Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuorilla on omituiset käsitykset ikäluokkani tietoteknisistä taidoista?

Vierailija
04.10.2021 |

Olen 57-vuotias ja kasvanut mukana, muistan kun koneet käynnistettiin lerpulta, muistan kun windows tuli ja muistan kun uusia versioita tuli vähän väliä niin officesta, windowsista kuin muista ohjelmista. Koneiden teho kasvoi huimaa vauhtia. Kävin ohjelmointikurssia.

Sitten joku lapsukainen toisessa ketjussa väittää, että et varmaan osaa tehdä powerpoint-esitystä. Miten niin? Vanha ohjelma ja sehän on tylsän luennon merkki. Kuka tahansa osaa tehdä PowerPoint-esityksen ja se, ken pitää tuota jonkinlaisena osaamisen merkkinä, taitaa omat taidot olla aika kehnot. Tein 90-luvulla toimistotöissä makroja ja olen käynyt ohjelmointikursseja. Kehitän nykyään valmisohjelman päälle omia sovelluksia, jotka nopeuttavat varsinaista työtämme, vaikka en ohjelmoija olekaan. Ei tässä ole edes mitään ihmeellistä, peruskauraa, ei ehkä toimistotyössä, mutta minun työssäni insinööritoimistossa kyllä.

T. pian eläkeiässä oleva tantta

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämäkin ole luokka-asia, 57-vuotias duunari todennäköisesti ei osaa tehdä PP-esitystä. 

Vierailija
22/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nää muka diginatiivit osaa edes Linuxin kerneliä modata ja kääntää! Johonki tinderiin kyllä tehdään päivityksiä, mutta jos pitää päivittää firmikset, niin ei tuu mitään. 

-saukki56

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu iästä. Nuorelle se voi olla uutta ja ainutlaatuista ja kuvitellaan olevansa, jotenkin "parempi" ja ainutlaatuisempi kuin edellinen sukupolvi tai seuraava, kun ei ole elämänkokemusta ja näyttämisen tarve onnistumisessa ja oikeassa olemassa on suuri.

Joku ap. ikäinen tai 40v viis välittää, eikä pelkästään teknologiassa vaan monissa muissa asioissa esim. pukeutuminen, sisustaminen jne. eletään mieluimmin mukavuus edellä, eikä pätemiseen ole tarvetta.

Ja siksi vanhemmat eivät ole niin innokkaita teknologiasta ja kaikesta uudesta, kun sitä on tullut koettua jo monta kertaa.

Kännykät tuli 80-luvulla, jolloin ne olivat vielä jotenkin merkityksellisiä, mutta ei enää tänäpäivänä, kun 20-30v ei ole tullut mitään uutta.

Tämäkin palsta on ollut yli 30vuotta ja saman ajan ihmiset ovat itse maksaneet laskunsa sähköisesti, mutta nuorille se on iästä johtuen vaikea hahmottaa, kun ei ole elettyä elämää takana.

Ainoa rajoite ikäihmisille teknologian käytössä on lähinäön heikkeneminen ja nivelten jäykkyys. Nykysin älylaitteet on hyvin käyttäjäystävällisiä ja siihen ei tarvita edes älyä.

Vierailija
24/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa sun ikäisistä ei osaa. Ihan jo älypuhelimen käytössä saa olla avuksi.

Jos on ollut työelämässä, kaikki tämän päivän alle 90v ovat jo työssään joutuneet käyttämään tietokonetta, oli ammatti mikä tahansa.

Ensimmäiset tietokoneet tuli jo 1900-luvun alussa ja ne oli yleisesti käytössä jo 70-80-luvulla. Kännykätkin tuli 80-luvulla.

Lähes kaikilla oli tietokoneet jo kotona 80-90-luvulla ja täällä palstallakin surfailtiin jo v. 1991-1992 eli 30v sitten ja on tapahtunut jo sukupolven vaihdos.

Vierailija
25/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu iästä. Nuorelle se voi olla uutta ja ainutlaatuista ja kuvitellaan olevansa, jotenkin "parempi" ja ainutlaatuisempi kuin edellinen sukupolvi tai seuraava, kun ei ole elämänkokemusta ja näyttämisen tarve onnistumisessa ja oikeassa olemassa on suuri.

Joku ap. ikäinen tai 40v viis välittää, eikä pelkästään teknologiassa vaan monissa muissa asioissa esim. pukeutuminen, sisustaminen jne. eletään mieluimmin mukavuus edellä, eikä pätemiseen ole tarvetta.

Ja siksi vanhemmat eivät ole niin innokkaita teknologiasta ja kaikesta uudesta, kun sitä on tullut koettua jo monta kertaa.

Kännykät tuli 80-luvulla, jolloin ne olivat vielä jotenkin merkityksellisiä, mutta ei enää tänäpäivänä, kun 20-30v ei ole tullut mitään uutta.

Tämäkin palsta on ollut yli 30vuotta ja saman ajan ihmiset ovat itse maksaneet laskunsa sähköisesti, mutta nuorille se on iästä johtuen vaikea hahmottaa, kun ei ole elettyä elämää takana.

Ainoa rajoite ikäihmisille teknologian käytössä on lähinäön heikkeneminen ja nivelten jäykkyys. Nykysin älylaitteet on hyvin käyttäjäystävällisiä ja siihen ei tarvita edes älyä.

Älypuhelin on samanlainen koje kuin pesukone. Jos pesukoneen ohjelmien kanssa tulee kysymistä, pitää plarata paperista tai sähköistä käyttöohjetta, mutta älypuhelin kertoo itse, mitä nappia pitää painaa, kun vaikka päivitystä tarvitaan. Älypuhelimen valokuvat ja videot ovat parin klikkauksen vaiva, kun taas 70-luvun kameran käyttäminen vaati aikamoista harkintaa.

Se, että älypuhelimessa on päällä yhtaikaa Instagram, TikTok, YouTube, parin kaverin näköpuhelu ja äidin kokoaman kasvion aihio, on suunnilleen yhtä vaikea tilanne kuin se, että istuu olohuoneessa katsomassa televisiota, vahtimassa uunissa olevaa päivällistä ja ohjelmoimassa kaukosäätimellä auton sähkötolppaa aamuksi. "Diginatiivi" tarkoitta vain sitä, että niitä muutamaa nappulaa on oppinut painamaan jo tarhaiässä.

Vierailija
26/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli tutkimus minkä mukaan 50-vuotiaat ymmärtävät koneista paljon enemmän kun alle 20-vuotiaat jotka eivät ymmärrä edes kansion ja tiedoston eroa

Vierailija
27/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä ikäluokkaa joka kasvoi ensimmäisten pc:koneiden maailmassa ja toki aina ollut aihealueesta kiinnostunut. Olen kasvanut pc:maailman kehityksen mukana, nähnyt ja kokenut koko tämän menon ja tehnyt aikuisikäni asiantuntijatöitä alalla kehittäjänä.

Suoraan voin sanoa, suurin osa ihmisistä ei tajua tietokoneista yhtään mitään ikäryhmään katsomatta. Nuorille osaaminen tarkoittaa jonkun tunkkaisen someaplikaation räpläämistä ja vanhoille pc:n virtanapin painamista.

Älykkyystestitkin sen jo kertovat, kuulun kellokäyrältä älykkäimpään sukupolveen koko historiassamme. Ja se näkyy.

Tämä. Nauratti kun meille tuli mun lapsuudessa ensimmäinen tietokone kun olin 9v. Vanhemmille alkoi tappelu pelkästään windowsin asennuksen aikana. Niin stressaavaa se oli heille että piti käydä karjumaan toisilleen. Minä sen sitten asensin ja viikon päästä kun olin itse ensiksi tutustunut tietokoneeseen niin opetin sen käyttöä sitten heille. Toinen näistä vanhemmista nyt 20v myöhemmin meni sitten klikkaamaan mainosta netissä missä mainostettiin että voit voittaa kännykän jos vastaat yhteen kysymykseen oikein ja laitat luottokortin numeron sinne. Kännykkää ei tullut mutta tililtä lähti noin 100€.

Mieto hajoaminen narsku vanhemmalle :D ja ikää päälle 50v eli ei edes niin vanha.

Vierailija
28/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PP nyt on jokaiselle tuttu, vähintään työelämästä, erikoinen kommentti. Omat kuusikymppiset vanhempani eivät kuitenkaan osaa käyttää erityisesti someja tai tietokoneita. Toisella vaikeuksia jopa kaukosäätimen kanssa ja LinkedIn, Whatsapp ja sähköposti ainoat "somet", joita osaa käyttää.

Hehän siinä ovat jääneet kehityksen jalkoihin. Kyllä kaikki oli heilläkin näppien edessä. Ehkä vähän ylimielinenkin ajatusmaailma ollut osalla, ettei koske meitä.

Sitten taas osa otti asiat vakavasti, että niinhän tietokoneet ovat meidän tämän päivän arkea, halusivat tai eivät. Nettiä tarvii kaikki, jos haluaa maksaa laskuja suht järkevään hintaan.

mietin vanhempieni sukupolvea ja oman itseni sukupolvea, että siinä samalla - mukana- olemme kasvaneet, kun älyyhteiskunta alkoi yleistyä.

Meillä oli plussaa vielä se, että isä on aina ollut kiinnostunut teknologiasta, että oli kuusnepat ja systeemit aivan aikojen alusta, kun niitä vaan sai kaupasta ostaa, niin meillä oli.

Vm -72

Vierailija
29/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

74- vuotias äitini opettelee koodaamisen alkeita kotonaan huvikseen. Asia kuulemma kiinnostaa. Kotirouva ollut koko ikänsä.

Vierailija
30/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet poikkeus ikäryhmässäsi. Vaikka kaikilla oli periaatteessa mahdollisuus samaan kuin sinulla ei valtaosa alkanut kerryttämään kokemusta kuin vasta tällä vuosituhannella ja lähempänä 2010 kuin 2000. Oma äitini on samaa ikäluokkaa ja tietokoneita meillä on ollut 90-luvun alusta mutta äiti alkoi itse käyttämään konetta vasta reilu 10 vuotta sitten ja jälki ja ymmärrys on sen mukaista.

Vierailija
31/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti suurin osa nykypäivän yläkouluikäisistä ei osaa liittää liitetiedostoa sähköpostiin… Ja eivät ymmärrä koneen hakemistoista mitään. Siinä ne diginatiivit.

Vierailija
32/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman huomannut. Nuoret eivät tajua, että kuuskymppiset ovat aktiivisesti käyttäneet tietotekniikkaa vähintään 30 vuotta, siis suuri osa. Siinä on paljon hiljaista tietoa ja vanhan tiedon pohjalle on helppo oppia uutta.

No ei todellakaan ole vaan päinvastoin. :D

Vierailija
33/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sä osaat ei tarkoita että kiakki sun ikäpolveas olevat osaa noita taitoja. Vai väitätkö että jos kadulta napataan kuka tahansa 57-vuotias niin hän voi tehdä makroja ja sovelluksia?

Harvalla ihmisellä on tarvetta tehdä sovelluksia ym. peruskäytöstä poikkeavaa. Eiköhän tässä peruskäytöstä puhuta.

Vierailija
34/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli tutkimus minkä mukaan 50-vuotiaat ymmärtävät koneista paljon enemmän kun alle 20-vuotiaat jotka eivät ymmärrä edes kansion ja tiedoston eroa

Minun selkäpiitäni karmi, kun luin tuon Hesarin jutun, jossa kerrottiin, että sivunumeroiden lisääminen graduun on nykyisin niin vaikea temppu, että se ostetaan ulkopuolisilta. En minäkään ollut aikoihin tehnyt opinnäytetyötä enkä enää viime keväänä muistanut, miten numerointi tapahtuu, mutta etsin netistä ohjeet. Pitihän siinä puoli tuntia näperrellä, mutta ei se missään tapauksessa vaikeaa ollut. Miten huono motivaatio ja keskittymiskyky näillä Wordin asettelun kanssa liemessä olevilla ressukoilla oikein on? Ja miksi he vasta graduvaiheessa joutuvat sivunumeroiden kanssa tekemisiin?

- Melkein 60 v.

Vierailija
35/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sä osaat ei tarkoita että kiakki sun ikäpolveas olevat osaa noita taitoja. Vai väitätkö että jos kadulta napataan kuka tahansa 57-vuotias niin hän voi tehdä makroja ja sovelluksia?

Mina avustin miestani kun viela ohjelmoitiin reikakorteilla. Card punch girl oli ihan oikea ammatti.

t. kadulta napattu 80v.

Vierailija
36/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa sun ikäisistä ei osaa. Ihan jo älypuhelimen käytössä saa olla avuksi.

Höpö höpö. T. N63v

Vierailija
37/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhemman" sukupolven osaaminen/osaamattomuus on lähinnä kiinni halusta. Esimerkiksi oma äitini (70vee+) kieltäytyi totaalisesti opettelemasta tietokoneen käyttöä vaikka olisin tarjonnut koneen ja opetuksen ilmaiseksi. Sitten kehtaa ruikuttaa päivät pitkät kuinka ei ole tekemistä ja/tai on yksinäistä. Pieni opettelu olisi tarjonnut loputtomasti tekemistä ja myöskin sosiaalista kanssakäymistä netin välityksellä, mutta kun ei, niin ei. 

Vierailija
38/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa ja lukiossa luonnontieteitä. Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1980. Silloin isä toi työpaikalta ensimmäisen koneen kotiin ja ohjelmoi siihen pelin.

Joudun auttamaan oppilaita koneiden käytössä päivittäin. Jopa tietokoneelle kirjautuminen on yläkoululaisille vaikeaa! Lukiolaiset osaavat jo käyttää konetta, mutta tiedon löytäminen netistä ei meinaa sujua.

En ole edes opettaja, mutta minkä takia uliset siitä ettei oppilaat opi opettamaasi asiaan liittyvää asiaa etukäteen? Ei kukaan synny excel-osaajana tai käytä Office-ohjelmia vapaa-ajallaan (pl. aikuiset jotka hekin on joku perehdyttänyt ko. ohjelmiin). Lapsena tai kovin nuorena ei ole altistunut office-ohjelmille joten ei ihmekään ettei ne ole hallussa. Tietokonettakaan ei kovin nuorena tule käytettyä ellei satu pelaamaan jotain tietokonepeliä.

Opetusohjelmaan perus ATK-taitoja ja osaamista, sillähän tuo korjaantuu. Lapsia ei jätetä yksin vastuuseen kirjoitustaidon oppimisestakaan joten miksi tietotekniset taidot olisi yhtään erilaisia?

Vierailija
39/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman huomannut. Nuoret eivät tajua, että kuuskymppiset ovat aktiivisesti käyttäneet tietotekniikkaa vähintään 30 vuotta, siis suuri osa. Siinä on paljon hiljaista tietoa ja vanhan tiedon pohjalle on helppo oppia uutta.

No ei ole kaikille helppo oppia.

Minäkin 80-luvulla naputtelin tietoja ns. "tyhmille päätteille". Ikätoverit pelasivat tietokonepelejä, minä en ikinä innostunut niistä.

Tietotekniikka ei vaan ole kiinnostanut minua koskaan. Sen verran olen opetellut kuin on ollut pakko työn takia ja muuten.

Enkä usko olevani mitenkään uniikki.

Se, että olen joskus oppinut köyttämään jotain tietokoneohjelmaa, ei ainakaan minua ole auttanut yhtään uuden ohjelman oppimisessa. Potuttaa, kun niitä ohjelmia pitää aina muuttaa, niin että koko ajan on sellainen olo, etten taaskaan osaa yhtään mitään. Ja just kun ne muutokset on jotenkin oppinut, niin taas se ohjelma ja systeemi muuttuu.

Vihoviimeistä touhua.

N60

Vierailija
40/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama pätee nuorempiinkin. Kaikki heistäkään eivät osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi