Miksi nuorilla on omituiset käsitykset ikäluokkani tietoteknisistä taidoista?
Olen 57-vuotias ja kasvanut mukana, muistan kun koneet käynnistettiin lerpulta, muistan kun windows tuli ja muistan kun uusia versioita tuli vähän väliä niin officesta, windowsista kuin muista ohjelmista. Koneiden teho kasvoi huimaa vauhtia. Kävin ohjelmointikurssia.
Sitten joku lapsukainen toisessa ketjussa väittää, että et varmaan osaa tehdä powerpoint-esitystä. Miten niin? Vanha ohjelma ja sehän on tylsän luennon merkki. Kuka tahansa osaa tehdä PowerPoint-esityksen ja se, ken pitää tuota jonkinlaisena osaamisen merkkinä, taitaa omat taidot olla aika kehnot. Tein 90-luvulla toimistotöissä makroja ja olen käynyt ohjelmointikursseja. Kehitän nykyään valmisohjelman päälle omia sovelluksia, jotka nopeuttavat varsinaista työtämme, vaikka en ohjelmoija olekaan. Ei tässä ole edes mitään ihmeellistä, peruskauraa, ei ehkä toimistotyössä, mutta minun työssäni insinööritoimistossa kyllä.
T. pian eläkeiässä oleva tantta
Kommentit (116)
Tuossa jokin aika sitten eläkeikäinen lääkäri suutahti. Kun pidettiin idioottina koneiden suhteen. Pelkän iän takia. Pirruuta tekevä poika taas alkoi naljailla 4-kymppiselle. Että hänellä on HD puhelimessa. Ei väliä mitään sillä mitä aikuinen tekee puhelimellaan ja mitä lapsi. Kävin aikkarinpuolella ammattikoulun digikurssin. Aineisto oli selkeästi vanhentunutta ja siitä sai käydä jatkuvaa keskustelua opettajan kanssa. Nykyajan työelämässä pitää perehtyä nopeasti eri ohjelmistoihin, riippuen alasta. Ei siellä pelkkä Word tai powerpointti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli tutkimus minkä mukaan 50-vuotiaat ymmärtävät koneista paljon enemmän kun alle 20-vuotiaat jotka eivät ymmärrä edes kansion ja tiedoston eroa
Minun selkäpiitäni karmi, kun luin tuon Hesarin jutun, jossa kerrottiin, että sivunumeroiden lisääminen graduun on nykyisin niin vaikea temppu, että se ostetaan ulkopuolisilta. En minäkään ollut aikoihin tehnyt opinnäytetyötä enkä enää viime keväänä muistanut, miten numerointi tapahtuu, mutta etsin netistä ohjeet. Pitihän siinä puoli tuntia näperrellä, mutta ei se missään tapauksessa vaikeaa ollut. Miten huono motivaatio ja keskittymiskyky näillä Wordin asettelun kanssa liemessä olevilla ressukoilla oikein on? Ja miksi he vasta graduvaiheessa joutuvat sivunumeroiden kanssa tekemisiin?
- Melkein 60 v.
He tarvitsisivat ilmiselvästi sihteerin. Minä olen juuri eläköitynyt sihteeri, 65v ja olen istunut tietokoneen äärellä vuodesta 1985. Windowsmaailma on todellakin läpikotaisin tuttu, power pointeineen. Lisäksi myös erilaiset taloushallinnon ja kirjanpidon ohjelmat. Tieteellisen teksin asettelu ja käsittely myös. En kuitenkaan aio enää töihin mennä vaikka hallitus siihen pyytelee.
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto-opettajana olen huomannut, että eniten ongelmia on nuorimmilla. Työelämässä olleet aikuisopiskelijat pärjäävät hyvin, mutta joillekin lukiosta tulleille on täyttä hepreaa seuraava ohje: luo kurssille oma kansio ja tallenna tiedostot sinne. Aina joku ihmettelee, minne edellisessä harjoitusryhmässä tehdyt jutut ovat kadonneet, ja kun kysyn, minne tallensit ne, niin tuijotetaan ihan ihmeissään...
Tää on jo aika säälittävää ja outoakin. Mulla esim puhelimessa screenshotit, videomuokkaukset ja valokuvat menee kaikki erillisiin kansioihin eikä samaan kaikki. Eikö iPhonessa ole tällaista ominaisuutta? Teineillä varmaan useimmiten on iPhone, siksi kysyn... Luulisi nyt siitä jo tajuavan konseptin, siis että ne eri "paikat" joissa kuvat ja videot ovat on niitä kansioita.
Nuorisosta ainoastaan gamerit sekä tubettajat, jotka itse editoivat videonsa, osaavat jotenkuten tietokonetta käyttää. Kaikki muut niin alkeellisella tasolla, että en ottaisi työharjoitteluun toimistoon, kun pitäisi opettaa sähköpostikin kädestä pitäen. Ain't nobody got time for that.
Jos on elänyt tietokoneiden kehityksen aikana ja käyttänyt niin DOSia kuin jokaista Windowsiakin, moni myös Linuxia, väistämättä tajuaa jotain tämän teknologian rakenteesta, kuten tiedostoista ja kansioista. Nykyiset älypuhelimet (läheskään jokaisella nuorella ei ole PC:tä) ovat niin siloteltuja ja helppokäyttöisiksi tehtyjä, että "todellisuus" ei enää käyttäjälle näy.
Iän sijaan enemmän kuitenkin merkitsee kuinka paljon, millä tavalla ja mitä laitteita/ohjelmia on käyttänyt.
80-luvulla syntynyt
Koska iso osa sinun ikäpolvesi naisista tekee aivan saatanallisen haloon aina siitä, kuinka ei muka osaa mitään tietoteknistä vaikka kyse on puhtaasti asennevammasta ja uuden opettelun pelosta. Jännä kun sitä älypuhelinta sitten kuitenkin osataan käyttää ihan ilman ongelmia.
Minä en pitäisi teitä uuvatteina, sillä tehän olette olleet alta nelikymppisiä kun digitalisoituminen on ryakännyt työpaikoille. Mutta jos jokaisessa palaverissa alkaa se saakelin tuskastelu ja huokailu kun tulee jokin uusi asia opittavaksi, niin eipä se kauheasti muuta sitä käsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan yläkoulussa ja lukiossa luonnontieteitä. Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1980. Silloin isä toi työpaikalta ensimmäisen koneen kotiin ja ohjelmoi siihen pelin.
Joudun auttamaan oppilaita koneiden käytössä päivittäin. Jopa tietokoneelle kirjautuminen on yläkoululaisille vaikeaa! Lukiolaiset osaavat jo käyttää konetta, mutta tiedon löytäminen netistä ei meinaa sujua.
Osa toisella asteella olevista nuorista luulevat osaavansa käyttää tietokonetta, mutta valitettavan usein käyttötaidot rajoittuvat netin selaamisen tasolle. Tiedostot, kansiorakenne ja vastaava peruskäyttö hukassa. Käytännössä osaamistasoltaan se tarkoittaa sitä kuin kuvittelisi osaavansa kokata, mutta osaakin vain nieleskellä toisen valmiiksi pureskelemaa ruokaa.
Oon huomannut saman ja ehkä peruskouluissa pitäisi ottaa vanhat kunnon ATK-tunnit taas listoille. Olen 80-luvun lopulla syntynyt, ja näin ollen aloittanut kouluni 90-luvun puolivälissä. ATK- tunnit meillä alkoi tokalla ja kolmannella ja siellä sitten tahkotyiin perus wordin käyttöä, tiedostojen tekemistä, liitteiden liittämistä ja sähköpostin käyttöä. Toki 90-luvun lopulla netissä ei nyt vielä kauheasti edes ollut mitään joten opetuskin oli helppo rajata vain tuohon.
Äitini on nyt 60v. Osaa käyttää konetta ja älypuhelinta ihan hyvin. Ei töissään ole niitä juuri kyllä tarvinnut, mutta osaa silti perusasiat. Itse olen käynyt peruskoulun 90-luvulla ja meillä oli atk tunnit. Kotona ei ollut kuin commodore 64 ja Sega. Itse kyllä pelejä tehtiin commodorelle. Omille kun muutin, sain koneen ja netin. Sieltä imuroitiin musiikkia ja leffoja. Ja niihin piti erikseen tekstit etsiä ja osata lisätä. Työssäni en ole ikinä tarvinnut konetta, paitsi nykyisessä välillä. Ja veikkaan että osaan älypuhelintakin käyttää paremmin kuin moni nuori. Tosin enhän minä nyt vanha olekaan, paitsi ehkä teinien mielestä. Mutta pidän meitä milleniaaleja onnekkaina. Saatiin elää vielä huoleton lapsuus, mutta opittiin jo sitten nuorina tämä nykytekniikkakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sun ikäisistä ei osaa. Ihan jo älypuhelimen käytössä saa olla avuksi.
Älypuhelimellahan ei ole nykyään mitään tekemistä tietotekniikkaosaamisen kanssa. Nuorista lähes yhtä moni kuin vanhoista on täysin pihalla kun puhutaan edes alkeellisimmista tietokannoista tai loogisista lauseista.
Näin voi sanoa ainoastaan tietotekniikkaa ymmärtämätön vanhus. Älypuhelin on tietokone, ihan kaikilla tavoilla.
Ei ne nuoretkaan osaa.. esim excelin käyttö on monelle utopiaa. Mitä on kaavat jne. Powerpointinkin tekeminen voi olla haaste.
Vanhemmissa löytyy paljon perusosaajia, mutta uuden opettelu siihen rinnalle voi olla sitten vaikeampi juttu.
T.39v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämäkin ole luokka-asia, 57-vuotias duunari todennäköisesti ei osaa tehdä PP-esitystä.
En usko että on nykyään luokka-asia. Sehän riippuu mitä duunia tekee. Aika monessa duunariammatissa käytetään tietokoneita ja useimmilla on nykyään kone kotonaan. On myös olemassa vanhan ajan johtajia joille tietokonetyöt tekee sihteeri tai joku muu alainen.
Luulenpa että perinteiset toimistosihteerien työt ovat aika lailla vähentyneet ja niiden professorien ja lääkärien oletetaan tekevän itse huomattavan osan niistä entisistä "paperitöistä" eli töihin liittyvistä asiakirjoista omalla työpaikan tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sun ikäisistä ei osaa. Ihan jo älypuhelimen käytössä saa olla avuksi.
Ja sulla oli takana työvuosia kuinka monta? Alle 5 vuotta? Osaatko käyttää sähköpostiakaan, vai rajoittuuko "osaaminen" Tiktokkiin?
Käytän töissä wordia, exceliä, powerpointia ja muutamaa muuta systeemiä, joista tuskin edes olet kuullut.
Olin itse tekemässä tutkimusprojektiin liittyviä kokeita, yritys oli ostanut prosessilaiteaikaa paikalliselta amkilta.
Koelaitteiston läheisyydessä oli tietokone ja opiskelijapojilla oli vaikeuksia löytää oikeita tiedosto. Kysyin olivatko kokeilleet DOS komentoja.... ööö ei, miten?
Hetkeni IT guruna oli koittanut ja pojat olivat kiitollisia, kun löysivät kaiken tarvitsemansa materiaalin. 😆
Kyllä välillä töissä ihmettelen, miten huonosti jotkut sinun ikäiset osaa käyttää konetta. Ihan tuskan hidasta puuhaa ja joka klikkausta mietitään. Osa jopa edelleen tulostaa sähköposteja! Äitini on myös samaa ikäluokkaa on myös semmoinen. Vaikka tosiaan, niitä koneita on ollut jo useamman vuosikymmenen ja luulisi että olisi jo oppinut.. Osa sitten on tietysti taitavampiakin, mutta paljon on niitä tosi epävarmoja. Itse kuulun aika lailla ekaan "tietotekniikkanatiiviin" sukupolveen, meillä on ollut tietokone niin kauan kuin muistan ja sillä jo ihan alakouluikäisenä tehtiin paljon juttuja ja yläasteella sitten melkein kaikki teki omia kotisivuja jne. Kyllä oman ikäiset on keskimäärin paljon näppärämpiä koneen käyttäjiä kuin vanhemmat. Vaihtelua toki on.
PowerPoint-esityksen tosin varmaan osaa tehdä tumpelompikin, sehän on ihan perus settiä.
Sinun ikäluokassa on niitä jotka valittaa, että hirveän hankalaa, kun kaikki asiointi on nykyään sähköistä, taas tulee uusi järjestelmä ja ei näin vanha jaksa tämmöisiä opetella. Tai no ehkä suurin osa on kuitenkin vähän vanhempia, 60+ ikäisiä. Toisaalta sitten on niitä jotka oikein näppärästi opettelee uudet järjestelmät tuosta vaan vielä kasikymppisenäkin. Eikä kaikki tarvitse säännöllisesti tietokonetta töissään, tai korkeintaan muutamaa jotain yksinkertaista ohjelmaa. 99% tapauksista se on se milleniaali joka neuvoo vanhempia tietokoneongelmissa, vanhempi sukupolvi myös olettaa että nuoremmat osaa kaikki. Eri asia tietysti ne, jotka oikeasti paljon ja monipuolisesti käyttää tietotekniikkaa työssään tai on muuten kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä välillä töissä ihmettelen, miten huonosti jotkut sinun ikäiset osaa käyttää konetta. Ihan tuskan hidasta puuhaa ja joka klikkausta mietitään. Osa jopa edelleen tulostaa sähköposteja! Äitini on myös samaa ikäluokkaa on myös semmoinen. Vaikka tosiaan, niitä koneita on ollut jo useamman vuosikymmenen ja luulisi että olisi jo oppinut.. Osa sitten on tietysti taitavampiakin, mutta paljon on niitä tosi epävarmoja. Itse kuulun aika lailla ekaan "tietotekniikkanatiiviin" sukupolveen, meillä on ollut tietokone niin kauan kuin muistan ja sillä jo ihan alakouluikäisenä tehtiin paljon juttuja ja yläasteella sitten melkein kaikki teki omia kotisivuja jne. Kyllä oman ikäiset on keskimäärin paljon näppärämpiä koneen käyttäjiä kuin vanhemmat. Vaihtelua toki on.
PowerPoint-esityksen tosin varmaan osaa tehdä tumpelompikin, sehän on ihan perus settiä.
Ja se, että pelätään sitä, että jos klikkaakin väärää kohtaa! Silleenhän sitä oppii!
Pahinta mitä voi joutua tekemään on aloittaa joku kohta alusta. Ei teillä riitä taidot siihen, että onniatuisitte tuhoamaan tai jumittamaan jonkun tietojärjestelmällä yhdellä väärällä klikkauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se, että pelätään sitä, että jos klikkaakin väärää kohtaa! Silleenhän sitä oppii!
Pahinta mitä voi joutua tekemään on aloittaa joku kohta alusta. Ei teillä riitä taidot siihen, että onniatuisitte tuhoamaan tai jumittamaan jonkun tietojärjestelmällä yhdellä väärällä klikkauksella.
Juu, minun äiti on kauhean huolissaan jos vaikkapa asentaa jotain ohjelmaa ja siihen tulee joku ikkuna josta pitäisi painaa ok. Tai joku sovellus puhelimessa kysyy lupaa käyttää kameraa (esi qr-koodin lukija vähän huonosti toimii ilman sitä). On kai se nykyään vähän rohkeampi, mutta aika onneton silti. Pari vuotta ap:ta vanhempi ja käyttänyt kyllä konetta työelämässä vaikka kuinka, mutta aina kai joku it-tuki on asentanut ohjelmat niin ei ole tarvinnut miettiä... Tasan ap:n ikäinen työkaveri ei ymmärtänyt mitä tarkoittaa, kun nettisivulla oli ilmoitus että kannattaa kokeilla toisella selaimella. Tässä syy, miksi tuon ikäisten tietokoneenkäyttötaitoja epäillään.
Tosin nykyparikymppiset ja teinit voi kyllä tosiaan myös olla aika onnettomia koneiden kanssa, kun kaikki on kehitetty niin helpoksi ettei itse tarvitse osata mitään. Milleniaalit on kasvaneet ja eläneet tietokoneiden kehityksen kanssa koko ikänsä ja kouluissa on ollut atk-tunteja jossa tietokoneen käyttöä ja ohjelmoinnin alkeitakin on opeteltu, jos ei kotona ole konetta ollut. En tiedä miten nykyään, onko vain padit ja älykännykät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut, varsinkin tosi vanhanaikaiset ohjelmat voi kyllä saada jumiin yhdelläkin väärällä klikkauksella, ei siinä mitään peruuttamatonta tapahdu, mutta sen verran ettei niillä alkeellisilla taidoilla saa sitä toimimaan. Siksi varmaan osa pelkää klikata jos ei ole varma... Itsekin olen muutamaa semmoista ohjelmaa joutunut käyttämään ja on kyllä hermoja raastavaa, ne on yleensä niin hitaita ja kömpelöitä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan yläkoulussa ja lukiossa luonnontieteitä. Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1980. Silloin isä toi työpaikalta ensimmäisen koneen kotiin ja ohjelmoi siihen pelin.
Joudun auttamaan oppilaita koneiden käytössä päivittäin. Jopa tietokoneelle kirjautuminen on yläkoululaisille vaikeaa! Lukiolaiset osaavat jo käyttää konetta, mutta tiedon löytäminen netistä ei meinaa sujua.
En ole edes opettaja, mutta minkä takia uliset siitä ettei oppilaat opi opettamaasi asiaan liittyvää asiaa etukäteen? Ei kukaan synny excel-osaajana tai käytä Office-ohjelmia vapaa-ajallaan (pl. aikuiset jotka hekin on joku perehdyttänyt ko. ohjelmiin). Lapsena tai kovin nuorena ei ole altistunut office-ohjelmille joten ei ihmekään ettei ne ole hallussa. Tietokonettakaan ei kovin nuorena tule käytettyä ellei satu pelaamaan jotain tietokonepeliä.
Opetusohjelmaan perus ATK-taitoja ja osaamista, sillähän tuo korjaantuu. Lapsia ei jätetä yksin vastuuseen kirjoitustaidon oppimisestakaan joten miksi tietotekniset taidot olisi yhtään erilaisia?
Hän opettaa luonnontieteitä! Siihenkö samaan pitäisi vielä ympätä IT:n opetus?
Teinithän ei osaa käyttää tietokoneita alkuunsakaan. Mitään hyödyllistä sillä ei osata tehdä...