Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaisten käsityökulttuuri uhkaa loppua kokonaan, kun kukaan ei enää uskalla käyttää tai ostaa saamelaisia käsitöitä cancel-kulttuurin ta...

Vierailija
05.10.2021 |

Turistit eivät enää uskalla ostaa tai käyttää saamelaisten tekemiä käsitöitä.
Asiaan liittyvä uutinen alkaa kohdasta 1m 30s: https://areena.yle.fi/1-50658787

Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.

Kommentit (830)

Vierailija
241/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kyllä on, että pikkuletit on joidenkin mielestä kulttuurista omimista. Voisivatko he kertoa sen saman niille afrikkalaisille, jotka turistipaikoissa laittaa valkoisille niitä lettejä? Kuinka paljon he ilahtuvat siitä, että toiset yrittää pilata heidän toimeentulonsa?

Intiaanit ovat selittäneet tuota niin, että tulojen pitäisi nimenomaan tulla heille itselleen. Eli Amerikassa asuvalta intiaanilta on ihan ok ostaa paikallinen tuote käydessään, koska hän saa siitä rahat. Tuotetta ei ole ok ostaa muualta, koska raha ei silloin päädy sille, jonka kulttuurista on kysymys ja silloin syntyy se hetki, jolloin kulttuuria riistetään.

Vierailija
242/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Suomen pitäisi tehdä joulupukista rekisteröity tavaramerkki ja keskeyttää muulta maailmalta välittömästi oikeus moiseen kulttuurilliseen omimiseen. 

No sehän nyt riippu siitä kuinka pitkälle joulupukkiolennon tulkitsemisessa mennään. Mikäli halutaan vääntää se italialaiseen jouluakkaan tai pyhään Nikolaukseen asti, niin aika metsässä ollaan tässäkin asiassa.

Se mikä ärsyttää Suomessa on kauppojen valmiiksi tilaamat joulumainokset. Niissähän ei ole enää edes joulupukkia, vaan santa claus ja porot eivät suomalaiseen tapaan vedä rekeä, vaan niissä porot lentävät amerikkalaiseen tapaan. Siis SUOMESSA esitettävissä mainoksissa! Samoin on "Santa park" jne. Haloo... Mitä eksoottista siinä on turistille? Joulupukki on Suomessa joulupukki, eikä jouluastiasarjoja jne. saisi nimetä santa blaa blaaksi.

Tänne pitäisi palkata joku ihan brändääjä. Olen myös ihmetellyt miksi suomalaista kulttuuria yritetään saada enemmän ison maailman mukaiseksi turisteja varten. Ei turistit halua mitään geneeristä mitä löytää kotimaastakin. Joulupukki on hyvä esimerkki. Kun Suomella on vielä hirmu vähän "valttikortteja" eli jotain mitä missään muualla ei ole. Lappi ja luonto lähinnä. Ja näitä pitäisi opetella kunnolla hyödyntämään Suomi brändissä, että saataisiin niitä rahavirtoja tänne.

Suomen mara-alojen pitäisi kysellä Muumeilta miten brändätään suomalainen tuote, joka kelpaa sellaisenaan ulkomaille.

Suomessahan on aivan mahtava ja monipuolinen mytologinen kulttuuri, kuten viikingeillä, ja aivan tuhoton määrä erilaisia mytologisia olentoja ja hirviöitä, kymmenittäin! Kuinka monelle teistä on tuttuja Kave, Surma, Koskiparoni, mitä eroa on Kalmanväellä ja Kirkonväellä, mitä ovat Parat, enkä mistä tunnistaa ihmisten keskuudessa liikkuvan Ruton?

Meidän mytologia on todella synkkää ja mielenkiintoista, kuvastaen hyvin suomalaista mentaliteettia, mutta me ei olla osattu markkinoida tätä ja tuoda sitä kansojen tietoisuuteen, kun emme oikein itsekään tiedä niitä. Liikun paljon netissä ja jaan suomalaista mytologiaa ja perinnetarinoita englanniksi. Se kiinnostaa ihmisiä paljon ja saan jatkuvasti kyselyitä, että mistä näistä asioista voisi lukea lisää englanniksi? No kun ei voi. Ei oikein mistään. Muutama kirjan rääpyskä on ja onnettomasti kyhätty nettisivu 2000-luvun alusta. Kalevalasta löytyy vaikka mitä, mutta eipä muusta.

Kuulostaa tosi kiinnostavalta. Voitko vinkata jotain hyviä kirjoja/nettisivuja, joista löytyy lisätietoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on asunto ja mökki täynnä eri puolilta maailmaa tuotuja matkamuistoja, itämaisia mattoja, intialaisnaisen sari, itämaisia koruja ym. En taida uskaltaa päästää ketään kotiini, rapsujen ja ilmiantojen takia. Häpeän ajattelemattomuuttani!

Katumussukka käyttöön :)

Vierailija
244/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitäisi suhtautua ystäviin, joiden kodissa on porontalja, vaikka he eivät ole mitään saamelaisia ?

Välit poikki kokonaan ?

Kaikki porojen kasvattajat eivät ole saamelaisia.

Vierailija
245/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostava juttu ja kuvastaa hyvin, miten koko keskustelu aiheuttaa sen, ettei ihmiset uskalla ostaa saamelaiskäsityöläisten koruja eikä käsitöitä. Kuka uskaltaa käyttää vaikkapa saamelaiskorvakoruja?

Tämä sama koskee mielipiteitä, kukaan ei enää uskalla olla julkisesti erimieltä valtavirrasta, kun heti heilahtaa jokin kortti ja aloitetaan maalitus.

Vierailija
246/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, loppupeleissä kyse on siitä mitä se kulttuuri on. Onko se kaupallistettuna huvipuisto turisteille vai jotain muuta. Elävä saamelaiskulttuuri valitettavasti nyt vaan taitaa olla kaikesta huolimatta aika tavalla mennyttä aikaa, ei se siirry kaupunkiin vaikka Miisa Nuorgam kuinka haluaisi. Ihan samalla tavallahan suomalainenkin kulttuuri on sotkettu mukaan tähän kosmopoliittiseen sekasotkuun.

Vierailija
247/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kyllä on, että pikkuletit on joidenkin mielestä kulttuurista omimista. Voisivatko he kertoa sen saman niille afrikkalaisille, jotka turistipaikoissa laittaa valkoisille niitä lettejä? Kuinka paljon he ilahtuvat siitä, että toiset yrittää pilata heidän toimeentulonsa?

Niinpä. Nykyään on mennyt tosiaan aika araksi tuo asia. Olin vuoden töissä Tansaniassa ja minulla on sieltä koruja ja joitain niitä perinteisiä värikkäitä vaatekappaleita. Kukaan paikallinen siellä ei tykännyt pahaa siitä että minä valkonaama ostin ja käytin sellaisia. Mutta Suomessa ei enää ilkeä kaikkia käyttää kun tuo kulttuurinen omiminen.

Sanoppa muuta. Ja ihan vielä vasta kaikki hipit ja vihervassarit kuorrutti itsensä rastoilla, hennatatuoinneilla ja puukoruilla. Kuului ihan luukkiin haalia kaikki mahdolliset etniset viritelmät päälleen, että erottui ummehtuneista kantajunteista.

Mitäköhän ne nyt saavat pukea päälleen? Onkohan seuraava villitys klanipää sukupuoleen katsomatta ja armyvetimet. Enpä hämmästyisi.

Vierailija
248/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida johtua cancelhuaraamisesta vaan siitå että kenenkään tyyliin ei enää sovi tuollainen souvenir-krääsä.

Tässä on kaksi asiaa nyt jotka eivät täysin liity toisiinsa:

1) Kiinasta tuota souvenir-krääsä jota markkinoidaan turisteille. Koko homma on täyttä kulttuurillista omimista kun väärennetään matkamuistoja ja viedään alkuperäiskansan elinkeino. Pelkästään hyvä jos näitten kysyntä tippuu

2) Alkuperäiskansat myyvät perinteisesti omia käsitöitään tai oman maan tuotantoa: Perussa esim taidokkaita Alpakan-villavaatteita; Afrikan maissa erilaisia batiikkivärjättyjä kankaita; Thaimaassa raakasilkkiä; jne. Näitten ostaminen on täysin ok, ja jopa suotavaa jotta voidaan tukea paikallista tuotantoa ja kulttuuria. Sen sijaan täysin vastaavan Kiina-tuotetun kopion ostaminen on kyseenalaista, koska raha ei mene oikeaan kohteeseen.

Mielenkiintoista. Kun ostan Venäjän-matkalta Babuska-nuken, onko se mielestäsi kiina-krääsää vai alkuperäiskansan tuotoksia?

No jos pohjassa lukee MadeInChina niin uskon ettei kyseessä ole aito Maatuska-nukke. Uskon että hintaeroakin löytyisi käsityön ja tehdastyön välillä.

Sen sijaan on toinen kysymys kuinka kulttuurillisesti herkkä ja tulenarka asia juuri Maatuskanuket ovat.

Vierailija
249/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, loppupeleissä kyse on siitä mitä se kulttuuri on. Onko se kaupallistettuna huvipuisto turisteille vai jotain muuta. Elävä saamelaiskulttuuri valitettavasti nyt vaan taitaa olla kaikesta huolimatta aika tavalla mennyttä aikaa, ei se siirry kaupunkiin vaikka Miisa Nuorgam kuinka haluaisi. Ihan samalla tavallahan suomalainenkin kulttuuri on sotkettu mukaan tähän kosmopoliittiseen sekasotkuun.

Maailmankansalaisuus on päivän sana, mutta kulttuureja ei saa kuitenkaan omia eikä omasta maastaan saa missään tapauksessa olla ylpeä. On se jännä.

Vierailija
250/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttikoon nyt omasta kulttuuristaan 🤣

Vierailija
251/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla ostettiin surutta poronsarvia ja saamelaiskäsitöitä tuliaisiksi Lapista. Muistan kuinka meilläkin kotona oli niitä. Mutta ei meistä kukaan käyttänyt niitä. Poroonsarvetkin oli jossain varaston perällä.

Ennen cancelia mekin käytettiin poronsarvia päivittäin. Nyt ei enään uskalla koska sananvapauksien rajoittaminen.

Vierailija
252/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne pitäisi palkata joku ihan brändääjä. Olen myös ihmetellyt miksi suomalaista kulttuuria yritetään saada enemmän ison maailman mukaiseksi turisteja varten. Ei turistit halua mitään geneeristä mitä löytää kotimaastakin. Joulupukki on hyvä esimerkki. Kun Suomella on vielä hirmu vähän "valttikortteja" eli jotain mitä missään muualla ei ole. Lappi ja luonto lähinnä.

Suomi on väestöluvultaan ja pinta-alaltaankin loppujen lopuksi pieni maa, ja siitä huolimatta täällä on todella monipuolinen luonto ja kulttuuri. On isot alueet saaristoa, rannikkoa, Pohjanmaan lakeudet tulvineen, Kainuun vaaramaa, Järvi-Suomi jne. ja kaikilla alueilla omanlaisensa maiseman lisäksi omat perinteensä, ruokakulttuurinsa, murteensa jne. Brändääjälle olisi tosiaan tarvetta, mutta mun mielestä täällä olisi paljonkin mistä turisteille ammentaa. Yksi valttikortti olisi ainakin se, että maan pienen koon vuoksi lyhyehkölläkin reissulla olisi mahdollisuus tutustua Suomen eri puoliin monipuolisesti.

Vierailija
253/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleni tekisi karjalanpiirakkaa, mutta en länsisuomalaisena varmaan saa edes lipaista?

Vierailija
254/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Nykyään on mennyt tosiaan aika araksi tuo asia. Olin vuoden töissä Tansaniassa ja minulla on sieltä koruja ja joitain niitä perinteisiä värikkäitä vaatekappaleita. Kukaan paikallinen siellä ei tykännyt pahaa siitä että minä valkonaama ostin ja käytin sellaisia. Mutta Suomessa ei enää ilkeä kaikkia käyttää kun tuo kulttuurinen omiminen.

Sanoppa muuta. Ja ihan vielä vasta kaikki hipit ja vihervassarit kuorrutti itsensä rastoilla, hennatatuoinneilla ja puukoruilla. Kuului ihan luukkiin haalia kaikki mahdolliset etniset viritelmät päälleen, että erottui ummehtuneista kantajunteista.

Mitäköhän ne nyt saavat pukea päälleen? Onkohan seuraava villitys klanipää sukupuoleen katsomatta ja armyvetimet. Enpä hämmästyisi.

Klani ja armyvetimet ovat Puhemies Maon aikaista kiinalaista kulttuuria, että alat olla ehdotuksinesi heikolla jäällä.

Vierailija
255/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinne Lappiin uskalla mennä enää vaeltamaankaan kun paikalliset mönkijämiehet kiertävät tupia etsien raiskattavaa.

Vierailija
256/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Suomen pitäisi tehdä joulupukista rekisteröity tavaramerkki ja keskeyttää muulta maailmalta välittömästi oikeus moiseen kulttuurilliseen omimiseen. 

No sehän nyt riippu siitä kuinka pitkälle joulupukkiolennon tulkitsemisessa mennään. Mikäli halutaan vääntää se italialaiseen jouluakkaan tai pyhään Nikolaukseen asti, niin aika metsässä ollaan tässäkin asiassa.

Se mikä ärsyttää Suomessa on kauppojen valmiiksi tilaamat joulumainokset. Niissähän ei ole enää edes joulupukkia, vaan santa claus ja porot eivät suomalaiseen tapaan vedä rekeä, vaan niissä porot lentävät amerikkalaiseen tapaan. Siis SUOMESSA esitettävissä mainoksissa! Samoin on "Santa park" jne. Haloo... Mitä eksoottista siinä on turistille? Joulupukki on Suomessa joulupukki, eikä jouluastiasarjoja jne. saisi nimetä santa blaa blaaksi.

Tänne pitäisi palkata joku ihan brändääjä. Olen myös ihmetellyt miksi suomalaista kulttuuria yritetään saada enemmän ison maailman mukaiseksi turisteja varten. Ei turistit halua mitään geneeristä mitä löytää kotimaastakin. Joulupukki on hyvä esimerkki. Kun Suomella on vielä hirmu vähän "valttikortteja" eli jotain mitä missään muualla ei ole. Lappi ja luonto lähinnä. Ja näitä pitäisi opetella kunnolla hyödyntämään Suomi brändissä, että saataisiin niitä rahavirtoja tänne.

Suomen mara-alojen pitäisi kysellä Muumeilta miten brändätään suomalainen tuote, joka kelpaa sellaisenaan ulkomaille.

Tove Jansson geeneiltään pääasiassa ruotsalainen.

Tove Janssonin äiti on Ruotsista mutta isä Suomesta. Joten vain puolet geeniperimästä on ruotsalaisia. Länsi- ja itäsuomalaisten geenit eroavat toki toisistaan, mutta kummatkin geenit ovat suomalaisia (vaikka toki ruotsalaisten ja venäläisten geenien sukua)

Vierailija
257/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeni on Jussi ja aivan sairaasti loukkaannuin!!!

Vierailija
258/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän saamelaisten käsityökulttuurin tuotteita kuulu muiden ostaa tai käyttääkään kuin saamelaisten itsensä. Myykööt tai lahjoittakoot toisilleen, eihän se kulttuuri voi ulkopuolisille myynnin varassa olla.

Saamelainen käsityöntekijä (sivutoiminen) tässä hei. Ainoat asiat mitä en myy kuin saamelaisille on kansallispuvut ja kaikki niihin kuuluva, koska niissä on aina mukana suvun omaa perinnettä yms. joka siis on tosi henkilökohtaista ja puvuista erottaa suvun, siviilisäädyn yms. Kyllä minä voin lapasia, sukkia yms. joissa on geneeristä "Lappi kuviointia" joka ei liity kenenkään sukuun myydä muillekin kuin saamelaisille. Myös puu- ja luukäsityöt on sellaisia joita voi mun mielestä aivan vapaasti ostaa ja käyttää vaikka niitä poronluisia sormuksia. Itsekin olen törmänny tähän, että jotain mun tekemiä sukkia ihaillaan ja sitten kun käy ilmi, että olen saamelainen niin ei enää paskamyrskyn pelossa uskalletakaan ostaa.

En ole saamelainen, mutta sain lahjaksi eräältä saamelaisvanhukselta hänen juhlapukunsa. Pukeuduin siihen hänen vielä eläessään ja hän oli aina iloinen, kun näytin kuvia juhlista, joissa olin ollut puku ylläni. Puin sen myös hänen hautajaisiinsa. Saanko vai enkö saa käyttää pukua, joka on kuitenkin minulle annettu? Jos saan, pitääkö minun aina kertoa, mistä puku on tullut ja miksi saan käyttää sitä?

En saisi sanoa mistään mitään, koska olen valkoinen nainen, ellen kerro, että rikkaista ja rakastavista vanhemmista huolimatta minulla on ollut erittäin rankka elämä kliinisen masennuksen ja vaikeasti kehitysvammaisen veljeni takia. Mulle on siis sanottu, että ongelmani tavallaan kumoavat nuo hyvät lähtökohdat, koska en ole pystynyt hyödyntämään hyviä lähtökohtiani vaan pudonnut yhteiskunnan silmukoiden läpi. Eli saisinkin kertoa mielipiteitäni, koska en ole pärjännyt elämässä. Mutta pitääkö minun joka jumalan kerta kertoa ihmisille yksityiselämästäni ja repiä haavojani julkisesti auki, että saisin puhua asioista ja ilmaista mielipidettäni? Nykyaika on naurettavaa wokeineen ja cancelointeineen. Naurettavaa. Jos on toisia kunnioittava ihminen ja haluaa keskustella asioista asioina ja yrittämättä nokkia ketään, niin siihen pitäisi jokaisella olla oikeus taustoistaan huolimatta. Ketään ei saa kyykyttää - ei edes niitä kultalusikka suussa syntyneitä! Ei ihmisillä ole mitään velvollisuutta avata yksityiselämäänsä muille ja perustella, miksi minä saisin sanoa, että "mielestäni asia X on oikein" tai "mielestäni asia X ei ole oikein".

Mun mielestä on myös tosi ookoo, jos vitivalkoisin nainen/mies pukeutuu naamiaisiin Aladdiniksi tai vaikka Usain Boltiksi. Samaten pikimustin mies/nainen voi mielestäni pukeutua vaikka Tarja Haloseksi. Niin kauan kuin tässä ei ole pahaa tahtoa mukana, niin kaikki on hyvin. Mutta siinäkin tapauksessa, että alkaa pilkata tätä esittämäänsä hahmoa/henkilöä/henkilön kulttuuria, ongelma ei ole mun mielestä siinä, että tietyn värinen pilkkaa tietyn väristä, tai tietystä kulttuurista oleva pilkkaa tietystä kulttuurista tulevaa, vaan siinä, että pilkkaaja on k u s i p ä ä k i u s a a j a  ja kiusaamista ei tule hyväksyä. 

Vierailija
259/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta tässä on se, että cancel-prinsseillä ja woke-prinsessoilla on itsellään kotona Buddha-patsaita, itämaiseen tyyliin kudottuja mattoja, unisieppareita jne. ja vanhimmilla ehkä jopa tribaalikuvioita tai kiinalaisia kirjaimia ihossaan. Silti muiden saamelaislapaset ovat turmio ja häväistys.

Jos en ihan väärin muista niin Chisuki on käyttänyt unisiepparisymbolia videoillaan. Mutta pikkuletit omassa päässä oli sitten se anteeksipyyntökynnyksen ylittävä loukkaus.

Olisi voinut samalla pyytää pohjoisamerikan intiaaneilta anteeksi siepparia!

Vierailija
260/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieleni tekisi karjalanpiirakkaa, mutta en länsisuomalaisena varmaan saa edes lipaista?

Tule vaan tänne lipaisemaan. Täällä saat lipsutella ja maiskutella oikein kunnolla,

Merja-Riitta Lappeenrannasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi