Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuorilla on omituiset käsitykset ikäluokkani tietoteknisistä taidoista?

Vierailija
04.10.2021 |

Olen 57-vuotias ja kasvanut mukana, muistan kun koneet käynnistettiin lerpulta, muistan kun windows tuli ja muistan kun uusia versioita tuli vähän väliä niin officesta, windowsista kuin muista ohjelmista. Koneiden teho kasvoi huimaa vauhtia. Kävin ohjelmointikurssia.

Sitten joku lapsukainen toisessa ketjussa väittää, että et varmaan osaa tehdä powerpoint-esitystä. Miten niin? Vanha ohjelma ja sehän on tylsän luennon merkki. Kuka tahansa osaa tehdä PowerPoint-esityksen ja se, ken pitää tuota jonkinlaisena osaamisen merkkinä, taitaa omat taidot olla aika kehnot. Tein 90-luvulla toimistotöissä makroja ja olen käynyt ohjelmointikursseja. Kehitän nykyään valmisohjelman päälle omia sovelluksia, jotka nopeuttavat varsinaista työtämme, vaikka en ohjelmoija olekaan. Ei tässä ole edes mitään ihmeellistä, peruskauraa, ei ehkä toimistotyössä, mutta minun työssäni insinööritoimistossa kyllä.

T. pian eläkeiässä oleva tantta

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuskymppisistä noin 2% ei räpellå kännykkää vaan perinteistä kapulaa, nekin periaatteesta eikä taitamattomuuttaan

60 täyttäneet ovat räplänneet töissä niitä samoja officeita kuin tekin, luultavasti pitempään.

Ainoa on että useimmat 60-vuotiaat eivät pelaile kovin paljon kotona.

Tämän hetken kuuskymppiset on keksineet kaikki vuo ohjelmat ja kehittäneet niitä. Gates taitaa ollu seitsenkymppinen ja varmaan Jobs myös olisi, Torvalds taitaa olla kuuskymppinen.

Vierailija
102/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu iästä. Nuorelle se voi olla uutta ja ainutlaatuista ja kuvitellaan olevansa, jotenkin "parempi" ja ainutlaatuisempi kuin edellinen sukupolvi tai seuraava, kun ei ole elämänkokemusta ja näyttämisen tarve onnistumisessa ja oikeassa olemassa on suuri.

Joku ap. ikäinen tai 40v viis välittää, eikä pelkästään teknologiassa vaan monissa muissa asioissa esim. pukeutuminen, sisustaminen jne. eletään mieluimmin mukavuus edellä, eikä pätemiseen ole tarvetta.

Ja siksi vanhemmat eivät ole niin innokkaita teknologiasta ja kaikesta uudesta, kun sitä on tullut koettua jo monta kertaa.

Kännykät tuli 80-luvulla, jolloin ne olivat vielä jotenkin merkityksellisiä, mutta ei enää tänäpäivänä, kun 20-30v ei ole tullut mitään uutta.

Tämäkin palsta on ollut yli 30vuotta ja saman ajan ihmiset ovat itse maksaneet laskunsa sähköisesti, mutta nuorille se on iästä johtuen vaikea hahmottaa, kun ei ole elettyä elämää takana.

Ainoa rajoite ikäihmisille teknologian käytössä on lähinäön heikkeneminen ja nivelten jäykkyys. Nykysin älylaitteet on hyvin käyttäjäystävällisiä ja siihen ei tarvita edes älyä.

Vähän vaikeaa uskoa että tämä palsta olisi ollut olemassa yli 30 vuotta kun maailman ensimmäinen www-sivusto täytti tänä vuonna tasan 30 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa sun ikäisistä ei osaa. Ihan jo älypuhelimen käytössä saa olla avuksi.

Jos on ollut työelämässä, kaikki tämän päivän alle 90v ovat jo työssään joutuneet käyttämään tietokonetta, oli ammatti mikä tahansa.

Ensimmäiset tietokoneet tuli jo 1900-luvun alussa ja ne oli yleisesti käytössä jo 70-80-luvulla. Kännykätkin tuli 80-luvulla.

Lähes kaikilla oli tietokoneet jo kotona 80-90-luvulla ja täällä palstallakin surfailtiin jo v. 1991-1992 eli 30v sitten ja on tapahtunut jo sukupolven vaihdos.

Tällä palstallako surffailtiin kaksi vuotta ennen koko WWW:n keksimistä?

Vierailija
104/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että osaa ladata äpin ei tee diginatiiviksi. 70-luvulla syntyneet ovat älykkäin sukupolvi.

Vierailija
105/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pentuna commadore ja koulussa opiskelin ohjelmointia. Mun lapsetkin osaa rakentaa tietokoneen ja ohjelmoida.

T. Äiti n. 50v

Entä osaavatko he kirjoittaa Commodore?

Vierailija
106/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä teidän atk-taidoista vain melko huonoja kokemuksia. Suurin osa ei todellakaan ole osannut käyttää tietokoneita kuin välttävästi. Kun tulee yksikin ongelmatilanne, niin silloin osaaminen loppuu.

Työkaveri on tuon ikäinen ja se soittaa vähintään 5 kertaa työpäivän aikana helppariin. Ei uskalla itsenäisesti ratkaista mitään ongelmaa. Esim asiakirjasta hakusanalla hakeminen ja ctrl+f näppäinyhdistelmän käyttö oli täysin outo asia. Googleen ei luota, tulostaa kaiken mahdollisen. Pomokin on kritisoinut sitä, että mies käyttää aikansa kaikenlaiseen pseudotyöhön. Sinänsä ihan pätevä substanssin osalta, mutta siinäkin takertuu lillukanvarsiin, kun ei uskalla tehdä itse päätöksiä.

Työelämässä olen ollut 20 vuotta enkä ole kertaakaan kohdannut tietoteknisesti näppärää yli 50-vuotiasta. 

M37

Elon Musk ja Bill Gates ei tajua tietokoneista yhtään mitään.

Vierailija
107/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa ja lukiossa luonnontieteitä. Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1980. Silloin isä toi työpaikalta ensimmäisen koneen kotiin ja ohjelmoi siihen pelin.

Joudun auttamaan oppilaita koneiden käytössä päivittäin. Jopa tietokoneelle kirjautuminen on yläkoululaisille vaikeaa! Lukiolaiset osaavat jo käyttää konetta, mutta tiedon löytäminen netistä ei meinaa sujua.

En ole edes opettaja, mutta minkä takia uliset siitä ettei oppilaat opi opettamaasi asiaan liittyvää asiaa etukäteen? Ei kukaan synny excel-osaajana tai käytä Office-ohjelmia vapaa-ajallaan (pl. aikuiset jotka hekin on joku perehdyttänyt ko. ohjelmiin). Lapsena tai kovin nuorena ei ole altistunut office-ohjelmille joten ei ihmekään ettei ne ole hallussa. Tietokonettakaan ei kovin nuorena tule käytettyä ellei satu pelaamaan jotain tietokonepeliä.

Opetusohjelmaan perus ATK-taitoja ja osaamista, sillähän tuo korjaantuu. Lapsia ei jätetä yksin vastuuseen kirjoitustaidon oppimisestakaan joten miksi tietotekniset taidot olisi yhtään erilaisia?

Miten kirjautuminen koneelle liittyi yllä olevaan opettajaan tai tiedon etsiminen netistä?

Opetan itsekin yläkoulussa ja ainoa, mitä osaavat tehdä, on kopipastettaa wikipediasta valmista tekstiä ja ryhmätyöt sekä tutkielmat on 5minuutissa tehty vaikka aikaa varattu 2 viikon oppitunnit oppiaineessa.

Tähän on aika helppo ratkaisu. Kiellät wikin käytön lähteenä. Ruikutusta voi tulla, mutta parempi oppia se jo nyt kuin sitten joskus sitä opinnäytetyötä tehdessä, kun pitääkin olla lähteet mainittuna ja wiki ei sellaiseksi kelpaa.

Tietysti wikipedia kelpaa lähteeksi.

Vierailija
108/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän saa seuraavaksi riidan sukupuolten, iän, rodun tms. suhteen? On mennyt aika oudoksi maailma, kun tapellaan, kuka osaa mitäkin ja pitää todistella osaamistaan ja solvata toisia? Kukin varmasti osaa jotakin, mitä elämänsä aikana oppinut. 

Vierailija
109/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko kruunun? Itselläsi oli varmasti teini-ikäisenä paljonkin vääriä luuloja "vanhoista tantoista". 

Vierailija
110/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1992 teknillisestä opistosta valmistunut ei törmännyt opiskellessaan tietotekniikkaan. Ja kun päätyi työhön jossa ei juurikaan ole tullut tutuksi sähköposti eikä office, niin taidot ei ole kummoiset.

1999 amk:sta valmistunut inssi taas joutui opintolainalla ostamaan koneen kotiin jotta koulutyöt sai tehtyä ja koko työura on mennyt ruudun takana 3d-mallintamisessa.

Näiden lukion aloittanut teini vaikutti vielä peruskoulussa olevan ihan onneton mm. niiden office-ohjelmien kanssa. Muutama digitunti lukiossa ja nyt hän pyörittää teamsit, wilmat, moodlet, abitit, kaavaeditorit, perus-officet ja vaikka mitkä kuin vanha tekijä. Excelin kanssa olen välillä neuvonut miten joitain juttuja saa tehtyä vaikken itsekään ole ihan niin haka siinä kuin voisi olla.

Toinen alalajinsa on verkkopankit, verkkokaupat, viranomaispalvelut jne joissa pitää olla osaamista, jotta saa edes asiansa hoidettua.

Mitään somea, tinderiä tai tiktokkia en laske "tietotekniikaksi", nehän ovat ajanvietettä ja verrattavissa pelaamiseen. 

Vierailija
111/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän off topic, mutta itseäni ärsyttää kun porukka sanoo "osaavansa käyttää powerpointtia, wordia ja exceliä". Joo jokainen joka osaa klikata jonkun noista auki, niin varmasti osaa powerpoint sliden tehdä, missä on tekstiä, taustakuva ja slidessa vaihtumisefekti. Mutta vaan kun ei osaaminen ole sitä, että sää kyhäät masterslidet ja saat sivunumerot juokseviksi. Se mitä powerpointinkin aito osaaminen on, niin kannattaa nyt vaikka youtubesta katsoa tutorial-videoita siitä, että mitä se oikea osaaminen tarkoittaa. Ja voin kertoa, että hyvin, hyvin harva osaa sen.

Sitten joku sanoo tietenkin, että "mutta tää perustaso riittää". Joo niin se varmasti monessa paikassa riittääkin. Älä silti flexaa sillä, että "sinä osaa käyttää powerpointtia", koska todellisuudessa et siis osaa. Excel nyt on vielä monimutkaisempi. Eli ellet ole sitä ihan opinnoissasi opetellut, niin sitten excelin osaamisesta ei ainakaan kannata puhua lukematta yhtään vähintään 500 sivuista opaskirjaa aiheesta.

Vierailija
112/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1992 teknillisestä opistosta valmistunut ei törmännyt opiskellessaan tietotekniikkaan. Ja kun päätyi työhön jossa ei juurikaan ole tullut tutuksi sähköposti eikä office, niin taidot ei ole kummoiset.

1999 amk:sta valmistunut inssi taas joutui opintolainalla ostamaan koneen kotiin jotta koulutyöt sai tehtyä ja koko työura on mennyt ruudun takana 3d-mallintamisessa.

Näiden lukion aloittanut teini vaikutti vielä peruskoulussa olevan ihan onneton mm. niiden office-ohjelmien kanssa. Muutama digitunti lukiossa ja nyt hän pyörittää teamsit, wilmat, moodlet, abitit, kaavaeditorit, perus-officet ja vaikka mitkä kuin vanha tekijä. Excelin kanssa olen välillä neuvonut miten joitain juttuja saa tehtyä vaikken itsekään ole ihan niin haka siinä kuin voisi olla.

Toinen alalajinsa on verkkopankit, verkkokaupat, viranomaispalvelut jne joissa pitää olla osaamista, jotta saa edes asiansa hoidettua.

Mitään somea, tinderiä tai tiktokkia en laske "tietotekniikaksi", nehän ovat ajanvietettä ja verrattavissa pelaamiseen. 

Verokortin tilaamiseen tarvitaan vero.fi palvelusta alle 20 hiiren klikkausta. Verkkopankin nyt oppii koulutettu apinakin. Puhumattakaan esim. Trafin palveluista. Itse diginatiivina aina hämmästelen sitä, miten vähä-älyisiä jotkut vanhuksert voivatkaan olla. Pelkästään esim. Prisman skannerisysteemi ja ip-kassa on niin outoa, ettei sitä uskalleta edes kokeilla.

Vierailija
113/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu iästä. Nuorelle se voi olla uutta ja ainutlaatuista ja kuvitellaan olevansa, jotenkin "parempi" ja ainutlaatuisempi kuin edellinen sukupolvi tai seuraava, kun ei ole elämänkokemusta ja näyttämisen tarve onnistumisessa ja oikeassa olemassa on suuri.

Joku ap. ikäinen tai 40v viis välittää, eikä pelkästään teknologiassa vaan monissa muissa asioissa esim. pukeutuminen, sisustaminen jne. eletään mieluimmin mukavuus edellä, eikä pätemiseen ole tarvetta.

Ja siksi vanhemmat eivät ole niin innokkaita teknologiasta ja kaikesta uudesta, kun sitä on tullut koettua jo monta kertaa.

Kännykät tuli 80-luvulla, jolloin ne olivat vielä jotenkin merkityksellisiä, mutta ei enää tänäpäivänä, kun 20-30v ei ole tullut mitään uutta.

Tämäkin palsta on ollut yli 30vuotta ja saman ajan ihmiset ovat itse maksaneet laskunsa sähköisesti, mutta nuorille se on iästä johtuen vaikea hahmottaa, kun ei ole elettyä elämää takana.

Ainoa rajoite ikäihmisille teknologian käytössä on lähinäön heikkeneminen ja nivelten jäykkyys. Nykysin älylaitteet on hyvin käyttäjäystävällisiä ja siihen ei tarvita edes älyä.

Vähän vaikeaa uskoa että tämä palsta olisi ollut olemassa yli 30 vuotta kun maailman ensimmäinen www-sivusto täytti tänä vuonna tasan 30 vuotta.

Itse olen ollut av:lla ensimmäisen kerran v. 2000, ja oli se sitä ennenkin olemassa. Veikkaan 25 v.

Vierailija
114/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sä osaat ei tarkoita että kiakki sun ikäpolveas olevat osaa noita taitoja. Vai väitätkö että jos kadulta napataan kuka tahansa 57-vuotias niin hän voi tehdä makroja ja sovelluksia?

Ei, mutta todennäköisesti tuollaiset vanhemmat ihmiset osaavat paremmin kuin nykyajan nuoret, jotka eivät osaa käyttää edes tekstinkäsittelyä.

Vierailija
115/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa ja lukiossa luonnontieteitä. Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1980. Silloin isä toi työpaikalta ensimmäisen koneen kotiin ja ohjelmoi siihen pelin.

Joudun auttamaan oppilaita koneiden käytössä päivittäin. Jopa tietokoneelle kirjautuminen on yläkoululaisille vaikeaa! Lukiolaiset osaavat jo käyttää konetta, mutta tiedon löytäminen netistä ei meinaa sujua.

Osa toisella asteella olevista nuorista luulevat osaavansa käyttää tietokonetta, mutta valitettavan usein käyttötaidot rajoittuvat netin selaamisen tasolle. Tiedostot, kansiorakenne ja vastaava peruskäyttö hukassa. Käytännössä osaamistasoltaan se tarkoittaa  sitä kuin kuvittelisi osaavansa kokata, mutta osaakin vain nieleskellä toisen valmiiksi pureskelemaa ruokaa.

Eri. Minun aikanani yläasteen viimeisellä luokalla sai valita ylimääräisen aineen 10-sormijärjestelmän oppimisen. Siitä on ollut hyötyä kotona ja työelämässä tietokoneella kirjoitellessa.

Osaakohan kukaan nuorista sitä vai nakutteleeko ne tietokoneella vain etusormilla vimmatusti ja jokainen kirjain pitää etsiä kirjoittamisen aikana, kun ne eivät ole lihasmuistissa samoin kuin 10-sormijärjestelmän hallitsevilla?

Kyllä tuota etusormitaktiikkaa ja näppäinten hakemista harrastaa nuo yli 50-vuotiaat. Edellä mainitulla kollegalla kestää sähköpostin kirjoittaminenkin sen tunnin verran. Sitten valittelee joka välissä kuinka ennen oli asiat paremmin ja tehtiin nopeammin. Jokaista lausetta mietitään pitkään ja hartaasti, näppäimiä haetaan joskus kauankin jne. 

Joskus noin 10 vuoden kuluttua työelämässä on todennäköisesti vain diginatiiveja. Itse diginatiivina hämmästyin aluksi tämän kollegan alkeellisista it-taidoista, mutta nyt siihen on jo tottunut. 

M37

Kys henkilö on takuulla nainen.

Ei, vaan mies. 20 vuoden kokemuksella kyllä suurimmat it-tumpelot ovat olleet miehiä. Ehkä siinä on vähän sellaista kaikua menneisyydestä, kun miehiset miehet eivät tietokoneisiin koskeneet ja koettiin, että se on naisten(sihteerien) hommaa.

M37

Nämä olivat miehiä ja pomoja, mutta ei tuollainen nykymaailmassa onnistu, kun ei ole omaa sihteeriä. Eläkkeellä ovat nuo sedät jo olleet kauan.

Vierailija
116/116 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt pari kertaa samaan, ja olen 31. Tässä jonkun aikaa sitten kävin yhdessä vaateliikkeessä, johon oli tullut myös itsepalvelukassat, ja yksi myyjistä ohjasi kassalle tulijoita niiden pariin. Myyjä oli maksimissaan 22-vuotias ja olin yllättynyt siitä sävystä, jolla ohjasi minua kassan käytössä: "Näiden käyttö voi tuntua tosi jännältä, mut se on oikeesti tosi helppoa... Kato, näytät viivakoodin tuohon ja sitten menet tuosta maksamaan..." Olen mielelläni käyttänyt itsepalvelukassoja niin pitkään kuin niitä on ollut olemassa, eikä se ole ollut minusta vaikeaa. Tuossa tilanteessa tuli kuitenkin olo, että olen ikäloppu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän