Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saamelaisten käsityökulttuuri uhkaa loppua kokonaan, kun kukaan ei enää uskalla käyttää tai ostaa saamelaisia käsitöitä cancel-kulttuurin ta...

Vierailija
05.10.2021 |

Turistit eivät enää uskalla ostaa tai käyttää saamelaisten tekemiä käsitöitä.
Asiaan liittyvä uutinen alkaa kohdasta 1m 30s: https://areena.yle.fi/1-50658787

Taitaa lopulta olla niin, että kulttuuri jota ei "omita" kuolee.

Kommentit (830)

Vierailija
201/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä poropisnes loppuu lapinmieheltä, jos etelän ravintolat ja kaupat eivät myy poronlihaa.

Ympäristön kannalta olisi hyvä juttu. Porokanta on liian iso.

Vierailija
202/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

it-työläinen kirjoitti:

On kulttuurillista omimista (cultural appropriation) ja kulttuurillista arvostamista (cultural appreciation). Suurin ongelma on se että monet (usein nuoret) hölmöt eivät ymmärrä näitten eroa ja nimenomaan vetävät herneen nenään varmuuden vuoksi.

Edellistä on esim se kun joku vetää päällensä toisen kulttuuriin kuuluvan pyhän esineen ja "häpäisee" sen tietämättään jossain bileissä: eli joku kansan tai ryhmittymän vahvasti latautunut ja tärkeä elementti otetaan kontekstistaan ja käytetään ilman ymmärrystä vaikkapa kaupallisiin tarkoituksiin. Näistä esimerkkinä vaikkapa intiaanipäähineet, katolisten aidot ikonit, Lotta-puku. Eli semmoiset asiat jotka loukkaisivat arkijärjelläkin ymmärrettynä pahasti vaikkapa harrasta uskovaista. Tästä syystä kannattaa ottaa selvää ennen kuin ostaa tai on aikeissa käyttää jotain mikä näyttää "hauskalta jutulta". Oliko se nyt Madonna joka onnistui tietämättömyyttään mokaamaan taannoin käyttäessä ulkomailla laukkua jota koristi diktaattorin pärstä?

Jälkimmäistä kategoriaa edustaa taas vaikkapa käsitöiden ostaminen alkuperäiskansoilta, jolloin myyjät tietävät itse mitä myyvät ja osaavat myös kertoa kulttuuristaan. Heidän käsityöt eivät ole kansan pyhiä esineitä, joten niitten käyttäminen ei ole kiistanalaista.

Tietenkään minkään kansan pilkkaaminen ei ole ok.

Isoin ongelma onkin se, että tuolle nuorelle pässilaumalle annetaan niin jumalaton vaikutusmahdollisuus lehtien palstoilla ym. Jos he keksivät vetää jonkun ihmisen suohon, niin he onnistuvat siinä. Jos heidät olisi alunperin vaiennettu pässeinä, niin ei tarvitsisi pohtia mitä saamelaiskäsityöläisille tapahtuu, kun eivät pysty myymään tuotteitaan. Samoin pitäisi lakata nöyristelemästä joka kerta kun joku pöyristyy ja avautuu lehdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkööt poronluu- ja riskukorunsa. EVVJK

Vierailija
204/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transsaamelaisena (korjautin viime vuonna taustani hämälaisesta saamelaiseksi) olen myös tuohtunut käsityökulttuurini omimisesta.

Vierailija
205/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista nämä kiellot ja vastakkainasettelut. Juuri kun pitäisi mennä toisinpäin. Avautua, ottaa vaikutteita. Ei mene hyvään suuntaan kehitys.

Vierailija
206/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mesotkaa te täällä woke-kulttuurista ja puolestamielensäpahoittajista niin paljon kuin sielu sietää, kuten tästäkin uutisesta huomaatte niin heillä on silti valta muuttaa asioita toisin kuin teillä.

Muuttaa ampumalla itseään jalkaan? Muutuiko se lopulta siihen suuntaan kuin piti?

Vierailija
207/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui ja hai sienimetsällä olin tänäänkin neljäntuulenlakki päässä.

Ja kuka voi tietää olenko saamelainen vai olenko koltta?

Vierailija
208/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä niitä esim Afrikan hiemoja, jotka myyvät ja tekevät koruja ihan työkseen. Monille naisille tärkeä tulonlähde ja voi olla ainoa sellainen mitä pystyy myös kotona tekemään ja mistä saa syrjäisessä kylässäkin tuloja. Turisteja kuitenkin kuljetetaan "normaalina" aikana (ennen koronaa) sinne ja järjestetään matkoja esim tapaamaan heimoja. Katsoin dokumentin juuri Samburu naisten kylästä jossa pääosin vaan naisia asumassa. Heilläkin tulot oikeastaan vaan koruista ainakin silloin vuosia sitten. Nyt kamalaa ajatella jos kukaan ei osta enää niitä kauniita koruja ja vielä koronakin sotkee kaikkea.

En kyllä itse enää ymmärrä tätä maailmaa. Ensin omitaan kulttuuria ja sitten itketään sen katoamista jos kukaan ei osta. Ei mitään järkeä tässä enää. Itse ainakin ostaisin matkoilta jotain muistoksi itselleni. Kauneinta minusta olisikin juuri jokin käsityö jonka jokin heimo tehnyt. Paljon muuta en varmaan edes ostaisi ja nuo ainoita ns tavaramuistoja matkalta. Tosin on tietysti helppo tähän kirjoittaa, kun en ole juuri matkustellut, mutta näin varmaan toimisin.

Samalla tuli mieleen eräs ihminen jonka tiedän olleen jollain saamelaiskäsityölinjalla Lapissa vuosia sitten. Hän ei ole kyseiseen ryhmään kuuluva. Mietin vaan jos itse esim joskus hakisin tuonne niin olisiko se kauhea loukkaus opiskella ei saamelaisen tuolla. Tuonkin pitäisi olla ns kaikelle avoin, mutta ilmapiiri voisikin olla melko huono. Tietysti ehkä sekin vaikuttaisi ketä ihmisiä sinne juuri silloin sattuisi. Taidan jättää väliin. Tosin nykyisissä opiskeluissa taidan ihan kiusallanikin tehdä saamelaiskäsityön yhdellä perinnekäsityö kurssilla. En osaa niitä esim maasai heimon kaulakoruja yms niin pitää sitten tehdä muuta.

Voihan sitäkin miettiä miksi et halua opetella suomalaisia käsityöperinteitä ja käyttää niitä.

Tietysti voin tutustua siihenkin, mutta sekin vaikuttaa mikä itseäni kiinnostaa. En voisi tehdä pakosta vaan sellaista mistä en tykkää niin paljon. En vaan siksi, että se sattuu olemaan kotimaista. Samoin jonkun kielen kanssa ja opiskelisin kyllä sitä mikä kiinnostaa enkä pakosta mitään muuta. Ihminen kuitenkin valitsee niitä juttuja kiinnostuksen mukaan. Sitten pitäisi esim harrastusten kannaltakin jo miettiä mikä on kotimaista ja muuta ei voisi enää harrastaa. Meneeköhän se tähän kohta. Eli jokainen voi harrastaa vaan ns kotimaan käsityötä, urheilulajeja, taidetta tai ruokajuttuja ja nämäkin niin ettei mitään vähemmistökansaa loukata. Sitten taas häviäisi paljon.

Toisaalta 5-miljoonaisen kansan kulttuuri häviää juuri siksi, että miljoonapäisten kansojen kulttuurit kiinnostavat heitä enemmän. Onhan se sääli.

Olen samaa mieltä, mutta jos puhutaan minusta niin itseä pikemminkin kiinnostaa jonkun heimon käsityöt tai muun pienen ryhmän. En siis itsekään suosi mitään ns isoja kulttuureita. Samalla en itse halua esim tehdä käsitöitä liian vakavasti ja se on minulle vaan harrastus. Niinpä se on vähän sama mitä itselleni teen. Ammattina tämä olisikin vaativa ja varmasti moni voisi loukkaantua mistä vaan. En osaisi miellyttää muita ja tekisin varmaan jonkun jutun väärin.

No mihin heimoon/heimoihin itse kuulut? Jokaisella suomalaisheimolla on omat perinnekäsityönsä. Luultavasti et ole edes tietoinen omistasi.

Jos haluat tietää niin olen Helsingissä syntynyt, sieltä Satakuntaan muuttanut. Äitini Satakunnasta, isä Keski-Pohjanmaalta. Nyt asun Etelä-Pohjanmaalla. Joten mihin "heimoon" kuulun. En ole pohjalainenkaan, kun minulla ei mitään juuria tänne. Isovanhemmat Satakunnasta ja Keski-Pohjanmaalta, tosin myös Ahvenanmaalta pari sataa vuotta sitten. Siinä historiaani. Kaikilla, kun ei ole selkeää "heimoa" niin ei ole sitä omaa käsityöperinnettä vaan pitää lainata muilta jos haluaa jotain edes tehdä tai sitten tekee jotain ihan erilaista missä ei olisi vahingossakaan mitään perinteistä ja tuskin se onnistuisi vaan kyllä siinä joku ainakin näkisi jonkun kopion jostain.

Kyllä minäkin myös jotain tiedän ja tuo kurssi mistä kerroin (perinnekäsityö) on vielä sellainen mihin täytyy ottaa todellakin vieraan kulttuurin käsityö tehtäväksi eli tavallinen kotimainen ei edes käy. Jos näin tarkasti nyt haluan tehdä sen selväksi. En ole itse sitä päättänyt, että se tehdään noin.

Vierailija
209/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi vain lopettaa näiden woke- ja cancel-ihmisten kuuntelemisen ja heidän "pöyristymisiinsä" reagoimisen? Miksi ylipäänsä noteeraamme heitä millään tavalla?

No se onkin hyvä kysymys, miksi heidän pöyristymisiensä mukaan pompitaan, vaikka he edustavat vain pientä äänekästä vähemmistöä somessakin. Mutta yksittäisten ihmisten on paha lähteä vastarintaan, kun isot yrityksetkin taipuvat möykkääjien edessä. Onneksi yhä useampi ei enää välitä turhista syytöksistä - kun kriittinen massa saavutetaan, turhasta pöyristyjillä ei ihan oikeasti tule olemaan enää valtaa.

Toki siihen on vielä matkaa.

Luulen että viiden vuoden sisään woke-kulttuuri on jätetty omaan arvoonsa. Tulee vielä aika kun arvostetaan muiden kulttuurien käsitöitä ym. Ja se arvostus näytetään nimenomaan käyttämällä niitä.

Muutenkin on tapahtumassa jotain murrosta, koska nyt puhutaan asioista jotka muutama vuosi sitten olivat vielä aivan hyshys aiheita. Aletaan palailla tilanteeseen, missä vaikeistakin asioista oli ok puhua ja niihin oli ok etsiä toimivia ratkaisuja.

Vierailija
210/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuhun kantaa ottamatta niin on kyllä erikoista että haastattelussa annetaan kuva kuin olisi rasittavaa ja väärin valtaväestöön kuuluvalta varmistaa myyjältä että ei tule vahingossa tehneeksi mitään saamelaisia loukkaavaa ostaessaan ja sitten käyttäessään jotain saamelaiskulttuuriin viittaavaa.

Kyllä se vastuu on myyjällä. Jos myy tuotteita valtaväestöön kuuluvalle, ei voi loukkaantua siitä, että niitä tuotteita käytetään.

Jos tuote on tarkoitettu vain rajatulle joukolle, silloin on itse vastuussa siitä, kenelle niitä myy.

Vierailija
211/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transsaamelaisena (korjautin viime vuonna taustani hämälaisesta saamelaiseksi) olen myös tuohtunut käsityökulttuurini omimisesta.

😀😀🤣!

Vierailija
212/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

it-työläinen kirjoitti:

On kulttuurillista omimista (cultural appropriation) ja kulttuurillista arvostamista (cultural appreciation). Suurin ongelma on se että monet (usein nuoret) hölmöt eivät ymmärrä näitten eroa ja nimenomaan vetävät herneen nenään varmuuden vuoksi.

Edellistä on esim se kun joku vetää päällensä toisen kulttuuriin kuuluvan pyhän esineen ja "häpäisee" sen tietämättään jossain bileissä: eli joku kansan tai ryhmittymän vahvasti latautunut ja tärkeä elementti otetaan kontekstistaan ja käytetään ilman ymmärrystä vaikkapa kaupallisiin tarkoituksiin. Näistä esimerkkinä vaikkapa intiaanipäähineet, katolisten aidot ikonit, Lotta-puku. Eli semmoiset asiat jotka loukkaisivat arkijärjelläkin ymmärrettynä pahasti vaikkapa harrasta uskovaista. Tästä syystä kannattaa ottaa selvää ennen kuin ostaa tai on aikeissa käyttää jotain mikä näyttää "hauskalta jutulta". Oliko se nyt Madonna joka onnistui tietämättömyyttään mokaamaan taannoin käyttäessä ulkomailla laukkua jota koristi diktaattorin pärstä?

Jälkimmäistä kategoriaa edustaa taas vaikkapa käsitöiden ostaminen alkuperäiskansoilta, jolloin myyjät tietävät itse mitä myyvät ja osaavat myös kertoa kulttuuristaan. Heidän käsityöt eivät ole kansan pyhiä esineitä, joten niitten käyttäminen ei ole kiistanalaista.

Tietenkään minkään kansan pilkkaaminen ei ole ok.

Isoin ongelma onkin se, että tuolle nuorelle pässilaumalle annetaan niin jumalaton vaikutusmahdollisuus lehtien palstoilla ym. Jos he keksivät vetää jonkun ihmisen suohon, niin he onnistuvat siinä. Jos heidät olisi alunperin vaiennettu pässeinä, niin ei tarvitsisi pohtia mitä saamelaiskäsityöläisille tapahtuu, kun eivät pysty myymään tuotteitaan. Samoin pitäisi lakata nöyristelemästä joka kerta kun joku pöyristyy ja avautuu lehdessä.

No näinhän se on. Mutta se on juuri Internetin ongelma: kaikilla on ääni, ja niitä pystyy pienillä taidoilla monistamaan tuhansittain helposti. Myös pienet alakulttuurit ja hyvinkin poikkeavat ihmiset (vaikkapa pedofiilit) löytävät itselleen porukan joka komppaa kaikessa mitä teet.

TikTok on siitä hankala ympäristö, että suurin osa käyttäjistä on todella nuoria (13v) eikä ymmärrys riitä kyseenalaistamaan sitä jos 17v idolisi kertoo totuutena asioita vaikkapa kulttuureista, rokotuksista, politiikasta, jne.

Wikipedian pelasti aikoinaan faktojentsekkausjärjestelmä (rekisteröityneet käyttäjät ja tietty määrä vertaisarvioituja moderaattoreita). Twitteriin alettiin sellaista hieman muokata Trumpin töräytyksien takia. Suuressa osassa palstoja ei vielä tämmöistä ole - tai se on liian vähien käsien hallittavissa - joten ihan jokainen voi huutaa totuutena mitä tahansa.

Vierailija
213/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista nämä kiellot ja vastakkainasettelut. Juuri kun pitäisi mennä toisinpäin. Avautua, ottaa vaikutteita. Ei mene hyvään suuntaan kehitys.

Ja vielä ristiriitaista, että sama porukka joka liputtaa kovimpaan ääneen monikulttuurisuuden puolesta pyrkii kaikin keinoin estämään monikulttuurisen ja kulttuurien välisen toiminnan.

Vierailija
214/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Suomen pitäisi tehdä joulupukista rekisteröity tavaramerkki ja keskeyttää muulta maailmalta välittömästi oikeus moiseen kulttuurilliseen omimiseen. 

No sehän nyt riippu siitä kuinka pitkälle joulupukkiolennon tulkitsemisessa mennään. Mikäli halutaan vääntää se italialaiseen jouluakkaan tai pyhään Nikolaukseen asti, niin aika metsässä ollaan tässäkin asiassa.

Se mikä ärsyttää Suomessa on kauppojen valmiiksi tilaamat joulumainokset. Niissähän ei ole enää edes joulupukkia, vaan santa claus ja porot eivät suomalaiseen tapaan vedä rekeä, vaan niissä porot lentävät amerikkalaiseen tapaan. Siis SUOMESSA esitettävissä mainoksissa! Samoin on "Santa park" jne. Haloo... Mitä eksoottista siinä on turistille? Joulupukki on Suomessa joulupukki, eikä jouluastiasarjoja jne. saisi nimetä santa blaa blaaksi.

Vierailija
215/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä poropisnes loppuu lapinmieheltä, jos etelän ravintolat ja kaupat eivät myy poronlihaa.

Ympäristön kannalta olisi hyvä juttu. Porokanta on liian iso.

Lisksi porot tuhoaa lapin herkkää luontoa, missä ei ole etelänihmisellä edes jokamiehenoikeuksia samasta syystä, siis että luonto ei kärsisi. Porot siellä perseilee ja kaluaa viimeisetkin jäkälät.

Poronliha mun puolestani saa jäädä kyseisen kulttuurin alkperäisten harjoittajien ravinnoksi niin onpahan tarve sillekin sen verran vähäisempi.

Vierailija
216/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on poronlihaa pakasteessa. Saanko laittaa siitä perheelleni ruokaa? Emme ole mitään sukua saamelaisille!

Toisaalta, tiedän/tunnen porotalouden harjoittajia, joilla ei ole saamelaisia sukujuuria. Eikö se jos mikä ole kulttuurista omimista, että harjoitetaan toiseen kulttuuriin kuuluvaa elinkeinoa?

Vierailija
217/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HELP. Saanko Joensuulaisena syödä ja leipoa kalakukkoa?

Saat. Noita kukkoja tehdään myös Kainuussa, ei vain Savossa.

Ja Pohjois-Karjalassa.

Savolaisilla ja karjalaisilla tuotteilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Mieti vaikka riisipiirakkaa. Karjalanpiirakka on puolilusikallista riisiä mauttomassa taikinassa ja savolainen riisipiirakka on kattilallinen pursuavaa puuroa makoisassa taikinassa.

Sikäläinen väestö on oikeasti savo-karjalaista.

Vierailija
218/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä niitä esim Afrikan hiemoja, jotka myyvät ja tekevät koruja ihan työkseen. Monille naisille tärkeä tulonlähde ja voi olla ainoa sellainen mitä pystyy myös kotona tekemään ja mistä saa syrjäisessä kylässäkin tuloja. Turisteja kuitenkin kuljetetaan "normaalina" aikana (ennen koronaa) sinne ja järjestetään matkoja esim tapaamaan heimoja. Katsoin dokumentin juuri Samburu naisten kylästä jossa pääosin vaan naisia asumassa. Heilläkin tulot oikeastaan vaan koruista ainakin silloin vuosia sitten. Nyt kamalaa ajatella jos kukaan ei osta enää niitä kauniita koruja ja vielä koronakin sotkee kaikkea.

En kyllä itse enää ymmärrä tätä maailmaa. Ensin omitaan kulttuuria ja sitten itketään sen katoamista jos kukaan ei osta. Ei mitään järkeä tässä enää. Itse ainakin ostaisin matkoilta jotain muistoksi itselleni. Kauneinta minusta olisikin juuri jokin käsityö jonka jokin heimo tehnyt. Paljon muuta en varmaan edes ostaisi ja nuo ainoita ns tavaramuistoja matkalta. Tosin on tietysti helppo tähän kirjoittaa, kun en ole juuri matkustellut, mutta näin varmaan toimisin.

Samalla tuli mieleen eräs ihminen jonka tiedän olleen jollain saamelaiskäsityölinjalla Lapissa vuosia sitten. Hän ei ole kyseiseen ryhmään kuuluva. Mietin vaan jos itse esim joskus hakisin tuonne niin olisiko se kauhea loukkaus opiskella ei saamelaisen tuolla. Tuonkin pitäisi olla ns kaikelle avoin, mutta ilmapiiri voisikin olla melko huono. Tietysti ehkä sekin vaikuttaisi ketä ihmisiä sinne juuri silloin sattuisi. Taidan jättää väliin. Tosin nykyisissä opiskeluissa taidan ihan kiusallanikin tehdä saamelaiskäsityön yhdellä perinnekäsityö kurssilla. En osaa niitä esim maasai heimon kaulakoruja yms niin pitää sitten tehdä muuta.

Voihan sitäkin miettiä miksi et halua opetella suomalaisia käsityöperinteitä ja käyttää niitä.

Tietysti voin tutustua siihenkin, mutta sekin vaikuttaa mikä itseäni kiinnostaa. En voisi tehdä pakosta vaan sellaista mistä en tykkää niin paljon. En vaan siksi, että se sattuu olemaan kotimaista. Samoin jonkun kielen kanssa ja opiskelisin kyllä sitä mikä kiinnostaa enkä pakosta mitään muuta. Ihminen kuitenkin valitsee niitä juttuja kiinnostuksen mukaan. Sitten pitäisi esim harrastusten kannaltakin jo miettiä mikä on kotimaista ja muuta ei voisi enää harrastaa. Meneeköhän se tähän kohta. Eli jokainen voi harrastaa vaan ns kotimaan käsityötä, urheilulajeja, taidetta tai ruokajuttuja ja nämäkin niin ettei mitään vähemmistökansaa loukata. Sitten taas häviäisi paljon.

Toisaalta 5-miljoonaisen kansan kulttuuri häviää juuri siksi, että miljoonapäisten kansojen kulttuurit kiinnostavat heitä enemmän. Onhan se sääli.

Olen samaa mieltä, mutta jos puhutaan minusta niin itseä pikemminkin kiinnostaa jonkun heimon käsityöt tai muun pienen ryhmän. En siis itsekään suosi mitään ns isoja kulttuureita. Samalla en itse halua esim tehdä käsitöitä liian vakavasti ja se on minulle vaan harrastus. Niinpä se on vähän sama mitä itselleni teen. Ammattina tämä olisikin vaativa ja varmasti moni voisi loukkaantua mistä vaan. En osaisi miellyttää muita ja tekisin varmaan jonkun jutun väärin.

No mihin heimoon/heimoihin itse kuulut? Jokaisella suomalaisheimolla on omat perinnekäsityönsä. Luultavasti et ole edes tietoinen omistasi.

Jos haluat tietää niin olen Helsingissä syntynyt, sieltä Satakuntaan muuttanut. Äitini Satakunnasta, isä Keski-Pohjanmaalta. Nyt asun Etelä-Pohjanmaalla. Joten mihin "heimoon" kuulun. En ole pohjalainenkaan, kun minulla ei mitään juuria tänne. Isovanhemmat Satakunnasta ja Keski-Pohjanmaalta, tosin myös Ahvenanmaalta pari sataa vuotta sitten. Siinä historiaani. Kaikilla, kun ei ole selkeää "heimoa" niin ei ole sitä omaa käsityöperinnettä vaan pitää lainata muilta jos haluaa jotain edes tehdä tai sitten tekee jotain ihan erilaista missä ei olisi vahingossakaan mitään perinteistä ja tuskin se onnistuisi vaan kyllä siinä joku ainakin näkisi jonkun kopion jostain.

Kyllä minäkin myös jotain tiedän ja tuo kurssi mistä kerroin (perinnekäsityö) on vielä sellainen mihin täytyy ottaa todellakin vieraan kulttuurin käsityö tehtäväksi eli tavallinen kotimainen ei edes käy. Jos näin tarkasti nyt haluan tehdä sen selväksi. En ole itse sitä päättänyt, että se tehdään noin.

Niin siis tarkennan tässä, että minä en mitenkään moiti sinua saatikka intä, että sinun olisi pakko kiinnostua oman kansasi perinnekäsitöistä. Mutta itselläni on juuret myöskin puoliksi Satakunnasta, puoliksi Karjalasta, ja olen viime vuosina kiinnostunut kovasti juurikin satakuntalaisesta ja karjalaisesta käsityöperinteistä, siksi ehdotin sinä sinullekin. :) Löytyy tosiaan kaikenlaista hienoa, kun pintaa syvemmälle katsoo. Jo pelkästään perinteinen peittokirjonta on minusta upeaa:

https://www.craftmuseum.fi/sites/default/files/atoms/files/perinteinen_…

Mutta ei se toki tarkoita sitä, että olisin ainoastaan noista perinteistä kiinnostunut. Minulla on aika laaja kiinnostus taide- ja käsityöhistoriaan muutenkin. Omin ihan häpeilemättä vaikkapa Hardanger-kirjontaa ja aasialaista maisemamaalausta.

Vierailija
219/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Suomen pitäisi tehdä joulupukista rekisteröity tavaramerkki ja keskeyttää muulta maailmalta välittömästi oikeus moiseen kulttuurilliseen omimiseen. 

No sehän nyt riippu siitä kuinka pitkälle joulupukkiolennon tulkitsemisessa mennään. Mikäli halutaan vääntää se italialaiseen jouluakkaan tai pyhään Nikolaukseen asti, niin aika metsässä ollaan tässäkin asiassa.

Se mikä ärsyttää Suomessa on kauppojen valmiiksi tilaamat joulumainokset. Niissähän ei ole enää edes joulupukkia, vaan santa claus ja porot eivät suomalaiseen tapaan vedä rekeä, vaan niissä porot lentävät amerikkalaiseen tapaan. Siis SUOMESSA esitettävissä mainoksissa! Samoin on "Santa park" jne. Haloo... Mitä eksoottista siinä on turistille? Joulupukki on Suomessa joulupukki, eikä jouluastiasarjoja jne. saisi nimetä santa blaa blaaksi.

Tänne pitäisi palkata joku ihan brändääjä. Olen myös ihmetellyt miksi suomalaista kulttuuria yritetään saada enemmän ison maailman mukaiseksi turisteja varten. Ei turistit halua mitään geneeristä mitä löytää kotimaastakin. Joulupukki on hyvä esimerkki. Kun Suomella on vielä hirmu vähän "valttikortteja" eli jotain mitä missään muualla ei ole. Lappi ja luonto lähinnä. Ja näitä pitäisi opetella kunnolla hyödyntämään Suomi brändissä, että saataisiin niitä rahavirtoja tänne.

Suomen mara-alojen pitäisi kysellä Muumeilta miten brändätään suomalainen tuote, joka kelpaa sellaisenaan ulkomaille.

Vierailija
220/830 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida johtua cancelhuaraamisesta vaan siitå että kenenkään tyyliin ei enää sovi tuollainen souvenir-krääsä.

Tässä on kaksi asiaa nyt jotka eivät täysin liity toisiinsa:

1) Kiinasta tuota souvenir-krääsä jota markkinoidaan turisteille. Koko homma on täyttä kulttuurillista omimista kun väärennetään matkamuistoja ja viedään alkuperäiskansan elinkeino. Pelkästään hyvä jos näitten kysyntä tippuu

2) Alkuperäiskansat myyvät perinteisesti omia käsitöitään tai oman maan tuotantoa: Perussa esim taidokkaita Alpakan-villavaatteita; Afrikan maissa erilaisia batiikkivärjättyjä kankaita; Thaimaassa raakasilkkiä; jne. Näitten ostaminen on täysin ok, ja jopa suotavaa jotta voidaan tukea paikallista tuotantoa ja kulttuuria. Sen sijaan täysin vastaavan Kiina-tuotetun kopion ostaminen on kyseenalaista, koska raha ei mene oikeaan kohteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme