Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moniavioisuus verrattavissa homouteen

Vierailija
27.11.2014 |

Noni, sainpahan huomion provosoivalla otsikolla. Sitten asiani. Olen viime päivät miettinyt tätä tasa-arvoista avioliittolakia. Suoraa kantaa minulla ei ole, en liputa kummankaan puolesta, mutta kovasti miettinyt olen, monelta eri kantilta.

Jos kysymys olisikin että tulisiko avioliittolakia laajentaa myös moniavioisille "pareille/ryhmälle". Moni olisi varmaan vastaan. Mutta miksi?
Homoja puolustellaan, molemmat ovat aikuisia ja tahtovat samaa asiaa suhteeltaan. Entä jos on nyt vaikka yksi mies ja kaksi naista, kaikki kolme onnellisia ja tahtovaisia elämään valitsemallaan tavalla. Eikö heilläkin tulisi olla oikeus avioliittoon?

Entä jos tämä kolmikko perustaisi perheen, eikö se olisi ihan ok? Onhan homoparirnkin lapsilla kaksi äitiä tai kaksi isää.

Eikö tämä avioliitto ole vaan niin vankasti tarkoitettu yhdelle miehelle ja yhdelle naiselle? Tämän ajatustyön jälkeen päätin, että avioliitto taitaa kyllä kuulua vain yhdelle naiselle ja yhdelle miehelle. Kyse ei olisi siitä että minulla olisi mitään homoja vastaan tai en toivoisin heille onnea ja tasa arvoisuutta, adoptiota toivoisin heillekin avioliittolaista huolimatta.

Keskustelua toivoisin saavani, en pelkästään tämän mielipiteeni lyttäämistä, vaan ihan asiallista keskustelua. Kiitos, olen puhunut, anteeksi tekstin epäselkeys ja lukuisat virheet!

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moniavioisuus tulee tännekin, etenkin kun muslimien määrä lisääntyy. Ei ehkä vielä 10 vuodessa, mutta ehkä 20-30 vuoden päästä. Ruotsi tulee ensin hyväksymään moniavioisuuden, koska siellä on enemmän muslimeja. Siellä ja meillä jo nytkin muslimit kiertää lakia "yh-äideillä", joilla on 5-6 lasta ainakin. Muslimimies on yhden muijan kanssa virallisesti naimisissa Suomen lain mukaisesti ja sitten muut vaimot on sharia-lain mukaisesti.

Vierailija
2/87 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:44"]Minä rinnastan kahden samaa sukupuolta olevan seksisuhteen 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa seksisuhteeseen. Sama äklötys tulee ajatellessakin sellaista. [/quote] Tuskin on pelkästä seksisuhteesta kyse jos ovat naimisiin menossa.

[/quote]

Sallisitko 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa mennä naimisiin?
[/quote]
En tietenkään.
Sulla on tainnut mennä insesti ja homous pahasti sekasin.

Vierailija
4/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:44"]Minä rinnastan kahden samaa sukupuolta olevan seksisuhteen 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa seksisuhteeseen. Sama äklötys tulee ajatellessakin sellaista. [/quote] Tuskin on pelkästä seksisuhteesta kyse jos ovat naimisiin menossa.

[/quote]

Sallisitko 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa mennä naimisiin?
[/quote]
En tietenkään.
Sulla on tainnut mennä insesti ja homous pahasti sekasin.
[/quote]
Joo, typerä verrata homoutta sairauksiin tai epä-terveisiin suhteisiin kuten pedofilia tai insesti.
Ap

Vierailija
6/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus edellyttäisi useamman eri lain muuttamista, mm. lasten elatuksen liittyvät asiat, leskeys ym. Mutta tokihan jonakin asioita voi muuttaa, se vain on varmaankin vaikeampaa kuin yhden lain muuttaminen.

Vierailija
7/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valitettavasti roikkunut täällä 10 vuotta enkä muista ainuttakaan moniavioisen tekemää aloitusta aiheesta voi voi kun meidän kolmen kimppaa ei hyväksytä. Luulen että ihminen on oikeasti yksiavioinen eläin pohjimmiltaan jos saa itse valita eikä kyse ole jostain patriarkaalisen yhteiskunnan pakosta. Jos moniavioiset haluaa virallistaa suhteensa, siitä vaan barrikadeille. En usko  että siitä tulee mitään, koska ei nää suhteet kestä. Joku on aina lopulta siinä kolmantena pyöränä tai tyytymätön tilanteeseen.

Vierailija
8/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:44"]Minä rinnastan kahden samaa sukupuolta olevan seksisuhteen 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa seksisuhteeseen. Sama äklötys tulee ajatellessakin sellaista.
[/quote] Mä kuolen nauruun. Hahahahahaa. Mistä näitä sikiää jotka ei tiedä mistään mitään. Ja jotain kertoo sekin että ajattelet edes tollasta. En tiedä kumpi tarinan osapuolesta olet mutta tsemppiä. Rakkaus kuuluu kaikille. Me tahdomme.

Vierailija
9/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä on kyllä todella väärin, että moniavioisilta kielletään oikeus rakastaa toisiaan ja solmia tasa-arvoinen avioliitto samaan tapaan kuin muutkin voivat tehdä. Toivottavasti tämä suvaitsemattomuus saadaan kitkettyä pois mahdollisimman nopeasti. En ymmärrä mitä se on keneltäkään pois, että kaikille annettaisiin oikeus onnelliseen avioliittoon osapuolten lukumäärään katsomatta. Oikeus avioliittoon kuuluu kaikille ja on todella ala-arvoista riistä se pois osalta ihmisistä. Kaikkien tulisi olla lain edessä tasa-arvoisia - myös niiden, jotka tuntevat vetoa moniavioisuutta kohtaan.

Vierailija
10/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus liittyy homokeskusteluun siten että se olisi vielä vapautuneempaa seksuaalisesti kuin mitä homous. Siinä ei tarvitse olla hetero eikä homo, vaan voidaan olla bi siten että kolmen kimpassa kaikki harrastavat seksiä keskenään eikä vain mies saa useampaa pimppaa, vaan voi olla homopari, jolla on myös yhteinen vaimo vaihtelun vuoksi. Se olisi aivan oikeaa tasa-arvoa ja vapautuneisuutta. Pelkkä homosteluhan on jo nykyaikana aika rajoittunutta toimintaa.

Vierailija
11/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Suomessa polyamoristeja, mutta he ovat vielä syvemmällä kaapissa kuin homot, sillä jostain syystä tämä aihe on tabu. Itse kannatan ehdottomasti heille avio-oikeutta.

http://ylioppilaslehti.fi/2010/09/tahdon-naida-monta/

Vierailija
12/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan homoliittoja, mutta mietin ihan samaa kuin ap: mitkä ovat perustelut moniavioisuuden kieltämiselle? Sitä en olisi valmis hyväksymään, mutta miksi, en osaa perustella. Ehkä se tuntuu väärältä ja vieraalta, heti tulee mieleen että jotkut mamut käyttäisivät sitä naisten alistamiseen ja lasten hyväksikäyttöön. Mutta ei mitään varsinaisia järkiperusteita tälle.

Vierailija
13/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:44"]

Minä rinnastan kahden samaa sukupuolta olevan seksisuhteen 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa seksisuhteeseen. Sama äklötys tulee ajatellessakin sellaista.

[/quote]

miten sä ajattelet miehen ja naisen välistä seksisuhdetta? Ajatteletko sirä hirveen paljon? Ja onko se ajatuksena ihana vai ei?

mä en ymmärrä miten joku niin hirveesti ajattelee kahden ihmisen välistä seksiä...

ja sitten taas sukurutsa on aivan eri asia kuin kahden ihmisen välinen suhde. HALOO!

ja veikkaan, että Suomessa on sellaistakin. Ja sehän on ihan kamalaa. Se on sairasta.

mä en yksinkertaisesti ymmärrä miski homoudesta tehdään niin monimutkaista ...monimutkaista muille ihmiselle..siis jotkut tekevät itselleen ongelman toisten asioista. Ihminen on homosapiens.

Vierailija
14/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 21:38"]

En nyt jaksa jauhaa, koska media on viimeaikoina ollut täynnä "homorummutusta". Kaksi kristittyä rakastavat toisiaan ja haluavat kirkkohäät. Sopii minulle. Jeesuksellakin oli kaksi isää. :D

[/quote]Olet todella kypsymaton.  Homot eivat ole kristittyja.....

Vierailija
15/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus on ainakin minulle vähän vaikea asia siksi, että mielestäni siihen helposti liittyy ajatus, että tilanne ei ole täysin vapaaehtoinen. Tämä johtuu ehkä siitä, että moniavioisuus on yleistä maissa, joissa naisilla ei ole juurikaan oikeuksia. Mutta noin periaatteessa en näkisi siinäkään suuria ongelmia jos lainsäädännöllä onnistuttaisiin turvaamaan tilanne kaikkien osapuolten kannalta.

Vierailija
16/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:45"] [quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:44"]Minä rinnastan kahden samaa sukupuolta olevan seksisuhteen 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa seksisuhteeseen. Sama äklötys tulee ajatellessakin sellaista. [/quote] Tuskin on pelkästä seksisuhteesta kyse jos ovat naimisiin menossa. [/quote] Sallisitko 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa mennä naimisiin? [/quote] En tietenkään. Sulla on tainnut mennä insesti ja homous pahasti sekasin. [/quote] Joo, typerä verrata homoutta sairauksiin tai epä-terveisiin suhteisiin kuten pedofilia tai insesti. Ap

[/quote]

Minusta homous on epäterve suhde siinä missä insestikin. Suurin osa maailmaa on kanssani samaa mieltä. Sinun kantasi on maailmassa vähemmistö ja historiallinen poikkeus.

Vierailija
17/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 23:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:45"] [quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:44"]Minä rinnastan kahden samaa sukupuolta olevan seksisuhteen 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa seksisuhteeseen. Sama äklötys tulee ajatellessakin sellaista. [/quote] Tuskin on pelkästä seksisuhteesta kyse jos ovat naimisiin menossa. [/quote] Sallisitko 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa mennä naimisiin? [/quote] En tietenkään. Sulla on tainnut mennä insesti ja homous pahasti sekasin.

[/quote]

Miksi sallisit homosuhteen johtavan avioon muttet insestisuhdetta? En ymmärrä miksi toinen olisi sallittu ja toinen ei. Minusta molemmat ovat yhtä lailla pervertoitunutta käyttäytymistä ihmiseltä.

Vierailija
18/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 06:14"]

ja sitten taas sukurutsa on aivan eri asia kuin kahden ihmisen välinen suhde. HALOO!

ja veikkaan, että Suomessa on sellaistakin. Ja sehän on ihan kamalaa. Se on sairasta.

[/quote]

Sukurutsa nimenomaan on kahden ihmisen välinen suhde, haloo vaan itsellesi. Miksi se on sinusta sairasta mutta homous ei? Minusta molemmat ovat yhtä lailla sairaita.

Vierailija
19/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 00:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:44"]Minä rinnastan kahden samaa sukupuolta olevan seksisuhteen 60-vuotiaan äidin ja 30-vuotiaan poikansa seksisuhteeseen. Sama äklötys tulee ajatellessakin sellaista. [/quote] Mä kuolen nauruun. Hahahahahaa. Mistä näitä sikiää jotka ei tiedä mistään mitään. Ja jotain kertoo sekin että ajattelet edes tollasta. En tiedä kumpi tarinan osapuolesta olet mutta tsemppiä. Rakkaus kuuluu kaikille. Me tahdomme.

[/quote]

En ole kumpikaan tarinan osapuolista. Jos rakkaus kuuluu kaikille, niin sittenhän se kuuluu myös esimerkkini osapuolille. Vai miksi ei muka kuuluisi? Et taida pystyä sitä selittämään.

Vierailija
20/87 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, no tiedätkö mikä ero noilla on. Tai miksi yhtä ollaan sallimassa mutta toista ei?

Tiedätkö miten lainsäädäntö Suomessa muodostuu ja miten kansainväliset velvoitteet siihen vaikuttavat?

Jos meillä olisi suuri määrä ihmisiä joiden mielestä pitäisi saada moniavioitua, eikä tämä olisi kv-sopimusten vastaista, epäilemättä olisi myös kansanedustajia jotka lakimuutosta ajaisivat ja kannattaisivat. Varmasti olisi myös paljon ihmisiä jotka kannattaisivat ja vastustaisivat lakiehdotusta hyvin moninaisin perustein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi