Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuorilla on omituiset käsitykset ikäluokkani tietoteknisistä taidoista?

Vierailija
04.10.2021 |

Olen 57-vuotias ja kasvanut mukana, muistan kun koneet käynnistettiin lerpulta, muistan kun windows tuli ja muistan kun uusia versioita tuli vähän väliä niin officesta, windowsista kuin muista ohjelmista. Koneiden teho kasvoi huimaa vauhtia. Kävin ohjelmointikurssia.

Sitten joku lapsukainen toisessa ketjussa väittää, että et varmaan osaa tehdä powerpoint-esitystä. Miten niin? Vanha ohjelma ja sehän on tylsän luennon merkki. Kuka tahansa osaa tehdä PowerPoint-esityksen ja se, ken pitää tuota jonkinlaisena osaamisen merkkinä, taitaa omat taidot olla aika kehnot. Tein 90-luvulla toimistotöissä makroja ja olen käynyt ohjelmointikursseja. Kehitän nykyään valmisohjelman päälle omia sovelluksia, jotka nopeuttavat varsinaista työtämme, vaikka en ohjelmoija olekaan. Ei tässä ole edes mitään ihmeellistä, peruskauraa, ei ehkä toimistotyössä, mutta minun työssäni insinööritoimistossa kyllä.

T. pian eläkeiässä oleva tantta

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman huomannut. Nuoret eivät tajua, että kuuskymppiset ovat aktiivisesti käyttäneet tietotekniikkaa vähintään 30 vuotta, siis suuri osa. Siinä on paljon hiljaista tietoa ja vanhan tiedon pohjalle on helppo oppia uutta.

No ei ole kaikille helppo oppia.

Minäkin 80-luvulla naputtelin tietoja ns. "tyhmille päätteille". Ikätoverit pelasivat tietokonepelejä, minä en ikinä innostunut niistä.

Tietotekniikka ei vaan ole kiinnostanut minua koskaan. Sen verran olen opetellut kuin on ollut pakko työn takia ja muuten.

Enkä usko olevani mitenkään uniikki.

Se, että olen joskus oppinut köyttämään jotain tietokoneohjelmaa, ei ainakaan minua ole auttanut yhtään uuden ohjelman oppimisessa. Potuttaa, kun niitä ohjelmia pitää aina muuttaa, niin että koko ajan on sellainen olo, etten taaskaan osaa yhtään mitään. Ja just kun ne muutokset on jotenkin oppinut, niin taas se ohjelma ja systeemi muuttuu.

Vihoviimeistä touhua.

N60

Lisään, että yhtä hyvin voitaisiin jatkuvasti ottAäaa käyttöön vaikka uusia entistä nerokkaampia aakkosia ja numeroita, joita kaikkien pitäisi opetella parin vuoden välein. Ja sanottaisiin, että onhan tämä teille helppoa, kun olette oppineet ne edellisetkin.

Vierailija
42/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuosta juttua miten lapsille ja nuorille kansioiden ja tiedostojen teko jo kovin vierasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lähes 60v. työkaveri, joka osasi käyttää sähköpostia ja paria työssä tarvittavaa ohjelmaa auttavasti, mutta ei tehdä powerpoint-esitystä, ei käyttää exceliä tietojen lisäämistä pidemmälle, ei edes osannut tai viitsinyt  käyttää Googlea tai etsiä tietoa muilta nettisivuilta, vaan soitti aina jollekin ja laittoi muut hoitamaan tiedonhaun. Lähes täysin kädestäpidettävä tapaus mutta niin vaan aikoinaan päässyt hyvään työpaikkaan eikä kukaan kai vaatinut ajassa mukana pysymistä riittävän tarmokkaasti. Silloin joskus kasarilla riitti kun oli nuori ja nätti blondi ja osasi konekirjoitusta, nykyään suurimman osan pitäisi kyetä muuhunkin.

Vierailija
44/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pentuna commadore ja koulussa opiskelin ohjelmointia. Mun lapsetkin osaa rakentaa tietokoneen ja ohjelmoida.

T. Äiti n. 50v

Vierailija
45/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt isäni (-48) työskenteli tietotekniikan parissa 70-luvulta lähtien toimittaen niitä prosessiteollisuuteen.

Nykyteineillä menisi sormi pahasti suuhun, jos niiden kanssa pitäisi pelata.

Vierailija
46/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lähes 60v. työkaveri, joka osasi käyttää sähköpostia ja paria työssä tarvittavaa ohjelmaa auttavasti, mutta ei tehdä powerpoint-esitystä, ei käyttää exceliä tietojen lisäämistä pidemmälle, ei edes osannut tai viitsinyt  käyttää Googlea tai etsiä tietoa muilta nettisivuilta, vaan soitti aina jollekin ja laittoi muut hoitamaan tiedonhaun. Lähes täysin kädestäpidettävä tapaus mutta niin vaan aikoinaan päässyt hyvään työpaikkaan eikä kukaan kai vaatinut ajassa mukana pysymistä riittävän tarmokkaasti. Silloin joskus kasarilla riitti kun oli nuori ja nätti blondi ja osasi konekirjoitusta, nykyään suurimman osan pitäisi kyetä muuhunkin.

No itsellä työtehtävät eivät ole edellyttäneet PP:n eikä excelin osaamista. Joskus 20 vuotta sitten suoritin tietotekniikan A-ajokortin enkä ole tarvinnut niitä sen jälkeen. Word on helpompi, koska tykkään kirjoittaa ja käytän sitä aika usein siis. Töissä on ihan omat ohjelmat, joilla työ tehdään. Tiedon etsiminen googlesta onnistuu kyllä mielestäni.

N60

Vierailija
47/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämäkin ole luokka-asia, 57-vuotias duunari todennäköisesti ei osaa tehdä PP-esitystä. 

Seurasin sivusta erästä aikuisopiskelijaa (lähihoitaja). Hän ei ollut koskaan aiemmin joutunut tekemään PowerPoint-esitystä. Hyvin näpsäkästi sai sen kuitenkin laadittua.

Vierailija
48/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opettajana olen huomannut, että eniten ongelmia on nuorimmilla. Työelämässä olleet aikuisopiskelijat pärjäävät hyvin, mutta joillekin lukiosta tulleille on täyttä hepreaa seuraava ohje: luo kurssille oma kansio ja tallenna tiedostot sinne. Aina joku ihmettelee, minne edellisessä harjoitusryhmässä tehdyt jutut ovat kadonneet, ja kun kysyn, minne tallensit ne, niin tuijotetaan ihan ihmeissään...

Vierailija
49/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti ikäisiäsi ihmisiä jotka eivät osaa tietoteknisiä perustaitoja mutta on kyllä myös älyttömästi nuoria jotka eivät myöskään niitä osaa. Yläkoulun ja lukion opettajana voin kyllä sanoa, että nuorten kanssa on aivan tuskaa aloittaa esitelmiä, kirjoitelmia jne. kun eivät osaa tallentaa tiedostoihin (vain työpöydälle onnistuu joten kuten), eivät osaa käyttää wordia, powerpointia yms. Rivivälin vaihto wordissa on täyttä hepreaa heille. Nuoret osaavat kyllä käyttää älypuhelimiaan mutta ne oikeat työelämässä ja korkeakouluopinnoissa tarvittavat tietotekniset taidot puuttuvat käytännössä kokonaan. Vanha kunnon atk olisi edelleen oppiaineena paikallaan lähes jokaiselle nuorelle. 

Olet oikeassa varmaankin. Eikä niitä opikaan helposti jos ei tarvitse työelämässä käyttää. Olen 60v ja opin käyttämään tietokonetta töissä toimistohommissa. Koulussahan meillä ei atk:ta ollut. Kun koneet tuotiin pöydillemme 80-luvulla niin olimme kaikki yhtä pihalla, niin esimiehet kuin alaisetkin. Siitä sitten pikkuhiljaa opimme ja kävimme työpaikan järjestämiä kursseja. Työskentelen eräässä tutkimuslaitoksessa ja myös tieteellisen tekstin käsittely on tullut tutuksi ja aikamoinen määrä erilaisia ohjelmia ja uusia versioita on tullut opittua. Word, excel ja power point ovat helpoimmasta päästä. Lisäksi talous- ja henkilöstöhallintoon ym kuuluvat ohjelmistot tulivat tutuksi. Siihen nähden somessa pyöriminen on helppoa. Älykännyköissä haittapuolena on ikänäkö, joka ei innosta kännykän kanssa leikkimiseen.

Vierailija
50/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa ja lukiossa luonnontieteitä. Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1980. Silloin isä toi työpaikalta ensimmäisen koneen kotiin ja ohjelmoi siihen pelin.

Joudun auttamaan oppilaita koneiden käytössä päivittäin. Jopa tietokoneelle kirjautuminen on yläkoululaisille vaikeaa! Lukiolaiset osaavat jo käyttää konetta, mutta tiedon löytäminen netistä ei meinaa sujua.

Osa toisella asteella olevista nuorista luulevat osaavansa käyttää tietokonetta, mutta valitettavan usein käyttötaidot rajoittuvat netin selaamisen tasolle. Tiedostot, kansiorakenne ja vastaava peruskäyttö hukassa. Käytännössä osaamistasoltaan se tarkoittaa  sitä kuin kuvittelisi osaavansa kokata, mutta osaakin vain nieleskellä toisen valmiiksi pureskelemaa ruokaa.

Vierailija
51/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa ja lukiossa luonnontieteitä. Tietokoneita olen käyttänyt vuodesta 1980. Silloin isä toi työpaikalta ensimmäisen koneen kotiin ja ohjelmoi siihen pelin.

Joudun auttamaan oppilaita koneiden käytössä päivittäin. Jopa tietokoneelle kirjautuminen on yläkoululaisille vaikeaa! Lukiolaiset osaavat jo käyttää konetta, mutta tiedon löytäminen netistä ei meinaa sujua.

En ole edes opettaja, mutta minkä takia uliset siitä ettei oppilaat opi opettamaasi asiaan liittyvää asiaa etukäteen? Ei kukaan synny excel-osaajana tai käytä Office-ohjelmia vapaa-ajallaan (pl. aikuiset jotka hekin on joku perehdyttänyt ko. ohjelmiin). Lapsena tai kovin nuorena ei ole altistunut office-ohjelmille joten ei ihmekään ettei ne ole hallussa. Tietokonettakaan ei kovin nuorena tule käytettyä ellei satu pelaamaan jotain tietokonepeliä.

Opetusohjelmaan perus ATK-taitoja ja osaamista, sillähän tuo korjaantuu. Lapsia ei jätetä yksin vastuuseen kirjoitustaidon oppimisestakaan joten miksi tietotekniset taidot olisi yhtään erilaisia?

Miten kirjautuminen koneelle liittyi yllä olevaan opettajaan tai tiedon etsiminen netistä?

Opetan itsekin yläkoulussa ja ainoa, mitä osaavat tehdä, on kopipastettaa wikipediasta valmista tekstiä ja ryhmätyöt sekä tutkielmat on 5minuutissa tehty vaikka aikaa varattu 2 viikon oppitunnit oppiaineessa.

Vierailija
52/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edes opettaja, mutta minkä takia uliset siitä ettei oppilaat opi opettamaasi asiaan liittyvää asiaa etukäteen? Ei kukaan synny excel-osaajana tai käytä Office-ohjelmia vapaa-ajallaan (pl. aikuiset jotka hekin on joku perehdyttänyt ko. ohjelmiin). Lapsena tai kovin nuorena ei ole altistunut office-ohjelmille joten ei ihmekään ettei ne ole hallussa. Tietokonettakaan ei kovin nuorena tule käytettyä ellei satu pelaamaan jotain tietokonepeliä.

Opetusohjelmaan perus ATK-taitoja ja osaamista, sillähän tuo korjaantuu. Lapsia ei jätetä yksin vastuuseen kirjoitustaidon oppimisestakaan joten miksi tietotekniset taidot olisi yhtään erilaisia?

Miten kirjautuminen koneelle liittyi yllä olevaan opettajaan tai tiedon etsiminen netistä?

Opetan itsekin yläkoulussa ja ainoa, mitä osaavat tehdä, on kopipastettaa wikipediasta valmista tekstiä ja ryhmätyöt sekä tutkielmat on 5minuutissa tehty vaikka aikaa varattu 2 viikon oppitunnit oppiaineessa.

Tähän on aika helppo ratkaisu. Kiellät wikin käytön lähteenä. Ruikutusta voi tulla, mutta parempi oppia se jo nyt kuin sitten joskus sitä opinnäytetyötä tehdessä, kun pitääkin olla lähteet mainittuna ja wiki ei sellaiseksi kelpaa.

Vierailija
53/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämäkin ole luokka-asia, 57-vuotias duunari todennäköisesti ei osaa tehdä PP-esitystä. 

En usko että on nykyään luokka-asia. Sehän riippuu mitä duunia tekee. Aika monessa duunariammatissa käytetään tietokoneita ja useimmilla on nykyään kone kotonaan. On myös olemassa vanhan ajan johtajia joille tietokonetyöt tekee sihteeri tai joku muu alainen.

Vierailija
54/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti ikäisiäsi ihmisiä jotka eivät osaa tietoteknisiä perustaitoja mutta on kyllä myös älyttömästi nuoria jotka eivät myöskään niitä osaa. Yläkoulun ja lukion opettajana voin kyllä sanoa, että nuorten kanssa on aivan tuskaa aloittaa esitelmiä, kirjoitelmia jne. kun eivät osaa tallentaa tiedostoihin (vain työpöydälle onnistuu joten kuten), eivät osaa käyttää wordia, powerpointia yms. Rivivälin vaihto wordissa on täyttä hepreaa heille. Nuoret osaavat kyllä käyttää älypuhelimiaan mutta ne oikeat työelämässä ja korkeakouluopinnoissa tarvittavat tietotekniset taidot puuttuvat käytännössä kokonaan. Vanha kunnon atk olisi edelleen oppiaineena paikallaan lähes jokaiselle nuorelle. 

Olen samaa mieltä opettajan sijaisuuksia tehneenä. Nuorten oikeat tietotekniikkataidot ovat hyvin puutteelliset ja he tarvitsisivat niihin paljon enemmän opastusta kuin saavat. Kännykän rävellys ei ole taito.

Olen itse vuosimallia 1983 ja sitä mieltä, että meidän ikäluokkamme oli lukioon mentäessä nykyistä taitavampia tietoteknisesti.

Vierailija
55/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin isä toi kotiin ensimmäisen pc:n 1986. Oli 286 ja hintaa hurjat +60000mk. Tuolla tiellä olen yhä, mutta näinä päivinä kun miettii niin eihän tuo hinta lopulta ollutkaan kovin raju (mikropiiri ja raaka-aine pula tänään).

Ai oikein 60 tonnia, ettei vaan olisi ollut 6000mk 😂

Tuon hintaisia ne oli kun man&man:ilta osti. Kymppitonnilla olisi saanut hyvin varustetun 386 koneen.

Vierailija
56/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli tutkimus minkä mukaan 50-vuotiaat ymmärtävät koneista paljon enemmän kun alle 20-vuotiaat jotka eivät ymmärrä edes kansion ja tiedoston eroa

Minun selkäpiitäni karmi, kun luin tuon Hesarin jutun, jossa kerrottiin, että sivunumeroiden lisääminen graduun on nykyisin niin vaikea temppu, että se ostetaan ulkopuolisilta. En minäkään ollut aikoihin tehnyt opinnäytetyötä enkä enää viime keväänä muistanut, miten numerointi tapahtuu, mutta etsin netistä ohjeet. Pitihän siinä puoli tuntia näperrellä, mutta ei se missään tapauksessa vaikeaa ollut. Miten huono motivaatio ja keskittymiskyky näillä Wordin asettelun kanssa liemessä olevilla ressukoilla oikein on? Ja miksi he vasta graduvaiheessa joutuvat sivunumeroiden kanssa tekemisiin?

- Melkein 60 v.

Näinhän se on. Microsoft Officen Wordin tai LibreOfficen Writerin tekstinkäsittelyohjelmalla voi tehdä automaattisen sisällysluettelon, jonka avulla voi sitten helposti käsitellä vaikkapa 100 sivua pitkää asiakirjaa. Jos siinä tutkielmassa on esimerkiksi 5 päälukua, niin automaattisen sisällysluettelon avulla voi siirtyä suoraan alalukuun 2.3 tai 3.2 ja kirjoittaa sen kokonaan valmiiksi. Se mahdollistaa isojen asiakokonaisuuksien hallinnan.

Mitenkähän nykynuorisolta muuten onnistuu kymmensormijärjestelmän käyttö QWERTY-näppäimistöllä?

Vierailija
57/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa toisella asteella olevista nuorista luulevat osaavansa käyttää tietokonetta, mutta valitettavan usein käyttötaidot rajoittuvat netin selaamisen tasolle. Tiedostot, kansiorakenne ja vastaava peruskäyttö hukassa. Käytännössä osaamistasoltaan se tarkoittaa  sitä kuin kuvittelisi osaavansa kokata, mutta osaakin vain nieleskellä toisen valmiiksi pureskelemaa ruokaa.

Aika mielenkiintoista. Meillä oli 90-luvun lopulla tietotekniikka oma oppiaine (valinnainen kyllä). Siellä lähinnä opeteltiin office-ohjelmia ja kymmensormijärjestelmää. Mahdollisesti tiedostojärjestelmä, mutta en sitä muista. Oltiin muutenkin nörttejä.

Mutta ymmärrän tämän puutteen. Tietokone ei ole enää oikein vakiona kotona. Pelejä pelataan pelikonsolilla ja muuten pädi tai kännykkä on käytössä. Tietokoneelle ei näin ollen ole tarvetta kotona. Meillä muksut pelaa tietokoneella ja pitääpä muistaa opettaa tiedostojärjestelmä, palomuurit, pilvipalvelut, yms. Asia heille.

Vierailija
58/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö nykynuoriso muka mikä on PowerPoint?!

Oma kokemus on se, että osaavat vain selata TikTokia ja pokea kännykällä, sekä filtteröidä snäppikuvansa. Tietokonetta eivät osaa edes käynnistää ilman kuvallisia ohjeita, presentaation tekemisestä puhumattakaan...

Vierailija
59/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että on nykyään luokka-asia. Sehän riippuu mitä duunia tekee. Aika monessa duunariammatissa käytetään tietokoneita ja useimmilla on nykyään kone kotonaan. On myös olemassa vanhan ajan johtajia joille tietokonetyöt tekee sihteeri tai joku muu alainen.

Luulenpa että perinteiset toimistosihteerien työt ovat aika lailla vähentyneet ja niiden professorien ja lääkärien oletetaan tekevän itse huomattavan osan niistä entisistä "paperitöistä" eli töihin liittyvistä asiakirjoista omalla työpaikan tietokoneella.

Vierailija
60/116 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa on se että näillä samaisilla nuorilla ei ole oikeastaan mitään pohjatietoa mistään ja jopa sähköpostin lähettäminen oikealla koneella on ylivoimaisen vaikeaa puhumattakaan vaikka liitteiden lisäämisestä. Näiden kännykän räplääjien(ja senkin käyttö on pelkkien typerien videoiden töllöttämistä tai lähettämistä) kannattaa pitää se suu suppulissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä