Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua:perunkirjoitus

Vierailija
09.09.2020 |

Mitä siinä pitää olla? Miten hankin kaikki liitteet? En minä osaa tällaisia tehdä. Eikä ole ketään keneltä kysyä, kun kaikki kuolevat pois. Olisi muutakin ajateltavaa tällä hetkellä...

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa sitten lakimies, se osaa ja hoitaa ja sä saat ajatella niitä tärkempiä.

Vierailija
2/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi herravarjele, otat yhteyttä johonkin lakiasiaintoimistoon tai oiekusaputoimistoon ja kysyt sieltä. Netistäkin löytyy hyvinkin kaikenkattava selostus mitä siitä pitää löytyä. Suosittelen lämpimästi, että otat siihen jonkun ammattilaisen sen tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy apua pankista tai kunnan oikeusaputoimistosta, jos sinulla on rahaa, niin lakimieheltä. Ei se sinulta nyt tuossa mielentilassa taida yksin onnistua.

Vierailija
4/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä nyt ensiksi perunkirjoittaja, hän kyllä neuvoo jatkon.

Vierailija
5/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy apua pankistasi, siellä yleensä lakimies.

Vierailija
6/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoituksessa harvemmin tarvitaan lakimiestä, kyseessä ei siis ole perinnönjako, vaan perunkirjoitus eli todetaan vainajan omaisuus.

Vierailija
7/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankista saat apua, aloita sieltä. Sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusten ketju kaikista seurakunnista (tai maistraateista jos ei kuulunut kirkkoon) koko elämän ajalta tarvitaan ja niiden saannissa on monesti viiveitä. siitä selviää pesän osalliset

Ja sitten luettelo kaikesta omaisuudesta ja sen arvosta.

Vierailija
8/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä järjestyi hautaustoimiston kautta perunkirjoitus

Vierailija
9/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat yhteyttä lakimieheen, joka erikoistunut perunkirjoituksiin. Hän antaa sulle listan mitä papereita haluaa ja hankkii niitä myös itse valtuutettuna. Omaiselle ei montaa asiaa jäänyt hoidettavaksi.

Vierailija
10/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy ohjeita, mitä kaikkea perunkirjoitukseen tarvitaan. Omalla vanhemmalla ei ollut kuin vanha omakotitalo ja pankkitalletuksia sekä osuuskaupan jäsenyys, vain yksi puoliso eli ei avioeron osituksia ja lapset syntyneet avioliitossa, joten isoja määriä liitteitä ei tarvittu. Minä hommasin liitteet ja itse perunkirjoituksen teki hautaustoimiston yrittäjä.

Vierailija
11/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa ammattilainen hoitamaan homma. Vaikuttaa kalliilta, mutta säästät terapia kuluissa.

Vierailija
12/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjoituksessa harvemmin tarvitaan lakimiestä, kyseessä ei siis ole perinnönjako, vaan perunkirjoitus eli todetaan vainajan omaisuus.

Tämäkin on asia, jossa tietämättömyys helpottaa kovasti elämää. PerinnönJAOSSA ei tarvita juristia, jos on vain yksi perillinen tai perilliset voivat sopia jaon keskenään.

Et taida tietää, mitä kaikkea perunkirjoituksessa tarvitaan.  Mietipä sitä, miten tekisit perunkirjoituksen itsemurhan tehneelle miehelle, jolla on osake Helsingissä, metsäpalstoja Lapissa, velkaa vähän sinne sun tänne, aviottomia lapsia Norjassa ja Italiassa ... Ei tarvitse olla edes vainajan oma elämä näin monivaiheista, sillä lapsettomana kuolleen enon perunkirjoituksessa voi olla ammattitaitoisella juristilla sihteereineen täysi työ pitkän aikaa.

Perunkirjoitus voi olla hyvinkin helppo, jos vainaja on asunut koko ikänsä yhdellä paikkakunnalla, ollut yhdessä avioliitossa, jossa lapsia eikä omaisuutta ja velkaa juuri ole. Erityisen helppoa perunkirjoitus on silloin, jos tämän vainajan aviopuoliso on kuollut aikaisemmin ja hänen perunkirjoituksensa on asianmukaisesti tehty.

Aloittajalle antaisin hyvän neuvon: älä edes yritä tehdä itse, jos olet näin täydellisesti pihalla koko asiasta. Kysy neuvoa hautaustoimistosta, oikeusaputoimistosta tai pankista. Tai yksityiseltä juristilta, mutta se on kallein vaihtoehto.

Vierailija
13/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole maita ja kiinteistöjä hirveästi jaettavana ja perinnöstä ei ole tulossa kiistaa, niin hoida homma itse netissä. Sieltä löytyy esim. https://perukirjanetissa.fi/ maksaa hurjat 24€. Tuo ohjaa sinut läpi prosessin ja mitä tietoja kaipaat. toki joudut kaivamaan paljon tietoja eri asioista; pankkitilien saldot, lainat, omaisuus jne. Tuon lisäksi teet perinnönjako- ja osituskirjan. (mallit löytyy netistä myös) Joudut myös tilaamaan sukuselvityksen maistraatista, sekin onnistuu netistä tai suoraan tuon palvelun kautta.

Jos et jaksa niin ota lakimies, maksaa 500-1000€ riippuen laajuudesta.

Vierailija
14/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teetettiin perunkirjoitus hautaustoimistossa. Hintaa tuli hurjat 150 euroa, joten siihen kannatti sijoittaa. Minä hommasin liitteet ja laitoin ne järjestykseen.

Vierailija
15/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole maita ja kiinteistöjä hirveästi jaettavana ja perinnöstä ei ole tulossa kiistaa, niin hoida homma itse netissä. Sieltä löytyy esim. https://perukirjanetissa.fi/ maksaa hurjat 24€. Tuo ohjaa sinut läpi prosessin ja mitä tietoja kaipaat. toki joudut kaivamaan paljon tietoja eri asioista; pankkitilien saldot, lainat, omaisuus jne. Tuon lisäksi teet perinnönjako- ja osituskirjan. (mallit löytyy netistä myös) Joudut myös tilaamaan sukuselvityksen maistraatista, sekin onnistuu netistä tai suoraan tuon palvelun kautta.

Jos et jaksa niin ota lakimies, maksaa 500-1000€ riippuen laajuudesta.

Kehotan myös ottamaan itse selvää, kyllä siitä tuntipalkoille pääsee. Ohjeita on netti myös pullollaan, lakimies laskuttaa joka osasta aika paljon verratuna vaivaan.

Vierailija
16/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä voi sitä itse tehdä. Palkkaa lakimies tai asioitsija. Kulut saa ottaa pesästä. Muutama päivä sitten kävin lakimiehen juttusilla , selailin odotushuoneessa hänen hinnastoaan , perukirjoitus noin 900 euroa. Huh huh. Asioitsija on käsittääkseni halvempi.

Vierailija
17/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä järjestyi hautaustoimiston kautta perunkirjoitus

Me käytettiin myös hautaustoimistoa perukirjan tekemiseen. Toki sieltä tuli ohjeet, mitä papereita meidän pitää heille hankkia, eli täysin itsekseen ei hautaustoimistokaan (tai lakimies tms) voi perunkirjoitusta tehdä.

Vierailija
18/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankista saat apua, aloita sieltä. Sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusten ketju kaikista seurakunnista (tai maistraateista jos ei kuulunut kirkkoon) koko elämän ajalta tarvitaan ja niiden saannissa on monesti viiveitä. siitä selviää pesän osalliset

Ja sitten luettelo kaikesta omaisuudesta ja sen arvosta.

Tuo sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusten ketju voi olla hankala, jos vainaja on asunut useilla paikkakunnilla. Kun hankin sen äidistäni, yksi pieni puuttuva palanen - vajaan vuoden pätkä - melkein jäi puuttumaan, kunnes minä keksin sen., vaikka en ollut ollut edes olemassa silloin. Siis sekin oli pakko keksiä, pätkiä ei voi jäädä puuttumaan.

Vierailija
19/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kyllä sitten valmis siihen, että joutuu itse maksamaan tuon lakimiehen kulut ja mitä kauemmin kestää sen enempi maksaa. Ellei vainajalla ole rahaa tai jälkeläisiä niin, että saavat kulut jaettua.

Mutta esimhautaustomisto, tms kyllä kertoo mitä kaikkea tarvii

20/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs tätini haluaa jättää omaisuutensa hyväntekeväisyyteen. Hänellä on testamentti. Mitä teen, kun hän kuolee?

En ala maksamaan perunkirjoituksen tekemisestä kenellekään, koska en ole edunsaaja testamentissa.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua