Muita joita kismittää kun ravintolassa joutuu kokkaamaan oman ruokansa (tästähän juuri maksetaan että päästään "valmiiseen pöytään"!)
Elikkä aihe joka suututtanut jo pitkään, parhaimmillaankin puolivalmiit ravintola-annokset. Kun ruoka tuodaan pöytään niin alkaa se asiakkaan ruuanlaitto, pottujen kuoriminen, leipien teko, ruuan maustaminen, ketsuppien, sinappien levitys, pahimmillaan kalan perkaaminen huonoilla ja tarkoitukseen sopimattomilla veitsillä ja välineillä
Melkein ainoa poikkeus mäkkäri jossa ateria tulee valmiina, muissa ravintoloissa kauhea säätäminen eikä puolivalmiista ruuaasta pääse nauttimaan ennenkuin se on täysin kylmää.
Juuri kävimme ystäväporukassa pihviravintolassa, aluksi tuotiin leipäkori jossa paljaat leipäviipaleet oli juuri ja juuri irrotettu toisistaan. Halusin siinä keskittyä viiniin ja keskusteluun ystävieni kanssa, siksihän ravintolaan tulinkin, ja pyysin tarjoilijaa laittamaan minulle pari leipää valmiiksi ja tuomaan keittiöstä paremmat ruokailuvälineet ja oikeaa voita, ei maustettuja transrasvoja. No nyrpeästi tarjoilija voiteli leivät ja laittoi ne valmiiksi lautaselle. Jäin miettimään että jos olisin valinnut vaikkapa kinkkua sisältävän annoksen niin olisiko pöytään tuotu kokonainen maustamaton kinkku joka olisi sitten pitänyt järjestellä seurueelle annospaloiksi lautasille tuollaisella tylsällä veitsellä ja tavallisilla pienillä haarukoilla?
Seurueessmme oli myös nainen jolle selvästikään kalastus ei ollut tuttua ja tilasi kala- ja rapuannoksen. Aikani katsoin sitä nyhtämistä ja näpertelyä mutta lopulta käytännössä perkasin tuon kalan ja ravut ja laitoin hänelle valmiiksi, niin kiusallista tuon käytännössä raakojen ja käsittelemättömien kalan ja rapujen syömisyriryksen katsominen oli. Tarjoililta pyysin kuumaa vettä ison kulhon jossa ravut ja kala saatiin lopulta kypsiksi kun ne oli ensin perattu!
Tuntuu että siitä maksetaan että ruoka valmista ja asiakkaalle sitten jää aikaa nautiskella alkoholista ja seurasta mutta tämä idea vesitetään jättämällä ruoka puolivalmiiksi.
Nykytrendi sellainen että jos hienommassa ravintolassa tilaa kanakorin tai siipiannoksen niin käytännössä heivataan perunasäkki ja jauhoja pöytään ja päästetään keittiöstä häkistä kana irralleen asiakastiloihin. Siitä saa asiakas "metsästys kokemuksen" osana ruokailuaan- itselleni tuollainenkin sopii mutta vaikkapa ensitreffeillä sottaista puuhaa valmistella elävästä kanasta ja pottusäkistä maukas kanansiipiannos, eikä aikaa seurustelullekkaan jää teu.rastuspuuhien ohella (no tuo hieman kärjistetty esimerkki mutta TODELLA harvoin ruoka valmista syötäväksi vaan paljon vaaditaan ruuanlaittoa asiakkaaltakin korkeampitasoissakin ravintoloissa!)
Tiedän, viesti liian pitkä palstalaisten keskittymiskykyyn nähden mutta onko muita joita kismittää että hienompaakin ravintolaan mennessä pitää käytännössä ottaa omat mausteet ja ruuanlaittovälineet mukaan että voi loihtia edes säällistä ruokaa ravintolan ylihinnoitelluista puolivalmiista eineksistä?
Kommentit (37)
Huh herätin melkein vauvani kun aloin nauramaan tuolle kananmetsästykselle 😆
No jo on kummallisia ravontoloita. En ole moiseen törmännyt.
Vähän samoilla ajatuksilla oli taannoin lounaalla jossain sushibuffetpaikassa, jossa olisi lisähinnasta saanut koota itselleen annoksen raaoista lihoista ja merenelävistä, ja viedä sen kokille kypsennettäväksi. Ensinnäkin epäilyttää, että ne raa'at tuotteet on siinä kaikkien lähmittävinä, toiseksi maksan siitä, että ruoka minulle tehdään, tekisivät sen alusta asti sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus ulkomailla ravintolassa, jossa tuotiin raa'at lihapalat pöytään ja kuuma kivi, jossa ne piti itse grillata.
Olisi kai pitänyt laittaa puolen tunnin työstä kokin tes:n mukainen lasku.
En olisi tykännyt. Aina saa perheenäitinä olla kokkaamassa muille. Lähtisin kävelemään, jos ravintolassakin iskettäisiin eteen kasa raakaa lihaa tyyliin rouva on hyvä ja valmistaa itse sapuskansa.
En tunnista ap:n ongelmaa ja käyn syömässä ravintoloissa viikoittain.
Tuttuun kotipitsaan vien omat tonnikalat kun en heidän tonnikalaa voi syödä allergian vuoksi. Voin syödä vain aitoja tonnikaloja ja kotipitsan tonnikala kuuluu ahventen heimoon, on siis ahven. Kala-akia, en voi syödä kotimaisia kaloja. Myös ananakset pitsaan tuon omasta pussista kun haluan tuoreesta ananaksesta lohkoja, en purkkiananaksesta johon liuennut lyijyä, mikromuoveja ja raskasmetalleja. Myös oman marjamehun tuon lounasaikaakin vaikka silloin limu ilmaista kaadan sen limun kadulle ja vien pullon kauppaan.
Oli tuon pitzerian pitäjä samassa koulussa peruskouluaikaan niin tietää että en ihan tavallinen ja syömiseeni täytyy kiinnittää erikoishuomioita ja hyväksyy tämän.
Voi, ap!
Ne sun ystävät jekuttivat ja olitkin tietämättäsi kokkikurssilla...
Lisäksi piilokamerassa.
Hyvin onnistuivatkin sitten!
Kyllä meillä Kuopiossa tulee ihan kypsä annos pöytään.
Jep! Kävin just huorissa ja piti viedä oma muija mukana!!
No nyt nähdään, mihin ne Purran sakset ovat jo iskeneet😬
Ja tämä on vasta alkua...
Pian ei ole edes ravintoloita rakennuksina vaan ravintolaa pitää leikkiä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuun kotipitsaan vien omat tonnikalat kun en heidän tonnikalaa voi syödä allergian vuoksi. Voin syödä vain aitoja tonnikaloja ja kotipitsan tonnikala kuuluu ahventen heimoon, on siis ahven. Kala-akia, en voi syödä kotimaisia kaloja. Myös ananakset pitsaan tuon omasta pussista kun haluan tuoreesta ananaksesta lohkoja, en purkkiananaksesta johon liuennut lyijyä, mikromuoveja ja raskasmetalleja. Myös oman marjamehun tuon lounasaikaakin vaikka silloin limu ilmaista kaadan sen limun kadulle ja vien pullon kauppaan.
Oli tuon pitzerian pitäjä samassa koulussa peruskouluaikaan niin tietää että en ihan tavallinen ja syömiseeni täytyy kiinnittää erikoishuomioita ja hyväksyy tämän.
Rakas, reps!
Oli kiva saada kurkistus rikkaan elämään. Mutta siis, en tienny tollasesta, syön perunat kuorineen.
Olipa roskaa tämä aloitus. Missään oikeassa ravintolassa ei tarjota kuoriperunoita eikä ruokia tarvitse maustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus ulkomailla ravintolassa, jossa tuotiin raa'at lihapalat pöytään ja kuuma kivi, jossa ne piti itse grillata.
En olisi tykännyt. Aina saa perheenäitinä olla kokkaamassa muille. Lähtisin kävelemään, jos ravintolassakin iskettäisiin eteen kasa raakaa lihaa tyyliin rouva on hyvä ja valmistaa itse sapuskansa.
Tossa on ideana, että saa kypsentää sen lihan juuri sellaiseksi kun haluaa ja tykkää. Mutta suomalaisethan paistaa sen lihan ihan kovaksi koppuraksi aina ja jyystävät sitä kengänpohjaa sitten. Ei mitään kulinaarista tajua.
Tulkaa meille iltaa viettämään ja kaikki on valmista voideltuja leipiä myöden. Voin myös syöttää ja juottaa vieraat henkilökohtaisesti sinä sivussa kuin taaperotkin. Yhtä avuttomiahan te raukat näytte olevan kuin hekin,joten tervetuloa kaikki Täyden Palvelun Majataloon; ruuat muussataan, nesteet juotetaan,pers..eet pyyhitään eikä Sinun ystävinesi tarvitse tehdä muuta kuin maata suu auki ja ulista pask..aa elämää.