
Minä ainakin syön, mutta ostan, koska yksin itselleni en viitsi tehdä. Meiramia valmislaatikon sekaan, niin maistuu paremmalta.
pussihousu kirjoitti:
Läskisoossi voilla, ahh. Sitä tosin saimme syödäksemme kotona maalla vain harvoin. Arkisin söimme aina perunamuussia ja ruskeaa kastiketta, mutta en valita, koska se teki minusta miehen!
Ihan uteliaisuuttani kyselisin, että mihin teillä sitä voita laitettiin läskisoossin kanssa?
Mä teen läskisoossin niin että haudutan hitaasti lihapalasia pannulla, niin että lähes kaikki läski sulaa, ja lihat ovat rapeita. Sitten noukin lihat pannulta ja poistan pannulta liian rasvan. Sulaneeseen rasvaan tehdään ruskeakastike, puulastalla tottakai. Kun ruskistunut vaaleanruskeaksi, sekoitetaan hienonnettu sipuli joukkoon ja jatketaan ruskistusta kahvinruskeaksi. Lisätään kiehuvaa vettä tarpeen mukaan. Sitten lihanpalat sekaan ja haudutetaan puolisen tuntia. Tarjoillaan perunoiden, punajuurten ja suolakurkun kera.
Vierailija kirjoitti:
pussihousu kirjoitti:
Läskisoossi voilla, ahh. Sitä tosin saimme syödäksemme kotona maalla vain harvoin. Arkisin söimme aina perunamuussia ja ruskeaa kastiketta, mutta en valita, koska se teki minusta miehen!
Ihan uteliaisuuttani kyselisin, että mihin teillä sitä voita laitettiin läskisoossin kanssa?
Mä teen läskisoossin niin että haudutan hitaasti lihapalasia pannulla, niin että lähes kaikki läski sulaa, ja lihat ovat rapeita. Sitten noukin lihat pannulta ja poistan pannulta liian rasvan. Sulaneeseen rasvaan tehdään ruskeakastike, puulastalla tottakai. Kun ruskistunut vaaleanruskeaksi, sekoitetaan hienonnettu sipuli joukkoon ja jatketaan ruskistusta kahvinruskeaksi. Lisätään kiehuvaa vettä tarpeen mukaan. Sitten lihanpalat sekaan ja haudutetaan puolisen tuntia. Tarjoillaan perunoiden, punajuurten ja suolakurkun kera.
Ei riitä puolen tunnin haudutus oikeassa läskisoosissa. Se saa hautua mielellään kolmekin tuntia. Näillä sähkönhinnoilla levy mielellään ykkösellä tai pata leivinuuniin jos sellainen löytyy.
Sokos myy kaalikääryleitä kyllä ja nykyään on riisi kakkuja leipää minkä päälle voi lorottaa sulatettua suklaata.Helmiryyni velli ja oikeat kunnon HIIVA leivät. Ei oo enää.Munkki possut täytteellä kermamunkit.Oikeaa jäätelöä ei mitään öljyjauhe.Pehmeät salmiakki aakkoset.Lakritsa piiput.
Vierailija kirjoitti:
Makaroonivelli, papan kalastamat ja paistamat ahvenet, ranskanleipä lauantaimakkaralla, juustokeitto sellaisesta pussijauhosta ja siihen ranskanleipäkuutioita päälle. Ja porsaankyljykset. Eihän sellaisia kunnon kyljyksiä, missä on ne luutkin mukana, edes myydä enää missään.
Kyllä tavallisia kyljyksiä luulla myydään ihan jokaisessa ruokakaupassa edelleen.
Kanaviillokki huomaa sana VIILLOKKI. Tilliliha.
Suklaapuuro, makaronivelli, kanaviillokki, uunijuusto ternimaidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaroonivelli, papan kalastamat ja paistamat ahvenet, ranskanleipä lauantaimakkaralla, juustokeitto sellaisesta pussijauhosta ja siihen ranskanleipäkuutioita päälle. Ja porsaankyljykset. Eihän sellaisia kunnon kyljyksiä, missä on ne luutkin mukana, edes myydä enää missään.
Kyllä tavallisia kyljyksiä luulla myydään ihan jokaisessa ruokakaupassa edelleen.
No ei takuulla myydä. Nyt vuoden sisällä on muutamaan käyttämääni kauppaan tullut Snellmanin kyljyksiä, ilmeisesti asiakkaat ovat vaatineet. Omassa lähikaupassa niitä ei ole ollut myynnissä neljännesvuosisataan, jostakin syystä tämän alueen asujaimistolle pitää olla luutonta lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pussihousu kirjoitti:
Ei riitä puolen tunnin haudutus oikeassa läskisoosissa. Se saa hautua mielellään kolmekin tuntia. Näillä sähkönhinnoilla levy mielellään ykkösellä tai pata leivinuuniin jos sellainen löytyy.
Joo, olet oikeassa että pidempi haudutus parempi. Aika riippuu myös lihapalojen koosta. Itse tykkään että lihapalat pieniä ja ensin rapeiksi käristettyjä, silloin lyhyempikin haudutus riittää.
Pojarski (tai Pozarski) pihvi. Aikoinaan tehtiin usein Suomessa naudan- ja kananjauhelihan sekoituksesta. Oli aika yleinen joskus viimeksi 80-luvulla. Mielestäni todella hyvä, varsinkin jos teki alkuperäiseen reseptiin kuuluvan herkkusienikastikkeen sivuun. Yksinkertainen vaihtoehto vaikkapa lihapullille.
Vierailija kirjoitti:
Pojarski (tai Pozarski) pihvi. Aikoinaan tehtiin usein Suomessa naudan- ja kananjauhelihan sekoituksesta. Oli aika yleinen joskus viimeksi 80-luvulla. Mielestäni todella hyvä, varsinkin jos teki alkuperäiseen reseptiin kuuluvan herkkusienikastikkeen sivuun. Yksinkertainen vaihtoehto vaikkapa lihapullille.
Oi, olin ihan unohtanut nämä vaikka meillä oli niitä lapsena tosi usein. Pitää varmaan joku päivä tehdä.
Kananmunakastike: Tee valkokastike: n. 3 rkl voita
n. 3 rkl vehnäjauhoja (tasapäistä!)
n. 4 dl maitoa
suolaa, hiven valkopippuria
n. 3 keitettyä kananmunaa
Voi ja jauhot kattilanpohjalle, anna kiehua hetken, älä ruskista. Lisää maito
parissa erässä, sekoita valillä tasaiseksi. Anna kiehua hetki, ettei kastike maistu vehnäjauhoilta.
Mausta suolalla ja hivenellä valkopippuria. Lisää lohkotut munat.
jauhelihakastike (ruskeakastikkeeseen), silakkapihvit, makaronivelli, mannapuuro, kananmunakastike, voikastike
Makaronivelli, leipäpuuro, perunamaito ja silakkapihvit.
Hei. Minun täytyy itse tehdä kaikki suomalaiset herkut koska niitä ei saa täällä länsiruotsissa. Esim: karjalanpiirakoita(saa nykyään kaupasta mutta eivät maistu), karjalan paistia, Tippaleivät, kinuskikakkua, Pasha ja sen kanssa makea leipä, kotiolutta, simaa, ynnä paljon muuta.
Etsin nyt nimeä tälle ruoalle:
Vehnästä tehtyjä pyöryleitä johon levyllä paistoksen jälkeen levitetään sulattua voita. Sitten keitetään kattilallisen mannaryynipuuroa.
Pöytä katetaan näillä ja sitten emäntä ottaa yhden levyn ja laittaa siihen puuroa. Taittaa levyn jotta puuro ei pääse pohjalta valumaan. Tämä syödään lämpimänä tai kylmänä olueen tai siman keraa. Ihana maku ja vaihtelua karjalan piirakalle!!!
Mutta mikä sen nimi on. Kuka tietää? Kiitos jos saisin vastauksen. Anneli Göteborgissa
On jo vanha ketju, joten en muista olenko kenties ehtinyt vastaamaankin: äidin keittämä grahampuuro ja lihapaistiin minua varten laitetut naudan sydämet! Nam! Joululahjaksi toivoin ja sainkin aina riisisuklaata.
Sellainen 80-90-luvun kotiruoka maistuu/maistuisi minulle vieläkin, osa ruoista toki sitäkin vanhempaa perua.
Aika harvassa lapsiperheessä pk-seudulla kuulemma syödään silakkapihvejä, mutta meillä syödään. Ne kuorrutetaan huolellisesti ja paistetaan aidossa voissa, kaveriksi kermaviilikastike sekä perunaa jossain muodossa. Herkkua, ja maistuu myös perheen nepsylle.
Tykkään hirveästi myös ruskeasta kastikkeesta, vaikka teenkin sitä harvemmin kuin tomaattipohjaista versiota. Sekin tehdään aitoon voihin, ja tarjotaan perunoiden kera. Mukana pitää ehdottomasti olla kuullotettua sipulia.
Hirvenlihaa söisin vaikka viikottain, mutta aika harvoinpa sitä on tarjolla. Lapsuuteeni kuuluu makumuisto hirvenlihapadasta, joka oli hautunut savolaisessa leivinuunissa yön yli (sukulaiset sieltä kotoisin, itse pk-seutu).
Sitä juustokeittoa ainakin sai vielä vähän aikaa, se oli kyllä hyvää.