Miksi nuorilla on omituiset käsitykset ikäluokkani tietoteknisistä taidoista?
Olen 57-vuotias ja kasvanut mukana, muistan kun koneet käynnistettiin lerpulta, muistan kun windows tuli ja muistan kun uusia versioita tuli vähän väliä niin officesta, windowsista kuin muista ohjelmista. Koneiden teho kasvoi huimaa vauhtia. Kävin ohjelmointikurssia.
Sitten joku lapsukainen toisessa ketjussa väittää, että et varmaan osaa tehdä powerpoint-esitystä. Miten niin? Vanha ohjelma ja sehän on tylsän luennon merkki. Kuka tahansa osaa tehdä PowerPoint-esityksen ja se, ken pitää tuota jonkinlaisena osaamisen merkkinä, taitaa omat taidot olla aika kehnot. Tein 90-luvulla toimistotöissä makroja ja olen käynyt ohjelmointikursseja. Kehitän nykyään valmisohjelman päälle omia sovelluksia, jotka nopeuttavat varsinaista työtämme, vaikka en ohjelmoija olekaan. Ei tässä ole edes mitään ihmeellistä, peruskauraa, ei ehkä toimistotyössä, mutta minun työssäni insinööritoimistossa kyllä.
T. pian eläkeiässä oleva tantta
Kommentit (116)
Osa osaa käyttää, mutta on tullut vastaan niitäkin, jotka eivät osaa ilman, että joku neuvoo mitä pitää milloin klikata. Eivät uskalla tai osaa googlettaa jotain ongelmaa. Pelkäävät joutuvansa jatkuvasti vastuuseen virheistä.
Helppareihin soittelevat yksinkertaisistakin asioista jatkuvasti. Heidän soisi antaa käyttävän kirjoituskonetta ja korjauslakkaa eläkkeelle asti, koska tietokoneen käyttö on aivan toivottoman hidasta.
Tietokoneet alkoivat tulemaan ihmisten koteihin joskus 80-luvun aikoihin ensi askeleita ottamaan. Alkoi lyömään läpi vasta 90-luvun loppupuolella. Oletetaan, että vanhemmat sukupolvet olivat silloin 80-luvulla kaksikymppisiä niin nyt ne on 60-vuotiaita.
Puhelimella näprääminen on vähän tietoteknistä. Se on oikeastaan hyvin rajattu ympäristö hyvin rajatuilla ohjelmilla ja käyttömukavuudella. Ei niillä tehdä muuta lähinnä kun katsellaan videoita, kuunnellaan musaa, viestitellään, otetaan valokuvia ja videoita. Jotkut pelaa jotain ankeita pelejä pikkuruudulta.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti ikäisiäsi ihmisiä jotka eivät osaa tietoteknisiä perustaitoja mutta on kyllä myös älyttömästi nuoria jotka eivät myöskään niitä osaa. Yläkoulun ja lukion opettajana voin kyllä sanoa, että nuorten kanssa on aivan tuskaa aloittaa esitelmiä, kirjoitelmia jne. kun eivät osaa tallentaa tiedostoihin (vain työpöydälle onnistuu joten kuten), eivät osaa käyttää wordia, powerpointia yms. Rivivälin vaihto wordissa on täyttä hepreaa heille. Nuoret osaavat kyllä käyttää älypuhelimiaan mutta ne oikeat työelämässä ja korkeakouluopinnoissa tarvittavat tietotekniset taidot puuttuvat käytännössä kokonaan. Vanha kunnon atk olisi edelleen oppiaineena paikallaan lähes jokaiselle nuorelle.
Ihan kuulostaa ettei osata perus äidinkielen oikeinkirjoitusta niissä kirjoitelmissa. vaikka esim. että pilkun jälkeen tulee välilyönti. ja konekirjoitus/kymmensormijärjestelmä olis ollut hyvä pitää op-ohjelmassa
Itsellä teidän atk-taidoista vain melko huonoja kokemuksia. Suurin osa ei todellakaan ole osannut käyttää tietokoneita kuin välttävästi. Kun tulee yksikin ongelmatilanne, niin silloin osaaminen loppuu.
Työkaveri on tuon ikäinen ja se soittaa vähintään 5 kertaa työpäivän aikana helppariin. Ei uskalla itsenäisesti ratkaista mitään ongelmaa. Esim asiakirjasta hakusanalla hakeminen ja ctrl+f näppäinyhdistelmän käyttö oli täysin outo asia. Googleen ei luota, tulostaa kaiken mahdollisen. Pomokin on kritisoinut sitä, että mies käyttää aikansa kaikenlaiseen pseudotyöhön. Sinänsä ihan pätevä substanssin osalta, mutta siinäkin takertuu lillukanvarsiin, kun ei uskalla tehdä itse päätöksiä.
Työelämässä olen ollut 20 vuotta enkä ole kertaakaan kohdannut tietoteknisesti näppärää yli 50-vuotiasta.
M37
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä osaat, ei tarkoita, että muut ikäluokassasi osaavat.
Nimim. Joudun jatkuvasti opastamaan omia 50+ vanhempiani kaikessa teknologiaan liittyvässä.
Tuo riippuu täysin siitä, onko työssään tarvinnut tietokoneita ja oppia nopeaan tahtiin uusia ohjelmia ja niiden uusia versioita. Jos on vaikka ollut tehdastöissä, niin ei voi olettaakaan osaamista tietokoneella, mikäli ei ole hankkinut sitä kotiin ja opetellut sitä kautta.
Toiset ihmiset myös oppivat hitaammin kuin toiset, jos asia ei oikeasti kiinnostakaan, ei sitä huvita opetella.
Kaikki toimistotöissä olleet 60+ osaavat yleisimmät ohjelmat, koska heidän aikanaan tietokoneet tulivat henkilökohtaisiksi ja niitä oli osattava käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sun ikäisistä ei osaa. Ihan jo älypuhelimen käytössä saa olla avuksi.
Suurin osa nuorista osaa älypuhelimen ja somen käytön, mutta ei yhtään mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan yläkoulussa ja lukiossa luonnontieteitä. Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1980. Silloin isä toi työpaikalta ensimmäisen koneen kotiin ja ohjelmoi siihen pelin.
Joudun auttamaan oppilaita koneiden käytössä päivittäin. Jopa tietokoneelle kirjautuminen on yläkoululaisille vaikeaa! Lukiolaiset osaavat jo käyttää konetta, mutta tiedon löytäminen netistä ei meinaa sujua.
Osa toisella asteella olevista nuorista luulevat osaavansa käyttää tietokonetta, mutta valitettavan usein käyttötaidot rajoittuvat netin selaamisen tasolle. Tiedostot, kansiorakenne ja vastaava peruskäyttö hukassa. Käytännössä osaamistasoltaan se tarkoittaa sitä kuin kuvittelisi osaavansa kokata, mutta osaakin vain nieleskellä toisen valmiiksi pureskelemaa ruokaa.
Eri. Minun aikanani yläasteen viimeisellä luokalla sai valita ylimääräisen aineen 10-sormijärjestelmän oppimisen. Siitä on ollut hyötyä kotona ja työelämässä tietokoneella kirjoitellessa.
Osaakohan kukaan nuorista sitä vai nakutteleeko ne tietokoneella vain etusormilla vimmatusti ja jokainen kirjain pitää etsiä kirjoittamisen aikana, kun ne eivät ole lihasmuistissa samoin kuin 10-sormijärjestelmän hallitsevilla?
Mieheni on 57 eikä kyllä osaa tietokoneita, älypuhelimia sun muuta. Aina saa olla neuvomassa. Mutta hänen työnsä ei niitä vaadi eikä häntä kiinnosta nuo. Tabletilla kyllä osaa nettiä käyttää, Youtubea, googlailla sun muuta.
Itse puolestani olen tietotekniikan DI ja työni on tietotekniikan parissa toimiminen, ikä sama. Joten osaan kyllä ratkaista ongelmat ja käyttää vaikka mitä mutta se kuuluu työhöni ja on ihan normaalia minulle.
Että yleistäminen on tässäkin aika iso vääristävä asia.
Just kuulin jonkun radio-ohjelman, missä kerrottiin että nykynuoret eivät välttämättä osaa käyttää wordia ja exeliä. Joillekin jopa tietokoneen avaaminen on vaikeaa, kun on se salasana muistettavana.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuossa iässä loukkaannut kuin pahainen teini, kun joku tuntematon väheksyy osaamistasi. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tulee vähän selittelyn maku noista jutuistasi, kun täällä pitää todistella.
Sama ihmetyttää kyllä monia ikäisiämme, jotka olemme töissä tottuneet osallistumaan it-projektiin toisensa jälkeen, vaikka emme edes ole kyseisen alan ihmisiä. Kun tuon väitteen on lukenut keskustelupalstoilta kymmeniä kertoja, tekee välillä mieli oikoa käsityksiä. Toimistotöitä tehneillä on kokemuksen kautta hyvä ymmärrys tietotekniikasta. On duunareita, joille asiat ovat vieraampia, mutta se ei ole iästä kiinni. En laske somen käyttöä 'osaamiseksi'.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä teidän atk-taidoista vain melko huonoja kokemuksia. Suurin osa ei todellakaan ole osannut käyttää tietokoneita kuin välttävästi. Kun tulee yksikin ongelmatilanne, niin silloin osaaminen loppuu.
Työkaveri on tuon ikäinen ja se soittaa vähintään 5 kertaa työpäivän aikana helppariin. Ei uskalla itsenäisesti ratkaista mitään ongelmaa. Esim asiakirjasta hakusanalla hakeminen ja ctrl+f näppäinyhdistelmän käyttö oli täysin outo asia. Googleen ei luota, tulostaa kaiken mahdollisen. Pomokin on kritisoinut sitä, että mies käyttää aikansa kaikenlaiseen pseudotyöhön. Sinänsä ihan pätevä substanssin osalta, mutta siinäkin takertuu lillukanvarsiin, kun ei uskalla tehdä itse päätöksiä.
Työelämässä olen ollut 20 vuotta enkä ole kertaakaan kohdannut tietoteknisesti näppärää yli 50-vuotiasta.
M37
Sinulla on ollut sitten outoja työpaikkoja. Nuo printtailijat ovat jääneet eläkkeelle kauan sitten. Me yli 5-kymppiset olemme niitä, jotka huokaisivat helpotuksesta, kun niin tapahtui.
Kovimmat atk-äijät ovat kautta aikain valvoneet yönsä autotalleissa ja liitereissä ihmetellen tietokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan yläkoulussa ja lukiossa luonnontieteitä. Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1980. Silloin isä toi työpaikalta ensimmäisen koneen kotiin ja ohjelmoi siihen pelin.
Joudun auttamaan oppilaita koneiden käytössä päivittäin. Jopa tietokoneelle kirjautuminen on yläkoululaisille vaikeaa! Lukiolaiset osaavat jo käyttää konetta, mutta tiedon löytäminen netistä ei meinaa sujua.
Osa toisella asteella olevista nuorista luulevat osaavansa käyttää tietokonetta, mutta valitettavan usein käyttötaidot rajoittuvat netin selaamisen tasolle. Tiedostot, kansiorakenne ja vastaava peruskäyttö hukassa. Käytännössä osaamistasoltaan se tarkoittaa sitä kuin kuvittelisi osaavansa kokata, mutta osaakin vain nieleskellä toisen valmiiksi pureskelemaa ruokaa.
Eri. Minun aikanani yläasteen viimeisellä luokalla sai valita ylimääräisen aineen 10-sormijärjestelmän oppimisen. Siitä on ollut hyötyä kotona ja työelämässä tietokoneella kirjoitellessa.
Osaakohan kukaan nuorista sitä vai nakutteleeko ne tietokoneella vain etusormilla vimmatusti ja jokainen kirjain pitää etsiä kirjoittamisen aikana, kun ne eivät ole lihasmuistissa samoin kuin 10-sormijärjestelmän hallitsevilla?
Kyllä tuota etusormitaktiikkaa ja näppäinten hakemista harrastaa nuo yli 50-vuotiaat. Edellä mainitulla kollegalla kestää sähköpostin kirjoittaminenkin sen tunnin verran. Sitten valittelee joka välissä kuinka ennen oli asiat paremmin ja tehtiin nopeammin. Jokaista lausetta mietitään pitkään ja hartaasti, näppäimiä haetaan joskus kauankin jne.
Joskus noin 10 vuoden kuluttua työelämässä on todennäköisesti vain diginatiiveja. Itse diginatiivina hämmästyin aluksi tämän kollegan alkeellisista it-taidoista, mutta nyt siihen on jo tottunut.
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Sinulla on ollut sitten outoja työpaikkoja. Nuo printtailijat ovat jääneet eläkkeelle kauan sitten. Me yli 5-kymppiset olemme niitä, jotka huokaisivat helpotuksesta, kun niin tapahtui.
Olen nyt julkisella sektorilla, jossa olen itse nuorin työyhteisössä. Muut ovat olleet talossa sen 20-30 vuotta.
M37
Kaikki höperöt akat pöytäkoneineen yhdessä ketjussa😂😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuota etusormitaktiikkaa ja näppäinten hakemista harrastaa nuo yli 50-vuotiaat. Edellä mainitulla kollegalla kestää sähköpostin kirjoittaminenkin sen tunnin verran. Sitten valittelee joka välissä kuinka ennen oli asiat paremmin ja tehtiin nopeammin. Jokaista lausetta mietitään pitkään ja hartaasti, näppäimiä haetaan joskus kauankin jne.
Joskus noin 10 vuoden kuluttua työelämässä on todennäköisesti vain diginatiiveja. Itse diginatiivina hämmästyin aluksi tämän kollegan alkeellisista it-taidoista, mutta nyt siihen on jo tottunut.
M37
Kys henkilö on takuulla nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Kys henkilö on takuulla nainen.
Ei, vaan mies. 20 vuoden kokemuksella kyllä suurimmat it-tumpelot ovat olleet miehiä. Ehkä siinä on vähän sellaista kaikua menneisyydestä, kun miehiset miehet eivät tietokoneisiin koskeneet ja koettiin, että se on naisten(sihteerien) hommaa.
M37
Vierailija kirjoitti:
Se että sä osaat ei tarkoita että kiakki sun ikäpolveas olevat osaa noita taitoja. Vai väitätkö että jos kadulta napataan kuka tahansa 57-vuotias niin hän voi tehdä makroja ja sovelluksia?
Osaako kuka tahansa 20-vuotias? Tuskin.
Olen nelikymppinen ja meille ainakaan ikinä esim koulussa opetettu mitään Power Point esitysten tekoa. Lukiossa oli yksi vapaaehtoinen kurssi tietotekniikkaa, jossa muistaakseni opeteltiin jotain Wordin ja Excelin perusteita. Kävin sitten aikuisena syventävän kurssin, jossa opetettiin noita käyttämään paremmin ja samoin tekemään niitä PP esityksiä ja nykyään YouTubesta opettelen jos on jokin uusi asia, joka täytyy hallita. Mutta ei siis todellakaan voi automaattisesti olettaa, että jokainen ikäiseni tai aloittajan ikäinen osaisi noita käyttää.
Kokeilemalla noiden ohjelmien käyttö on itsekin opeteltu. En ole saanut yhtään tuntia varsinaista atk opetusta.