Uusperheen iloa, miehen lapsi kulkee bussilla, minun pyörällä.
Hei!
Tilanne on semmoinen, että säiden takia lapseni ovat vielä kulkeneet pyörällä. Kahden lapsen bussit maksavat 100€/kk.
Miehen lapsi kulkee kouluun bussilla, koska isällä on kyllä varaa maksaa bussikortti.
Tuo 100€/kk on minun budjetissani iso lovi. Koen myös, että lapsia kohdellaan myös eriarvoisesti. Vaikkakin liikuntahan on aina hyvästä.
Syy, miksi kirjoitan oli se, että tyttäreni otti asian esiin tänään.
Kommentit (131)
onpa ajattelematon äijä. Ootko puhunu asiasta sen kanssa? Jos tytär sen myös huomaa/se häiritsee, on todellakin aika :)
Reiluintahan olisi, että kaikilla perheessä olisi sama elintaso. Reilua ei minusta välttämättä kuitenkaan ole se, että mies nyt suoraan maksaisi lastesi liput, eivät ne ilmaisia hänellekään ole. Reilua olisi, että talouden ns. pakolliset kulut (joihin liikkuminenkin kai kuuluu) menisivät yhteisistä rahoista. Esim. yhteistili, jolle molemmilta ohjautuu rahaa kykyjen mukaan (kuten avioliittolakikin asian ilmaisee) ja silti molemmille jäisi omaakin rahaa.
Mutta nämä kaikki sinun pitää sopia miehesi kanssa itse järkeväksi katsomallanne tavalla, minähän en suhteessanne ole osapuolena. :D
OT, mutta mun bussikortti maksaa 143e :D Pelkästään minun, ei kaksi bussikorttia. t. teini
Just tämän takia en menisi ikinä yhteen naisen kanssa jolla on omia lapsia - vuosia olen luovinut työn ja uran välillä saadakseni aikaa omille lapsille sekä pystyäkseni tarjoamaan heille kohtalaisen elintason. Käytännössä tämä on tarkoittanut mm. aika monta valvottua yötä kun töitä on jatkettu lasten mentyä nukkumaan. En olisi tähän venynyt, ellen haluaisi, että lapsilla on varaa vähän muuhunkin kuin bussikorttiin.
Tätä en lähtisi jakaamaan kenenkään muun lapsen kanssa - vaikka kaikille maailman lapsille hyvää toivonkin, tulevat omat kuitenkin ensin.
Älä ohita elävä oppimateriaalia ja käy lapsesi kanssa keskustelua siitä, että ne nallekarkit ei aina mene tasan ja lapsen elatuksesta vastaa molemmat vanhemmat kykyjensä mukaan ja sinulla ja lapsen isällä ei ole varaa sitä lippua ostaa.
Eikö lapsen oma isä ole kuvioissa? Tai olisiko joku isovanhemmista halukas sponssaamaan? Ei tuo todellakaan reilua ole että lapsilla eri elintaso. Paljonko ikäeroa?
Kalliita bussikortteja. Meillä maksoi 30 euroa kunnes selvisi että koulu maksaa senkin.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:38"]
Meiltä on kouluun matkaa 4,7 km, raja ilmaiseen bussikrt on 5 km.
[/quote]
Missä ihmeen paikassa maksaa lapsen kuukausikortti 100 euroa, ja alle 5km matkalle?! Ei varmasti yhtään missään.
[/quote]
eikös se ollut satku kahdesta lapsesta eli 50€/kpl?
[/quote]
Ah joo, ap puhuikin lapsista monikossa, meni ohi. 50 euroakin kuulostaa paljolta, yleensä kai lasten kk-liput maksaa luokkaa 30-40e.
Ehkä ap voisi ostaa lapsilleen yhden kk-lipun, ja kulkisivat bussilla vuoropäivinä? Jos ei kerran molempien lippuun ole varaa.
[/quote]
(ot) Vantaalla lasten sisäinen lippu maksaa 23,30 e/30pv ja aikuisen 46,50 e/30pv. Olisi siis kiva tietää missä päin Ap asuu, kun noin kallista on... (taidan kyllä tietää jo vastauksen, mahdollisimman "korvessa" ja pienellä paikkakunnalla)
[/quote]
No esim. Lahdessa 30 päivän kortti 54,50 euroa. Kysy nyt vielä, että ihanko oikeasti jossain ei muka pääse kouluun junalla tai metrolla.
Jos miehesi lapsen biologinen isä maksaa hänelle bussikortin, niin eikö sinun lapsesi biologinen isä voisi tehdä samoin? Se olisi tasa-arvoista.
Missä te oikein asutte? Meillä maksoi koko syyslukukausi 90e. Mutta ehkä miettisin kuluni uusiksi, jos 100e on todella noin paha raha. Mitäs sitten kun pyörällä ei enää pääse, jostainhan se raha on sittenkin revittävä?
Siis mies ei maksa teidän lapsienne bussilippuja, ainoastaan aikaisemman liiton lapsen??? Onpa kyllä aikamoinen isukki löytynyt taas..!
Ymmärtäisin ehkä jotenkin, jos isä yrittää tuolla tavalla hyvittää jotain vanhimmalle lapselle (näkee tätä vain harvoin, ei ole ollut hyvä isä, teidän lapsenne saavat muuten enemmän tms.), mutta jos asia ei ole ihan itsestään selvä kaikille tuo kehittää helposti riitaa lasten välille eikä ainakaan paranna kenenkään suhteita. Oletko puhunut miehelle? Mitä hän sanoi?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:20"]
Älä ohita elävä oppimateriaalia ja käy lapsesi kanssa keskustelua siitä, että ne nallekarkit ei aina mene tasan ja lapsen elatuksesta vastaa molemmat vanhemmat kykyjensä mukaan ja sinulla ja lapsen isällä ei ole varaa sitä lippua ostaa.
[/quote]
Tuo nallekarkkivertaus on niiin kulunut ja lapsellinen! Ikään kuin kyse olisi aina jostain niin vähäpätöisestä kuin pikkuruiset karkit. Tuskin itsekään pitäisit jos pomosi puhuisi nallekarkeista kun menisit valittamaan sun huonosta palkasta suhteessa työkavereihin.
Anna mennä fillarilla vaan, saavat liikkua.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:21"]
Jos miehesi lapsen biologinen isä maksaa hänelle bussikortin, niin eikö sinun lapsesi biologinen isä voisi tehdä samoin? Se olisi tasa-arvoista.
[/quote]
Näin. Lapsen elatuksesta vastaavat lapsen huoltajat.
Meillä ei tollasia oo. Mutta esim joululahjat..mies on exänsä kanssa sopinut ostavansa yhteisen kalliin lahjan lapselle. Mun exä ei suostunut. Ostaa kuulemma meidän lapselle kellon. Kellon. Ei muuta. Ei ihan mee tasan..ja kun ollaan yhdessä joulu niin tämä epätasa-arvo näkyy. Ikävä kyllä...huoh!
Mietin hieman kauhulla tulevaisuutta...ajokortteja ja muita... Muuten menee hyvin. Lapset tykkää kovasti toisistaan, ovathan pienestä asti tunteneet. Meillä on yhteisiäkin lapsia.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:16"]OT, mutta mun bussikortti maksaa 143e :D Pelkästään minun, ei kaksi bussikorttia. t. teini
[/quote]
Mun bussikortti maksaisi yli 600e mutta kelan vähennysten jälkeen noin 60e
Kuinka pitkä koulumatka?